Povídali jsme si už o nejrůznějších dopravních prostředcích, které využívají elektrickou energii ke svému pohybu. Od elektrických kol až po elektrická letadla. Jeden prostředek však mezi nimi chybí, a to elektrický vrtulník. Důvodem neexistence elektrických vrtulníků je energetická náročnost nutná pro kolmý vzlet, let i svislé přistání. Náročné ale neznamená nemožné! Francouzský inženýr Pascal Chretien podnikl 12. září srpna historický první let s vrtulníkem na elektrický pohon.
foto: Solution F
Iniciátorem projektu prvního funkčního elektrického vrtulníku byla francouzská společnost Solution F. Firma kontaktovala konstruktéra Pascala Chretiena, aby vrtulník navrhl a sestrojil. Zkušený inženýr souhlasil, ale také si zároveň uvědomil, že k návrhu stroje nemůže přistupovat klasickou cestou.
Jak bylo řečeno v úvodu, vrtulník pro svůj vzlet i let potřebuje spoustu energie. Pan Chretien proto hned na počátku zavrhnul energeticky náročný ocasní vyrovnávací rotor, typický pro většinu klasických vrtulníků. Místo toho použil dvě protiběžné koaxiální vrtule.
Foto: Solution F
Koaxiální vrtule udržují stroj v přímém směru. Vrtulník tak potřebuje jen jednoduchý směrový ocas, namísto těžkého a energeticky náročného systému vyrovnávací vrtule.
Další snížení energetické zátěže bylo dosaženo výměnou klasického cyklického řízení za nový „váhu-přenášející“ systém. Pro změnu směru letu se natáčí celá osa vrtule (místo jednotlivých listů), a to jen pomocí jednoduchého pákového systému spojeného s řidítky.
Foto: Solution F
Kromě možnosti konstrukce funkčních elektrických vrtulníků, může francouzský projekt zásadně zvýšit bezpečnost klasických helikoptér. Let vrtulníkem je statisticky 40x nebezpečnější než let letadlem. Samotné selhání motoru a technické poruchy mají na svědomí 40 % všech nehod vrtulníků.
Pokud bude klasická helikoptéra dovybavena elektrickým pohonem, riziko nehody kvůli selhání motoru dramaticky klesne. Podle francouzského inženýra může klasický vrtulník teoreticky letět až 4 minuty na elektřinu z baterií. Dost dlouho na to, aby přistál nebo zásadně snížil svou letovou hladinu.
Máte tam špatný datum,
Máte tam špatný datum, let nebyl v září ale už v srpnu – viz asi první zdroj o tomto letu v češtině – priroda.cz/aktuality.php?detail=1513
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, napravili jsme!