Automobilka Volkswagen sezvala novináře do tréninkového centra svých techniků. Podívali jsme se, jak se vyměňuje bateriový modul.
Baterie je srdce každého elektromobilu. Jde o průmyslově vyráběný produkt, který má v oblasti automobilového průmyslu a energetiky, i přes přes podobný základ, odlišné parametry spolehlivosti a životnosti, než třeba baterie v noteboocích nebo mobilních telefonech. Jenže u spousty laiků i nelaiků stále panuje v tomto směru řada obav. Půjdou baterie opravovat, nebo je bude nutné celé vyměnit? Jsou opravdu tak bezpečné, jak automobilky tvrdí? A jak dlouho vydrží?
Aby jednou provždy tyhle obavy a mýlky v hlavách motoristických novinářů rozptýlili, sezvali je Volkswagen a o něco později také Škoda Auto do svých servisních/tréninkových center, kde proběhla ukázková výměna jednoho bateriového modulu v baterii elektromobilu Volkswagen ID.3 postaveného na platformě MEB. Průvodci nám při tom byli Roman Pošva a Radek Nekněz, oba zaškolení technici a lidé, kteří kolem baterií elektromobilů a plug-in hybridů koncernu VW pracují už řadu let.
Volkswagen pracuje s vysokonapěťovými akumulátory už od doby, kdy v roce 2010 uvedl na trh model Volkswagen Touareg Hybrid. Česko patřilo mezi první země, kde bylo možné opravovat všechny typy baterií koncernu (tzv. „s uvolněným opravárenským konceptem“).
Proto se dnes také VW může pochlubit dokonale zvládnutým cyklem výroby, technického poradenství, prodeje, servisu, vzdělávání, logistiky a pochopitelně i recyklace baterií. Co se týká oprav baterií, nejsou podle techniků příliš časté a většinou se týkají mechanického poškození. Pak se jedná např. o výměnu obalů, elektrických komponentů nebo vysokonapěťových modulů. Méně časté jsou elektrické závady a výměny vysokonapěťových modulů např. z důvodu snížené kapacity, případně netěsnosti.
Během prezentace ani na minutu nikdo nezapochybuje, že by tu snad německá preciznost neměla své místo. Oprava baterie elektromobilu probíhá podle přísně nalajnovaných postupů v dílenské příručce a bezpečnostních opatření. Vše se zároveň průběžně neustále zapisuje do počítače. Odpojení hlavního konektoru vysokonapěťové baterie je dokonce stvrzeno papírovým potvrzením o odpojení vozu ve dvou kopiích!
Opravy vysokonapěťového systému, tedy i baterie, nesmí provádět nikdo, kdo neprošel příslušným školením. Ty Volkswagen dělí na „elektricky poučené osoby“, „vysokonapěťové techniky“ a „vysokonapěťové experty“. Zatímco prvně jmenovaní mohou provádět jen omezené množství základních úkonů, posledně jmenovaní mohou zastat nejsložitější práce na těžce poškozených bateriích.
V tomto okamžiku přichází na přetřes povinná výstroj a výzbroj techniků. Jde tedy o speciální kombinézy schopné snést pořádný elektrický výboj. Samozřejmě také rukavice, helmy a dokonce i boty. Veškeré používané nářadí musí být izolované. Vždy se také pracuje v týmech po dvojici, tedy vedoucí technik a pomocný technik!
Vyjmutí baterie z vozu je přímé a jasné, prostě se odšroubují čtyři řady šroubů na každé straně bateriového modulu. Pro nás byla baterie demontována. Zajímavostí je, že do auta bez baterie by se správně nemělo nastupovat. Baterie slouží jako významný strukturální prvek a teoreticky hrozí nebezpečí deformace rámu. Následně se odšroubuje kryt baterie, tedy asi 4 mm silný plech, který představuje hlavní mechanickou ochranu. Odhalí se jednotlivé moduly.
Následuje podrobné proměření, nalezení vadného modulu a jeho vyjmutí s pomocí dílenského jeřábu. Článek váží asi 30 kg a není s ním úplně lehká práce. Následně se na očištěné místo aplikuje teplovodivé lepidlo a stejným způsobem se usadí nový modul. Cena modulu se pohybuje mezi 35 až 45 000 Kč a autorizovaný servis na výměně stráví zhruba osm hodin. Celková cena je pak závislá na hodinové sazbě.
zdroj: vlastní, foto: Volkswagen
Baterie slouží jako významný strukturální prvek a teoreticky hrozí nebezpečí deformace rámu
takže také ako rez nissan leaf nehrozí!
Číňani jedou, elektromobil za $11,600 se sodíkovými bateriemi:
https://carnewschina.com/2023/03/31/byd-revealed-official-pictures-of-the-11600-seagull-ev-to-launch-on-april-18-possibly-with-a-sodium-ion-battery/
strasny divadlo pro media 😀 jste na CR scene tak 20tej platek co tohle siri, pritom je to jen nahrane divadylko, v realu zadny takovygle divadla nedelaj
a tak trosku nechapu VW a jeho schyzofrenii, nebo spis demenci toho kdo ve VW a Skodovce tohle v PR oddeleni vymyslel, VW chce prodavat EVcka a vyrukuje s kampani kde to predvadi jak nejaky start raketoplanu, takze ti co byli doted nalomeni ze je to spatne, tak ted jsou presvedceni na 100% ze je to spatne …. jak ja jsem rad ze jsem z PR Skodovky odesel a sel ke konkurenci
Výfukáři, držte si klobouky, jedeme nahoru. OPEC snižuje těžbu.
https://www.kurzy.cz/komodity/ropa-brent-graf-vyvoje-ceny/1barel-usd-2-dny
To vypadá moc bezpečně. Doufám, že se při nehodě majitel stihne rychle převléct do nečeho podobného.