Změny v bezplatných emisních povolenkách: na koho dopadnou a jak se na ně připravit?

Evropská unie připravila balíček legislativních opatření „Fit for 55“ směřujících k dosažení klimatických cílů EU – snížení evropských emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990 o 55%.

Autorka: PhD. Lenka Hlaváčová, vedoucí advokátka, Frank Bold Advokáti

Součástí balíčku je i revize směrnice o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (směrnice EU ETS), která je základem stávajícího systému obchodování s povolenkami. Dosavadní systém tak čekají změny, a to včetně pravidel, podle kterých dochází k bezplatnému přidělování emisních povolenek.

Provozovatelé, pro jejichž činnost jsou bezplatné emisní povolenky nezbytné, by se na změnu proto měli začít připravovat co nejdříve. Revize směrnice totiž přináší jak nové příležitosti, tak i riziko, že pokud provozovatelé nesplní nové požadavky, může jim být počet bezplatných povolenek snížen.

Se snížením bezplatných povolenek musí počítat všichni 

Revize směrnice EU ETS přináší do systému obchodování s povolenkami celou řadu změn ve velmi krátkém časovém horizontu. Pokud totiž chce EU splnit cíle, které si do roku 2030 vytyčila, musí se svojí snahou o snižování emisí podstatně pokročit.

Jednou ze základních změn je snížení celkového množství povolenek v systému. S určitým snížením jejich počtu proto musí počítat všichni provozovatelé.

To, zda na ně dopadne další snížení počtu bezplatných povolenek, ovšem mohou provozovatelé ovlivnit. Evropská komise se zavedením dodatečných podmínek pro získání povolenek snaží provozovatele motivovat k transformaci podniků směrem k udržitelnosti a ochraně klimatu.

Přichází tak například se zcela novým dokumentem – plánem klimatické neutrality, jehož přijetí sice pro provozovatele není povinné, může ovšem v případě některých provozovatelů ovlivnit finální množství povolenek, které jim budou bezplatně přiděleny. U jiných provozovatelů pak podmiňuje plnou alokaci splněním opatření z energetického auditu.

Od října povinný uhlíkový monitoring a od roku 2026 clo

Další novinkou je zavedení mechanismu uhlíkového vyrovnávání na hranicích – tzv. Carbon border adjustment mechanism (CBAM). CBAM se zaměřuje na provozy ve vybraných odvětvích ohrožených únikem uhlíku, tedy v těch, kde je vyšší riziko, že se provozovatelé budou snažit vyhnout nákladům na nákup emisních povolenek přesunem výroby do zemí s nižší úrovní ochrany klimatu.

První fází je zahájení povinného reportingu již letos v říjnu. Na tu naváže v roce 2026 povinnost k zboží dováženému do EU, jehož výroba je spojena s emisemi skleníkových plynů, nakoupit a vyřadit certifikáty CBAM (uhlíkové clo). Cílem je finančně vyrovnat případnou levnější výrobu v zahraničí.

Vedle postupného snižování množství bezplatně přidělovaných emisních povolenek a zpřísňování podmínek kladených na jednotlivé provozy, při jejichž činnosti dochází k emisím skleníkových plynů, přichází Evropská unie i s rozšířením podpory v oblasti modernizace a inovací.

Zvyšuje se tak množství prostředků, které mohou jednotlivé provozy čerpat z modernizačního a inovačního fondu a investovat je do technologií vedoucích ke snížení množství emisí. Rozšiřuje se rovněž množství prioritních oblastí, do kterých lze prostředky investovat. Balíček Fit for 55 je tak rovněž příležitostí, jak svou výrobu modernizovat a přispět k ochraně klimatu.

Mění se i další pravidla

Vedle změn v systému obchodování s emisními povolenkami přináší balíček Fit for 55 změny i v dalších oblastech, které mohou být pro podniky významné. Jedná se zejména o

  • revizi směrnice o průmyslových emisích a s tím související nově zaváděnou povinnost zavést systém environmentálního řízení a zpracovat plán transformace zařízení, jakož i přísnější pravidla pro stanovení mezních hodnot emisí a udělování integrovaného povolení
  •  ESG reporting

zdroj: tisková zpráva

39 Comments on “Změny v bezplatných emisních povolenkách: na koho dopadnou a jak se na ně připravit?”

    1. Likvidace trojskeho kone se da povazovat za zasluzny cin. Podle meho se NS2 vubec nemel stavet. Mama Merkel byla naivka, jak se zpetne ukazalo. Verit rusakum ze chteji byt pratele je vzdy zasadni chyba. rusaky je vzdy brat jako boj s virusem, je nutne je likvidovat aby nevznikla katastrofa jako ted v Evrope na Ukrajine. K cemu by ten NS vlastne dnes byl? Zustala jedna neposkozena trubka a ta je stejne bez uzitku. Tak naco dokonce 4 trubky? A pokud to doopravdy udelala Ukrajina, tak proc ne. rusaci je napadli a vrazdi Ukrajince dodnes, tak NS byl jakozto rusacky strategicky cil velmi vhodny. Spolecnost NS byla majoritne rusacka a evropske firmy by si zaslouzily i nejake sankce. Hlavne rakousky OMV, ktery je plny rusackych podrztasek.

      1. Ukrajina není soudcem a exekutorem, který rozhoduje, co je a není dobré pro Evropu.
        Ukrajinská junta se tímto jednoznačně stala teroristy a podpora a propagace terorismu je kromě morální zavrženíhodnosti i trestná.
        Co se týká důsledků, jsou už několik měsíců za oponou a teď jen budou víc vidět. Ukrajinská propaganda už mele naprázdno, junta slábne jak vnitropoliticky tak mezinárodně a vojensky ji Rusové tlačí ke zdi.
        Ukrajina prohrává. Otázkou pouze je, jaké budou okolnosti prohry a co bude dál.

          1. V tomto částečně souhlasím – bezpodmínečná kapitulace Ukrajiny by byla další rána pro Evropu a ČR obzvláště…
            Už teď se tu objevují videa, kdy pachatel hrubého pouličního násilí, při zatýkání vykřikoval: ,,Já jsem hrdina od Mariupolu“ …. Asi na dovče.
            Ti kdo by zdrhali z UA VŠICHNI, by byly přeživší neonacisti. Zkušení vrazi jako základna pro novou ukrajinskou mafii.

              1. Podívej tak narovinu: I když mě tady ty a tvoje parta napadáte z proputinismu, není to tak… Ale jsem antifašista a proti ukrajinským fašounům a náckům budu fandit i čertům z pekla, když na to přijde… Imperialistickému Rusku úplně klidně a bez výčitek svědomí 😉

                Něco jiného by bylo, kdyby byl pravdivý ten váš příběh o napadené demokratické Ukrajině – ale není.

  1. Měli bychom si uvědomit, než začneme něco kritizovat, například EU, že Pařížkou dohodu podepsalo postupně asi 195 států, které jsou v OSN plus nějaké další, které tam ani nejsou. Těch pár zemí, které nepodepsaly, neratifikovaly a nemají svoje národní plány na dekarbonizaci, je opravdu jen několik a v globálu to nehraje roli.

      1. Nestane. Je to jen dohoda. Právě proto je překvapující, že to vlastně všichni vzali vážně a mají svoje národní plány. Vezměte si třeba takovou Čínu, která toho chrlí absolutně nejvíc a podle prognóz měla chrtlit pořád víc až do roku 2030. Podle jejich plánů to ale má skončit mnohem dřív a mají začít snižovat emise od roku 2025. V tomhle roce jim to narůstá jen o 1%, v příštím +-0% a pak to má jít dolů. Staví OZE jak zběsilí a dost se jim to daří. Indie? Sice se zpožděním, dtto. Takže řeči o tom, že největší znečišťovatelé nic nedělají, takže my taky nemusíme, protože to nehraje roli, jsou dost liché.
        Když to řeší takzvané rozvojové země, jak budeme vypadat my? Bude se o nás za pár let mluvit jako o nerozvojové zemi?

        1. Čína staví OZE, protože se to jednoduše finančně vyplatí. V Číně solární panely dají o mnoho více EE než u nás, protože Čína je více na jih. Navíc soláry tam produkují stejně v průběhu celého roku, tzn. dobrý výkon i v zimě. Čína musí uhlí dovážet, jaderky se staví dlouho a soláry jsou tak nejlevnější a nejrychlejší řešení.
          U nás jsme zavedli emisní povolenky a tak jsme zdražili EE, soláry se tak vyplatí. V Číně ani nemusí zdražovat EE, aby se soláry vyplatily, protože tam vyprodukují více EE.

              1. A víte, jak to mají do budoucna? V EU cena emisních povolenek roste s tím, jak blíží termín nulových emisí CO2, protože každým rokem se jejich množství snižuje. Je to stejné jako při devalvaci měny (zničení určité cásti peněz za účelem navýšení jejich kupní hodnoty).
                Jinak řečeno, na začátku byly určité kvóty, kolik je možné produkovat CO2 a povolenky byly zdarma. Každým rokem se ale toto množství zdarma snižuje a zbytek je potřeba dokupovat. Pokud ani tyto dokupované nestačí, přichází sankce v podobě pokut. Přesný mechanismus jsem nenastudoval, ale obecně je to způsob, jak dosáhnout k určitému datu potřebný výsledek. Předpokládám že Čína a ostatní země budou mít zavedený podobný mechanismus.
                https://faktaoklimatu.cz/explainery/emisni-povolenky-ets

    1. v rusku roste inflace od cervna, aktualne 6%

      a to jaka je inflace v CR je vesmes hlavne vizitka CNB, to je ta nezavisla centralni banka ktera ma nastarosti menovou politiku, a ta CNB neudelala za posledni roky vlastne vubec nic, takze blahoprejme Michlovi ze se mu dari

      a nauc se rozlisovat mezimesicni a mezirocni inflaci, pletes obe ty veci dohromady, coz je samozrejme nesmysl, 15,1% byla mezirocni inflace, a tu mame pro tento rok 4,62%, nikoliv 8,5% coz je opet mezimesicni inflace

                1. Pěkná písnička… Porobený zemědělný lid teprve bude až Čína zjistí, že už se nemá od nás co naučit a bude chtít splatit dluhy. Už trénujete s motyčkami?

                2. pro Visper… Nejsem ani nácek ani rasista… Kdoví – třeba by se ukázalo, že je Číňan větší lidumil, než průměrný parazitický pražský buržoust😁

                3. Možná je lidumil ale práci bude po nás požadovat minimálně stejnou jako po vlastních lidech. „Zážitková doba“ skončí.

          1. Fakt neskutečně žvaníš.

            „Říjnové zrychlení meziročního růstu cen na 8,5 % bylo způsobeno především loňským promítnutím Úsporného tarifu do cen elektřiny. Pokud bychom tento Úsporný tarif do výpočtu nezahrnuli, cenový růst by činil 5,8 %,” uvedla Pavla Šedivá, vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v říjnu o 8,5 %, což bylo o 1,6 procentního bodu více než v září.“

            TO JE POUZE VYSVĚTLENÍ VÝZNAMNÉHO PODÍLU ENERGIÍ NA RŮSTU INFLACE, NIKOLIV ŽE JE TO 5,8%. Kdyby kdyby. Kdyby byly v prdeli ryby… Kdyby nezapočetli i bydlení, tak to bude 3,5%. Kdyby nezapočetli úsporný tarif, museli by zvýšit inflaci minulý rok a výsledek by byl naprosto stejný. Je to prostě 8,5 a kumulativně skoro 33%. Tečka.

            1. Pro me je inflace nizsi. Zajedu si nakoupit do DE a mam levnejsi a kvalitnejsi zbozi. A co je tam drazsi, to zase koupim v CR. Tomu se rika synergie volnych hranic. Jeste by to chtelo spolecnou menu EURo a bylo by uplne super. Ted si masti banky kapsu na smennych poplatcich. Pouzivam kartu a vzdy asi 3% z obratu zkasnou. No jo, Cesko si to muze dovolit. Kolik miliard ze banky loni vydelaly? Ale ta hrdost blbecku je k nezaplaceni.

                1. Inflaci počítá a zveřejňuje Odbor statistiky cen ČSÚ a ty jsi naprostý mimoň, který neví kdo a jak počítá a zveřejňuje inflaci, a mektá tady nějaké nesmysly o „reálných 5,8%“ a ČNB.

    1. Zloděj křičí chyťte zloděje.
      Už jen ten čert v erbu symbolizuje náturu, která Evropu táhne ke dnu:
      – nekritická podpora závislosti na dovozu energií
      – odmítání úsporných technologií a opatření
      – odmítání výstavby nových lokálních zdrojů nezávislých na dovozu
      – neefektivní a nadměrné využívání lokálních zdrojů
      – v přesvědčení o své dokonalosti, propagace blbostí
      – pocit že fyziku a logiku přebijí peníze
      – projekce dění na své zahrádce do globálního měřítka

Napsat komentář