Vyzkoušeli jsme Citroën DS5

Ve středu 18. dubna uvedl na český trh nejnovější přírůstek exkluzivní řady DS, futuristicky vyhlížející vůz s označením . Netrvalo ani 24 hodin a seděli jsme za volantem dvoulitrového dieselu, kde si člověk spíše než řidič přijde jako pilot dopravního letadla.

Bílá DS5 sluší, nemyslíte?
foto: Hybrid.cz

Možná se ptáte, co dělá klasický naftový dvoulitr na Hybridu? Důvody jsou hned dva. Předně – zabýváme se budoucností dopravy, s čímž plně koresponduje vzhled a ergonomie DS5. Zejména na interiéru se totiž designéři opravdu vyřádili. Výsledkem je velice zajímavý celkový dojem navozující zcela záměrně pocit, že pilotujete něco mnohem více, než jen obyčejné auto.

foto: Hybrid.cz

Tím hlavním důvodem, proč jsme se alespoň krátkého testu DS5 nemohli dočkat, je samozřejmě hybridní verze, která by měla být dostupná někdy v létě tohoto roku. A nebude to obyčejný hybrid. Dvoulitrový dieselový motor o výkonu 120 kW bude doplněn 27 kW elektromotorem, jehož točivý moment půjde přímo na zadní kola. Půjde tedy o diesel-hybrid i šikovně řešenou čtyřkolku zároveň! Po řadě modelů vybavených mikrohybridní technologií eHDi (i DS5 bude ve verzi eHDi k dostání) tedy přinese Citroën svěží vánek také do segmentu full-hybridů.

Narychlo pořízená fotka bohužel neudělá dojem jako skutečnost.
foto: Hybrid.cz

Ale zpět k testované DS5. Nejen interiér, ale i zpracování vnějšku je velice zajímavé. Dá se předpokládat, že celkový koncept vozu bude budit emoce. Jeden tábor bude designem opovrhovat, ten druhý bude nadšen. Dynamický až agresivní vzhled je v kurzu a při návrhu byl zjevně prioritou číslo jedna. Vybral si však daň ve formě sníženého výhledu z „kokpitu“, který je i přes sklo mezi zdvojenými předními sloupky podprůměrný, také místa co do výšky není nazbyt. Zvláště zadní sedadla nejsou rozhodně určena pro dlouhány.

Přístrojová deska kombinuje analogové budíky s digitálním zobrazením.
foto: Hybrid.cz

Ovládací prvky nad hlavou jsou vypůjčené z letadla.
foto: Hybrid.cz

Po usednutí za volant však DS5 trochu té nepraktičnosti odpustíte. Do příplatkové sedačky zapadne průměrný Evropan naprosto dokonale. Nižší střecha tak nějak sama nabádá ke sportovnějšímu posedu, který koresponduje s tvrději naladěným podvozkem, jehož přednosti vyniknou na kvalitních silnicích. Nerovnosti všeho druhu charakteristické pro české komunikace však dají podvozkové platformě při sportovnější jízdě docela zabrat. Dá se tedy hovořit o štěstí, že si hybridní verze s pohonem zadních kol vyžádala víceprvkovou zadní nápravu, která si s tuzemskými cestami bude určitě rozumět lépe.

Kombi? Ano nebo ne?
foto: Hybrid.cz

O tom, že Citroën umí dělat kvalitní a úsporné naftové motory není třeba polemizovat. Testovaný 120kW dvoulitr, který bude mimochodem také součástí hybridního řešení, navíc poskytuje i dost výkonu, což si auto tohoto zjevu určitě žádá. Doplněním o 27kW elektromotor vznikne jistě hodně zajímavá kombinace jak z hlediska průběhu točivého momentu, tak spotřeby.

Záď s dvojicí koncovek výfuků.
foto: Hybrid.cz

Sečteno a podtrženo – Citroën DS5 je co se designu a celkového pojetí týče jedním z nejneotřelejších kousků na českém trhu, který se na silnici nebude rozhodně krčit v koutě. A to především v hybridní verzi, které se nemůžeme dočkat!

10 Comments on “Vyzkoušeli jsme Citroën DS5”

  1. Tak jsem si prošel všechny
    Tak jsem si prošel všechny příspěvky, ale moc mne to nepřesvědčilo. Stále mi chybí údaj o točivém momentu elektromotoru. Údaj o výkonu opravdu není zcela vypovídající, to měl kolega pravdu.
    Např. standardem u Toyoty prius a auris je 200Nm. Tento točivý moment dovede rozjet např. auris, který váží 1800kg Tady o tomto údaji není zmínka. Auto je to obrovské , typuji nad 2000kg a údaj o točivém momentu elektromotoru, který má umět takové auto rozpohybovat např. po celonočním parkování v chladném počasí velmi chybí. Vůbec se v komentáří opomíjí údaje o vlastnostech zmiňované technologie. Takové ty obecné komentáře o interiéru, budících, krásných tvarech, pohodlnosti nastupování a vystupování atd. nejsou prvořadé. Hlavní je se zabývat HYBRIDNÍ technologii a vlastnosti takové soustavy.
    Je zajímavé, proč se cestou kombinace diesel + elektromotor nedali průkopníci hybridů jako Toyota a Honda, ale Citroen, který s prominutím s hybridy nemá žádné zkušenosti. Umí sice dělat designově pěkné auta, ale ta kvalita ve srovnání s Japonskem…. A ani s ekologií to nebude tak optimální, chbí údaje o emisích.

  2. Základní pravidlo zní:
    Základní pravidlo zní: Traktor patří na pole. Kombinace dieslu (což je v USA sprosté slovo) a elektromotoru je tak dost protichůdná kombinace. Nehledě k tomu, že mizerných 27 kW elektromotoru nemůže být hodnoceno jako full hybbrid-pochybuji, že tento elektromotor dovede kolos jakým DS5 je rozpohybovat bez použití dieselagregátu. Podstatou full hybridu je, aby se auto mohlo z klidu rozjet jen s pomocí elektromotoru a v městském provozu bylo schopno ujet rychlostí do 50km/hod alespoň 2km ( tak jako skuteční průkopníci full hybridu – Toyota prius, auris, Lexus).
    Diesel prostě s sebou nese všechny nešvary tohoto pohonu, zvýšené nároky na cenu, údržbu, výměny filtrů, zamrzání nafty atd. atd. a elektromotorek to nezlepší. Traktor patří na pole!

    1. Ono sa môže zdať, že je
      Ono sa môže zdať, že je výkon 27 kW primalý, ale tie kW ani zďaleka nie sú všetko. Pre rozjazdy a jazdu v nízkych rýchlostiach (u full hybridov najpodstatnejšie) je dôležitý krútiaci moment, ktorým elektromotory aj menších výkonov priam oplývajú. Ak by ste porovnali výkonovú charakteristiku spaľovacieho motora a motora elektrického, pochopili by ste, čo tu píšem. Veď aj elektrický favorit dokázal dať do pohybu obyčajný jednosmerný elektromotor s výkonom 14 kW, a dokázal ho nakopnúť na rýchlosť 80 km/h, tak nechápem, prečo by mal byť pre 27 kW-ový elektromotor problém dosiahnuť nízke rýchlosti s adekvátne ťažkým autom.

  3. Škoda, že původní
    Škoda, že původní záměr na začátku vysvětlit, co dělá diesel v hybridu, byl hned autorem zapomenut.

    Z globálního hlediska není totiž nezajímavé, že díky 10 letům sponzorství nákupu dieselových jednotek je v Evropě nyní tolik aut se vznětovými motory, že nám z USA musí vozit svou přebytečnou naftu, zatímco my to samé děláme s naším naturalem.

    Nicméně auto vypadá pěkně, to jo 🙂

Napsat komentář