40 let elektromobilů BMW: 1602 Electric (1972)

redakce - 14 Prosinec 2012

BMW už příští rok uvede na trh elektromobil BMW i3. Při té příležitosti se s veřejností chce podělit o své bohaté dědictví 40 let vývoje elektrických aut. Pojďme se podívat na úplně první pokus – elektromobil BMW 1602 Electric z roku 1972.BMW elektromobily historie

Takhle se začínala psát historie elektromobilů v BMW. Model 1602 Electric z roku 1972.
foto: BMW

Program vývoje elektromobilů v BMW odstartoval v roce 1969 stavbou dvou experimentálních vozidel na technických základech modelové řady BMW 02. Úkolem bylo zjistit, zda je elektromobil vhodný pro každodenní praktické využití.

Do prostoru pro převodovku se vměstnal elektromotor na stejnosměrný proud s maximálním výkonem 32 kW. Za jeho vývojem stála společnost Bosch a sílu na zadní kola přenášelo převodové ústrojí a kardanový hřídel.

O chlazení se postaral 140W větrák ovládaný termostatem. Agregát vážící 85 kg čerpal energii z dvanácti standardních 12voltových olověných baterií́ Varta, jež byly vyskládány na paletě uvnitř motorového prostoru.

Svazek baterií vážil masivních 350 kilogramů. Z motorového prostoru bylo možné všechny akumulátory vyjmout jako jeden celek a nahradit je tuctem čerstvě nabitých. BMW 1602 zrychlovalo z klidu na 50 km/h za 8 s a dosahovalo maximální rychlosti 100 km/h.

40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW 40 let historie elektromobilů BMW

Ve městě měl vůz dojezd asi 30 kilometrů, přičemž při konstantní rychlosti 50 km/h se hodnota dojezdu zdvojnásobila.

Pro testovací účely se BMW rozhodlo nasadit prototypy na Olympijských hrách v Mnichově v roce 1972. Zde našly mimo jiné uplatnění jako podpůrná vozidla pro olympijský maraton.

Už tehdy elektromotor sloužil zároveň jako generátor a umožňoval nevyužitou kinetickou energii ukládat zpět do akumulátorů. Brzy se však ukázalo, že specifické nedostatky elektrického pohonu lze vyřešit pomocí lepších a výkonnějších akumulátorů.

Na elektromobil BMW 1602 tak bylo nahlíženo spíše jako první experiment, než jako na perspektivní řešení.

BMW 1602 Electric (1972): Technické údaje
Motor stejnosměrný derivační elektromotor Bosch
Výkon/max. výkon 12 kW/32 kW
Akumulátory 12 olověných baterií Varta
Kapacita 12,6 kWh
Hmotnost 350 kg
Jízdní parametry
Max. rychlost 100 km/h
Zrychlení 0-50 km/h 8 s
Dojezd v městském provozu 30 km
tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honYa

Mám radost, že BMW postupně pouští info k těmto vozidlům. Když jsem na toto témě psal před 3 lety diplomku, připomínalo hledání info o konkrétně tomto vozítku nefalšovanou internetovou detektivku.

Jinak souhlasím s honzou.t, že na 40 letý vývoj je to dost slabý rozmach. Už v úvodním článku o celé sérii je dost divný skok - 199x ohotvý vůz E1 ....2008 Mini-E. Ale právě o tomhle by se mělo do budoucna psát a vědět. Proč? Protože do 15 let i pan Nečas, který se nechal údajně slyšet (rozhlašuje to pan Vegr), že EV jsou nesmysl, bude totiž sedět v jednom a tvrdit, že nikdy nechtěl řídit nic jiného. Těch tvrdých 100 let celkově, ale též poslední období cenzury EV, o kterém pojednává dokument "Who Killed the Electric Car?", jsou krásnou ukázkou prolínání dopravy, ekonomiky, politiky a všeho, co jsme tu od napřímění se a ztráty ochlupení po celém těle zažili a zažíváme...

---

honYa

Obrázek uživatele honza.t

To tady můžete přidat také že i WV v roce 1977 měli elektromobil WV golf 1 .
Také jim to dlouho trvalo než se k něčemu dopracovali
http://www.electroauto.cz/golf1_electric.html
A jestli Němci v WV potřebuji také 40 let vývoje a hledání k uvedeni velkoseriové výroby tak V roce 2017 tady máme elektrický golf 7(8,9 nebo 10 ? kdo ví ?) (smích)
Nezapomínám ze WV už vyrobilo par stovek golf city stromer
http://www.hybrid.cz/tagy/volkswagen-golf-citystromer


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?