Volvo EX90 bude jako jeden z prvních elektromobilů umět obousměrné nabíjení

Elektromobil Volvo EX90 se stane jedním z prvních elektromobilů, který bude hardwarově připraven na obousměrné nabíjení. To umožní využívat auto jako domácí baterii.

Blížící se elektromobil Volvo EX90, který bude odhaleno 9. listopadu 2022, se stane prvním vozem Volvo, který bude hardwarově připraven na obousměrné nabíjení. Obousměrné nabíjení, které bude zpočátku dostupné na vybraných trzích, nabízí potenciál pomoci spotřebitelům využívat elektrickou energii levněji, efektivněji a udržitelnějším způsobem.

V kombinaci s chytrými funkcemi pro nabíjení, které budou součástí aplikace Volvo Cars pro chytré telefony, vám Volvo EX90 umožní nabíjet vůz v době, kdy jsou poptávka po energii a také její cena nízké – což obvykle znamená, že je v energetickém mixu větší podíl energie z obnovitelných zdrojů –, a uložit si získanou energii na pozdější využití. Jakmile budete mít elektrickou energii k dispozici, obousměrné nabíjení elektromobilu Volvo EX90 vám zpětně umožní napájet vaše domácí i jiné elektrické spotřebiče.

SOUVISEJÍCÍ: Volvo Concept Recharge: švédská vlna a speciální pneumatiky

Tam, kde to bude možné, bude celý proces nabíjení automaticky řízen funkcí chytrého nabíjení Volvo Cars aplikace. Základní algoritmus mimoto zajistí, že bude nabíjení a vybíjení akumulátoru probíhat v rámci určitých limitů tak, aby se snížilo riziko postupné degradace akumulátoru. V závislosti na konkrétních pravidlech na jednotlivých energetických trzích by mohlo obousměrné nabíjení umožnit zákazníkům různými způsoby podporovat elektrickou síť.

Princip by mohl spočívat například v odběru většího množství energie v době, kdy je přebytek energie z obnovitelných zdrojů, a zpětném prodeji energie do sítě v době špičky, kdy je zvýšená poptávka. Pokud by touto funkcí do budoucna disponovalo více vozů, mohlo by dojít k vyrovnání zásob v elektrické síti. Tím by se zvýšila celková udržitelnost sítě, protože by se snížilo plýtvání elektrickou energií z obnovitelných zdrojů v době, kdy její výroba převyšuje poptávku.

SOUVISEJÍCÍ: Volkswagen začne vyrábět elektromobily s obousměrným nabíjením

Volvo má v plánu nabídnout zákazníkům hardware potřebný pro využívání funkcí obousměrného nabíjení, a to včetně nástěnné nabíjecí stanice a systému pro řízení využití energie v domácnosti. K dispozici bude také další příslušenství, jako jsou například adaptéry pro připojení příslušenství nebo nabíjecí kabely pro přenos energie z vozu do vozu.

Volvo EX90 nadupané technologiemi

Elektromobil Volvo EX90 toho ale nabídne ještě mnohem víc. Bude to auto doslova nadupané novými technologiemi. Jen namátkou: vnitřní radarový systém. Nová funkce radaru sledujícího situaci v interiéru byla vyvinuta tak, aby nabízela dostatečnou přesnost a citlivost na zaznamenání i těch nejmenších pohybů v submilimetrovém měřítku, jako jsou například pohyby spícího batolete. Jedná se o první funkci svého druhu, která vykrývá celý interiér vozu včetně zavazadlového prostoru.

SOUVISEJÍCÍ: Luděk Niedermayer: elektromobil, peněženka a elektřina

Nový radarový systém, který se stane součástí výbavy našeho připravovaného plně elektrického SUV EX90, byl navržen tak, aby pomohl předcházet hrozným tragédiím, jež se již pro mnoho rodin staly krutou realitou. Vládní statistiky Spojených států amerických ukazují, že od roku 1998 zemřelo jen na území USA více než 900 dětí poté, co byly ponechány v rozpáleném voze. Srdcervoucí na tomto faktu je, že k většině těchto úmrtí došlo proto, že někdo zapomněl na to, že jeho dítě zůstalo ve voze.

Nový radarový systém pro interiér bude zaveden jako součást standardní výbavy modelu EX90 – který bude odhalen 9. listopadu – nejprve tam, kde to místní zákony umožňují. Touto funkcí budou vybaveny také následující modely Volvo.

Kromě toho bude ale Volvo EX90 vybaveno i dalším radarem, tentokrát laserovým zvanýnm LiDAR. Prostřednictvím laserového senzoru LiDAR podporovaného výpočetním jádrem a softwarem z dílny automobilky Volvo Cars je možné snížit počet dopravních nehod s vážnými následky až o 20 %.

Volvo EX90 chce zákazníkům nabídnout jednu z nejpokročilejších senzorických sad na trhu. Unikátní sadu Volvo tvořenou osmi kamerami, pěti radary, 16 ultrazvukovými senzory a průkopnickým laserovým senzorem LiDAR. LiDAR – což je zkratka pro „detekci světla a měření vzdálenosti“ (Light Detection and Ranging) ­– představuje dálkovou snímací metodu, která využívá světlo ve formě pulzujícího laseru k měření vzdálenosti od objektů s vysokou přesností a věrností.

Rozdíl, který znamená senzor LiDAR pro bezpečnost v běžném dopravním provozu, je pozoruhodný: z posledního výzkumu Volvo vyplynulo, že přidáním laserového senzoru LiDAR do již tak bezpečného vozu lze snížit počet dopravních nehod s vážnými následky až o 20 %, zatímco z perspektivy předcházení dopravním nehodám lze snížit jejich celkový počet až o 9 %.

Špičková laserová technologie LiDAR integrovaná v linii střechy našeho nového modelu Volvo EX90, která se postupem doby stane součástí standardní výbavy, dokáže rozpoznat chodce na vzdálenost až 250 metrů, zatímco malé tmavé předměty, jako je například černá pneumatika na černé silnici, až do vzdálenosti 120 metrů. To vše za jízdy dálniční rychlostí. A protože na rozdíl od senzorů typu kamery nepotřebuje pro svou práci světlo, sleduje za vás situaci ve dne i v noci.

Nejenže bude tento vůz schopen zakročit a pomoci řidiči, ale současně také lépe porozumí tomu, kdy je jeho pomoc potřeba a jak nejlépe zasáhnout.

„Věříme, že se model EX90 stane tím nejbezpečnějším vozem Volvo, který kdy brázdil silnice,“ prohlásil Joachim de Verdier, ředitel pro bezpečnou automatizaci vozidel ve společnosti Volvo Cars.  „Spojujeme porozumění situaci v okolním prostředí s mnohem lepším chápáním toho, jak moc je řidič za jízdy pozorný. Pokud spojíme všechny naše bezpečnostní systémy, senzory, software a výpočetní jádro vozu dohromady, vytvoříme kolem vás preventivní ochranný štít, o jehož přítomnosti nebudete vědět, dokud ho nebudete potřebovat.“

Jakmile budou dokončeny všechny bezpečnostní prověrky a Volvo získá všechna nezbytná schválení, bude tato technologie autonomního řízení představena pro model EX90, přičemž bude dostupná na základě předplacených služeb.

zdroj: tisková zpráva

21 komentářů u “Volvo EX90 bude jako jeden z prvních elektromobilů umět obousměrné nabíjení”

  1. U Lidaru si nejsem jisty, zda to bude doopravdy vzdy fungovat. Dejme tomu, ze pojede treba 20 vozu za sebou a ve dvou/trech pruzich. Jak kazdy Lidar pozna svuj vlastni paprsek/odraz? To bude jeden velky sum a nic nebude k rozpoznani. Dokud to bude mit jedno dve auta v okruhu 500m, tak to bude ok. Ale aby to mely vsechny auta je nesmysl.

    1. U Lidaru si to rozliší stejně jako se „nezmátnou“ radary adaptivních automatů od radarů jiných různých aut.
      Myslíš, že dneska ty auta, co mají Lidary, tak si je vypínají, když jedou poblíž sebe? Nebo oslepnou?
      Myslíš, že konstruktéři jsou tak hloupí, že neví, že na silnici se může potkat více aut?

      1. Je fajn, ze konstrukteri si delaji myslenky. Ale zkuste sehnat 100 baterek a svitte s nima priblizne ve stejnem smeru. Rozpoznate vsechny odrazy a bude mozne je priradit ke konkretni baterce?
        Adaptivni radar zari v malem uhlu dopredu, protoze nepotrebuje se ridit autem jedoucim ve vedlejsim pruhu. Tam je to mnohem jednodussi. Lidar skenuje mozna i celych 360 stupnu.

        1. Pokud si fakt myslíte, že konstruktéry v automobilkách nikdy dosud nenapadlo, že by se v provozu potkalo více aut s Lidarem, běžte jim to říct, zaplatí Vás zlatem, protože ušetří hromadu peněz za vývoj.
          A ano, pokud máte počítačem řízených 100 vysílačů (jakoby baterek) v nějakém pásmu (+ přijímače), tak jsem schopen na straně příjmu rozlišit všech 100 vysílačů, byť z pohledu lidského oka to bude vypadat, že všech 100 baterek svítí stejným světlem. Když pojede 20 aut za sebou se zapnutým radarovým tempomatem, tak byť i ty auta zachytí odrazy i od ostatních radarů, tak se také nenechají zblbnout.

            1. Nemám takové fundované informace o Lidaru. Dá se to ale řešit podobně jako u adaptivních tempomatů, kde radar dokáže odlišit svůj signál odrazu od jiných. Způsob kódování signálu, hopping v rámci pásma, atd.
              Ano, máte pravdu, že důvěřuji vývojářům Lidaru. Otázka spíše zní, zda se domníváte, že jsou tak hloupí, že se do Lidaru cpou možná miliardy dolarů, že když se pak potkají dvě auta s Lidarem na silnici, tak oslepnou? K čemu by vývoj takové technologie byl? Domníváte se, že vývojáři neví, že auta se na silnicích potkávají?
              Nevím, co s tím má společného he3da, ale budiž. Věřím, že mají baterku, ale nevěřím, že je úžasná. Vzhledem k tomu, že se okolo Procházky motá dotační podvodník a dosud nebyli schopni dodat jedinou baterii do nezávislé laboratoře, aby se ověřili její parametry, že se chlubí už uzavřenými kontrakty na MWh (kdo uzavře smlouvu na baterku, kterou ještě ani neviděl?), nejsou schopni říct, ani naznačit, kdo to je, tak se domnívám, že možná mají baterku, ale nějaký průlom v oboru to není a že šlo především o vycucnutí EU o nemalé dotace.
              Nicméně to nijak nesouvisí s Lidarem. Auta s Lidarem už mezi námi jezdí a ještě jsem se nedočetl, že když se potkají auta s Lidarem, tak se navzájem oslepí.

                1. Jen pro upřesnění, já netvrdím, že to není problém a že se to nemusí řešit.
                  Jen tvrdím, že to není neřešitelný problém.

                2. Ja bych sel stredni cestou. Dokud to bude pouzivat jen cast automobilu, nebude to problem. Ale kdyby to mely vsechny auta a v situaci 6ti proudova dalnice v jednom smeru, husty provoz a rychlost aut 100km/h, tak to uz nebude dostatecne spolehlive. Nejspis to je prechodna technologie na pristich 15-20 let, kde Lidar bude jeste minoritni zalezitost. Nakonec se prosadi kamerovy system a la Tesla. Tam zadna podobna omezeni neexistuji. Tesla sazi uz jen na kamery a dokonce uz nepouziva ani ultrazvuk ani radar. Tude vede cesta. Lidar je jen oklika.

                3. Kamerový systém má výhodu, že nic nevysílá a nemohou se vzájemně rušit. Lidar vysílá i přijímá a to je vždy problém i když se použije sofistikované kódování. Na druhou stranu světlomety taky vysílají a počítáme s tím, že se budeme vzájemně oslňovat. Ideální je použít informace ze všech čidel a elektronický chytrák si to vykombinuje.

  2. Pokud to umí V2L, pak fajn.
    Pokud to umí V2H, pak by mne zajímalo, jaký systém (resp. FVE) potřebuji mít v baráku, aby s ním auto komunikovalo a dostávalo informaci, kolik proudu to má pustit zpátky, aby nedošlo k vybíjení do sítě. A samozřejmě aby auto vědělo, kolik si má cucat z wallboxu, aby si to bralo elektřinu pouze ze solárů a ne ze sítě.
    A pokud to umí V2G, tak tady v Čechách je to k ničemu, páč neznám jediného distributora, který by vůbec někdy v blízké budoucnosti plánoval do řízení sítě implementovat V2G.

        1. 3f rozvody jsou v Evropě právě běžné (tím samozřejmě netvrdím, že jsou všude). Ale jsou běžné. To je právě výhoda Evropy oproti zbytku světa.
          Ale jelikož celá Evropa má měření elektřiny součtem, tak si dovedu představit, že měnič zpátky pojede jen symetricky. Ostatně je blbost, aby dodával jen na jedné fázi, když bude připojen k wallboxu s 3 fázemi a sám si bere ze sítě po třech fázích.

Napsat komentář