Výroba baterií HE3DA – podívejte se na kmitající roboty!

Včera jsme informovali, že v Česku se rozběhla výroba revolučních baterií HE3DA. Dnes přinášíme doplňující videa.

Společnost HE3DA začala ve své malé továrně v pražských Letňanech vyrábět své přelomové baterie.
foto: Hybrid.cz

Všechna videa najdete také na YouTube kanálu Hybrid.cz:

Jan Procházka názorně předvádí nehořlavost separátoru

Roboti skládají baterie

Krátce o historii baterií HE3DA

vlastní

67 komentářů u “Výroba baterií HE3DA – podívejte se na kmitající roboty!”

  1. Tak tohle je odpověď.
    „Doba vybíjení – Typicky 1/3 doby

    Tak tohle je odpověď.
    „Doba vybíjení – Typicky 1/3 doby nabíjení“

    Kdyby napsal “ podle zatížení“ tak tomu i věřím.
    Stačilo připojit tabulku s VA charakteristikou.

    Sbírka řečí a mediální mlhy.
    I vývojáři Toyoty zjistili, že elektromobily nejsou ta správná cesta. Cesta je vodíkový článek…

  2. preco im tie serva tak revu
    preco im tie serva tak revu ? idu v nejakom neprirodzenom prepetom rezime ? mozno spomalene koli demu alebo chybam v presnosti, preskakovaniu signalov.

    k demu sa hodi rychle tempo v uplnom tichu, toto vyzera ako vyteseny amater na skolskej sutazi. ja chcem fakty, nie dema site na PR tohoto regionu (cize motto: tesim sa z kazdej blbosti za sklom co nieco robi a vsetci okolo toho chodia ako na ihlach)

    ktore vacsinou znamena, po 10 rokoch sa uvidi ako z toho vytriezvieme, teraz mame vianoce.

  3. videa videa, samy balast,
    videa videa, samy balast, clanky sa uz vyrabaju, ale zahadne stale nepozname 3 najzakladnejsie a smerodajne parametre
    – energeticka hustota na objem a vahu pri roznych rozmerov clankov
    – zivotnost, cykly
    – cena za Wh resp. kWh.
    A samozrejme take malickosti ako napatia, prudy, odpor, vlastnosti, specifika pri nabijani, vybijani, charakteristiky.. Nieco konkretne, rukolapne.
    Aby sa to tieto clanky dali nejako rozumne zaradit medzi ostatne uz existujuce a jasne definovat, v com su lepsie, horsie…

                1. Co dělají s téma
                  Co dělají s téma baterkama z třídenní produkce? Už měli jít na testy ke třem univerzitám a deseti novinářům.Trapaci.

                2. Nejspíš žádná produkce
                  Nejspíš žádná produkce nejede. Je to komplet celé jen blamáž, protože kdyby nebyla, dávno budou ty slavné akumulátory na testech v provozu.

                3. Přesně, ale jestli to tomu
                  Přesně, ale jestli to tomu baronu prášilovi žerou i pucfleci z ministerstva plus bybrid.cz (ten tam taky byl a nic objektivního o tom nevymáčkl) tak je to sranda třicetiletí 🙂 .

                4. BrP. Procházkovi to žere
                  BrP. Procházkovi to žere kdekdo, takovej Bursík určitě. naštěstí už nemá funkci.
                  Hybríd.cz je technický analfabet, ten umí jen opisovat věty.
                  Zatím ta podvodná firma dostala z dotací pro Prahu několik mega na vybavení – šlo o jakýsi program pro zvýšení konkurenceschopnosti města.
                  Pak ale čínský podnikatel slíbil 100 mega Eur, ale vyplatil BrP. Procházkovi jen 5 mega, takže asi 135 megoKč.
                  Pokud se číňan naštve, bude chtít prachy zprátky a hrozí státní arbitráž. Tu zaplatíme z našich daní.

                1. Tak dle tohodle článku by
                  Tak dle tohodle článku by to znamenalo, že baterka HE3DA je dle Tesly nesmyslná 😀

                  „Tesla sleduje přibližně 60 různých typů nových druhů baterií, o kterých nejspíše také neustále slyšíme. Všechny tyto projekty byly interně v Tesla Motors ohodnoceny pomocí bodů 1 až 5. Nejnižší jeden bod znamená, že technologie je nesmyslná a pět bodů značí, že by s tvůrci měla Tesla navázat obchodní spolupráci. Čtyři body pak znamenají, že už by Tesla měla předběžně začít komunikovat a připravovat se na bližší spolupráci.“
                  Elon Musk: žádné „revoluční“ baterie nejsou použitelné
                  http://www.mobilmania.cz/clanky/elon-musk-zadne-revolucni-baterie-nejsou-pouzitelne/sc-3-a-1332733/default.aspx

                2. Je jedno jestli podle Tesly,
                  Je jedno jestli podle Tesly, ale ta zázračná HE3DA nesmyslná je. Za celou dobu, co veřejně prezentují různé údaje, nepředvedli doložení parametrů.
                  Kdyby šlo o seriozní podnik, pak už by dávno někde musel fungovat v provozu alespoň prototyp. Ale ono kde nic, tu nic, jen samé komedie s palicí, krumpáčem a samopalem.

    1. Ani uz nevim kolikate video
      Ani uz nevim kolikate video s tim chlapikem vidim a zatim jsem ho neslysel mluvit o nicem jinym nez, jak vsechny baterie vybuchuji a ty jejich ne, protoze pouzivaji keramicke separatory.
      Jinak jsem se jeste nic kloudneho nedozvedel.
      Nechci byt za skarohlida, ale i s ohledem na to s kym se spojil (jeho investor) v tom tusim nejakej megapodvod.
      Snad se uz brzy ukaze, ze jsem se mylil.

      1. Ten pán BrP. Jan
        Ten pán BrP. Jan Procházka je jen takový fantastický povídálek.
        Megapodvod za tím nejspíš bude. Kdyby nebyl, už by za ty roky někde byl hotový akumulátor ve zkušebním provozu, třeba jako záloha nějaké ústředny, alarmů, datových center a podobně.
        Nikde nic, jen PR, legrační videa a povídání o údajných patentech.

    2. Na stránkách HE3DA máš
      Na stránkách HE3DA máš jasně napsány jejich parametry a taky jasně napsáno, že jsou technologickou firmou, která nastaví parametry baterky podle přání zákazníka a možností jejich technologie. A dodá to i s výrobní linkou.

      Tři příklady jsou v níže uvedené tabulce, záleží na tom, co preferuješ a podle toho ti tu baterku navrhnou.

      Takže ještě jednou: NEMÁ TO JEDNOZNAČNĚ URČENÉ PARAMETRY, TY SI URČÍ JEJICH ZÁKAZNÍK

      Zdroj:
      http://www.he3da.cz/technologie

      Doplněno:
      Takže si myslím, že s spíše potkáme s výrobky jejich licenčních partnerů, než s výrobky firmy HE3DA

      1. Nic v zlom, ale to co maju
        Nic v zlom, ale to co maju na stranke je jedna velka bieda. Kopec nicnehovoriacich vyrazov ako „Nízké výrobní náklady“ – bez akychkolvek konkretnych cisiel je to informacia uplne zbytocna.

        Zjavne maju zvladnutu celu vyrobnu technologiu, ked uz vyrabaju seriovo. A pokial aj teraz stale mlzia v oblasti tak zasadnych informacii, ako je cena a ine tabulkove parametre, ze nie je mozne tieto clanky niekam vierohodne zaradit co sa tyka trhu, porovnat s existujucimi technologiami, zaradit do tabuliek pouzitelnosti, konkurencieschopnosti atd., tak je nieco v neporiadku.

        Vychvaluju taku ci onaku schopnost tohoto clanku ale tusim v tom nejaky riadny zadrhel. Bud privysoku cenu (aj napriek proklamovanemu tvrdeniu o nizkych nakladoch), alebo nejaky iny neduh, ktory sa im nepodarilo zvladnut, ale musia s niecim von, aby si im ten investicny domcek z karat nerozsypal.

        Maju to patentovane krizom krazom po celom svete. Fajn, chapem, chrania si svoje investicie vrazene do vyskumu a vyvoja. Ale pokial to znamena, ze inak konkurencieschopne vyrobne naklady tymito poplatkami vzrastu do neumernych vysin, tak to moze znamenat rovnake fiasko, ako s tymi grafenovymi superkondenzatormi.

    3. Přesně tak, samé
      Přesně tak, samé šaškárny s krumpáčem a samopalem, ale nikde není žádný akumulátor v provozu a nikde nebyly doloženy žádné parametry.
      Odborníci se k celé věci v tisku nevyjadřují (proč…?), nikde není prototyp, který by podstoupil ověřovací testy jako součást nějakého zařízení (zálohování, startování agregátů, malé el. vozdlo apod.).
      A to, co Procházka povídá, jsou velmi často rozporuplná prohlášení a někdy dokonce úplné nesmysly.

    4. Přímo od pana Procházky
      Přímo od pana Procházky nám na dotaz po bližších technických parametrech přišlo toto:

      Pro pořádek uvádím dosažitelné parametry měřených článků na UFCH AVCR
      Laboratorně dosažené parametry pro různé tloušťky elektrod byly změřeny:

      Možná napětí článků podle použitých aktivních materialů: 1,5; 2;2,5;3,2; 3,7 a 4V

      Max dosažená měrná energie
      525Wh/L
      160Wh/Kg

      Typická doba nabíjení:
      2mm elektrody: 12 hodin
      1mm elektrody: 4 hodiny
      0.5 mm elektrody pod hodinu
      Elektrody podle patentu 3 (rychlonabíjení) pod 15 minut

      Doba vybíjení – Typicky 1/3 doby nabíjení

      Maximální proudy:
      2mm elektrody: 5000A/KWh
      1mm elektrody: 10000A/KWh
      0.5 mm elektrody 20000A/KWh

      Účinnost při C/15- lepší než 95% (ztráty pod 5%)
      Minimální dosažené ztráty – 1% (účinnost per round trip 99%)

      Cyklická stabilita – je závislá od hloubky vybití
      5% DOD – 450000 cyklů
      100% DOD – okolo 1000 cyklů
      Běžný provoz bez přetěžování baterií ~5000 cyklů

      Parametry pro robustní baterie pro energetiku (předimenzovaná kapacita přenosu proudů, aby se nehřály):

      Napětí článku: 2-4,1V (střed 3,7V)
      Kapacita 1KWh
      Měrná energie
      200-300Wh/L
      80-125 Wh/kg
      Očekávaná životnost 20 let

      Baterie přináší možnost maximálního zjednodušení ovladacích systemů)

      Přesné specifikace baterií vyráběných v plně automatizované lince a cena budou oznámeny v okamžiku, kdy budou známy (vydáme technické listy)

        1. Tím ‚prokazatelně
          Tím ‚prokazatelně nepodložil‘ myslíte co? Prostě vzali baterky do laborky a tam je trápili na tísíc různých způsobů, z toho jim vypadly tisíce grafů a tohle je výcuc, který ti pan Procházka prostě poslal. Jiný by se na takového, s prominutím trola, dávno vykašlal.

          A technické listy budou po Novém roce, jakmile se zajede výroba a začnou z toho padat baterky jedna jak druhá.

          Berte to tak, že máme to štěstí sledovat vývoj nějakého výrobku od píky. Každá věc má svůj čas. Tohle prostě není Jobsovo kouzelnické vytažení králíka z klobouku.

                1. Přesně, pokud totiž
                  Přesně, pokud totiž Samsung nebo LG napíšou na papír že tu přistáli mimozemšťané, tak se tomu dá věřit. Pokud tosamé udělá nějaká HE3DA přeprodávaná na justici jak horkej brambor, tak je to na zasmání. Proto měli hned první kusy být rozhozeny jak novinářům tak univerzitám na testy. A ne že vtipně – kupte si lajnu s licencí za miliardy a doděláme Vám na to papír s parametry jaké od ní chcete, třebas se i trefíte.

                2. Pokud totiž chci něco
                  Pokud totiž chci něco PROKAZATELNĚ doložit a půjde například o kapacitu akumulátoru, pak to provedu právě při té předváděcí akci.
                  Např. prezentuji, že jsem dosáhl energetickou hustotu 333 Wh/litr.
                  Postavím tedy akumulátor na stůl, položím zde metr (ostatně si každý může změřit i třeba svým měřidlem) a tím doložím rozměry např. 300 x 100 x 100 mm.
                  Dále pak doložím měřením, že tento akumulátor má 1 kWh.
                  Akumulátor plně dobiji, připojím prokazatelnou zátěž, třeba 1 kW halogen, co se používá na stavbách. Ten nechám svítit třeba těch 50 – 60 minut a na konci měření títmo zároveň předvedu, kterak že hluboké vybití za zázračná baterie snese.
                  během pokusu samozřejmě používám voltmetr a ampérmetr – kdokoli z přihlížejících se může před a po pokusu přesvědčit, že přístroje jsou správně nacejchovány (třeba srovnávacím měřením, když si přinesou svůj přístroj).

                  Nějaké kecy na papíře a plácání pana BrP.nemají váhu.
                  Váhu má jen ověřený pokus.

                  Na tento příspěvek asi již majitel webu hybríd.cz ani jeho PaRi nebudou chtít odpovědět, neboť již nenaleznou argument.
                  Není divu, tito humanitně (pa)vzdělaní lidé obvykle základní fyzikou opovrhují.

      1. zajimave, take dekuji za
        zajimave, take dekuji za parametry…
        no vypada to, ze jde opravdu jen o bezpecnou baterii, kdo bude chtit levne baterie pro elektromobily tak se proste obrati na asijskou trojici…
        jiste si to najde svoje misto na trhu, ale s masovkou bych moc nepocital. Leda mozna pro automobilky, ktere nechteji vyvijet sofistikovany battery pack a proste jen pouziji odolnejsi clanky. To by mohlo mit smysl.

      2. Dakujem velmi pekne za
        Dakujem velmi pekne za udaje. Toto uz ma aku-taku vypovednu hodnotu, aj ked si myslim, ze tam mate chybu.
        2mm elektrody znesu len 1/4 maximalny prud oproti 4x tensim? Nebude to naopak, ze 2mm elektrody daju max. 20,000 A a 0.5mm len 5,000 A?
        Inak to nema logiku, ze tensia elektroda vydrzi vacsi prud.

        Podla popisu aj zo stranky HE3DA sa fakticky jedna o zdokonalene litiove clanky, teda akehosi naslednika Li-ioniek.
        A podla toho, ako tie svoje zazracne clanky p. Prochazka vychvaloval, som cakal zabijaka Li-ioniek vo vacsine parametrov, ale toto je dost sklamanie. V pocte cyklov/zivotnosti su na tom lepsie, bez diskusie, ale vyrazne horsie (cca polovicu) co sa tyka kapacity (mernej energie a hustoty).
        Na stranke sa chvalia ze: „Kapacita bateriového systému až přes 500 Wh/litr“
        No ano, mozno v laboratornych podmienkach, ale ako vidiet aj z informacii vyssie, realita konecnych vyprodukovanych clankov je uplne inde – cca 50-60%.
        Hotove Panasonic NCR18650G clanky, ktore kdekolvek kupim uz aj dnes, maju hustotu cca 250-269 Wh/kg resp. 728-750 Wh/L.
        Hodnoty tychto HE3DA su iba okolo 40% (125 Wh/kg a 300Wh/L), s navyse s vyhladom na moznost kupy leda tak niekedy za rok ci dva.

        Napr. Tesla S kompletny bateriovy pack ma 156 Wh/kg, teda samotne clanky aj s celym tym zelezom a plastmi okolo. Samotny HE3DA ma max. 125Wh/kg (priemerne este menej), plus na to pridajte dalsie obaly a vysledkom bude celkova vysledna hustota battery packu este nizsia, mozno menej nez ma Leaf (95 Wh/kg). A u elektromobilov, ako vieme, je hmotnost klucovy faktor. Pri tychto parametroch sa ziaden vyrobca elektromobilov nepojde potrhat, aby si zabezpecil licenciu na vyrobu ci pouzitie tychto clankov.

        Tolko ospevovana vlastnost pouziteho nanomaterialu, ze to nehori a clanok nevybuchuje alebo nehori pri prerazeni ci poskodeni podla mna pri konecnom vyuziti v praxi az taka dolezita nie je. Za normalnych okolnosti maju Li-ion clanky elektronicku ochranu pred pretazenim a prehriatim, maju kopec zeleza okolo a navodit situaciu, aby Li-ion zacali horiet, su natolko extremne, ze v praxi ma tato vlastnost len maly vyznam a len u okrajovych typov pouziti.

        Rovnako nevidim nikde ani zmienku o samovybijani. Zeby to bola achillova pata tychto clankov?

        Teraz sa uz len dozvediet, kolko bude stat konecny vyrobok (napr. kazda kWh) a dalsia vec – ake konkretne materialy a chemikalie sa pouzivaju pri vyrobe a samotnych clankoch, teda aka je ekologickost/recyklovatelnost tohoto vyrobku a zataz na prostredie pri vyrobe. Vyjadrenie „jsou ze 100% recyklovatelne“ je tiez dost mlhave.

        1. plne souhlasim, PR slusne
          plne souhlasim, PR slusne ale produkt chybi…

          co se tloustky elektrody tyce, nemate pravdu podle me: tady nejde o to ze tlustejsi elektroda vydrzi mene, ale o to ze tlustejsi elektroda brani pruchodu iontum a tedy poskytne / prijme mensi proud.

          Cim tensi elektroda, tim snazsi nabijeni/vybijeni (tedy vetsi proud) – pochopitelne to ma svoje limity a jine omezeni, nelze ztencovat donekonecna. A cim tensi, tim se prodrazuje samotna vyroba taky.

  4. no popravde kmitajiciho
    no popravde kmitajiciho robota si predstavuju jinak, vidim tam jen celkem pomale line rameno ktere presune jeden separator z A do B

    pro EV jako takove myslim zatim nic co by nas melo zajimat, ale prenesene v energetice kde by tyhle baterky meli mit obrovskej vyznam budou vlastne dulezite i pro EV, takovehle baterky pujdou krasne pouzivat pro ostrovni systemy pri akumulaci a pro velkou energetiku pro regulaci, tedy i dulezity prvek pro masove rozsireni EV kde bude treba mit kvalitni stabilni site s akumulaci prave pro stabilni sit

    snad se HE3DA rozjede a dockame se treba i domacich ulozist zajimavych kapacit za rozumne ceny, dnes se 50kWh ostrovni trakcni baterie pohybuji na urovni cca 220 tisic korun, pokud by HE3DA byla levnejsi, tak by mohla slusne zamavat s trhem 🙂

            1. Omluva, napsal jsem blbost,
              Omluva, napsal jsem blbost, je to 5800 mil za 3 měsíce.
              Důvod: vždy, ale opravdu vždy mě zmate ten jejich způsob čtení tisícovejch čislovek po stovkách.
              Ale koukám, že nikdo z vás se na to video ani nepodíval a radši jste se tradičně pustili do řádnéného spekulačního rozboru možného a nemožného 😀

    1. Takže chceš napsat po
      Takže chceš napsat po extrémním zatížení během krátké doby někdo najel 50000mil a má nějaké problémy.
      Kuku napsat 3 měsíce v tom kontextu jako ty, tak je to čistá demagogie, ale co jsem četl tvé příspěvky už dříve, asi máš nějaký osobní problém s firmou Tesla, ale neměl by jsi tím zatěžovat své okolí, to je tvůj osobníé problém…

      P.S. uvědomuješ si, že ten člověk musel najet denně 537mil, tedy 1365km…, asi ne, jinak bys to nepsal ve stylu, aby jsi vzbudil dojem ze je tesla krap…

      1. Nechci napsat vůbec nic.
        Nechci napsat vůbec nic. Jen odkaz na video o problémech s nedodělky z Fremontu, které by někoho mohlo zajímat.
        To že ty slyšíš trávu růst a ze dvou řádků vydedukuješ celý můj osobnostní profil a můj podlý podsouvačný záměr je naprosto fascinujíci :)))
        Že ty tančíš s tím bubínkem v televizi v té jasnovidecké šou a vydáváš u toho to šílené kvílení? :)))
        Možná ti někdy pošlu sedlinu z kávy, kterou nepiju, aby sis trochu zavěštil 😀

Napsat komentář