V Česku se rozběhla výroba revolučních baterií HE3DA

V zatím malé továrně v pražských Letňanech se dnes slavnostně rozběhla výroba revolučních 3D baterií firmy HE3DA. Stojí za nimi český vědec Jan Procházka.

Vpraco 1kWh baterie se čtyřmi moduly HE3DA, vlevo vpředu jeden ze starších prototypů
foto: Hybrid.cz

Projekt Jana Procházky sleduje magazín Hybrid.cz téměř už od samého počátku (viz. článek „Nanotechnologie v Česku: pokročilé baterie„“). Dnešní slavnostní spuštění výroby v Letňanech je tak na jednu stranu pomyslným vyvrcholením několikaletého výzkumného projektu. Na druhou stranu je to ale teprve začátek.

Šlo o akci, které se zúčastnil kromě mnoha vlivných lidí z byznysu mimo jiné i náměstek ministra průmyslu, který zastupoval samotného původně ohlášeného ministra. V zaplněném stanu před provozem HE3DA to doslova vřelo. Bylo cítit, že tohle by mohl být pro český průmysl a celé Česko zásadní posun, který by mimo jiné možná mohl být dalším důvodem, proč by Tesla mohla postavit svou evropskou továrnu právě u nás.

Moduly baterií HE3DA lze vyrábět prakticky na přání.
foto:

Vynález českého vědce Jana Procházky bude znamenat průlom v oblasti skladování energie. Baterie, kterou dnes začala v Praze vyrábět společnost HE3DA, totiž dokáže sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za velmi nízkou cenu, přitom však s vysokou bezpečností.

Firma vyvinula dva základní typy baterií. Robustnější, se silnějšími elektrodami a delším nabíjením, bude sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za co nejnižší cenu.

Hlavní výhody baterií HE3DA

  • Minimálně se zahřívají, jsou prakticky nehořlavé, neexplodují
  • Díky tomu jsou mechanicky odolné, můžete je i prostřelit a stále fungují
  • Škálovatelná levná výroba (podle Procházky jsou baterie až o polovinu levnější než konkurence)
  • Univerzální využití – energetika, elektromobilita, skladování energie

Druhý typ, s tenčími elektrodami, umožňuje mnohem rychlejší nabíjení a vybíjení a bude mít využití v elektromobilech nebo v energetice jako zásobárna velmi rychle dostupné energie. Například jako rychlá záloha proudu pro vykrývání špiček či výpadků. V současnosti se baterie naplno nabije již za dobu kratší než jedna hodina.

Procházka demonstroval jednu z hlavních výhod svých baterií na názorné ukázce. Hlavním problémem je u běžných li-ion baterií možnost vznícení separátoru. HE3DA si v Letnaněch vyrábí separátor vlastní, nehořlavý. Že skutečně nehoří jsme se mohli přesvědčit, když se jej Porcházka snažil uškvařit letlampou.

A takhle se zkoušela odolnost bateriových článků – bouchalo se do nich palicí, kladivem a dokonce i střílelo pistolí.
foto: Hybrid.cz

Baterie představuje čistý zdroj energie pro auta. Kromě toho je baterie ideálním prostředkem pro zálohování energie z obnovitelných zdrojů, například solárních elektráren. Tím by se mohly odstranit hlavní nedostatky alternativních zdrojů: nárazové přetěžování energetické sítě a to, že často vyrábějí energii v jiný čas, než ji spotřebitelé potřebují. Česká baterie navíc díky internímu chlazení elektrolytem zabere pouhý zlomek prostoru oproti nyní používaným systémům.

Procházkovi trvalo několik let, než sehnal kapitál pro přerod unikátního nápadu v realitu. Nakonec se to povedlo díky spojení s investory a založení společnosti HE3DA. Hlavním mecenášem českého vynálezu výjimečné baterie se stal bohumínský podnikatel Radomír Prus.

Ten zatím investoval do vývoje a výroby baterie miliony eur. Prus je zastáncem toho, aby se výjimečný nápad udržel pod kontrolou původních investorů. „Nebudeme tedy platit masovou výrobu, ale prodávat technologie a prodávat za licenční poplatky patent,“ popisuje ambiciózní plán.

Při pobytu na Seychelských ostrovech koupil Prus vrak, který se potápěl v nedalekém zálivu, a s pomocí několika keňských dělníků a italských techniků loď pod názvem Dream Angel opravil. Chtěl loď udělat maximálně soběstačnou, proto na střechu umístil solární panely. Zjistil ale, že sehnat baterii, která má dostatečnou kapacitu, aby energii ze slunce uchovala, je skoro nemožné.

Radomír Prus (vpravo) s ministerským náměstkem. V popředí pak původní prvotní prototypy baterií HE3DA.
foto: Hybtid.cz

Sehnal si kontakt na dr. Procházku, o kterém četl v odborných médiích, a zavolal mu, ať pošle nějaký prototyp. „Tušil jsem, že funkční baterie mohou být ‚druhé kontaktní čočky’. Bál jsem se, že bez peněz na vývoj a patentovou ochranu projekt nepřežije, takže jsem mu peníze poslal. Bez smlouvy, nebyl čas. Jen jsme si volali a psali maily,“ popisuje začátky Radomír Prus.

Úspěch Procházkova článku spočívá zejména v odlišném způsobu výroby. Zatímco nynější lithiové baterie se vyrábějí z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, Procházkova baterie má vlisované články ne vertikálně, ale horizontálně formou tabletek do rámu.

Má tak dvacetkrát silnější tloušťku i kapacitu elektrod, pojme mnohem více elektrické energie než ty dnešní, dá se rychleji nabít a vyrobit levněji. Je nejbezpečnější lithiovou baterii na světě – nehoří ani neexploduje.

Dnes otevřená linka ukázala, že baterie lze vyrábět sériově. Má roční výrobní kapacitu 10 MWh. Společnost HE3DA se ale chce zaměřit primárně na řešení šitá na míru klientům. Typově klient specifikuje své požadavky na baterii a ta mu bude dovyvinuta včetně výrobní linky. Český patent zůstane v českých rukou.

Pražská technologická linka bude sloužit jako základ pro stavbu větší linky 30 MWh/ročně, která se od ledna 2017 začne stavět v již existující hale v Horní Suché. Po dokončení povolovacího procesu bude v lokalitě Horní Suchá stavba nové haly o velikosti 10.000 m2. Cílem je postavit elektromobil, elektrobus a nejlépe i elektro TIR fungující na bateriích HE3DA.

vlastní

106 komentářů u “V Česku se rozběhla výroba revolučních baterií HE3DA”

  1. Je to skvělý, ale…
    Strašně posraný českou malostí a

    Je to skvělý, ale…

    Strašně posraný českou malostí a neschopností porozumět biznisu…

    Je to mrtvý projekt bohužel 🙁

    Z cenou nikdy nebudou pod 300$/Kwh s přístupem, který mají nikdy neseženou dost kaček a expertů, aby z toho něco bylo…

    Supply chain managament 0

    Je to škoda…

  2. Ahoj,
    nechtěl by někdo,

    Ahoj,

    nechtěl by někdo, kdo baterkám trochu rozumí sepsat nějaký článek o tom co zatím víme a na jaké otázky potřebujeme odpověď?
    Např. v tomhle videu jsou zajímavé porovnání https://www.youtube.com/watch?v=I_DJuekqbqM#t=4m32s . Porovnání parametrů s tím co teď vyrábí Tesla/Panansonic by měl zajímalo více.
    Jinak ty další videa ala 007 jsou otřesné :-).
    Co se týče výrobní linky, tak nepočítám s tím, že na tomhle chtějí vydělat. Kusovky z laboratoře jsou sice fajn, ale poslat někomu na testy baterku z reálné linky je o level dál. Takže srovnání rychlosti výroby s Gigafactory asi zatím není to hlavní :-).
    Díky.

      1. Nepovedený projekt? Nebo
        Nepovedený projekt? Nebo dokonce podvod? I to může být pravda. Vím jak se utrácejí peníze z dotací po desítkách miliónech. Jenže většinou se o ty peníze pere více lidí a ti si jdou po krku. Pokud je to jasný podvod, tak v tom bude namočeno docela dost lidí :-(.

        Já nečekám, že linka je konkurence Gigafactory tj. výroby levné baterie pro el. auta. Ale zajímé mě jestli má technologie potenciál být konkurencí Tesla Powerpacku (krabice do každé rodiny resp. ke každé solární elektrárně https://www.tesla.com/en_GB/powerpack ) tj. těch „tužkových“ baterek co tam dávají.

        Nějaké parametry jsou tady http://www.hybrid.cz/vyroba-baterii-he3da-podivejte-se-na-kmitajici-roboty#comment-82258

  3. Je mi z těch blábolů
    Je mi z těch blábolů smutno. Hromada komentářů od „odborníků“, co si pletou proud s nábojem, o nabíjení baterií nemají ani ponětí, jak funguje solární panel ve spojení se spotřebičem nic netuší. Hlavně, že agresivně žvaní. Nejdříve studujte, pak postavte solární elektrárnu s akumulací do baterií, alespoň rok to sledujte, učte se, a potom teprve pronášejte moudra. Ale opatrně. I odborník se učí celý život. A nevěřte zázrakům, ty se nedějí, bohužel. Jo, ať se vám všem v tom dalším roce daří… S úctou Aviatik.

    1. Skutečně, samý blábol od
      Skutečně, samý blábol od pseudoodborníka, co neví, co je napětí, co je proud a už vůbec netuší, že existuje třeba kapacita nebo výkon.
      Takoví by měli nejdřív vzít do ruky vercajk, zapojit baterku a žárovku, pak třeba odpor a přitom si měřit volty a ampéry.
      A zázrakům neradno věřit, to vždy vymstí. Možná nám všem, až zaplatíme z našich daní ty miliony a možná i miliardy kvůli podvodným firmám.

  4. Dobry den,
    tematikou

    Dobry den,
    tematikou li-ion akumlátoru se zabývám ne z apliakčního pohledu ale z elementarniho-funčního. To co tam predvedl resp. nepredvedl (byl jsem tam) je nesmysl. Je to jeden velky tunel a lez, nidky zadny akumlator neporda ani nevyrobi.
    Je to hrozne smutne, az se to rozkrikne tak uz nam na vyvoj nikdo neda ani korunu po te ostudu s nim. Achjo je mi z toho uzko.
    Tedy je to lhar, tunela, nidky z otho nic nebude, je to jen PR a pupulismus.
    Poud jste tam byli a videli to je vam jasne ze ta linka jeste nevyrobila ani jedinou baterii.

    Je to nase ostuda, jen doufam ze mu na to nedaji vladni penize, z nasich dani…

    1. Souhlas, BrP. Jan Procházka
      Souhlas, BrP. Jan Procházka je podvodník.
      Samé PR kecy, ale v reálu nic.
      A reklamu mu pomáhají dělat různé pseudoodborné informační zdroje, jako třeba TZB-info, oenergetice.cz nebo právě tenhle hybrid.
      Nikdo z těch nedoborníků, co chodí na jejich předváděčky, není schopen položit kvalifikovaný dotaz.

      1. nam jde o proklamovane
        nam jde o proklamovane vlastnosti… jedine co zatim predvedl je, ze to je bezpecna baterie se zajimavymi vlastnostmi a jiste najde male uplatneni na trhu.

        Co zatim nepredvedl jsou ty jeho tvrzeni o cene a kapacite… A jestli chce delat elektromobil, elektrobus a TIR, tak ta cena a kapacita je mnohem dulezitejsi nez to, ze muze baterii provrtat za chodu. Obzvlaste ta cena.

  5. To vypadá hodně
    To vypadá hodně dobře.

    Zprvu jsem tomu také nevěřil, ale když už dopustil sériovou linku i kdyz malou už to nebi žádné scifi, ale ten kdo do toho dal peníze tomu musí sakra věřit.

    Takže tomu začínám věřit i já.

    Super věc, dodán že časem budou třeba do w let budou levnější baterie na domácí použití k FVE. Na to čekám.

  6. Díval jsem se na jakési
    Díval jsem se na jakési jejich video snad pro tzb info a tam byla jedna zajímavá vlastnost, ta baterie se jim má chovat trochu podobně jako olověná, tedy jí nemá vadit přímé spojení se zdrojem, v modelu to byly solární panely, to by byl myslím dost velký a zásadní rozdíl. Otázka by pak opravdu byla cena a produkční množství za rok.

    Pokud by byla opravdu sto dlouhodobě fungovat v takovémto „amatérském“ zapojení, aniž by to na ni mělo vliv, pak se jedná o ideálního kandidáta pro malé domácí FVE, VtE, MVE (na západě zvané mikroelektrárny s výkony do několika málo kW), kde se roky používaly olověné baterie. Jestli se jim opravdu podařilo udělat „lithiové olovo,“ tak je to dost zajímavé, protože výkonová elektronika může být přece jenom poněkud nákladná.

    TZB info – ukázka systému
    youtube.com/watch?v=RIqHk-U6VSs

    Propagační video v angličtině
    youtube.com/watch?v=-Ue5IC7KyJE

    1. Z elektrickeho hlediska je
      Z elektrickeho hlediska je to nesmysl. Kazdy solarni panel ma urcity bod nejvyssiho vykonu MPPT. Kdyz spojite panel obycejnym dratem k baterce, tak urcite neziskate moc energie. Obycejne plati, ze nejvyssi vykon je v pripade, ze zdroj a spotrebic maji stejny zdanlivy odpor. Takze pri malem osvitu kdy panel ma vysoky odpor musite umele zvysit odpor baterky na stejnou hodnotu jako ten panel. samozrejme ne tim, ze tam fouknete nejaky odporovy drat, ale ze omezite proud. Napriklad PWM. Takze lithiove olovo jak pisete je uplne k nicemu. A HETriDA je podle meho pekny podvod.

      1. Jenže ten MPPT se
        Jenže ten MPPT se používá bez ohledu na baterie a je myslím otázka kde je ten „bod nutnosti?“ 100Wp grid tied, nebo 1KWp klasická domácí? Ano je to pitomé zapojení, na druhou stranu jednoduché a pro kvantum aplikací dostačující. Z hlavy mne napadají chaty, zahrady, při vyšších napětích ovládání stavidel někde v poli, eventuálně třeba i různá ZZ.V dalších aplikacích pak UPS, kde je vstup a výstup oddělen DC mostem. Tam se stále ještě často používají olova.

        I v elektrifikovaných zahrádkářských osadách, pokud tam jeden nebydlí, se vyskytují ostrovní systémy. Pokud tam člověk nemá něco na elektromotor a opravdu s tím jenom svítí a pouští rádio a nemá vlastní podružné hodiny, tak se mu spíš vyplatí nějaký panel za pár stovek a baterka napřímo, než přípojka. A u takové věci nebudou řešit MPTT a pod. Ale to jenom proto jak se to na mnoha koloniích počítá, jedny hodiny někde u brány a pak všichni připojení rovným dílem.

        Myslím že jestli se jim opravdu podařilo udělat lithiovou baterku, která se chová jako olověná a je i poměrně odolná, pak má o potenciální zákazníky postaráno. Pokud vydrží běžet i po průstřelu, pak je to ideální do vojenských aplikací, ale uvidíme.

        1. Neexistuje pouze jeden MPPT,
          Neexistuje pouze jeden MPPT, ale cela rada. Podle osvetleni panelu a teda vykonu panelu se ten MPPT porad meni. Rozdil v ziskani energie je vyznamny. A zadnou baterku nemuzete jen tak pripojit naostro. Olovene aku vam zacnou varit a casem ztrati schopnost akumulovat energii.
          Neznam uplne ten zazrak HETriDA, ale rekl bych ze tam je obycejny omezovac napeti a kdyz se baterka nabije na urcite napeti, tak ten obvod prerusi tok energie a to je vsechno. Takovy ochranny obvod ma spousta litiovych baterii typu 18650. Pri objednavce se to musi specifikovat zda s nebo bez ochrany.
          Ten prustrel je takovy usmevny. neberte to uplne doslova. Dulezitejsi je aby se baterka nevznitila pri poruseni plaste. Zda funguje dal neni uplne ten nejdulezitejsi faktor.

          Podle dostupnych informaci to vypada na neseriozni Hochstapelei.

          1. Napsal jste to přesně pan
            Napsal jste to přesně pan Procházka používá standardní NMC (LiNi0,33Mn0,33Co0,33O2) katodu a ta má jisté limity kam se dá jít s potenciálem takže potenciál drží na 4 V v případě že by se tam připojilo 5, 10 nebo 16 V tak je elektrodový materiál zabit včetně elektrolytu. Takže předvádí to co jde dělat s jakoukoliv Li-Ion baterií. Jako argumentaci neustále využívá malé válcové články 18650 (ano je malí a jeden by nestačil), ale existují i Li-Ion baterie s kapacitou 200 Ah a ty by neměl s tímto připojením žádný problém přičemž https://www.youtube.com/watch?v=RIqHk-U6VSs na tomto videu má připojená baterie necelých 100 Ah

        1. A přesto je to právě to,
          A přesto je to právě to, co bylo na předváděcí akci k vidění – alespoň dle slov pana Procházky. Nemáme důvod mu nedůvěřovat, prodáváme jak jsme koupili. Pokud se ukáže opak, budeme o tom informovat. Na obrázku níže je software, který chce HE3DA dodávat k bateriím zdarma a na kterém bylo jasně vidět, že při změně intenzity osvitu panelu se měnilo i výstupní napětí na panelu a nabíjecí napětí na baterii – vždy o něco nižší. HE3DA Papouch nabíjení baterií  BMS

          1. Už jsem se podíval, co
            Už jsem se podíval, co seš zač. Trochu přerostlé dítě, co udělalo bc. práci na téma Hry na PC.
            Nepodivuji se tedy ani tomu, že nemáš základní znalosti z oboru elektro a proto nevíš, že při poklesu napětí na výstupu ze solárních panelů nelze akumulátor dobíjet, aniž by se napětí zvyšovalo pomocí další elektroniky.

            1. Vaše vystupování v této
              Vaše vystupování v této diskuzi mluví samo za sebe. Automatické tykání, hodnocení člověka dle dosaženého vzdělání. Jaký webový magazím jste rozjel Vy? Kdy Vám pan Horčík nabídl tykání? Kritiku lze psát i konstruktivně, bez urážek druhých osob. Jsem podiven, že se pan Horčík drží a neposlal Vás rovnou někam.

              1. Josef65:
                Horčík taky

                Josef65:
                Horčík taky mluví sám za sebe.
                Udělal si stránku, kam hrne všelijaké senzace, neověřené zprávy, hoaxy a polopravdy ve snaze působit dojmem novináře.
                Já žádný web rozjíždět nemusím, nemám takovou potřebu.
                Horčík zde opakovaně ukázal, že nemá odborných znalostí ani za nehet, ale opakovat stále stejný nesmysl bude a bude. Konkrétně třeba to, že HE3DA prokazatelně prezentovala proklamované vlastnosti jejich akumulátorů.
                Pokud někdo na moji konstruktivní kritiku reaguje tím typickým „asertivním“ způsobem, tolik typickým pro sotva odrostlé děti z humanitních oborů, použiju odpovídající styl.
                Horčík není zdaleka jediný rádobynovinář, s kterým se takto setkávám.

                1. O kterych jinych hoaxech,
                  O kterych jinych hoaxech, senzacich ci neoverenych zpravach mluvite? Budte prosim konretnejsi. Hybrid.cz sleduji jiz nekolik let a musim rici, ze o zadnych takovych clancich nevim. Co se tyce baterii p. Prochazky, necham se prekvapit. Z prvnich reakci je videt, ze s timto tematem si nevi rady ani odbornici. Stale nerozumim Vasi kritice magazinu, ktery-jakozto spravny objektivni magazin-nic nehodnoti. Jen predava obdrzene informace. Vam by mozna trochu te asertivity take neuskodilo. Take skatulkovani lidi podle vzdelani ukazuje Vasi omezenost-mam na mysli institucionalizovane vzdelani. Zkuste nebyt tolik upjaty-je to jen rada pro Vase dobro.

                2. Josef65:
                  1.
                  Jsou zde

                  Josef65:
                  1.
                  Jsou zde uváděny senzace a neověřené zprávy, například před několika dny vzducholodě a drony pro Amazon.
                  2.
                  O článcích nemusí každý vědět, pokud se hlouběji nezajímá.
                  3.
                  Baterie Br.P. Procházky jsou silně pochybné.
                  4.
                  Ano, předává informace, obvykle senzační, zavádějící a až klamné.
                  5.
                  Lidé s humanitním vzděláním obvykle nemají ani základní technické znalosti, například neznají ani označování fyzikálních veličin a vztahy mezi nimi.
                  6.
                  Doporučuji ověřovat informace, nikoli pouze konzumovat.

  7. Přál bych si jejich
    Přál bych si jejich úspěch a skutečný technický průlom, ale ten projekt má podle mě podezřele hodně otazníků. Kdybych měl nějaký podobný produkt o kterym bych věděl, že je přelomový, tak bych se snažil jeho funkční prototypy dostat co nejvíc na veřejnost, stejně tak, jako jeho technické vlastnosti. Společně s tim bych se snažil vytřískat peníze na výrobu z předběžných objednávek. Možná má p. Procházka jen jinou strategii, ale ten produkt doteď drží vpodstatě v izolaci, což ve mě moc důvěry nevyvolává. Zatím ukázal vpodstatě jen potištěnou krabičku.

  8. Pan Procházka splnil to, co
    Pan Procházka splnil to, co slíbil. Od nápadu k prototypu a od prototypu k malé sériové výrobě. Tato technologie má nejspíše ještě mnohé rezervy, jako všechno nové, takže bude zajímavé sledovat, jak se bude hustota postupně zvyšovat. Že se nechce pouštět do větší produkce, a že chce spíše prodávat licence a know-how úplně chápu. Asi už má zase další nápad. Čas na nikoho nečeká.

      1. Dobrý postřeh. Ono není
        Dobrý postřeh. Ono není jednoduché, něco vyvíjet. Před deseti roky byla technologie na nějaké úrovni, vy máte něco laboratorně vymyšlené a ověřené s nějakými parametry, řekněme o 25% lepší, ale než to realizujete do malovýroby, tak konkurence zase přijde s něčím, co se vyrovná, nebo ještě zlepší. Dotáhlout takový projekt do malého výrobního provozu, když nejste gigant typu Panasonic, LG a pod., je malý zázrak. Pokud má technologie perspektivu dalšího rozvoje (všechno ukazuje na to, že ano), může to být opravdu konkurenceschopná technologie. Buď toho čeští podnikatelé využijí, nebo toho využije někdo jiný. Třeba Čína. 🙂

        1. Přečtěte si rozbor
          Přečtěte si rozbor vzestupu a pádu startupu A123, což byli baterkáři z MIT a jen díky tomu, že jejich produkty nebyly o dost levnejší nestihli se časově ekonomicky rozjet a když do toho skočila jedna ekonomická krizička tak je to odsunulo bokem až zbankrotovali protože mezi tím je Čína a Japonci dokázali skoro dohnat a už nebyli tak cenově zajímavý a pak už jim zbejvalo nic jinýho než to těm číňsnům odprodat.
          Holt musíte bejt skokově lepší abyste vůbec měli šanci.

  9. Verit budu az ty sve
    Verit budu az ty sve zazracne baterie nainstaluje do nejakeho EV a prokaze co to umi. Zatim jsem moc opatrny tomu verit.
    Pokud v baterii nejake Lithium je, tak vzdy muze pri poskozeni horet. Lithium musi mit moznost chemicky reagovat s elektrolytem a pri pristupu kysliku pri poskozeni plaste zacne horet.
    Nedavno psali ze dostali kapital od Cinanu a ted ze to je v ceskych rukach.

      1. Prave ze vsechny informace
        Prave ze vsechny informace jsou jen od Prochazky. Zatim se nikdo k tomu zazraku nehlasi. Mate nejake overene informace o realnych investorech? Ten investicni fond Solideus zrejme ani neexistuje.
        Vsechny zminovane odborne clanky ve vedeckych mediich jsou nedostupne.
        Edit:pry tam investuje nejaky cinsky podnikatel Čchu Ťüan-pin (Chu Jüan-pin) az 2,7 miliardy Kc. Na webu se to jmeno objevuje pouze ve spojeni s HE3DA. Pry ze bude mit 49% podil na HE3DA Technologies.
        Podle meho je vse vymyslene.

    1. Sorry, ale kecáte nesmysly.
      Sorry, ale kecáte nesmysly. Baterie s lithiem, které jsou totálně nehořlavé a nereaktivní při poškození existují. A to třeba LiTi nebo LiS. Ty druhé můžete dokonce proděravět stejně jako HE3DA a nejen, že jim to neublíží, ale budou normálně dál fungovat.

      1. tak na tom videu
        tak na tom videu (youtube.com/watch?v=Im0B_2xzw8I), kde do toho vrtal se z baterky pěkně kouřilo. Takže k nějakým exotermním reakcím tam dochází, ale zřejmě jen v přímo poškozené oblasti a nerozrůstá se to v požár. Tedy vyděl bych to na plichtu. Nebezpečný materiál to nejspíš obsahuje, ale vznik škody.

    1. Co se třeba podívat sám
      Co se třeba podívat sám na jejich web?
      Baterie pro elektromobily

      HE3DA je cestou k bezpečnému a cenově dostupnému vysokovýkonovému akumulátoru s rychlonabíjením. V současné době dosahují HE3DA baterie určené pro elektromobily následujících parametrů:

      Měrná kapacita bateriového systému 520 Wh/litr, 125 Wh/kg

      Doba nabití 70% za 15 min., 90% za 30 min

      1. dekuji za info, tak to je
        dekuji za info, tak to je zklamani no 🙁
        zaprve, to jsou udaje pro fiktivni bateriovy system, nikoli pro bateriove clanky HE3DA, a zadruhe, je to horsi v techto parametrech nez co ma Panasonic/LG/Samsung. Pokud to nedozenou temi ostatnimi parametry (cena/zivotnost/…) tak to nebude zadna masovka…

          1. podle Googlu dokonce
            podle Googlu dokonce 156Wh/kg vcetne systemu cele baterie (plati pro 85kWh variantu), clanky maji ~250Wh/kg. Predpokladam ze P100D je na tom jeste lepe.

            A stejne ten nejdulezitejsi parametr porad chybi, a to je $/kWh. Tesla „nedavno“ uvadela „mene nez“ 190$/kWh a to jeste nejela GT, ale kdo vi jestli se te cene da verit.

            Tak snad najde uplatneni aspon jako startovaci baterie do spalovaku, i to by bylo fajn…

              1. Parametry jsou uvedeny na
                Parametry jsou uvedeny na http://www.he3da.cz/technologie

                Akorát mi není jasná jedna věc:
                – tloušťka elektrod 2mm – měrná kapacita 250 Wh/l
                – tloušťka elektrod 1mm – měrná kapacita 300 Wh/l
                – tloušťka elektrod 0,5mm – měrná kapacita 500 Wh/l
                Výsledky při měření laboratorních modulů (čili článků) 2,5 Wh.

                Jak může mít battery pack, který obsahuje BMS a další části měrnou kapacitu vyšší než článek samotný?
                To je nějaký nesmysl, ne?

                1. No právě „Výsledky při
                  No právě „Výsledky při měření laboratorních modulů 2,5Wh“ je naprosto nic neříkající o tom jak moc je ta technologie přenositelná na standardní (velké) články. Většina zázračných objevů je právě demonstrována na laboratorním vzorku nějakého pidičlánku. Ale právě přenést tu myšlenku do komerčně použitelného článku je obvykle ten hlavní kámen úrazu.

                2. hrubsia elektroda znamena ze
                  hrubsia elektroda znamena ze na 1 liter sa vojde menej sendvicov
                  a tato tabulka vyzera ze urobili tri 2.5wh clanky s roznou hrubkou elektrod (a teda roznym objemom) a potom to prepocitali na litre

        1. Pokud je pravda těch
          Pokud je pravda těch 125Wh/kg tak je to tak do náklaďáku a vejš. Na doma by se to hodilo, tam se ta váha vstřebá. Ale pořád to nikdo nezávyslej na stole neměl a dostupnost při směšných 10 a 30MWh produkce ročně je ve hvězdách. Typuju tak další 2-3 roky pokud tu linku vůbec někomu střelej… . I tak je dobrá zpráva to že to snad někdo dostane konečně na stůl k testům.

  10. Rozumím tomu dobře, že
    Rozumím tomu dobře, že kdyby ta továrna pracovala každý den v roce, tak denně vyrobí cca jenom 27 článků po 1kWh (viz ten „akumulátor“ na horním obrázku)? Ještě by mě zajímala cena za 1 takový článek, jaké má napětí, jak ho lze nabíjet a vybíjet.

    1. Asi ano, teď jsem se díval
      Asi ano, teď jsem se díval jak na tom bude/je GF v Nevadě, při prohlídce před pár měsíci na jednom videu uváděli, že rychlost výroby má být 75ks 21*70 článku za 1 sec! a to mluvili pouze o jednélince, předpoládám že jich bude více.
      Jeden článek má mít 5750 mAh což při 11,3V ( vygooglený údaj ) dělá 65Wh, tedy za 1sec necelých 5kwh…. pokud ovšem počítám správně 🙂

        1. je to z diskuze na redditu a
          je to z diskuze na redditu a asi je to vážně přestřelené, protože to tam někdo také zpochybnuje, viz:

          11.3A if scaled linearly from a stock Panasonic NCR18650

          I think it doesn’t scale like that…if at all.

          reddit.com/r/flashlight/comments/4vcra1/behold_teslas_new_2170_battery_5750_mah/

                1. Kontrolni vypocet kapacity
                  Kontrolni vypocet kapacity cele baterky odhali dalsi zajimavost. pokud beru 5Ah * 3,6V * 7200 clanku = 130kWh.
                  Mozna ze se dockame Tesly s 130kWh baterkou. 5000mAh beru jako vyuzitelnou z celkove kapacity 5750mAh jak nekdo uvadi vyse.

                2. V nějakém svém tweetu
                  V nějakém svém tweetu Musk psal, že zatím nemají v úmyslu dále navyšovat kapacitu nad 100kWh, ale že půjdou spíše cestou ubírání počtu množství článků v baterii -> snižení hmotnosti auta -> zvýšení dojezdu a tím pádem i snížení nákladů na výrobu vozů

                3. Do rozmeru 2170 sa im asi
                  Do rozmeru 2170 sa im asi nevojde 5750 mAh… Skôr 4750 – 5000.

                4. Vzhledem k tomu, že nové
                  Vzhledem k tomu, že nové články mají průměr 21 mm a ne 18mm, jako ty staré, tak se jich do stejného prostoru pro baterii vejde méně. Ledaže by upravili i chladící systém a články v něm tak říkajích prostorově zahustily. Což je možné, protože i na výšku musí někde vyšetřit 5mm (70mm výšky nový článků versus starých 65mm). Pak by se jich tam vešlo těch 7000 a něco.

          1. Kolují zvěsti že po
            Kolují zvěsti že po počátečním přešlapování nakonec vítězí formát 21700 jako další standard. Tzn. stávající vzorky postavené na 20650 a 20700 nejspíše už nebudou dále rozvíjeny a další vývoj bude mířit už jen na 21700.

            Mimochodem pokud vím tak největší kapacitu co kdo zatím dostal do 21700 je 5Ah a konkrétně má jít o prototyp článku od SONY.

    2. No se 27KWh denně by to
      No se 27KWh denně by to měli rovnou hodit do propasti. Pač to se nezaplatí i kdyby ta lajna byla zadarmo a dělník kolem toho žral jen rejži. I těch 30MWh tj. cca 82KWh je na uživení celého toho ansáblu s vývojem a obchoďáky málo. Prostě srovnání s Teslou kde to v Gigatovárně dává smysl při 35GWh na rok 2018 a plánovaných 150GWh v budoucnu. Prostě tím chci říct že i kdyby to mělo uplatnění, tak musejí sakra zapracovat na rychlosti té linky. A pokud to nepůjde tak cena neklesne a nebude to mít pak tolik smysl:( .

Napsat komentář