PRAXE: jak drahé je jezdit autem na benzín a na elektřinu?

Na začátku podzimu se mi sešla „servisní výročí“ u našich dvou aut. Jedním je spalovací Honda Civic, druhým elektromobil BMW i3 s extenderem.

Jaké jsou celkové provozní náklad u elektromobilu a auta na benzin? Podívali jsme se na ně podrobněji.
foto: GoranH, licence Pixabay

První z nich máme tři roky a jako předváděcí auto jsem ho se slevou koupil jako nový. Druhé jsem přivezl z Německa poté, co na operační leasing sloužilo dva roky ve státní organizaci a ujelo něco přes 20 tisíc km. Elektromobil BMW i3 je s námi roky dva.

Protože se před koupí auta hodně dívám na spotřebu a zkušenosti jiných řidičů, u obou aut dávám pravidelně data na spritmonitor.de, kde se mi náklady na palivo ukládají a dají se snadno najít.

A protože znám i výši dalších rozhodujících nákladů na provoz našich aut, měl jsem možnost je porovnat. Dodávám, že obě auta používáme v rodině s manželkou oba, takže rozdíl v jízdních stylech se „vyruší“.

Civic je relativně znevýhodněn tím, že zhruba polovinu ročních cest absolvoval po dálnicích na dlouhé cesty, ale jak patrno, i tam jsem sto držet spotřebu dole. Naopak, výhodou Hondy Civic je, že pokud není nutné, aby jela obě auta do města, kde spotřeba vždy vzroste, jede vždy jen i3.

Srovnání samozřejmě nereflektuje to, že na dlouhé cesty je i3 (i s REX) obtížně využitelný. V našem případě ale jde o druhé auto a dohodnout se na tom, že „dál pojede Civic“, není složité. ☺

Musel jsem ve výpočtu udělat pár odhadů a zjednodušení:

  • Nákupní ceny odpovídají realitě, ale dnešní vycházejí z (konzervativního odhadu) cen na trhu.
  • U cen elektřiny vycházím z ceny, kterou platím nyní, při sazbě 45d od dodavatele ČEZ. Předpokládám, že obvykle nabíjíme za nižší sazbu, beru průměrnou cenu.
  • Nezohledňuji to, že z času na čas auto nabiji zadarmo u supermarketu. Ale fakticky, 99% nabíjení je doma (a drtivou většinu provozu zvládáme bez pomoci range extenderu).
  • Protože nemám na nabíjecí zásuvce hodiny, odhaduji nabíjecí ztráty na 15 %.
  • Nepočítám, kolik nám i3 ušetřila tím, že v Praze parkuje zdarma.

Výsledky shrnuje přiložená tabulka. Náklady na palivo a servis jsou u i3 65 haléřů (při našem průměru 13,5 kWh na 100 km), u spalovacího auta (při poměrně nízké spotřebě 6,2 l na 100 km) přes 2 koruny.

Zahrnutí pojištění (pojistky jsou podobné) zvýší náklady na 1,31 korun a 2,64 korun a činí náklad na kilometr provozu i3 v naší situaci poloviční. Započtení teoretického poklesu hodnoty (dle skutečné ceny pořízení a dnešní ceny tržní) zachová nižší cenu provozu EV (o více než 1,5 kč). U BMW i3 to je lehce přes 4 koruny na kilometr, u Hondy přes 5,5.

Pro ty, co chtějí pomoci snížit uhlíkovou stopu našich aktivit, dodávám, že podle portálem použité emisní stopy výroby elektřiny (zdá se mi mírně nadsazená) vyprodukovalo EV 67 g CO2 na km, zatím co spalovací auto při příznivějším propočtu (bez emisního nákladu těžby a distribuce, která je u EV z velké části zahrnuta) více než 2x tolik (145 g na km).

Samozřejmě, výpočty ovlivňuje mnoho specifických faktorů. Třeba poměrně vysoké ujeté kilometry u obou aut, rozdílná třída aut (s tím, že obě pro naši čtyřčlennou rodinu pro daný účel stačí) a to, že BMW je prémiová, tedy dražší značka.

To ale kompenzuje fakt, že auto bylo koupeno jako dvouleté, tedy po citelném poklesu ceny (a s tím, že do prvních dvou let leasingu šlo zřejmě s podstatně nižší cenou, než byla cena ceníková, což je obvyklé).

Srovnání samozřejmě neukazuje, že pro všechny je výhodné přestoupit z auta na benzín či naftu do bateriových aut. Ta jsou jednak poměrně drahá, a navíc představují mnohá omezení.

Hodí se na specifický provoz (obvykle firemní) nebo jako druhé auto (navíc platí, že kdyby „každý“ chtěl tuto změn udělat, nebylo by EV kde koupit – automobilky nejsou sto tolik aut dodat a již dnes jsou čekací lhůtu často velmi dlouhé).

Lze jistě také argumentovat, že „ojetý benziňák“ by měl náklady nižší, stejně tak jako to, že vyšší cena nového EV znamená vyšší náklad a tedy vyšší pokles ceny.

Na stranu druhou, vzhledem k mizivému opotřebení a zatím nepatrnému poklesu dojezdu (a pojištění díky range extenderu), je docela možné, že doba dožití obou aut může být velmi podobná a stávají rozdíl v nákladech na provoz bude dále přetrvávat.

Tabulka nákladů

BMW i3 Honda Civic
najeto km 51 487 91 983
počet let 2 3
km za rok 25 744 30 661
počet servisů 1 4
cena servisu 8000 6000
servisů za rok 0,50 1,33
náklad na rok 4000 8000
náklad na km 0,16 0,26
pojištění na rok 17 000 14 000
dálniční známka 0 1500
náklad na km 0,66 0,51
cena původní 580 000 600 000
cena dnes 440 000 330 000
počet let 2 3
ztráta za rok 70 000 90 000
ztráta za km 2,72 2,94
cena paliva 660 172 050
cena elektřiny(15% nabíjecí ztráty) 25 620 0
cena za km 0,50 1,87
TCO palivo + servis 0,65 2,13
TCO palivo + servis + pojištění 1,31 2,64
TCO palivo + servis + pojištění + ztráta hodnoty 4,03 5,57

Honda Civic Turbo - podíl nákladů

Honda Civic Turbo – podíl nákladů
foto: archiv autora

Graf rozložení nákladů pro BMW i3 REx

Graf rozložení nákladů pro BMW i3 REx
foto: archiv autora
vlastní

104 Comments on “PRAXE: jak drahé je jezdit autem na benzín a na elektřinu?”

  1. Je zajímavé , že obzvláště u BMW ,nelze s jistotou u
    Je zajímavé , že obzvláště u BMW ,nelze s jistotou u nového vozu určit jeho cenu. V podstatě je to věc dohadování jako někde na trhu. Nakonfigurujete si i3 za 1,2 , ale dealer vám ho v pohodě nabídne pod milion (najeto 500 km) Pak vám lidé ,kteří tomu rozumí ,řeknou , že to je běžná cena , ale o sto méně už je docela dobré ,ne skvělé , ale docela dobré. Můj kamarád kupuje BMW tak každé tři roky. Na začátku léta opět měnil své BMW. Ceníková cena nějakých 2,1 mil. . Normálně by za to dal prý dal 1,5 , ale letos to bylo výrazně levnější. Když jsem se ho ptal, jak je to možné , tak mi řekl , že neví. Muselo se tam prý ale napsat , že je doktor a vzít to rovnou od DE dealera. Nevím o tom nic, ale v tomto mi to přijde dost šílené.

        1. Jako vzdy se davaji nejvetsi slevy na auta, ktera jsou jinak
          Jako vzdy se davaji nejvetsi slevy na auta, ktera jsou jinak neprodejna a obracene co se vyborne prodava, je beze slevy. Tudiz uz trh rika, ze EV s dodaci lhutou 12 mesicu a beze slev jsou vic zadana. Az se budou kupit EV na dvore, pak budou take se slevou. Asi by bylo teda ferove, porovnat auta se stejnou prodejni preferenci a bez zapocitavani prodejnich pobidek. Tak vemte BMW i3 a treba BMW 1. A hned jsme na stejne cene.

      1. „i3 za 900 bych nekoupil“ – no právě, to totiž musel
        „i3 za 900 bych nekoupil“ – no právě, to totiž musel zacálovat někdo jiný a pak vám to s proprděnými sedačkami prodat 🙂 A ten někdo jiný by mohl napsat článek, jak jsem jako debil jezdil elektrikou za 60Kč za kilometr.

        Vaše osobní data jsou bez urážky k ničemu. Protože stejně „kvalitně“ by se dalo spočítat, že spalovák souseda jezdí za 0.1 Kč na kilometr. Protože to je 25 letý vrak a tankuje na CCSku manželky.

        Tak to upravte na „jak draze jezdím novým benzínem a proprděnou elektrikou“ a bude to v pohodě 😉

          1. ja odhadujem, že ak i3 „nové“ je za 40k€ ceníková cena,
            ja odhadujem, že ak i3 „nové“ je za 40k€ ceníková cena, na videu rus/ukraj dýler vraví o „výpredaji 94Ah za 28k€, lízingovka nakupuje za iné ako ceníkové/výpredajové ceny a potom vidíme autá s 20kkm za cenu pod 20k€

          2. Tak jsem porovnal a vidím, že dvouleté BMW 1 s nájezdem
            Tak jsem porovnal a vidím, že dvouleté BMW 1 s nájezdem okolo 20 tisíc km je za cca 750 tisíc Kč, tedy že ztratilo cca 25% hodnoty, což je víceméně běžné.
            Naproti tomu stejně staré BMW i3 ztratilo se stejným nájezdem 50% hodnoty.

            To je hodně špatný.

              1. To, ale není tak úplně pravda, EV jsou sice „dobře“
                To, ale není tak úplně pravda, EV jsou sice „dobře“ vybavena, ale to nejužitečnější – tedy rozumná palubní nabíječka a především tepelné čerpadlo bývá buď za příplatek nebo až v nejvyšší specifikaci z možných, navigace se již také často dostává do příplatků.

              2. Asi už mi leze do hlavy ten Hibernal co tu popíjím, ale jak
                Asi už mi leze do hlavy ten Hibernal co tu popíjím, ale jak že způsobují příplatky menší ztrátu u spalováku? Bez nich by tedy byla ztráta taky vyšší nabo jak?

                Podle toho co vím je to přesně naopak, příplatková výbava hraje u ojetiny miniální roli, jede se je na základ – palivo, motorizace, pohon kol, automat, kůže. Zbytek nemá žádnou cenu. Tudíž je EV naopak ve výhodě.

                1. Berete u spalovaku zakladni cenu, ale u spalovaku mate dlouhou
                  Berete u spalovaku zakladni cenu, ale u spalovaku mate dlouhou priplatkovou listinu a vysledna cena je vyssi nez kterou vidite v ceniku. Priklad:zakladni cena BMW 1 je 900.000 plus priplatky 500.000 v sume 1,4 milionu. Kdyt pisete, ze se prodavaji po 3 letech za 750.000, pak je ale ztrata 650.000. Ale u BMW i3 je priplatku mene a tudiz konecna cena noveho i3 bude treba 1 milion a pri 50% to muze byt po 3 letech ztrata 500.000.

                2. Takže podle konfigurátoru:
                  BMWi3 základ 1 049 000
                  Lak: lze

                  Takže podle konfigurátoru:
                  BMWi3 základ 1 049 000
                  Lak: lze bez příplatku
                  Kola: lze bez příplatku
                  Design interiéru volba nula nenalezena nejnižší volba 39 650 Kč
                  Látka: lze bez příplatku
                  Vnitřní dekory: lze bez příplatku
                  Navigace: 26 642 Kč
                  Tepelné čerpadlo: 17 446
                  Zadní kamera (často chtěná) – 10 582 Kč
                  Vyhřívání předních sedadel: 9 256 Kč
                  info hustotě dopravy: 4238
                  Lepší světla samozřejmě příplatek.

                  Takže když si to shrneme na slušný elektromobil podle konfigurátoru je třeba připlatit: 66 352 Kč bez navigace a kamery s navigací a kamerou je to:107 814 Kč – příplatky úplně stejné jako u spalováku – lepší vybavenost elektromobilů už se prostě dneska stává mýtem..i ten Ioniq má tepelné čerpadlo až do 999 900, zatímco startuje na 899 900)

                3. Tak si u spalovaku prictete automatickou prevodovku, nezavisle
                  Tak si u spalovaku prictete automatickou prevodovku, nezavisle topeni, predehrev a klimatizace na dalku a spousta dalsich prijemnych veci, ktere EV ma. A ten uhlikovy kompozit budete u spalovaku hledat marne. To je ale u i3 pry jeden z nejdrazsich dilu na celem aute.
                  Pravda, je to asi k nicemu, ale i3 je kvuli tomu tak drahe auto. Bohuzel to kazi celou kalkulaci. Kdyby hosi v Mnichove byli soudny, tak to bude z plechu a o desitky mozna stovky tisic levnejsi.

                4. Avensis v benzinu se snad s manualem ani nevyrabi
                  Avensis v benzinu se snad s manualem ani nevyrabi

                5. Já dělal základní použitelnou konfiguraci:
                  je nutná

                  Já dělal základní použitelnou konfiguraci:
                  je nutná automat převodovka pro funkci auta – ne
                  nezávislé tpoení potřeba není
                  klimatizace na dálku potřeba není

                  irelevantní argumenty – to pak vyhodím většinu elektromobilů – má to kouli na přívěs? ne – nechci to, kouli na rozdíl od automatu, klimatizace, navigace…dalších zbytečností potřebuji

                  proč je tepelné čerpadlo a nabíjení na elektromobilu must to have? – protože oboje se podepisuje na již tak nepříliš zázračném dojezdu.

                  Proč je tepelné čerpadlo za takový příplatek, když dneska stejně každé auto má klimatizaci, to jako ta křížová logika a pár ventilů má tu cenu? cha cha..

                6. Ale HUD je absolutni nutnost? Ted nevim, zda to tvrdite vy
                  Ale HUD je absolutni nutnost? Ted nevim, zda to tvrdite vy nebo Marek_ a porad me to nutite.

                7. HUD je fajn, ale k tomu nepotřebuji EV. HUD mám i ve své
                  HUD je fajn, ale k tomu nepotřebuji EV. HUD mám i ve své Corolle.

                8. Jeden ze dvou zminenych panu me porad tvrdi, ze Tesla je
                  Jeden ze dvou zminenych panu me porad tvrdi, ze Tesla je spatne auto, protoze nema HUD a vubec je to pry strasny kram. Ja teda zadny HUD nepostradam a jsem s TM3 nadmiru spokejen.

                9. Nevím proč zmiňujete HUD, když o něm nebyla ani zmínka
                  Nevím proč zmiňujete HUD, když o něm nebyla ani zmínka 🙂
                  Ne, HUD není nutnost, je to příjemný bonus, příplatková výbava, kterou si u slušného auta můžete dokoupit, pokud chcete.
                  Tesla to nenabízí, jste spokojený, to je v pořádku. Jak už tady zaznělo, lidi jsou různě nároční a jsou i řidiči, co jim stačí Dacia v základu.

                10. Už se to tu probíralo tolikrát že se vám až divím jak
                  Už se to tu probíralo tolikrát že se vám až divím jak to stále opakujete… vlastně nedivím, je to příležitost si rýpnout 🙂

                  Ale – že něco je v nadstandartní výbavě a vy to neuznáváte jako potřebné neznamená že to nestojí peníze.

                11. To je uplne zbytecne. Hadat se s natvrdlym diletantem. Kdybych
                  To je uplne zbytecne. Hadat se s natvrdlym diletantem. Kdybych si to nevyzkusel na vlastni kuzi, tak bych asi taky neveril. Proste EM je nova technologie a nove auto x nove auto je realne nenavratna investice pokud pocitate, ze za 3-5 let pujde pryc a nenajezdite rocne 50000. Jinak se to fakt nevyplati.

                  PS: ja mam teda TC v Ioniqu a 900 jsem za neho nedal 😛

                12. ad PS – neberu k čemu se kdo dostane, beru volně
                  ad PS – neberu k čemu se kdo dostane, beru volně přístupný ceník…

                  Ad BEV – prostě tak to je, stejně tak je a bylo u nafty… není to všespásné, je to fajn, ale je to pro někoho. Když má někdo milion – jeden milion a chce zlepšit svůj existenční kredit na planetě zemi, tak pokud v autě nenajíždí 20 000 km/ročně (spíš 30 000 km a víc), tak může investovat do jiných a ve výsledku mnohem efektivnějších věcí a to auto zůstane zbytkovým prohřeškem (stejně nikdo nikdy nebude mít neutrální stopu), BEV je sice pro spoustu lidí modla, ale pořád je to ve výsledku třešinka na dortu

                13. Je to tak. Je to hracka. Vim to moc dobre. Kdybych ho nekoupil
                  Je to tak. Je to hracka. Vim to moc dobre. Kdybych ho nekoupil za velice dobrych podminek a v podtate dal na akontaci celou hodnotu 2 leteteho Yarise, tak bych se na to vykaslal.

  2. Děkuji za článek. To je příklad praktického pohledu na
    Děkuji za článek. To je příklad praktického pohledu na věc a to je nejpodstatnější. Jak je vidět z komentářů (runera ignoruji – to je blb), je to zajímavé i pro ostatní. Já jsem praxí došel k závěru, že eV je (PRO MNE) lepší při porovnání parametrů, které jste vzal úvahu.
    Toliko závěr.
    Pro info : srovnávám auta , kterými jsem jezdil v obdobném režimu . Dříve MB S srovnávám s nynější Tesla S a dřívější Audi A4 srovnávám s nynější TM3. Oba dinosauři neobstáli.

    1. Zapomel jste zapocitat porozovaci cenu asi, ja muzu porovnavat
      Zapomel jste zapocitat porozovaci cenu asi, ja muzu porovnavat zatim jenom Avensis a Ioniq. Ale zatim je pro me po roce provozu Avensis vyhodnejsi. Ale presto jezdim co nejvice Ionigem, protoze kdyz uz ho mam, tak je kratkodoby vydaj na km lepsi. Kdyz neco porovnavat, tak nove auto s novym.

  3. off
    Faraday ještě nevyrobil a neprodal nic ale míří na

    off
    Faraday ještě nevyrobil a neprodal nic ale míří na burzu skrze sloučení s nějakou investiční firmou stejně jako Nikola.
    https://archiv.ihned.cz/c1-66827810-na-burzu-miri-dalsi-vyrobce-elektrickych-vozu-americky-start-up-faraday-zatim-seriovou-vyrobu-nezahajil

    https://www.electrive.com/2020/10/06/faraday-future-targets-ipo-with-shell-company/

  4. Tento článek je názorná ukázka, proč se vám
    Tento článek je názorná ukázka, proč se vám elektromobilistům smějeme.

    Milý autore, spočítejte to znova a tentokrát ať je to opravdu vzájemně porovnatelné, tedy pěkně TCO na km za první tři roky stáří vozidla a přijďte znova.

    Jen ve ztrátě hodnoty takhle od oka to je u vašeho elektromobilu někde okolo naprosto brutálních 16-18 Kč na kilometr!! Fakt masakr.

    Pokud budete trvat na tom že lze srovnávat ojetinu a nové auto, tak doporučuji koupit pro účely srovnání něco z vrakáče, tam budete mít pokles ceny nulový.

    1. Ze jste tak trochu mimo realitu, vi tady kazdy. Ale ted jste
      Ze jste tak trochu mimo realitu, vi tady kazdy. Ale ted jste tomu nasadil korunu. Treba podobne auto jako Civic je Hyundai Ioniq EV s cenikovou cenou 899.000 kc. To jako chcete tvrdit, ze po 3 letech bude mit nulovou hodnotu? Kolik ma naklady to vase smradlave SUV? Jste zoufaly neznalek a pitomec.

      1. Dobře, budu chvilku suplovat tvojí paní učitelku.
        1)

        Dobře, budu chvilku suplovat tvojí paní učitelku.

        1) Pokles hodnoty v závislosti na čase a opotřebení vozidla není lineární funkce ale lineárně lomená funkce připomínající průběhem f(x)=1/x, nemůžeš tedy vzít nové auto a porovnávat pokles jeho hodnoty s vozidlem dvouletým, protože pokles v prvních dvou letech nového vozidla a druhých dvou letech ojetého vozidla se naprosto zásadně odlišuje.

        2) Jak je z průběhu funkce patrné, hodnota nikdy nedosáhne nuly.

        3) Moje nové obrovské smradlavé SUV se nákladově po ukončení svého životního cyklu bude pohybovat někde okolo 8 Kč za km, přičemž momentálně je jeho hodnota v ČR díky marxistické EU o cca 15% vyšší, než byla moje pořizovací. To jsou paradoxy.

        1. Mate hodne spatne pedagogicke schopnosti a logicke zadne. U
          Mate hodne spatne pedagogicke schopnosti a logicke zadne. U auta s rocnim najezdem 25744 km vychazi za 3 roky 77232 km. Pokud by Ioniq po ujeti 77tkm byl na vyhozeni, predstavovaly by naklady z ubytku hodnoty 11,66kc/km. Tak kde berete 16-18kc/km? Jenomze ten Ioniq po tak malem najezdu neumira jezdi vesele dal minimalne 10 let. Muj Leaf a Ion jsou pres 7 let a jezdi uplne normalne jako drive. Do servisu nejezdim, kabinovy filtr si vymenim sam. Tak se bezte picnout s vasi blbosti.

          1. Leošu, opravdu mě nebaví ti každý týden dokola
            Leošu, opravdu mě nebaví ti každý týden dokola vysvětlovat, jak se počítají náklady na ujetý kilometr. To vážně nechápeš tak primitivní věc, že úřad který pořídil uvedené i3 a po ujetí 20 tisíc km prodal novému majiteli, zaplatil za ujetý km skoro 40 korun? Jako fakt to nechápeš?

            Běž už trochu do sebe.

                1. LENNŽE!
                  ja som sa niekedy v 1965-6 po problémoch vo vlaku,

                  LENNŽE!
                  ja som sa niekedy v 1965-6 po problémoch vo vlaku, ktorým som dochádzal na internát zapovedal, že v okamihu ako mi to finančná situácia dovolí, prestanem verejnú dopravu využívať.
                  a tak som nesledoval za koľko som kúpil, za koľko predal/daroval a aký bol kilometrový náklad.
                  jediné čo ma zaujímalo bol (okamitý) náklad na servis – v okamihu, keď bola ceny vyššia ako môj CITOVÝ vzťah „hamižnost“ zvíťazila.

                2. To je naprosto v pořádku. Ani já u některých aut
                  To je naprosto v pořádku. Ani já u některých aut nekoukám kilometrové náklady, protože pro mě nejsou rozhodující.

                  Což ale neznamená, že tam nejsou a že je nelze spočítat:)

                3. pridal som tento komentár preto,aby aj iné pohľady boli v
                  pridal som tento komentár preto,aby aj iné pohľady boli v diskusii zastúpené. 🙂
                  jestvuje jeden konkrétny ioniq, ktorý v 11/2017 bol po dotáciách a fleet ako nový predaný zákazníkovi za cca 24k€, pôo troch rokoch a viac ako 100kkm predávaný (a predaný) za „podobných“ 24k€. po celý čas bol nabíjaný prevažne na v bezplatných bodoch.
                  ťažko určiť náklady …
                  viem, je to extrém, ale za zmienku stojí.

                4. Celkem snadno, stačí počítat cenu bez dotací a nějak pak
                  Celkem snadno, stačí počítat cenu bez dotací a nějak pak lynčující veřejnosti obhájit, proč by měla ty náklady nést ona.

                5. 🙂
                  dúfam, že diskusiu nezmažú ako keď som sa

                  🙂
                  dúfam, že diskusiu nezmažú ako keď som sa spýtal na štátnu pomoc potrebným.

                6. bol a ešte som.
                  totiž po roku od operácie manželky sa

                  bol a ešte som.
                  totiž po roku od operácie manželky sa začínam zaujímať ako 70+ občanom pomáha náš sociálny štát/systém.
                  zatiaľ, keďže som situáciu musel riešiť zo dňa na deň čerpáim z úspor (stoličkový výťah, vozík, úprava záchoda, kúpeľne, …).
                  a keď sa situácia „konsolidovala“, pozerám čo/ako ďalej.

        2. o hodnote aut nespekuluji, vyuzovam trzni cenu.
          sam jsem

          o hodnote aut nespekuluji, vyuzovam trzni cenu.
          sam jsem zvedav, jak se v dalsich letech bude trzni cena obou aut pohybovat.
          u EV, kdyz se dobere treba k 150 t km, bude ve hre cena novych baterek. tipuji, te to bude kolem 10t euro, ale mozna se pletu.
          v usa jit BMW pokud vim toto delsi dobu nabizi, idealniu by bylo, kdyby na trh vstoupili dalsi dodavatele, coz se stalo u starsiho nissanu leaf

          1. Jako vstupní údaj pro výpočet ceny používáte cenu
            Jako vstupní údaj pro výpočet ceny používáte cenu dvouleté ojetiny elektromobilu a nového spalovacího auta, což je vzájemně neporovnatelné, protože rozdíl v ceně nového a ojetého elektromobilu někdo zaplatil a vy tento rozdíl v úsilí o pozitivistický výklad ekonomických nákladů provozu elektromobilu ignorujete.

  5. Já mám teda u i3 servis na 5 let zdarma a povinné ručení
    Já mám teda u i3 servis na 5 let zdarma a povinné ručení a havarijní platím celkem 7200 s DPH pro cenu 910 tis. Silniční daň nula, parkování v celé Praze to by se dalo také zahrnout do nákladů, protože s druhým autem tohle nemám.

      1. Lepsi by bylo porovnat Nissan Leaf a Honda Civic, popripade
        Lepsi by bylo porovnat Nissan Leaf a Honda Civic, popripade Hyundai Ioniq. Ty jsou levnejsi nez bmw a podobne kvality. Pri takovem porovnani by spalovak prohral jeste vyrazneji. V DE uz to jasne dokladaji, ze pri najezdu 20tkm/rok je EV vyhodnejsi.

        1. Proč nesrovnat třeba Hyundai Ioniq EV a Hyundai i30 kombi?
          Proč nesrovnat třeba Hyundai Ioniq EV a Hyundai i30 kombi? Stejná značka, cca. stejná velikost a cena i30 cca. poloviční oproti Ioniq (počítám středně vybavenou i30 AT, odhad) a jako bonus mám opravdu rodinné auto – kombík. Nevím, za jak dlpouho se těch 400-450 tisíc navíc u EV vrátí?

                1. Pořád je to stejné:
                  jezdíte často hodně a máte kde

                  Pořád je to stejné:

                  jezdíte často hodně a máte kde nabíjet, tak si kupte BEV- vyplatí se vám technicky i finančně

                  jezdíte často krátké vzdálenosti nebo jezdíte občas – kupte si staré auto nebo BEV – jedno se vám vyplatí finančně, BEV se vám vyplatí technicky – pro nová auta jsou krátké vzdálenosti a studený motor technicky naprostá past

                  jezdíte občas, ještě většinou mimo město a většinou delší vzdálenosti – nekupujte si nové auto nebo BEV – pokud nejste fanda, je to finanční i reálně ekologický nesmysl.

                2. „jezdíte často hodně a máte kde nabíjet, tak si kupte BEV
                  „jezdíte často hodně a máte kde nabíjet, tak si kupte BEV – vyplatí se vám technicky i finančně“ tak to bych chtěl vidět.

                3. Staci se zeptat lidi, kteri s EV jezdi. Ne si precist ze
                  Staci se zeptat lidi, kteri s EV jezdi. Ne si precist ze Ionity ma cenu za kwh pres 20kc a ze ztaty pri nabijeni jsou 40% a kdo vi jake pitomosti a pak z toho upect pohadku, ze po 3 letech se musi auto vyhodit. Kdyz neco nevite, zeptejte se a prosim nesirte bludy.

                4. Jeden z uživatelů Hyundai Ioniq mi tady odpověděl, že se
                  Jeden z uživatelů Hyundai Ioniq mi tady odpověděl, že se mu to nikdy nezaplatí, oproti např Hyundai i30 s cenou cca poloviční.

                  Ale jistě se najdou i takové případy, kdy se EV finančně vyplatí.

                  Ale co tady čtu od majitelů, tak spousta z nich to vůbec neřeší a kvůli úspoře nákladů ten EV nemají.

                5. Ano presne pridavam se. Klidne budu teda ten druhy! K vuli
                  Ano presne pridavam se. Klidne budu teda ten druhy! K vuli uspore to nemam, protoze zadna jaksi nenastava :). A to ani v pripade servisu a pojistky.
                  Jednoduse si na nekonecno jenom predplatite levne kilometry. A uz i to je sporne. Kdyz budu tankovat za 28 a nabijet za 10. Tak se naklady srovnaji. Zatim teda za 10 nenabijim, ale kdovi jak dlouho soucasna situace vydrzi.
                  A pojistka na 4 roky stary diesel 14 rocne. Na ioniq 24. No nekup to :).

                6. Zatím vidím jen koupím si dvakrát tak drahou káru, abych
                  Zatím vidím jen koupím si dvakrát tak drahou káru, abych měl levnější nezdaněný provoz.

          1. Ono ale taky hodně záleží, kam se s tím autem jezdí.
            Ono ale taky hodně záleží, kam se s tím autem jezdí. Pokud budu s EV jezdit většinou dálky a dálnice a nabíjet na cestách, tak se s náklady na elektřinu dostanu určitě výš než šedesátník na km a ten rozdíl v nákladech bude tím pádem nižší.

            1. Kdo jezdi hodne a dalky, ten si poridi nabijeci tarif Cez Taxi
              Kdo jezdi hodne a dalky, ten si poridi nabijeci tarif Cez Taxi za 3,50kc/kwh. A u PRE za 3kc/kwh. Takze jeste levnejsi provoz. Zahranici je tak i tak. Kdo si da zalezet, muze nabijet zadarmo, ale take za draho. V sume to vyda asi jako v CR. Tak vase tvarovane argumenty zase pohorely. EV je a bude cim dal vyhodnejsi.

              1. Takže není pravda, co jsem napsal? Že totiž ten, kdo
                Takže není pravda, co jsem napsal? Že totiž ten, kdo jezdí jenom kolem baráku a nabíjí doma, bude mít nižší náklady na km (el. energie) než ten, kdo často jezdí dálky a nabíjí na cestách?

                Já myslím, že to pravda je, tak nechápu, co tady plácáte o tvarovaných argumentech?

                Jak to tedy je?

                A taky jsem nikde nepsal, že náklady na elektr. energii km u EV nejsou nižší než u spalováku.

                1. Pisete, ze na dalkach budou naklady vyssi nez 60 haleru za km.
                  Pisete, ze na dalkach budou naklady vyssi nez 60 haleru za km. Tim implikujete, ze mimo domov je elektrina draha a proto nelze ty nizke naklady jako kolem komina udrzet. Prectete si vas prispevek.

                2. OK, špatně jsem přečetl – padesátník.
                  Myšleno tak, že

                  OK, špatně jsem přečetl – padesátník.

                  Myšleno tak, že pokud má uživatel nějaké náklady na km a nabíjí jenom doma, tak pokud bude nabíjet hodně na cestách (DC), tak náklady určitě nebude mít takové jako doma. Nebo ano?

                  Protože pořád od majitelů EV čtu, že nejvýhodnější je nabíjet doma. Proto jsem psal, že u EV hodně záleží na tom, kam jezdí, resp. jakou část nabíjení tvoří nabíjení na cestách.

                  Takže závěr u mě z toho je takový, že náklady na km budou nejmenší tehdy, když uživatel nabíjí výhradně doma a se stoupajícím podílem nabíjení na cestách* bude stoupat i náklad na km.

                  * Samozřejmě je myšleno „normální“ uživatel, který potřebuje na cestách jezdit a rychle nabíjet a nezevluje hodiny u zdarma nabiječek Lidlu 🙂

                  Nebo to není tak?

                3. Jak jsem psal, u Cezu 3,50kc/kwh a PRE 3kc/kwh. Doma
                  Jak jsem psal, u Cezu 3,50kc/kwh a PRE 3kc/kwh. Doma 2-3kc/kwh. Zalezi na domacim tarifu a dodavateli. Je to plusminus stejne. Ale kdo jezdi malo a musi jen malo nabijet u CEZ, toho oholi za 5,5kc/kwh. Kdo ale nema smlouvu na nabijeni, ten plati 9,50kc/kwh (past pro cizince). Takze lze jezdit i dalky za dobre ceny, ale kdo se na smlouvu vyprdne, toho oberou. Smlouva na 5,5kc/kwh je za 200kc s 36kwh zdarma. Smlouva bez pausalu pak stoji 7,5kc/kwh. Je to komplikovane, ale staci se jednou rozhodnout a pak uz to nemusi resit. Takze easy.

                4. Jo, tomu rozumím a ty ceny znám. Proto jsem psal, že
                  Jo, tomu rozumím a ty ceny znám. Proto jsem psal, že nejlevněji lze s EV jezdit, pokud člověk nabíjí jenom doma.

                5. ano, pokud byste honil EV mezi prahou a ostravou, zrejme i
                  ano, pokud byste honil EV mezi prahou a ostravou, zrejme i naklad na KM vzroste (mj kvuli tomu, ze spotreba bude asi nad 20 kwh).

                  ale u mne, pokud pominu to, ze s hondou jsme jezdil jednou mesicne do nemecka, tak bych odhadl, ze nabijeni na cestach bude uplny zlomek. pokud se dostanu k EV s vetsi baterkou, pokusim se krome velmi dlouhych cest benzinak plne nahradit, a jsem zvedav, jaky podil nabijeni nacestach zde bude. Ale i na Praha – Brno bych asi jen vic nez plku na nabiti z domu, tipuji

                6. Však ano, to koresponduje s tím, co jsem napsal…
                  Pokud

                  Však ano, to koresponduje s tím, co jsem napsal…
                  Pokud nabíjíte doma, máte ten náklad na km nejlevnější. Se stoupajícím podílem nabíjení na cestách by stoupal i ten náklad. Je to logické, protože na cestách se obvykle nabíjí podstatně dráž než doma, zvlášť pokud je to třeba v Německu.

                7. I ten benzin je v Nemecku drazsi. A s mnoha cmoudy vas uz do
                  I ten benzin je v Nemecku drazsi. A s mnoha cmoudy vas uz do rady mest ani nevpusti. A bude lip.

                8. Jenomže já v DE netankuji, nepotřebuji. Natankuji doma
                  Jenomže já v DE netankuji, nepotřebuji. Natankuji doma plnou za 26,30 a pak dotankuji do plna na Rozvadove nebo Boru nějakých 12-13 litrů za 29,90. A s tím dojedu do cíle v DE a zpátky domů akorát přesně a natankuji pak doma zase za 26,30 🙂 To je výhoda dojezdu 900 km.

                  A Š hybridem me pustí všude

                9. Ze vyzobavate vsechny mozne vyhody neznamena, ze to plati
                  Ze vyzobavate vsechny mozne vyhody neznamena, ze to plati obecne. Pouze se prizivujete na ukor ostatnich a pak mate hrozne krasne reci o skodlivosti dotaci. No co dodat.

                10. Jen jsem reagoval na tu vaši info o dražším benzínu v DE
                  Jen jsem reagoval na tu vaši info o dražším benzínu v DE a že mě to nezajímá, protože mám dojezd dost dlouhý, abych v DE nemusel tankovat. To je vše, tak nevím co do toho pletete to ostatní 🙂

                11. Tady se bavime o nakladech ktere se tykaji prumerneho ridice a
                  Tady se bavime o nakladech ktere se tykaji prumerneho ridice a ne jen vas konkretni pripad. Kdyby ste pracoval o 200km dal, tak by to bylo uplne jine a kdyby ste pracoval o 200km bliz k CR, tak by ste mohl zase jezdit na ceskou elektrinu. No mate kliku.

                12. No vždyť jsem napsal, že pokud člověk nabíjí jenom
                  No vždyť jsem napsal, že pokud člověk nabíjí jenom doma, má to za levno a že se stoupajícím podílem nabíjení na cestě, případně v zahraničí, stoupá i náklad na km, nic víc. Co na tom není jasné? 🙂

          2. Kdo jezdi jen malo, muze si koupit ojete EV s mensi baterkou.
            Kdo jezdi jen malo, muze si koupit ojete EV s mensi baterkou. Takovy provoz je pak jeste vyhodnejsi, protoze vymena oleje a jinych dilu u spalovaku je nakladna a olej se musi menit i podle casu, ne jen podle km. Na kratkych cestach ma spalovak se studenym motorem velky hlad a zere jak zajezd.

  6. díky za hezké srovnání – v podstatě to ukazuje, to co se
    díky za hezké srovnání – v podstatě to ukazuje, to co se prokazuje všude: je důležité, za jak dobrou cenu auto koupíte. Když jsem si z dovolením vzal Vaši výslednou tabulku z článku a doplnil jsem cenu, za kterou jsme ve stejné době kupovali jiné auto podobné velikosti (510 tis – O3 combi) a doplnil vzorce, tak mi vyšlo: 4,03 Kč/km pro BMW vs 4,4 Kč/km O3. Na provoz je to potom prašť jako uhoď – zejména při stejném nájezdu (pak se srovnají i servisy „prémiová“ vs „neprémiová značka“ a četnost použití komerčního nabíjení

        1. Já s Amperou na emise musím. Princip je stejný jako u i3,
          Já s Amperou na emise musím. Princip je stejný jako u i3, spalovák mám jen jako rex s polovičním výkonem proti elektromotoru. Když při zapnutém systému otevřu kapotu, naskočí motor právě v servisním režimu a může se měřit.

      1. Ja mel zase s Peugeot Ionem problem na STK najit VIN na
        Ja mel zase s Peugeot Ionem problem na STK najit VIN na karoserii. Nakonec to google odhalil. Je to v kufru na pravem boku za plastovym deklem. Pri telefonatu do Peugeota servisak ani nevedel jake EV ze Peugeot vyrabi. je to uz 4 roky zpet. Nekdy si s nami automobilky pekne hraji.

Napsat komentář