Zkušenosti s elektromobilitou: Drahé nabíječky a vyplatí se plug-in hybrid?

Po velmi dobré zkušenosti s provozem staršího elektromobilu BMW i3 s malou baterií, o které jsem zde psal před časem, mi stárnutí v textu zmíněného spalovacího auta předložilo otázku, „jak dál“.

Plug-in hybrid BMW X5 xDrive 45e
foto: BMW

Při úvaze nad tím, zda vsadit na bateriovou elektromobilitu ještě více, jsem si položil dvě jednoduché ekonomické otázky. První z nich je, jakou roli při ceně provozu hrají poměrně drahá nabíjení na výkonných „quick chargerech“, bez kterých se cesty na delší vzdálenosti v autě, které je aspoň trochu dostupné (v ceně viditelně pod 1 milion), neobejde. Druhou je pak otázka, zda není „přechodné řešení“, tedy PHEV „na dobu přechodnou“, smysluplné.

Díky intenzivní zkušenosti s elektromobilem a dost dobře zmapovaným profilem možných jízd lze odpověď na tyto otázky, v mém konkrétním případě, najít v tabulkách excelu. Samozřejmě, jakkoliv přesné ekonomické kalkulace nákladu “na palivo” asi těžko může být jediným podkladem pro rozhodnutí o koupi auta.

Nicméně z hlediska porovnatelnosti sledovaných nákladů bude třeba pro někoho užitečné a může nastínit i další perspektivy využití těchto různých technologií (třeba pro případy fleetového užití).

Jak moc bolí drahé nabíjení?

Dle našich jízdních zkušeností pracuji se 4 typy jízd (také s ohledem na otázku druhou):

  • Velmi krátká cesta, 60 km (částečně kvůli porovnatelnosti PHEV)
  • Denní obvyklá cesta, 120 km (díky našemu bydlišti kousek za Prahou a částečné „obsluze“ dětí školou povinných)
  • Delší pracovní či víkendová cesta, 400 km (zahrnuje cesty 200 km tam a zpět nebo s možným nabíjením za „domácí tarif“ a jedna cesta 400 km)
  • Dlouhá cesta 600 km (pokrývá teoreticky i pracovní cestu do Štrasburku)

Z hlediska ceny nabíjení rozlišuji 3 varianty:

  • Nabíjení doma (náš tarif je kolem 3 Kč za 1 kWh)
  • Nabití doma v kombinaci s nabitím na delší cestě za tarif společnosti ČEZ „pro příchozí“ s bezplatnou registrací, a cenou 7,5 Kč za 1 kWh
  • Nabití doma k kombinaci s využitím nejvyšší zákaznické úrovně společnosti ČEZ, s cenou 3,5 Kč za 1 kWh na delší cestě (tarif podmíněné vysokým paušálním nákupem 500 kWh měsíčně, což odpovídá najetým cca 3 000 km)

Vycházím z celkové spotřeby 17 kWh/100 km včetně nabíjecích ztrát u kratších cest (což se mi u zvoleného auta Peugeot e2008 jeví jako realistické), u delších cest pracuji s průměrem 20 kWh/100 km (což je možná na částečně i dálniční provoz příliš optimistické, ale to teprve budu ověřovat, podobně optimistický jsme ale i u porovnávaných pohonů).

Za těchto podmínek dělá cena 1 km při domácím nabíjení a nižší spotřebě 0,51 Kč na km. Zvýšení ceny na 3,5 Kč (nejvýhodnější tarif ČEZ) stoupne na 0,59 Kč za km (resp. 0,7 Kč při vyšší spotřebě), při využití tarifu pro zaregistrované příchozí to je již 1,5 Kč na km (drahé dobíjení a vyšší spotřeba). Zásadní ale je, jak vypadají náklady na delší cesty, z nichž jen část vyžaduje dobití.

Pokud vycházím z celkem defensivního využití dojezdu auta ve výši 200 km (což je asi mimo dálniční úprk možné kdykoliv), tak cesta délky 400 km (s potřebou dobití a vyšší spotřebou elektřiny) vyjde od 0,65 Kč za km (dobíjení za 3,5 Kč) po 1,05 Kč (dobíjení za 7,5 Kč za kWh).

Pokud bych vyrazil na delší cestu, v délce 600 km, pak vyšší podíl dobíjení za vyšší cenu posune ceny na 0,67 koruny na km a 1,2 koruny. Je to stále o dost méně než cena provozu referenčního benzinového auta (1,86 Kč za km při poměrně optimistické spotřebě 6 l/100 km).

První závěr tedy je, že občasná cesta s využitím komerčního nabíjení ekonomiku provozu BEV pro majitele, kteří jsou s to nabíjet doma za nízký tarif, nijak nezbortí. I když s vyšší cenou dobíjení náklad roste. Navíc, bude zřejmě přibývat možností, kde je možné průměrnou cenu jízdy snížit pomocí bezplatného dobití (třeba v Praze na Barrandově u Lidlu).

Vyplatí se PHEV?

Při uvažování o nástupci stárnoucího spalovacího auta byla ve hře možnost jeho náhrady PHEV. Přes vyšší náklad na jeho pořízení a očekávané vyšší servisní náklady, se zde nabízí jak krátké cesty na elektřinu, tak delší cesty bez potřebného nabíjení.

V posouzení výhodnosti této technologie je ale třeba velmi striktně vyjít z profilu uvažovaných cest (samozřejmě při plném využití nabíjení, kdykoliv to jde). Pracoval jsme s teoretickým (spíše optimistickým) předpokladem, že PHEV ujede při plném nabití 50 kilometrů, a pro porovnání „výhodnosti“ proti běžnému spalovacímu modelu jsem předpokládal, že výrazně vyšší hmotnost povede ke spotřebě (při vybití baterie) o 1 litr na 100 km vyšší. Spotřebu elektřiny jsem (asi spíše optimisticky) odhadl na 20 až 22 kWh/100 km.

Při velmi krátké cestě (60 km) PHEV na hlavu porazil benzinové auto, protože většinu cesty jel jen na elektřinu (náklad 0,86 Kč na km proti 1,86 Kč). Ale při cestě delší (120 km) již rozdíl výrazně klesl (1,52 Kč ev. 1,86 Kč). Na delší cesty již převážila nevýhoda uvažované vyšší spotřeby benzínu, a provoz PHEV byl mírně dražší (i při plném nabití před cestou).

Odhad celkového nákladu na palivo

Uvedené výpočty pomohou snadno simulovat celkové náklady na palivo při nastavení různého modelu využití auta, které vytváří kombinace těchto 4 modelových cest. Zvolil jsem opět 4 různá nestavení, s měsíčním nájezdem od 2 000 km po 10 000 km, která obsahují s podílem obou kratších cest od 50 % po 80 %.

Průměrné náklady na provoz elektromobilu se pohybovaly od 0,53 Kč (malý podíl delších cest, dobíjení za tarif 3,5 Kč) po 0,82 Kč za km (vysoký podíl delších cest a dobíjení za 7,5 Kč).
Náklady na provoz benzínového auta jsou dle předpokladů vždy 1,86 Kč za km, u PHEV dle mixu cest vyšly od 1,05 Kč (málo delších cest) po 1,64 Kč.

Při přepočtu na celkový měsíční náklad vyšla úspora BEV proti spalovacímu autu mezi 2 250 Kč (nájezd 2000 km měsíčně a vyšší podíl delších cest) po 12 750 Kč (u nejdelšího nájezdu). Zajímavé ale je, že úspora technologie PHEV proti čistě benzínovému autu za uvedených předpokladů vyšla jen mezi 985 Kč a 2230 Kč za měsíc. Úspora BEV proti PHEV vyšla od necelých 1 200 Kč za měsíc po více než 10 500 Kč (u nejvyššího nájezdu).

Převedení na celkové úspory za dobu projetí 150 000 km (číslo korespondující obvyklé délce záruky na baterie, i když životnost celého BEV je mnohem delší), pak ukazuje relativně vysokou výhodnost BEV proti spalovacímu autu (úspora mezi 168 a 195 tisíci Kč dle modelu cest).

Porovnání technologie PHEV proti spalovacímu auto výrazně závisí na způsobu jeho provozu – úspora vychází mezi 33 a 121 tisící Kč). Bohužel, mému způsobu využití auta odpovídá dolní část rozpětí, což ekonomicky PHEV vylučuje (navíc, kalkulace vychází z maximálního nabíjení PHEV).

Závěr

Občasné dobíjení na dražších stanicích ekonomickou výhodu BEV oslabuje jen mírně, zatímco občasné nabíjení zdarma ji může značně posílit. Ekonomická výhoda PHEV (bez ohledu na očekávané vyšší další náklady na provoz) funguje jen u velmi specifického provozu (a velké „dobíjecí“ disciplíně).

Rozdíl v ceně (obvykle ve výši 200t plus) tak pokryje úspora jen ztěží, fakticky jen v extrémních případech za dominance velmi krátkých cest, kde by ale bylo fakticky nákladově výhodnější BEV (ekonomickou výhodu by dál zvýšil mnohem nižší náklad na servis).

Samozřejmě, k určení celkové ceny vlastnictví (TCO) jsou více než spotřeba důležité další údaje, hlavní je pokles hodnoty. Ale s očekávaným startem operačních leasingů na BEV lze přenést tuto otázku na poskytovatele leasingu.

Je ale dobře možné, že rozdíl ve splátce kvalitativně podobných modelů (pokud by byl například v rozmezí nízkých tisíců) v neprospěch BEV pro mnoho uživatelů vykompenzuje nižší náklad na „palivo“. A to bez existence významné státní podpory BEV, která je jinde běžná, a také bez zahrnutí přínosů dnešní platné podpory velmi omezené – třeba výhodného parkování.

Samozřejmě, část čtenářů namítne, že ekonomická výhodnost auta, které v praxi „skoro nikam nedojede“, je vůbec nezajímá. Myslím ale, že brzy půjde díky rozvoji dobíjecích stanic o argument slabý či neinformovaný.

Relevantní je ale otázka ztráty času vyvolané potřebou dobíjení auta na delší cestě (proti které jde jen malá úspora spojená s jednoduchým „tankováním“ doma či méně náročným servisem). To je samozřejmě na posouzení každého uživatele, stejně tak, jak moc ocení až návykové pohodlí a komfort spojený s jízdou BEV. A jak moc je pro ně důležité, udělat něco pro snížení klimatického rizika.

Otázka spojená s výhodností či nevýhodností pořízení BEV či PHEV z pohledu nákladu na palivo je tím pro mne jasná. Zajímavá by ale byla kalkulace, do jaké míry má opodstatnění nákup BEV s vyšší kapacitou baterií (třeba kolem 80 kWh místo 50 kWh), i za cenu výrazně vyšší ceny.

Odpověď, z pohledu čísel, je opět různá dle profilu zamýšlených cest. Což je téma, které jsem zatím neposuzoval (i díky financím) a tudíž do mého rozhodování nevstupoval. Pomohlo k tomu i to, že jsem se nebyl ochoten se se stárnoucím Civicem rozloučit.

A tak problém nekomfortu delších cest s BEV s malou baterií řeším přesednutí do tohoto zábavného auta (vyhrazeného jen na toto) – mimochodem, po hodinách klidu a pohody v BEV je vytočení motoru nad 5 000 otáček příjemný zážitek, a snad mi to planeta, když to bude jen občas, odpustí.

vlastní

147 Comments on “Zkušenosti s elektromobilitou: Drahé nabíječky a vyplatí se plug-in hybrid?”

  1. No já nevím, ale článek úplně mimo realitu, řešíte tu
    No já nevím, ale článek úplně mimo realitu, řešíte tu doslova haléře na „palivu“,co se komu vyplatí je přece každého věc.

    Jestli se ne PHEV nevyplatí, tak jak se může vyplatit EV?
    PHEV bude jezdit maximálně o korunu dráže jak EV a stojí cca v novým o 1/4 mil. levněji než EV, tak kdy se EV asi oproti PHEV zaplatí?

    PHEV umí tahat vleky , můžu jet s ním na konec světa a když se zdraží elektřina můžu jezdit na benzín a opačně. Když mu odejde baterka tak se dá používat a navíc baterka v něm bude stát néně.
    Neztrácím čas při dlouhých cestách na nabíjení.

    A největší ulet je psát , že PHEV má bez nabíjení o litr větší spotřebu jak benzínové. U jakého modelu? I ty nejhorší PHEV předělaný ze spalováků mají v různých testech na v TV menší spotřebu cca o 10% . Japonské a korejské pHEV mají po městě polovinu a na dálky o 1/3 méně než konveční.

    1. Hako hrdy vlastnik Prius PHV 2012 muzu jen souhlasit. Za dobu
      Hako hrdy vlastnik Prius PHV 2012 muzu jen souhlasit. Za dobu meho vlastnictvi ujeto za 4 roky 30000km v EV mode, a 28000 v HV mode. I v HV rezimu spotreba nizsi nez normalni Prius diky lepsi LiOn Baterii a moznosti daleko vetsi rekuperace treba v horach pri dlouhych sjezdech. Ono je vubec k smichu kdyz se tu resi o kolik haleru je levnejsi provoz u aut za miliony.

  2. Včera 539km za 5:39 (90) + 2x pauza celkem 8min. Celkově mě
    Včera 539km za 5:39 (90) + 2x pauza celkem 8min. Celkově mě tato pracovní cesta stála: 8:39 mého času (třeba 1000Kč), 1000Kč za palivo, cca 1000Kč za ztrátu hodnoty a cca 750Kč za spotřební věci na autě. Celkem jsem za cestu zaplatil 11 140Kč. Kdybych jel Teslou model 3LR, mohl bych jet stejně rychle, strávil bych 30minut na nabíječkách navíc a nabil bych 55kWh. Cena cesty by byla teda 400Kč místo 1000Kč a naopak bych byl na cestě o 500Kč déle. Zároveň je ztráta hodnoty o 50%vyšší, než u srovnatelného spalováku za poloviční cenu. Celkově by teda cesta vyšla o 600Kč dráž.

    Jak vidno z výpočtu, rozdíl v ceně za PHM je celkem zanedbatelný. Nejlepší elektromobil a nejlepší scénář s nabíječkou. A proti tomu můj celkem mainstreem spalovák za 600bez daně.

    Karta se obrátí, jakmile budu moct sedět s NTB na klíně a na 5:39h si naplánuju kancelářskou práci. 🙂

      1. No nevím, kde se dá sehnat s 350 HP, ale můj jemně ojetý
        No nevím, kde se dá sehnat s 350 HP, ale můj jemně ojetý SuperB s 100kW dieselem byl za 280 tis. A pohodlí maximální. Tak bych zbytečně nevyhazoval z nové auto, když Škodovka už nevyrábí použitelné motory. Tříhrnek není motor.

        1. Já jsem jezdil modelem S a ten byl rozhodně hlučnější na
          Já jsem jezdil modelem S a ten byl rozhodně hlučnější na dálnici, než Passat/Mondeo/Superb. Očekávám drobné zlepšení u modelu 3, ale pořád to nebude konkurence. Takže já bych si radši vybral tišší, pohodlnější a 180k místo hlučných 350k. Ale už podle stylu reakce Vency se ti jasný, že je to poučovatel a potřebuje těch 350k na semaforech na cestě s dětma ze školky. Snad už tahle generace brzo pojde nebo dospěje.

          1. Tady ale vůbec nejde o nějaké závodění na semaforech s
            Tady ale vůbec nejde o nějaké závodění na semaforech s dětmi do školky (původně jste psal o pracovní cestě), ale když napíšete „srovnatelný spalovák za poloviční cenu“, tak by člověk čekal minimálně podobné dynamické parametry a co nejbližší výbavu a rozměry, protože to je to za co se nejvíce v autě připlácí pokud nejdeme do extrémů. Bohužel ta věta byla z vaší strany silně účelová ač byl ten zbytek docela v pohodě.

            Zkuste jako prodejce zákazníka přesvědčit, že třeba BMW 318i s manuálem je srovnatelné jako za BMW 330ix se sportovním automatem a ať zaplatí stejnou cenu. Buď si poklepe na čelo a odejde nebo vám bude vyhrožovat flákancem. 😀

            1. Z mého pohledu to není silně tendenční. Ticho na palubě
              Z mého pohledu to není silně tendenční. Ticho na palubě je pro mě priorita. Jsem méně unavený, dojedu bezpečněji (nebo dál). Výkon od určité hranice považuju pouze za marketing. Není k ničemu. Opakuji…..od určité hranice.

                1. Právě při dálniční rychlosti už není rozdíl mezi
                  Právě při dálniční rychlosti už není rozdíl mezi spalovacím autem a EV, co se týká hlučnosti. Resp. jinak řečeno, motor u spalovacího auta už není hlavní zdroj hluku, ale spíš aerodynamický odpor, hluk od kol, podvozku, podběhu, atd. Takže to už pak záleží spíš na třídě auta, jak dobře je odhlučněné. Např. můj spalovák točí na dálnici kolem 1300 ot/min. a hluk od motoru není žádný a klidně bych se vsadil, že v něm bude stejné ticho (nebo bude i tišší) než třeba Tesla S 🙂

                2. To jsme se asi nepochopili.
                  Dominik narážel na to, že u

                  To jsme se asi nepochopili.
                  Dominik narážel na to, že u starších Tesel byl při dálničních rychlostech větší hluk než u spalováků (pokud na to zrovna někdo nešlapal). U dnešních Tesel to už ale zlepšili. 🙂

                3. Myslím, že jsem to pochopil správně a klidně může být
                  Myslím, že jsem to pochopil správně a klidně může být větší hluk u EV než u spalováku. Právě říkám, že u dálniční rychlosti je to už jedno, jaký je pohon, tam pak už záleží na aerodynamice, odhlučnění kol, podvozku, atd… takže i když to u novějších Tesel zlepšili, pořád se může stát, že najdete spalovací auta, terá budou na dálnici tišší.

                4. Jo takhle, tak na tom se shodneme. 🙂
                  Jo takhle, tak na tom se shodneme. 🙂

                5. Klidně i s cca. stejnou cenou, třeba Lexus GS 🙂
                  Klidně i s cca. stejnou cenou, třeba Lexus GS 🙂

                6. Presne tak. Jste tu jeden z mala realistu na foru.
                  Presne tak. Jste tu jeden z mala realistu na foru.

                7. Jo já měl na měsíc a půl půjčenou S85D z roku tuším
                  Jo já měl na měsíc a půl půjčenou S85D z roku tuším 2016, už je to taky několik let.

                1. Tříhrnek není motor. Krom soukromého SuperB mám mám i
                  Tříhrnek není motor. Krom soukromého SuperB mám mám i služební oktu s tříhrnkem. Výkon ok, dálnice v pohodě, ale ten zvuk co se line z motoru při rozjezdu ve městě. Teda já nejsem žádný motoristický nadšenec, spíše pragmatik, ale to je fakt hrozné. Je mi jedno, že ten motor odejde po 100k km, že se musí vyrobit další auto kvůli zas*ané EU, která ku*ví normy tak, že auta vydrží 1/4 toho co ta minulá. Ale do pr*ele,kdo v tom má jezdit. A spotřebu 7l na 100, vem to nešť, já to neplatím a CO2 mě fakt netrápí. TVL tolik brala naše stará škoda 100 s karburátorem.

                2. Tu Škodu 100 co jezdila za 7 l bych chtěl vidět. Naše
                  Tu Škodu 100 co jezdila za 7 l bych chtěl vidět. Naše měla dlouhodobý průměr za 65 692 km – 8,76 l/100km. I výrobce tvrdí má brát 7,6, ale mám pocit že to bylo při ustálené rychlosti 80 km/h.

                  http://www.vozyskoda.wz.cz/skoda100/techdata.htm

                  Takže za 7 s tím možná dalo loudat někde po rovině jižní Moravy.

                3. Asi tak no. 😀
                  Taky bych chtěl vidět nějakou Škodu 100

                  Asi tak no. 😀

                  Taky bych chtěl vidět nějakou Škodu 100 nebo 120 co má najeto aspoň 150 tisíc, protože tolik dnešní tříhrnky v pohodě zvládnou možná s jednou repasí turba za pár tisíc Kč.

                  Ta spotřeba může být adekvátní a plně to vysvětluje slovní spojení z poslední věty „já to neplatím“.

                  To mi připomnělo jeden vtip. Víte, s jakým autem se dá jezdit na trojku 130 km/h? Přece se služebním. 😀

                4. Jo, jenže dvoulitrové diesely zvládnou 400 tis v pohodě,
                  Jo, jenže dvoulitrové diesely zvládnou 400 tis v pohodě, jen s výměnou rozvodových řemenů/řetězů. Tak to jsou dvě a kousek aut co je třeba vyrobit místo jednoho.

                5. Ano v pohodě 400 tisíc, jen s výměnou rozvodů, s repasí
                  Ano v pohodě 400 tisíc, jen s výměnou rozvodů, s repasí turba, s výměnou setrvačníku, s jednou nebo dvěma výměnami spojky, filtrem pevných částic… 😀

                  Možná to výrobci málo zdůrazňují, ale stále máte na výběr z celé řady motorů, které nejsou tříhrnky.

                  Tříhrnky jsou pro lidi co najezdí max 10 tisíc za rok a je pro ně nesmysl si připlácet za motor co vydrží více než zbytek auta. 🙂

                6. A co tedy koupit do nové Fabie, když nechci automat?
                  A co tedy koupit do nové Fabie, když nechci automat?

                7. Tak to záleží na vás, k čemu to auto chcete používat. U
                  Tak to záleží na vás, k čemu to auto chcete používat. U Fabie se ale myslím tříhrnku nevyhnete.

                  Na druhou stranu je to malé auto, kde je tříhrnek plně dostačující a nikdo nečeká, že by s tím někdo chtěl dobrovolně najezdit víc jak 200 tisíc. I tak není důvod, proč by ten motor neměl vydržet víc při normálním zacházení a pravidelných servisech. 🙂

                8. Ano, stovka po městě měla určitě víc, už si to moc
                  Ano, stovka po městě měla určitě víc, už si to moc nepamatuji, tak odhad 8,5. Zhruba tolik, jako třihrnek. Teď v létě s tříhrnkem 4 km trasa 9,6. Když jsme se škodovkou 100 jezdili a měla cca 50 tis, tak se dalo jezdit za 6 po seřízení a za více méně opravdu ideálních podmínek. Pod 6 bez šance ani s vyřazováním a vypínáním motoru z kopce (neměla posilovač ani brzd ani volantu, tak to bylo v poho, jen se musel nechat kliček v zámku)

                1. Dopadne to podobně jako když využijeme i jen z poloviny
                  Dopadne to podobně jako když využijeme i jen z poloviny dojezd spalováku, jen to bude mít jinou barvu. 😀

                2. Hele to vůbec, když byly děti menší než teď, tak pokud
                  Hele to vůbec, když byly děti menší než teď, tak pokud náhodou v autě usnuly, tak prostě neexistovala zastávka. Protože každá taková zastávka, byť jen na zaplacení mýta znamenala, že se mladší prcek probudil, nastartoval a řval klidně hodiny a hodiny. A to jsme jezdili rodinné dovolené s campervanem all inclusive.

                3. V tomto případě je asi lepší jet no. 🙂
                  V tomto případě je asi lepší jet no. 🙂

  3. Mám rozpočet na auto 250tis. A už rok vybírám ojetý
    Mám rozpočet na auto 250tis. A už rok vybírám ojetý plug-in z trojce Ampera, Outlander a V60 jako druhé auto do rodiny. Hlavní motivace je parkování v Praze, karta mě stojí 15tis. na rok a stejně jsem omezen jen na okolí firmy. Moc se mi líbilo Volvo V60, ale v ceně 380tis. na něj prostě nemám.Poslední kapka u mé XC90 byl pravidelný servis po 15tis. km za 12tis. Kč. Platím to 2x ročně. Jinak se na tom autě nic nekazí. Tak jsem si uvědomil, že ten servis budu platit i u plug-inu a rozhodl se risknout BEV. Koupil jsem Leaf 2013 za 180tis. bez daně, najeto 57tis. Jezdím s tím v průměru 100km denně za 75hal./km. Bydlím teď 45km za Prahou. Levnější tarif si ještě vyřizuji. S XC90 v naftě jezdím za 3,50kc. Myslím, že do dvou let se mi to BEV zaplatí… Úspora vychází 80tis. ročně při 20tis.km nájezdu. Myslím že při soucasne ceně ojetin už nejsou pořizovací náklady překážkou a pokud bydlíte v Praze, tak Leaf jako druhé auto je naprosto parádní.

    1. Hodně štěstí. Budeš ho potřebovat.
      Já, když bych měl

      Hodně štěstí. Budeš ho potřebovat.

      Já, když bych měl takto omezený rozpočet, bych koupil auto typově 16 let starý model, s rokem výroby 2012.
      Dostal by si naprosto vychytané předkrizové pofaceliftové auto s jasně známými problémy, lacinými díly.

      Budeme se za tebe modlit.

    2. Super. Proč si neužívat výhody které to přináší.
      Super. Proč si neužívat výhody které to přináší. Ostatní ať si remcaj 🙂 Většina lidí vidí jen ty nevýhody a má strach ze změny. Jinak 12tis za servis je celkem mega… Velké SUV do města asi není to pravé. V60 se mi taky líbilo a taky jsem se rozhodl pro BEV protože výměny oleje atd…

      1. Není to origo servis. Dělala se výměna oleje, všech
        Není to origo servis. Dělala se výměna oleje, všech filtrů, přezutí a vyvážení kol, čištění klimatizace a destičky. Takový servis dělám každých 15tis.km, tedy 2x ročně. Doufám že servis na BEV. bude levnější. Ale jsou to taky jiné třídy aut. Nová sada pneu na Leafa mně stala jako jedna pneu na Volvo 😀

        1. Tak Volvo je skoro prémiová značka, resp. takový lepší
          Tak Volvo je skoro prémiová značka, resp. takový lepší mainstrean. Taky jsem měl S80 a i s ojetinou starší než 5 let jsem jezdil do origo servisu. Nepřišlo mi to ale nijak nepřiměřeně drahý. A ta cena 12 tis, když je v tom i přezutí, destičky a klíma mi přijde OK. Teď mám Lexus a tam to vychází dráž, na něco málo přes 1 KČ/km jenom garančky, taky je to po 15 tis. km. A jak jste správně zmínil, nelze srovnávat velké SUV XC90 s Leafem.

  4. Dále:
    1) nabíjení je často zdarma (dá se jezdit i jen

    Dále:
    1) nabíjení je často zdarma (dá se jezdit i jen zdarma)
    2) Tesla má levnější rychlonabíjení
    3) Tesla má všude nabíječky (ve snadném dojezdu)
    4) Tesla nemá jiné servisní náklady, nepovinné servisy
    5) Tesla záměrně nevyrábí šunty, jejich baterkám a motorům věřím jako jedinému výrobci
    6) úbytek baterie cca 1 % za týden, možná i méně

    Smysl má JEN koupit Teslu, vše ostatní je pro méně chytré, neboli pro PR podvodníků fosilních výrobců

    Hezký den 🙂

  5. Plugin může dávat ekonomický smysl pouze ve velmi
    Plugin může dávat ekonomický smysl pouze ve velmi specifickém případě používání. Tedy pokud máte doma (a ideálně i v práci nebo na chatě) levný proud, denně dojíždíte jen pár desítek km, které absolvujete v EV režimu a při jízdách na benzín to nežere tolik, aby to během jednoho víkendového výletu smazalo veškeré úspory, co udělá EV režim. Tudíž pokud má běžný „krátký“ denní nájezd 120km, tak je PHEV zcela mimo hru.

    1. Musi to byt smysluplny plugin, takovy ktery ma i s vybitou
      Musi to byt smysluplny plugin, takovy ktery ma i s vybitou baterii malou spotrebu. Takove vyrabi Toyota. Ja ujel v hybridnim modu 28000km a v ciste elektrickem modu jiz 30000km. Dlouhodoba spotreba asi 1,8l/100km. Takze diskuzim jak jsou plugin k nicemu se jen chechtam.

      1. Toyota je taky asi jediný PHEV na trhu, který po vybití
        Toyota je taky asi jediný PHEV na trhu, který po vybití jede jako HEV. Ale zase ta pidi baterka a velký cenový rozdíl oproti HEV verzi to dost kazí. Mimochodem, nevím, jako sazbu za kWh máte, ale když budu počítat domácí 3.50Kč, tak mi vychází, že jste projel necelých 50kKč oproti 80kKč, co byste projel stejným autem s HEV. Takže reálně jste ještě ani neumořil cenový rozdíl PHEV/HEV a to ani kdybyste měl elektřinu zdarma.

        1. Tak kvuli setreni jsem to nekupoval. To by vysel obycejny
          Tak kvuli setreni jsem to nekupoval. To by vysel obycejny Prius levneji, presne jak pisete. Koupil jsem to kvuli pocitu jizdy na elektriku (na Teslu nemam, nebo mam ale tolik se mi nechce dat) a pocitu ze nesmrdim lidem pod nos aspon po meste.

  6. Jezdím hodně ČR – DE. S Hondou Civic 2007 spotřeba
    Jezdím hodně ČR – DE. S Hondou Civic 2007 spotřeba 4,8l/100 při rychlosti do 115km/h. Nafta mě vyšla na 50Eur + cca 10Eur přesouvačky po ČR. Tzn. 110Eur cesta tam a z5. Koupil jsem teslu S s nabíjením zdarma takže neplatím nic. Pokud bych musel platit elektřinu, určitě se nedostanu na cenu za Km jako u Hondy. Spotřebu mám kolem 210Wh (Dá se jet úsporně za 160Wh). Taky se musí připočíst, že se BEV samovolně vybíjí cca 1% děnně.

    Pokud se bavíme o komfortu a pocitu z jízdy tak jsme u jiného srovnání.

    V DE Honda 400Eur daně + Dalnice v ČR u tesly zdarma. Z dlouhodobého hlediska se mi to vyplatí jen díky nabíjení zdarma.

                1. Řekl bycho to asi tak, že papír snese všechno :). Realitou
                  Řekl bycho to asi tak, že papír snese všechno :). Realitou je, že i v brožuře k autu je samovibíjení 1% uvedeno. Já s tím problém nemám jen je potřeba to zprůměrovat a započítat protože to už je mimo statistickou chybu.

                2. Tesla realita možná 1 % za 2 týdny 🙂
                  Jiný BEV nekupuj,

                  Tesla realita možná 1 % za 2 týdny 🙂
                  Jiný BEV nekupuj, jsou to šmejdy předražený

                  Za měsíc spalovák mrtvej (Octávka), Tesla možná o 1-2 % méně, ale rozjedu se v poho

                1. Žádný další, to je přeci náš starý známý jenja, jen
                  Žádný další, to je přeci náš starý známý jenja, jen si mění nicky. Občas takto vyleze ze zemljanky, vybleje tady pár svých zvratků a zase zaleze. Jo a ano, je to Tesla fanatik úplně příkladný 🙂

            1. Já nám také různý dojezd ráno, v poledne a večer.
              Já nám také různý dojezd ráno, v poledne a večer. Prostě jak se baterie ohřeje, tak auto dojezd přepočítá, ale asi né každá značka to umí.
              Samovybíjení je neznatelné. Když jsem odstavil Ioniqa přes první zimu, tak % byla stejná a dojezd naopak narostl…

    1. S komfortem souhlas, dneska jsem vyndal svoje 20 leté auto s
      S komfortem souhlas, dneska jsem vyndal svoje 20 leté auto s atmosférickým krátkozdvihým mnohoválcem a nájezdem ca 180 tis km, přesedl jsem z tříletého naftomila se čtyřválcem 2,0 a nájezdem ca 35 000 km. Hele paráda..motor ševelí, reaguje na plyn, nic v tom nevrže, člověk sedí v sedačkách s bočním vedením a ne na sedačkách, konečně zase jízda autem a ne harašitem. Škoda, že i dnešní BEV mají zpracování mimopohon dle filosofie harašito

      1. Přesně o tom mluvím ;). Reakce na plyn u EV neskutečná
        Přesně o tom mluvím ;). Reakce na plyn u EV neskutečná nic nevrže, neklepe se. Každému vyhovuje něco jiného. Ševelící motor prvních 50km pak stačí (Mám Hodnu CB z roku 1980). Asi jsem se dostal do věku kdy každý zbytečný zvuk je obtěžující/unavující.

        1. To by mi asi vaše BEV/Tesla splnilo sen, vidět Teslu ve
          To by mi asi vaše BEV/Tesla splnilo sen, vidět Teslu ve zpracování, které by prošlo mojí kontrolou kvality, všechny co jsem viděl, kvalitou zpracování byly mnohem blíže Dacii, než VW group.
          Srovnávat auto s motorkou je něco jiného – dneska taky už jedu jen párkrát do roka na motorce a to jezdím na motorce hodné gentlemanů – tedy leda good vibrations, sametový chod a na motorku elegantní tichost, představa, že vlezu na pornojapku nebo uchrchlaný H-D je něco nepředstavitelného.

          1. Mám teslu z 12/2015. Je krásná bez kvalitativních vad.
            Mám teslu z 12/2015. Je krásná bez kvalitativních vad. Opravdu splnila mé očekávání a jízdou předčila. Souhlasím, že interiér je úsporný a né každému bude vyhovovat. Mě se líbí, že vše se dá ovládat na volantu. Od podsvícení displayů, až po otevření střešního okna. Stejně jako u ženy „Slova nedovedou vyjádřit jak je krásná, čísla ano“ :D.

            Exteriér 9/10
            Interiér 6/10
            Pohon 10/10

    2. S Teslou se jezdí zdarma, bez servisu a bez dálniční
      S Teslou se jezdí zdarma, bez servisu a bez dálniční známky
      Jinak stejně lžeš, Tesla i s placeným nabíjením jezdí za půlku ceny jako tvůj fosil, a to je Tesla 3x výkonnější … To víš, Tesla do servisu nemusí jako fosilní záměrní šmejdi 🙂

      TM3P vydrží i milión km bez poruchy hnacího ústrojí s degradací baterky cca 20 %, takže se auto nemusí řešit třeba 30 let, žádné významné náklady na servis

      1. 1% denně je naprosto v normě. Jsou lidé kterým se to
        1% denně je naprosto v normě. Jsou lidé kterým se to vybíjí i 2% denně Jak jsem již uvedl. Jakmile je v baterii méně než 5% uvede se tesla do ‚low power consumption mode‘ kde vydrží zhruba měsíc. Nehodlám zkoušet. Udržuji baterii 10%-90% pokud stojím 30%-70%.

  7. Hezky napsáno a ještě by si měl každý, kdo o novém voze
    Hezky napsáno a ještě by si měl každý, kdo o novém voze uvažuje promyslet, jakou chce disponibilnost – pokud je dotyčný v situaci, že musí mít auto ve stand by režimu s možností kdykoli ujet xy km, tak tak pak je to taky nezanedbatelný faktor.

  8. Také děkuji. Hezky napsáno. Přesně to vystihuje smysl
    Také děkuji. Hezky napsáno. Přesně to vystihuje smysl nebo spíš nesmysl celého problému.

    I s dotacemi na nákup auta to prostě normálním lidem nic nepřinese. Jediné plus je ten výfuk o pár km dál v elektrárně. Pokud se začnou navíc vybírat i extra daně na provoz elektrických vozítek, je to pak úplně celé k ničemu. Ach jo:(

    Já zatím zůstanu u CNG, sice nemohu doplnit palivo doma (plnička se fakt nevyplatí), dojezd mám ale podobný jako u lepší baterky. Cena za km kolem 1.10,-. Cena el. auta je ale minimálně na třetinu vyšší (při podobné dojezdu a podobné velikosti auta). Tak že zatím není co řešit.

    Ale vývoj postupuje celkem rychle. Tak uvidíme za 5 – 10 let.

    1. To se mi líbí, jak spousta skeptiků čeká na ten den, kdy
      To se mi líbí, jak spousta skeptiků čeká na ten den, kdy budou elektrická vozítka zdaněná. O to větší bude jejich překvapení, když zjistí, že zdaněná budou všechna vozítka a navíc ty s nejhorší emisní třídou nejvíc. Opravdu už nikdy nebude výhodnější jezdit ropamobilem. Argumentovat výfukem v elektrárně už je taky pouze neinformovanost. Snad už každý si uvědomuje, že ani benzín se nepěstuje na pumpě a sekundární emise se musí zmínit i u cyklu výroby paliv.

      1. Opravdu pro spoustu lidí je pořád výhodnější jezdit
        Opravdu pro spoustu lidí je pořád výhodnější jezdit spalovacím autem. Rozumný člověk to chápe, fanatik si pořád mele tu svou pohádku o jediné správné cestě zvané EV pro každého. Je potřeba chápat, že lidi mají různé režimy jízdy autem.

          1. Ani jeden z vás nezareagoval věcně…
            A že by šlo

            Ani jeden z vás nezareagoval věcně…
            A že by šlo reagovat, ten příspěvěk nebyl prostoduchým urážením tak jak to předvádíte vy dva.

            Já to chápu, občas také mívám alergii na některé kolovrátky. Ale přechodnou a nemám u toho potřebu se před ostatními shazovat.

        1. Opravdu, ať si každý jezdí s tím, s čím chce, pokud to
          Opravdu, ať si každý jezdí s tím, s čím chce, pokud to neodporuje zákonu. To každý rozumný člověk, jak píšeš, pochopí.
          Nicméně ePavel o voze a ty zas drbeš jen tu svoji kozu.
          Nikomu nic nevnucuje, zkus si to přečíst znova.

      2. To je uplne nepochopeni. Spalovaky uz jsou samozrejme zdanene
        To je uplne nepochopeni. Spalovaky uz jsou samozrejme zdanene a to dost. Ted jde jenom o to, aby se uctovalo vsem stejne, protoze infrastrukturu vyuzivaji uplne stejnou.
        Nelze provozovat spolecnost, kdy bohati jezdi za malo a chudi za hodne. At se vam to libi nebo ne, tak naklady na elektromobilitu se musi zvednout

        1. Naopak toto je omyl. Firemní vozy taky platí silniční
          Naopak toto je omyl. Firemní vozy taky platí silniční daň, i když využívají stejnou infrastrukturu, jako privátní. Náklady na provoz všech vozidel porostou. Nejde o to jestli autem jezdi chudý, nebo bohaty. Jde o to, že ten kdo jezdí autem, co způsobuje poškozování zdraví těch druhých za to budou platit čím dál více.

            1. Ano, přesně vím, kolik se platí, když jsem ji taky platil
              Ano, přesně vím, kolik se platí, když jsem ji taky platil a platím. Sociálně spravedlivá společnost je předpokládám podle tebe taková, kde mají všichni práva a nikdo povinosti. Teda jen ti „pracháči“ mají povinosti k těm chudým. Rozhodně to není společnost, kde mají všichni stejné příležitosti.

          1. Jenom aby bylo jasno. Jezdim EM. I presto jsem zastancem toho,
            Jenom aby bylo jasno. Jezdim EM. I presto jsem zastancem toho, ze je potreba pritvrdit.

            1. tohle co tvrdite je dost spekulativni
            2. vsechny sluzby musi byt vsem stejne dostupne
            3. neni mozne, aby za pouziti infrastruktury platila jen cast
            4. ekologie nesmi byt jenom pro bohate, protoze tyto uvahy naprosto znevazuji ochranu prirody jako takovou.

                1. Ne, tak to není. Komunismus ani nacismus neovlivňoval přes
                  Ne, tak to není. Komunismus ani nacismus neovlivňoval přes peníze.

                2. Ale ale nepovídejte – samozřejmě že to bylo přes peníze
                  Ale ale nepovídejte – samozřejmě že to bylo přes peníze a přes požitky, že se všichni budou mít dobře…kdyby neměli v Německu neskutečnou inflaci v krátkém čase, tak by Áda a jeho mančaft byli jen kecálkové z hospody.

                  A co myslíte, že se stane, když lidem, co dělají v montovnách na lince, jezdí do práce starým autem z horní dolní bez rozumě fungující hromadné dopravy, občanské vybavenosti atd a vy jim ho omezíte nebo zakážete? JE žádnej cukr v podobě dotace nespasí, protože je pro ně i blbých 200 tis na auto nemyslitelná částka v rodinném rozpočtu nedosažitelná.

                3. Šlo to přes zákazy různých činnosti, ne přes menší
                  Šlo to přes zákazy různých činnosti, ne přes menší nebo větší zdanění.

                  Pokud chce montovna zaměstnance, tak si jejich dopravu zajistí.

                4. Zajistí si dovoz zahraničních dělníků z jedné velké
                  Zajistí si dovoz zahraničních dělníků z jedné velké ubytovny. Rozhodně nebude firma suplovat MHD v celém okrese. Takže dělníkům pak zbyde jen pracák.

                5. Dělníci budou jezdit do práce na motorkách a na kolech tak
                  Dělníci budou jezdit do práce na motorkách a na kolech tak jak to bylo vždycky.

                6. To šlo v době kdy města byla trochu více kompaktní než
                  To šlo v době kdy města byla trochu více kompaktní než dnes. Např. já bydlím a pracuji ve stejném městě a čtvrtích jako můj otec, ale přesto to mám do práce o pár km dál. A to cca 5,5 v 9 km. Ono se nám ty průmyslové zóny z center měst trochu odstěhovaly, ať už důvody byly jakékoliv.

                  Tedy na motorce (skútru) teď pro úsporu času a nervů jezdím, ale na kole bych to každý den jezdit nechtěl. Jinak jezdit na skútru/motorce je relativně pohodlné do cca +5°C když je sucho. Jezdit na podzim když je kolem 5°C, vlhko a často prší už žádná velká radost není.

                7. Šlo by to kdyby se chtělo. Měli jsme v práci bezpečáka
                  Šlo by to kdyby se chtělo. Měli jsme v práci bezpečáka který jezdil každý den do práce 30 km na kole. Za každého počasí a vstával ve 3 hodiny. Jednou ho dovezli policajti abychom potvrdili jeho totožnost. Prostě nevěřili, že může být tak blbej aby jel v dešti do práce ve 4 hodiny ráno.

                8. Jo krásnej knížecko manažerský kec…většina lidí se
                  Jo krásnej knížecko manažerský kec…většina lidí se na to vykvajzne půjde melouchařit a hezky na dávky. Další co chce zababšivit česko

                9. Hele to je prostě blbost, protože ti samí lidé potřebuji
                  Hele to je prostě blbost, protože ti samí lidé potřebuji se dostat na nákup, do lékárny, rozvéz/svézt děti do školy, to mají taky na tom kole, nebo motorce 365 dnů v roce? Vždycky to nebylo, třeba u nás, kde jsem vyrůstal byli sedláci, potom jzd, kovárna, hokynář, dva km cihelna, švec, krejčí, obecní cestář, deset km černouhelný důl a spousta lidí dělala v lese, nejbližší doktor byl 6 km, nejbližší lékárna 6 km, nejbližší pošta 6 km – dneska všichni ráno do aut a jedou do práce mezi 20 – 40 km, často mají třísměnný provoz, nejbližší doktor, pošta a lékárna 17km, autobusem nikdo nejede protože jede po až pá – ráno na osmou, aby vezli děti do zš (smolík středoškoláky musí někdo odvézt 17 km na vlak), pak jede jede týden dvanáctá a čtvrtá, druhý týden druhá a šestá odpoledne hotovo smolík.
                  Ještě před dvaceti lety jezdil bus, pátá osmá dvanáctá jeden týden dvojka pátá druhý čtvrtá šestá a pak osmá a půlnoční

                10. Asi si budou muset zase zvyknout. Děti chodily do školy
                  Asi si budou muset zase zvyknout. Děti chodily do školy zásadně pěšky, když ubyde provoz tak to zase půjde. Jezdili jsme tramvajemi a autobusy. Měli jsme kola, mopedy, motorky. Na silnici jsme hráli fotbal protože tam projela 4 auta za den. Dnes je tatáž silnice čtyřproudá a nedá se přejít. Přitom se nic podstatného nezměnilo. Měli jsme co jíst a pít i zábavy bylo dost.

                11. Jo jenže na vsi tramvaj nejezdí, bus blbě, mopedy, motorky
                  Jo jenže na vsi tramvaj nejezdí, bus blbě, mopedy, motorky a další spalovací vehikly chcete zakázat, na kola nejsme Holandsko a vzhledem k tomu, že to vypadá, že na ně budou pořadníky a čekačka přes rok, taky žádná hitparáda. Elektrické mopedy a motorky jsou cenou a využitelností mimo. Chodit pěšky…dobrý dítě s angínou se projde 10 – 20 km k doktoru…tleskám…že vy jste pražák anebo politicky angažovaný živel? mimochodem zkuste to na sobě, odložte auto a choďte pěšky nebo na kole – mám za rok nachozeno po okolí cca 3 000 km – tolik jsem ušetřil jízd autem, jenže nebýt HO a covid, tak bych to ani omylem nezvládl, protože 3000/5=600 hodin chůze, 3000/45=67 hodin v autě – strávil jsem tedy o 22,21 dnů za rok více na cestě, než bych strávil v „normálním“ světě…a to se vyplatí že
                  můžete k tomu připočítat ještě nějaké dva tis na kole, takže bych řekl, že v celkové úspoře emisí a paliv z auta jsem za poslední rok strávil o více než měsíc života na cestě… výborná vlastní zkušenost, ale v normálním pracovním režimu, se tak fungovat NEDÁ visper ku.va NEDÁ

                  Doplnění ke skůtrům – nevím, jak vy, ale já na tom na tu průmyslovku jezdil, měl jsem to mezi 30 -40 km jednu cestu (nebo bus 17 km + 25 km vlak + asi dvacet min MHD – takže každý den tři až čtyři hodiny na cestě a když jsem nekončil vhodně, tak ten fichtl), měl jsem Jawu 21, po první zimě jsem si pořídil podlahy, stupačkový kříž atd, aby si jí na zimu předělal na Jawu 20 (aspoň nebyly mokré nohy), v zimě jsem měl po dědovi ze služební motorky vaťák atd atd..prostě člověk si vzal 4 vrstvy oblečení, aby vůbec dojel. A to vůbec nemluvě o lábuši tohle absolvovat s tou úžasnou 15W přední žárovkou.. a to je člověk ráno za tmy skoro celou cestu a večer za tmy dojížděl. Jo tenkrát nám to přišlo trochu jako frajeřina, kdo dokázal dojet v -20°C a 10cm sněhu do školy před devátou (učilo se od osmi), pokračovat v tom dýl, mám dneska revma jako blázen…takže jako myšlenka lidi budou všude jezdit na motorkách, nebo skůtrech bezva..ale buď pro teplejší kraje, nebo na kratší vzdálenosti, než se dneska běžně do práce jezdí

                  Že si lidi zvyknou – to může s prominutím napsat jen moula, co netuší, jaké jsou pak dopady – jasně, že se lidi přizpůsobí, jenže klesne už tak mizerná přidaná hodnota, produktivita, HDP a poletí nahoru nezaměstnanost a šedá ekonomika…a celé to půjde kam? DO ŘITI visper ku.va DO ŘITI

                12. Ne, nejsem Pražák ani politicky angažovaný živel. Nejsem
                  Ne, nejsem Pražák ani politicky angažovaný živel. Nejsem ani zanícený ekolog. Jenom jsem hodně cestoval, viděl jak žijí lidé jinde a co se stalo s přírodou. Líbilo se mi třeba na Jamaice. Ti lidi nemají nic a přitom jsou šťastní. Zpívají na ulicích, jsou možná trochu zhulení ale nic jim nechybí. My se tady honíme úplně zbytečně ale proč? Pro děti? Těm jenom uškodíme když jim vyčerpáme všechny zdroje a zničíme prostředí.

                13. Jenže EU a Jamaica je nesrovnatelný, jasně máme nadkonzum
                  Jenže EU a Jamaica je nesrovnatelný, jasně máme nadkonzum a nadprodukci atd.. v tom souhlas, taky jsem byl v řadě takových zemí a třeba na Kubě ve Vale Vinales jsem přemýšlel, jestli má cenu se vracet, tam jsem měl pocit, jak při čtení Robinsona Crusoe a objevu Rajského údolí, ale to jsou věci jen pro někoho a nějak.
                  Jasně bydlet někde na jih nebo v rovině od nás tak taky jezdím všude na skůtru, kole a vlastně auto nepotřebuju (resp. potřebuju, ale ne z důvodu sebeobsluhy), Jenže jsme v ČR, kde je to samej kopec počasí je stále nejistý a nic moc tu neroste – natož ještě samo, aby nás to v pohodě uživilo.
                  Pak se člověk zamyslí nad těmi zeměmi – a ono to tam tak růžové není i- pro turistu to vypadá, jak jsou happy, jenže – i tak musí někdo to jídlo vypěstovat a když vidíte, co to znamená zvorat pole párem volů (zkuste si to), nakrmit nějakou zvířenu atd…měli jsme doma záhumenkové hospodářství a vlastně výměnkáři za mého života na tom makali od rána do večera 7 dní v týdnu 365 dnů v roce (prababi byla za život nejdál v Praze – asi dvakrát a umřela v 90ti letech), zdravotnictví nula, školství nula, takže místo sladkého života, co vám přijde těžce v pohodě bych spíš řekl velká rezignace, dost často zločinnost a vyhlídka na nic dalšího…tak alespoň jsou zhunení…

                  Inteligentní společnost by se měla snažit situaci vyvážit – to není o tom, že něco zakážu, nebo přikážu, to je o zodpovědnosti a rozumu, jenže češi jsou kreténi (jak posledních 12 měsíců zcela evidnetně prokázali a prokazují) a jako vedení si z kreténů volí kokoty kretény (vyšší level kreténství)

                14. Přesně. Zkusti si třeba jen ručně zrýt nějaký větší
                  Přesně. Zkusti si třeba jen ručně zrýt nějaký větší záhon. Mám zahrádku, která se nehodí na lenošení (ze 3 stran je tam vidět) a zrýt třeba jen 10 m2 záhonu s bramborama je slušné fyzické cvičení na rozhodně více než hodinu. Při představě že bych takto měl pěstovat jídlo ne jen na přilepšení a jako koníčka, ale na uživení plus prodej, tak chápu, že se naši předkové na počátku průmyslové revoluce houfně stěhovali do měst za jinou prací.

                15. To je moc složitý ať jde na samosběr jahod a nasbírá
                  To je moc složitý ať jde na samosběr jahod a nasbírá toho 10 – 15 kg – netrénovanej se druhý den nehne.

                16. Aha naprosto odtrženej od reality, doporučuju sestoupit z
                  Aha naprosto odtrženej od reality, doporučuju sestoupit z věže ze slonoviny.

      3. Jo bohužel je to tak, máš pravdu.
        A proto já psal o

        Jo bohužel je to tak, máš pravdu.

        A proto já psal o ekonomické stránce a ne o ekologii, zrychlení, tichu, … Ona všechna ta auta mají své pro i proti. Elektro ale prostě u nás na sídlišti nenabiju. Tak že, za mě je to investice do pozemku, baráku, Wallboxu, fotovoltaiky … no a najednou to auto nemá smysl už vůbec :D, protože ročně najedu 10tis (jak to dělá většina lidí co znám). Po městě nebo do práce vetšinou na kole, je to prostě nejrychlejší.

        Tak že promiň, ale opět jsem u toho elektrárenského komínu jako jediné pořádné výhodě, protože díky němu by pak ráno před barákem nikdo netúroval motor, když mu to nechce jet a nesmrdělo by nám to do bytu.

        No a aby jsi to nepochopil špatně. Vůbec nejsem proti tomuto typu aut. Ale nechápu, proč by měl mít někdo dotace, parkování zdarma a podobně. Místo toho, ať zadotují nabíječky a je to. Čas ukáže, zda to byl nebo nebyl nesmysl. Zatím mi to po žádné stránce moc smyslu nedává (i ta ekologie nic moc). Proto jsem také psal, uvidíme za 5-10 let.

        1. Znám spoustu lidí, kterým by se po ekonomické stránce
          Znám spoustu lidí, kterým by se po ekonomické stránce vyplatil taxík a stejně mají auto, nebo i dvě. I na těch sídlištích to půjde, je to jen otázka poptávky. Já prosadil u nového parkoviště chráničky k přípojce. Když u nás byla poptávka po internetu tak taky nebyl problém rozkopat sídliště. Investice do WallBoxu? Vždyď je to míň peněz, než mě stála jedna výměna oleje v dodávce. S tvrzením ekologie nic moc zásadně nemůžu souhlasit. Od pojmu ekologie bych osobně odhlédl. Planeta se dokáže časem vyrovnat snad se vším na rozdíl od člověka. Ničíme především sebe. Vždy něco co začíná a je prospěšné podporujeme dotacemi. Kdyby nebyly dotace na čističky tak ještě dnes vypouštíme sr**ky do potoků. Já vím, že tím nezískám všeobecné sympatie, ale nejsem názoru, že má každý právo jezdit autem. Moje svoboda přece končí tam kde začínají práva ostatních. Svoboda ostatních se přemisťovat končí tam, kde mají ostatní právo na život bez předčasného úmrtí. Osobně doufám, že za těch 5-10 let bude minulostí zastaralé myšlení a když se EV budou vyrábět masově, musí být levnější než přežitá splalovací technologie.

    2. A víte proč jezdíte za 1,1 Kč na km? Protože se od vás
      A víte proč jezdíte za 1,1 Kč na km? Protože se od vás vybírá minimální spotřební daň v hodnotě 2,8 Kč, tedy téměř žádná. Až vám tedy nasadí plnou spotřební daň, bude váš provoz pořád dražší, než u EV se spotřební daň. Hrozně se mi líbí pokrytectví, zvlášť u lidí, co jezdí na naftu a na plyn. Chtějí nasazovat daně na auta, kterých je pět a půl, ale jezdí v plynech po statisících a v naftě, která je oproti benzínu také částečně osvobozená. Věděl jste, že 2,4M řidičů nafťáků, při průměrném nájezdu 10tkm ošidí stát o 3,6mld korun?

      1. Nebojte, vím že i CNG má celkem slušné výhody a proto je
        Nebojte, vím že i CNG má celkem slušné výhody a proto je tento typ paliva možné srovnat s elektřinou. Jenže zatímco plyn lidi do aut zase tak moc nepořizují a používá se spíš do firemních vozidel a i tam v nevelkém počtu. Elektřinu EU cpe vlastně kamkoliv. No a až bude všude, tak nám to osolí. Jako před pár lety v naší krásné zemi topení na elektřinu. No a pak budeme chodit pěšky, jezdit na kole a nebo naopak podraží koně, jelikož to v rámci ekologie a úspor bude jediná cesta a je jich málo 😀

        No a naftu si při malém nájezdu koupí jen blázen. Stát sice přichází o spotřební daň, ale zase inkasuje o to víc na DPH za servis, který je potřeba dělat častěji, když jezdím málo a bez ohřátého motoru.

        1. To je problém ČR, jsou to vlastně evropští
          To je problém ČR, jsou to vlastně evropští nepřizpůsobiví.
          Naštěstí se elektřina nakupuje na burze, takže po zapojení množství OZE bude 2/3 roku relativně levná, až přestane být levná, pořídím si vlastní FVE s baterií, když to napálí přes rozvaděč, odpojím se od sítě. Každopádně, za těch 15-20 let budou baterie pravděpodobně tak levné, že bude rentabilní pořídit si 100, 200kWh domácí úložiště.

  9. Bylo by možné zde dát i zdrojový výpočet? Úvaha je
    Bylo by možné zde dát i zdrojový výpočet? Úvaha je samozřejmě správná, ale moc nechápu třeba poměrně vysokou spotřebu elektřiny u PHEV. V tomto testu vychází spotřeba podobná, jako u normálního BEV.
    https://fdrive.cz/clanky/test-spotreba-benzinu-a-elektricky-dojezd-plug-in-hybridu-skoda-octavia-iv-zaostreno-na-spotrebu-6476
    I ty dojezdy jsou poměrně vysoké. Pokud jde o mé nájezdy, tak je mám nižší a mám ještě mnohem více kratších cest do 10ti km, kdy jede spalovák v dost nevhodném režimu se spotřebou okolo 7l/nafty. Odhadem 70-80% cest je do 50km. V mém režimu jízd se mi zatím BEV nemůže vyplatit, ale rád bych si to přepočítal.

  10. Děkujeme za podrobný výpočet nákladů na spotřebu.
    Jen

    Děkujeme za podrobný výpočet nákladů na spotřebu.
    Jen potvrzujete, jaký je elektromobil ekonomický nesmysl.

    Protože v tom rozdílu nákladů cca 1Kč na kilometr musíte rozpustit rozdíl pořizovací ceny mezi benzínovou a elektrickou verzí, která u Peugeotu 2008 činí 350 tisíc Kč, což jste nějak na konci textu v ekonomických úvahách pozapomněl zmínit.

    1. Jako pravda, mě se ekonomicky nuluje BEV dle výpočtů po
      Jako pravda, mě se ekonomicky nuluje BEV dle výpočtů po 6letech (100 km denně) provozu při rozdílu 250 000 Kč. Ale je pravda, že mám levnější elektřinu (sleva od Kauflandu) a k tomu díky solárům můžu nabíjet zadarmo.
      Zatím se to holt nevyplatí každýmu. Ale fakt čekám, že benzín stoupne k 38 Kč, už teď tam pánové z Anofertu chtějí přimíchat víc řepky a zdraží se o další 2 Kč.

      1. Před pár týdny jsem to tu i počítal, někam k 45 Kč/l je
        Před pár týdny jsem to tu i počítal, někam k 45 Kč/l je to pro člověka s nájezdem do 15 tis km/rok nesmysl, ale myslím, že to nahoní přes daně, pač někdo musí ty sekery, na kterých se podílejí Baveš a jeho nemehla s podporou ODS zaplati.

        1. Obávám se, že časem vám napaří na spalováky emisní
          Obávám se, že časem vám napaří na spalováky emisní povolenky. Četl jsem takovou prognózu, že po roce 2030 budou spalováky jen pro velmi bohaté. Střední třída bude jezdit v BEV a mučačos budou chodit pěšky nebo v MHD. Nekamenujte mě, to jsem jenom četl a docela tomu věřím.

          1. A myslíte si, že to je v demokracii reálné?
            Jak chcete

            A myslíte si, že to je v demokracii reálné?
            Jak chcete přesvědčit těch 70% populace nižších společenských tříd, že se mají vzdát individuální dopravy a nehlasovat pro jiný směr, například odstoupení od Kjótského protokolu?

            1. V Číně demokracie není, tam to prostě nařídí. V EU a
              V Číně demokracie není, tam to prostě nařídí. V EU a hlavně u nás to bude dost těžké. Ale ono to tak bylo vždycky, to až v poslední době se lidi rozežrali. Já jsem auto měl i za mlada ale jezdit s tím do práce nebo courat po městě jsem si nedovolil, benzin za 4 Kč byl pro nás drahý. Auto sloužilo jen na nedělní výlety a do práce se jezdilo MHD. Fabrika s 1600 zaměstnanci měla parkoviště 15 míst a bohatě to stačilo. Ale doba se hodně změnila, to už mladí nepochopí.

              1. Doba se samozřejmě mění vždy.
                Pokud ale třicet let

                Doba se samozřejmě mění vždy.
                Pokud ale třicet let budujete centralizovaný systém, postavený na individuální dopravě, nelze to za deset let zvrátit.

                Dojíždění za prací, dojíždění za lékařem, dojíždění za nákupy, dojíždění za zábavou, dojíždění za rekreací… Práci v místě má už málokdo, za zubařem, gynekologem nebo jiným specialistou se jezdí 50 i více kilometrů atd…

                Vylezte na balkón a začněte hlásat, že zdražíte osobní auta o 100%. Rána se nedožijete.

                1. Já nic hlásat nehodlám, už je mi to jedno, konce světa se
                  Já nic hlásat nehodlám, už je mi to jedno, konce světa se už doufám nedožiju. Ale kdybych měl malé děti tak bych asi hlásal. Ty dnes narozené se 50ti let věku nemají šanci dožít pokud rychle nezbrzdíme. Ale ono se to asi zbrzdí samo.

                2. Práci v místě má už málokdo, za zubařem, gynekologem
                  Práci v místě má už málokdo, za zubařem, gynekologem nebo jiným specialistou se jezdí 50 i více kilometrů atd…
                  Všude tam může být zásuvka (ky) – veřejně přístupná – placená – neplacená – to je fuk, každopádně je to řešitelné pro lidi, kteří nechtějí smradit spoluobčanům přímo pod nos.
                  Vemte si například infrastrukturu osvětlovacích lamp, tu jsme zvládli.
                  Chce to čas a chuť, o ničem jiném to není.
                  V noci chceme vidět – fajn, máme to.
                  Dalším krokem může být čistější vzduch ve městech ?
                  Proč ne ?

                3. Pardon, ale u nás kombinace vlády ODS, ČSSD a ANO lampy ani
                  Pardon, ale u nás kombinace vlády ODS, ČSSD a ANO lampy ani chodníky nezvládly o komunistech před nimi radši nemluvě.

                4. *hele autopopelnice se zdraží na úroven
                  *hele autopopelnice se zdraží na úroven elektromobilu,
                  *elektryka se zdraží na úroven benzínu
                  *mýtný do práglu se zavede
                  *dan z nemovitosti z lidí co se zbytečne flákají ve velkým baráku vytáhne prachy
                  to je ten krásný nový svět není se čeho bát, snad jen vokoryto :)))

      2. Aby růst ceny benzínu koreloval s růstem cen silové
        Aby růst ceny benzínu koreloval s růstem cen silové elekřiny o 40%, musel by benzín stát 50 Kč za litr.

        Zatímco cena benzínu, pokud odhlédneme od různých výkyvů, stoupla za posledních pět let o 10%, cena silové elektřiny za stejné období vzrostla o 250%.

        Je naprosto nevyhnutelné, že v brzké době změny cen elektřiny doslova rozvrátí ekonomické rozvahy elektromobilistů, kteří počítali s víceletou návratností.

    2. Vaše propočty jsou správné, ale vycházíte ze špatné
      Vaše propočty jsou správné, ale vycházíte ze špatné filosofie. nikdy se nemůžete dobrat smysluplného výsledku pokud budete porovnávat parametry dinosaurů, kteří se klopotně snaží naskočit do rozjetého vlaku, ale nejsou ochotni změnit myšlení a vidí jen na konec svého nosu tj. svých budgetů.
      podle mne hodnocení fosil vs. elektro je objektivní pouze v případě srovnání s platformou Tesla a každý by si měl srovnávat dle svého režimu použití auta. Klíčové jsou .

      a) porovnání pořizovací ceny
      b) servisní náklady tj. provozní servis a servis vyvolaný najetými km
      c) spotřeba

      teslu S mám 6 let a najeto 200 tis.km, režim denní 100 km, 3 x týdně 500, dvakrát do roka Chorvatsko

      praktické srovnání .

      a) s předchozími auty (MB E,S,A6) – srovnatelná cena
      b) Tesla levnější o 30 -50 tis. ročně – Filtry.oleje.brzdy (pozn. žádné předchozí auto jsem si netroufl mít kvůli spolehlivosti a nákladům , které enormně naskakují po cca 12O tis km (turba, katalyzátory atd. dle než 100tis km)
      c) převážně domácí nabíjení v sníženém tarifu – rozdíl cca 70 hal na km (nepočítám zhruba 60 tis. km zadarmo na Tesla SCH díky politice podpory prodeje 5-6 let zpátky.

      Závěr – ekonomicky není elektro žádná bomba , ale není to ani nesmysl. To se překlopí během 2-3 let a to i bez dotací.

Napsat komentář