Řidiči elektromobilů už nebudou muset hledat u bezmála poloviny dobíjecích stanic v České republice ten správný čip nebo kartu, aby svůj vůz dobili.
foto: E.ON/PRE
Energetické společnosti E.ON a Pražská energetika spojily síly a vzájemně zpřístupní své dobíjecí body pro své registrované zákazníky. S kartou E.ON Drive teď mohou řidiči dobít u stanic PREpoint a naopak.
NEPŘEHLÉDNĚTE PRE a E.ON vzájemně propojí sítě nabíjecích stanic
Roaming mezi oběma sítěmi začal platit od 1. června tohoto roku a služby tím zkvalitní a zjednoduší několika tisícům uživatelů. Jedná se o první podobnou spolupráci mezi dvěma energetickými firmami, které se podílejí na výstavbě veřejné dobíjecí infrastruktury.
„Ač jsme v energetice konkurenti, těší mě, že jsme v oblasti rozvoje veřejné dobíjecí infrastruktury dokázali najít společnou řeč a spojili síly ve prospěch zákazníka. Udělali jsme tím další krok k tomu, aby měli elektromobilisté jednodušší možnosti, jak dobít svůj vůz na cestách po České republice. Tato spolupráce je z mého pohledu přelomová a věřím, že se k nám brzy přidají další subjekty na českém trhu. Pracujeme i na spuštění mezinárodního roamingu. Naším cílem totiž je usnadnit cestu k elektromobilitě co největšímu počtu zákazníků,“ říká Jan Zápotočný, člen představenstva společnosti E.ON Energie.
„Elektromobilita je v současnosti především o městské, bezemisní dopravě a jednoznačně preferovaným způsobem přepravy pro několik nejbližších desetiletí. Dojezdy nových modelů elektroaut se však prodlužují, a tak propojení dobíjecích stanic dvou předních provozovatelů této infrastruktury je logickým krokem, který řidičům zpříjemní a usnadní cestování i na větší vzdálenosti. V budoucnu Pražská energetika plánuje jít ještě o krok dál a pro své zákazníky chystá dobíjení nejen na území České republiky, ale rovněž u našich zahraničních partnerů,“ říká Pavel Elis předseda představenstva a generální ředitel PRE.
Jak roaming v elektromobilitě funguje
Na veřejné dobíjecí infrastruktuře v České republice se aktuálně podílí více než 50 subjektů, které vystavěly přes 700 stanic s více než 1 500 dobíjecími body. Téměř o tři čtvrtiny z nich se zasloužily tři hlavní energetické společnosti. Pokud chtějí řidiči svůj vůz jednoduše a za výhodných podmínek dobít, musejí se registrovat u každého poskytovatele dobíjecí sítě zvlášť.
Tím, že si E.ON a PRE vzájemně zpřístupnili své dobíječky, budou mít řidiči, kteří jsou registrovaní u PRE nebo u E.ONu, mnohem jednodušší situaci, a to u více než 340 stanic v Česku. Aby svůj vůz dobili v obou sítích, bude jim nově stačit karta nebo čip jen od jedné společnosti. Vše funguje od června automaticky, zákazníci registrovaní v síti PREpoint nebo E.ON Drive nemusí nic dělat, žádné další registrace nebo autentifikace nejsou nutné.
Vzhledem k tomu, že počet dobíječek se u obou provozovatelů velice rychle zvyšuje, možnosti se do budoucna ještě rozšíří. Jen E.ON chce mít do konce tohoto roku ve své síti 200 dobíjecích stanic a do konce příštího roku 300. PRE plánuje mít do konce tohoto roku ve své síti přes 500 dobíjecích stanic.
Zákazníci E.ONu za roamingové služby nezaplatí nic navíc
„Tímto krokem jsme vyslyšeli požadavky našich zákazníků. Rozšiřujeme pro ně síť prakticky na trojnásobek a za roamingové služby nebudou platit nic navíc,“ dodává Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.
Registrovaní zákazníci E.ONu tak budou u dobíječek PRE dobíjet za stejné ceny jako jsou zvyklí ve své síti a za dobíjení zaplatí jednou společnou fakturou – jak jsou zvyklí.
Jediné, v čem se musí přizpůsobit síti PREpoint, jsou volné minuty u dobíjecích stanic.
U stanic sítě E.ON Drive mohou registrovaní řidiči strávit u pomalého AC dobíjení až 480 minut, u rychlého DC 90 a u ultrarychlého UFC 60 minut. Poté za každou další minutu platí.
U stanic PRE musí počítat se 120 minutami u AC dobíjení, s 60 u DC a 30 u UFC dobíjení. Řidiči budou také muset počítat s faktem, že stanice PRE nenajdou v aplikaci E.ON Drive a musí jejich rozmístění hledat na jiných mapách.
Plány do budoucna
Velkou snahou společnosti E.ON je zpřístupnění nejen národního, ale také mezinárodního roamingu pro své registrované zákazníky tak, aby mohli využívat na 13 tisíc dobíjecích bodů, kterými disponuje síť E.ON Drive po celé Evropě.
„Plně si uvědomujeme, že mezinárodní roaming je jednou z priorit pro elektromobilisty. Na tomto projektu pracujeme již delší dobu, a i přes značně komplikované legislativní překážky se nám podařilo najít cestu, jak vše zrealizovat. Nyní intenzivně pracujeme na úpravě našich IT systémů a rádi bychom během roku 2022 konečně spustili i tuto možnost,“ vysvětluje Martin Klíma.
Snaží se od začátku chovat stejně debilně a
Snaží se od začátku chovat stejně debilně a nepřehledně jako mobilní operátoři.
Naopak, je to moudra politika.
Naopak, je to moudra politika.
Redakce: Chtělo by to opravit text: „Zákazníci E.ONu za
Redakce: Chtělo by to opravit text: „Zákazníci E.ONu za roamingové služby nezaplatí nic navíc“. Když se podíváte na ceny, tak nejsou stejné, ale větší…
Konkrétně zákazník s kartou EON nabíjí na stanicích EON za 6,-Kč na AC a 6,90 Kč na DC, ale když použije čip PRE, pak nabije na AC za 6,90 Kč a na DC za 7,90 Kč na stejných stanicích EON !!!
To už je pak lepší ta Axigon karta, co tady byla nedávno…
To už je pak lepší ta Axigon karta, co tady byla nedávno…
Píše se tam:
„Zákazníci E.ONu za roamingové služby
Píše se tam:
„Zákazníci E.ONu za roamingové služby nezaplatí nic navíc“
A vy argumentujete tím, že zákazník s kartou PRE zaplatí u abíječky EON víc 🙂
Já to pochopil tak, že zákazník EON nabíjí i na PRE za stejnou cenu jako u své nabíječky EON. Je to totiž tisková zpráva EON.
Nebo mi něco uniklo?
Než jste stačil napsat tento příspěvek, tak text byl
Než jste stačil napsat tento příspěvek, tak text byl změněn… a už je to napsáno jasně.
Přehledná tabulka cen by nebyla?
Přehledná tabulka cen by nebyla?
https://www.premobilita.cz/Files/dobijeni/cenik-dobijeni-od-020
https://www.premobilita.cz/Files/dobijeni/cenik-dobijeni-od-02062021/
Dilky moc!
Dilky moc!
Jen doplním, že ceny při roamingu jsou ještě horší než
Jen doplním, že ceny při roamingu jsou ještě horší než když se přímo registruji u E.ON. Jelikož E.ON má hezkou apku, registrace je jednorázová, tak v tomto nevidím žádnou přidanou hodnotu.
Nechápu na co čipy. Proč se prostě neplatí platebni
Nechápu na co čipy. Proč se prostě neplatí platebni kartou, jak u benzinky?
Můžete mi to vysvětlit.
U Ionity to u některých aut funguje už jak u Tesly. Jen
U Ionity to u některých aut funguje už jak u Tesly. Jen zasunete. Faktura na konci měsíce. Tohle by měl být standard.
Našel jsem jen informace o tom, že to funguje s jediným
Našel jsem jen informace o tom, že to funguje s jediným autem – Porsche Taycan s mnoha omezeními:
– jen vybrané země (ani ne celá EU)
– žádný test na youtube – tzn. asi to ještě nikdo nikdy reálně neotestoval. Asi to bude navázané na tu PorscheCharging service, takže tam bude zvýhodněná cena, ale nic konkrétního jsem k tomu nenašel.
– nulová dokumentace, jak to začít využívat – jen tiskové zprávy
Zdroj – tisková zpráva Tritium
Má někdo více informací?
Technologie se jmenuje PlugIn-Charge
fDrive.cz 23:42
Technologie se jmenuje PlugIn-Charge
fDrive.cz 23:42
Super, takže jsou 2 auta založená na stejné platformě.
Super, takže jsou 2 auta založená na stejné platformě. Taycan a e-tron GT. Ta poznámka s tím Tritium není tedy moc pozitivní – myslím, že v CZ jsou jen Tritium nabíječky na Ionity, ale v zahraničí je hodně i ABB..
No uvidíme, jestli to někdo opravdu otestuje, abychom viděli, jak dlouho trvá komunikace a zahájení nabíjení. V3 Supercharger je za 5s hotový a nabíjí se. V2 potřebuje klidně i 30s a ostatní nabíječky 15-60s.
Ukončení bude asi možné jen z auta (nebo aplikace?), což také není úplně nejpohodlnější.
Super, takže jsou 2 auta založená na stejné platformě.
Super, takže jsou 2 auta založená na stejné platformě. Taycan a e-tron GT. Ta poznámka s tím Tritium není tedy moc pozitivní – myslím, že v CZ jsou jen Tritium nabíječky na Ionity, ale v zahraničí je hodně i ABB..
No uvidíme, jestli to někdo opravdu otestuje, abychom viděli, jak dlouho trvá komunikace a zahájení nabíjení. V3 Supercharger je za 5s hotový a nabíjí se. V2 potřebuje klidně i 30s a ostatní nabíječky 15-60s.
Ukončení bude asi možné jen z auta (nebo aplikace?), což také není úplně nejpohodlnější.
Tak jasně, celkově je to bída, no aspoň víme, že to umí
Tak jasně, celkově je to bída, no aspoň víme, že to umí a v ostatních případech prostě jen dělají Zagorku.
No přeci proto, aby mohli mít deset cen, dle toho, kdo
No přeci proto, aby mohli mít deset cen, dle toho, kdo přijede. Časem taky aby mohli kšeftovat s daty o chování a pohybu zákazníků atd. Tak mne napadlo, jaké by to časem bylo, kdyby třeba byly vedle sebe dvě nabíječky a u každé, jak u dnešní čerpačky, svítil totem s cenou za kWh rychlé/ pomalé nabíjení?
Prostě proto,že ještě existují lidé, kteří nikdy
Prostě proto,že ještě existují lidé, kteří nikdy neměli žádnou kartu.
Customer
Customer lock-in.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Propriet%C3%A1rn%C3%AD_uzam%C4%8Den%C3%AD