Luděk Niedermayer: elektromobil, peněženka a elektřina

Jak výhodné je spojení vlastní střešní fotovoltaické elektrárny a elektromobilu? Na konkrétním příkladu to ukazuje Luděk Niedermayer. foto: Volkswagen
Jak výhodné je spojení vlastní střešní fotovoltaické elektrárny a elektromobilu? Na konkrétním příkladu to ukazuje Luděk Niedermayer. foto: Volkswagen

Konec roku je často ve znamení účtování. Nejen činů a předsevzetí, ale někdy i čísel. Dalo mi to příležitost se podívat na „čísla“ spojená s u nás (ne)populárním tématem elektromobility a snad populárnější obnovitelnou elektřinou. 

Vzhledem k potřebě sledovat měsíční výrobu našich FVE (na východní a západní straně, celkem cca. 7 kWp), jsem do excelu začal vkládat i data o provozu BEV. Je pak jen otázka pár minut data „poskládat“.

Pro korektnost, vycházím z reálně ujetých kilometrů (na počátku roku silně ovlivněných lockdowny) a reálné měsíční spotřeby dle počítače, navýšení o 10 % odhadované nabíjecí ztráty. Pro porovnání vycházím z dat o provozu našeho stárnoucího ICEV (o kterém jsem psal při porovnání TCO nákladů BEV a spalovacího auta). Co jsem zjistil:

Úspora na palivu

Měsíčně jsme ujeli mezi necelými 200 km a více než 5 000 km (celkem 26 500 km). Měsíční úspora tak byla v rozmezí od necelých 200 Kč po skoro 7 000 Kč. Průměrná hodnota byla 3 024 Kč měsíčně, celkem, za 12 měsíců šlo o 36 000 Kč. 

SOUVISEJÍCÍ: Nástup elektromobilů může být mnohem rychlejší, říká Luděk Niedermayer

Pro jednoduchost pracuji s mírně nadhodnocenou cenou elektřiny 4,5 Kč/ kWh, která je o dost vyšší než naše reálná cena doma. Podíl nabíjení na placených stanicích je při našem provozu mizivý (pod 200 kWh za rok) a občas si „pomůžu“ nabíjením zdarma během nákupu (díky, Lidl). Výsledek zhoršilo to, že naše super úsporné I3 bylo nahrazeno poněkud méně střídmými, ale většími auty (e2008/ID3) a tak se počítač spotřeby zastavil měsíčně mezi necelými 15 kWh/100 km a vysokou hodnotou 22. 

Kde vzít elektřinu

V diskusích o elektromobilitě se ozývají hlasy, že ačkoliv možná BEV představují dobrou cestu k úspoře energie, problém bude, kde vzít elektřinu na jejich provoz. Na Facebooku jsem již několikrát uváděl simulace, které ukazují, že jde o problém poněkud nadhodnocený. Zde se ale chci zaměřit na problém „v malém“ a také porovnat kolik elektřiny spotřebovala naše BEV v porovnání s tím, kolik jich naše malé FVE vyrobí.

Předesílám, že patřím do skupiny fandů nových technologií, kteří mají zato, že přímé propojení FVE a na BEV je příliš nákladné, a proto porovnávám jen objemy (a konec konců, elektřinu vyrobenou naší FVE spotřebujeme v domě nebo skončí ve spotřebičích našich sousedů). 

Graf ukazuje, na kolik km (při průměrné měsíční spotřebě) vyrobí naše FVE měsíčně elektřiny. Nepřekvapivě, zatím co v zimě je to jen něco přes 300 km (málo elektřiny, vysoká spotřeba), v létě stačí měsíční výroba na 7 000 km. Celkově bylo za rok vyrobeno 6225 kWh čisté elektřiny, zatím co naše BEV spotřebovala 4252 kWh (ve skutečnosti méně, díky nákupům elektřiny mimo náš dům).

Přibližně tedy elektrárna vyrobila elektřinu na nikoliv jen najetých 26 000 km, ale na necelých 39 000 km. Jinými slovy, přechod na BEV a instalace FVE v našem případě vedly k tomu, že poptávka po elektřině nejen nevzroste, ale, v loňském roce, klesla o zhruba 2 MWh. Mimo jiné je důsledkem, že bylo dovezeno (z Ruska) méně ropy, neb touto cestou jsme nekoupili cca. 1 720 litrů benzínu.  

Na závěr

Jsem daleko od toho tvrdit, že BEV je dobré a dostupné pro každého. Ceny nových aut (ale to neplatí dnes jen pro BEV) jsou tak vysoké, že velká část populace si je nemůže dovolit zaplatit. Mimo to, ne na všechny užití jsou dnešní elektromobily ideální, zejména dostupnější auta mají dojezdy, které je pasují do pozice spíše druhých aut v rodině nebo k využití tam, kde se dlouhé cesty nekonají.

Jsme zatím též daleko od toho, aby bylo jasno, jak má nabíjet své BEV člověk, žijící na sídlišti, parkující „před domem”. Ale pro ty, kteří zvažují alternativu spalovacího nebo elektrického auta, třeba podobného modelu (například Peugeot 2008 existuje jak ve spalovací tak elektrické verzi), mají kde nabíjet, a jejich potřebu využití auta BEV zajistí, by si měli vzít do ruky tužku a papír.  

SOUVISEJÍCÍ: Přechod na elektromobilitu a daně: zisky nebo ztráty?

Třeba na našich datech ukázaná úspora přes 3 000 korun měsíčně by zřejmě kompenzovala velkou část rozdílu v leasingové splátce na podobně vybavené auto (ne-li rozdíl celý). Pro možné kupující se k úspoře za palivo přidají též úspory na servise a dalších, byť symbolických nákladech (dálniční známka, někde parkování). K tomu vyšší komfort, který srovnatelné BEV proti ICEV nabízí. Mimo to, odhady třeba společnosti Eurotax naznačují, že mnohá BEV, v rozporu se znalostí „odborníků“, budou velmi dobře držet hodnotu.

Nicméně jistě leckdo z Vás „zvládne“ i kalkulaci, která nevyjde. Ale do hry je dobré dát i to, že aspoň část lidí věří, že ochranu naší planety nezajistí jen politici „velkými“ věcmi, ale pomoci, dle svých možností, by měl každý z nás. To je i logika, kterou se ubírá naše rodina.

Mimochodem, celá tato úvaha stojí na předpokladu neexistence žádné dotace pro pořízení nebo provoz BEV, v čemž je česká politika, v mnoha ohledech poněkud sporná (nejen z hlediska cílů, které za naší účasti EU pro své země nastavuje, ale též s ohledem na externality spojené s pálením fosilních paliv).   

61 komentářů u “Luděk Niedermayer: elektromobil, peněženka a elektřina”

  1. Tak já jezdím Konou electric 1,5 roku, celkem najeto 25 tisíc km. Vedu si přesnou statistiku, kolik jsem do auta dodal (ne kolik ukazuje auto spotřebu).
    Takže za rok 2021 jsem ujel 17721km (2/3 po dálnici) a „nalil“ do něj 3670kWh. Na střeše mám solár 5kWp, který vyrobil celkem 5334kWh. Většina nabíjení proběhla doma z wallboxu a jen párkrát jsem využil při cestě do Prahy „docucnutí“ zdarma (a vždy si tam něco nakoupil). Takže celoroční průměrná skutečná spotřeba byla 20,7kWh/100km. Doma topím tepelným čerpadlem, elektřinu mám za 2,50.-Kč/kWh, takže 1km mne stojí přesně 0,51.-Kč. Z toho vyplývá, že kdyby si všechny rodinné domy daly na střechy malé soláry, tak by to z velké části pokrylo energií všechny elektromobily. A když k tomu připočteme střechy všech hal, marketů a parkovišť, tak bych se problému, kde získat elektřinu pro elektromobilitu, nebál…

    1. Zapomínáte na jednu důležitou věc. na dobré polovině domů fotovoltaiku nepostavíte, protože v památkově chráněných územích, a to nejsou jen centra historických měst, ale i obyčejné vesnice, je nutný souhlas památkářů, který zásadně nedávají a snaží se konzervovat stavby ve středověku.

  2. Chodíte sem nějaký pátek, takže obvykle neočekáváte souhlas. Úplně se vyhýbám Valentovým listům, protože jak řekl jejich majitel, vlastní je proto, aby mu vydělávaly a tomu podřizuje obsah. Dočetl jsem Niedermayerův komentář k Orbánovi až do konce a nijak mě nepobouřil, v zásadě s ním souhlasím. Není to o tom, že zájem EU je nadřazen demokratickým zájmům Maďarska, ale o tom, že Orbán zcela vykostil demokracii v Maďarsku a netají se tím, jak mu liberální demokracie dlouhodobě nevyhovuje. Ten stát v podstatě ukradl. Do toho se stále domáhá peněz z EU. Vaše charakteristika Niedermayera mi poměrně přiléhavě sedí právě na Orbána. Mimochodem víte, že si nedávno koupil Aero Vodochody? Ne, majitelem není Szalay-Bobrovniczky, ale Viktor.
    Niedermayer má svoje snílkovské názory, ale když ho postavíte vedle Orbána, tak ďábel mluví maďarsky.

    1. V breznu jsou v Hungary volby a doufejme ze se Madari zbavi jejich zkazy. Aby Orban ukazal svym volicum jak je aktivni, zacal ted narychlo stavet tu jejich jadernou elektrarnu, ktera je stejne k nicemu. Bohuzel maji rusaci v Madarsku nohu ve dverich a snad po volbach jim tu nohu vyhodi az na ruskou planinu.

      1. Je otázka, jak si vlastně Maďarsko stojí a co dělá, jejich média chválí Orbána, naše a eurohujerská haní. Kdyby nepostavil plot, měli jsme tu migranty na dvorku v tisících. I to mu vyčítali, když jiné země na kraji EU porušovaly unijní dohody a kašlaly na ochranu hranic. Nyní, když chcete uniknout koronafašismu, jedete na dovolenou za hranice do Polska a Maďarska, tam je svět v pořádku a normální. Nehraje si na tlamokryty a odstupy a nediskriminuje rasisticky nevakcinované a ty, co neprodělali oficiálně nemoc a nenutí je kvákat o svém zdraví každé šatnářce a pinglovi. Svět není černobílý, je šedý.

          1. Nějaká neznámá zpěvačka, slyšel jsem o ní poprvé dnes ráno v rádiu, jak syn hejtí normální lidi. Presstituti se holt nezapřou. Koronafašismus jen kvete. Nutí lidi do podmíněně schválené nefunkční vakcinace, za kterou nezodpovídá ani výrobce, ani stát, ani lékař (pokud se netečkuje na hlaváku a v supermarketu, což je vrchol degradace medicíny) a současně nutí ty vakcinované do další vakcinace, páč ta první nefunguje. I po 2 tečkách, když Tečka měla být jedna. A těm, co neodolali ani třetí dávce srágor zdarma (tedy z našich zadlužených státních rozpočtů, jimiž krmíme nadnárodní farmaceutické mafie a místní korupční překupníky) doporučuje už čtvrtou tečku. Slunéčko sedmitečné, náš vzor. Děkuji, nechci.

      1. Billa, Lidl, Kaufland, hotely, nákupáky. Ale slovo somrovat si aspoň já spojuju s žebráním. Už jsem zažil atak od strejdy, že mám nabíjení zadarmo, že mě dotuje. Většině lidí asi nedochází, že mají u Lidlu parkoviště zdarma a že jeho výstavba, údržba a provoz budou stát násobně víc, než to moje nabití po 2,5Kč/kWh…

        A například Kaufalnd na mě jednoznačně vydělal. Dřív bych tam nevlez, teď nakupujeme jen tam

  3. Já si asi nějakou FVE na střechu dám. Hodila by se na snížení nákladů v létě – ohřev TUV, běžný provoz domácnosti – lednice, klima. Topím plynem.
    Velikost FVE – tak 2-3kWp. Vyplatí se to vůbec? Má smysl žádat dotace? Pokud ano, neprodraží se mi FVE zase něčím co musí FVE mít, aby se dostala dotace?

  4. Dobrý den,
    taky jsem se nedovedl představit vůz na elektrický pohon. Po měsíčním užívání tohoto vozu jsem změnil názor. Dojezd 420 km naprosto dostačuje. Nabití baterie ze zásuvky 380V/32A je za necelé 2 hodiny. S rychlonabíječkou 120kW za ½ hodiny na 100%, na 80% za 17 min. (z 15% na 80%). Tj. dojezd na dalších min 300 km. Dlouhodobá spotřeba do práce 50 km oba směry 21 kWh v zimě je slušná (po dálnici 130km/h 40km). Vůz má tepelné čerpadlo, topení v zimě nemá vliv na dojezd. Při instalaci tepelného čerpadla a solárních panelů v domě (tzv energetické hnízdo) jezdí vůz ZADARMO. Navíc ještě e-onu prodám přebytečnou elektřinu. Ukažte mi, který vůz se spalovacím motorem umí takhle jezdit – ZADARMO…

    1. Jistě, vtipálku. Nechal jsem si zpracovat projekt na čerpadlo a FVE na vytápění 85MWh/rok.
      Tepelné čerpadlo + VFE vyšlo na 1,25 milionu technologie + 65 tisíc/rok elektřina.
      Pro srovnání, automat na pelety vyšel na 200 tisíc technologie + 100 tisíc/rok palivo.

      Nejen, že se VTE nezaplatí ani s tím tepelným čerpadlem, ale ještě bych podle tebe nabíjel „zadarmo“ auto? To je super fór.

      1. Ty se vždycky oháníš zdánlivě ekonomickými termíny (přitom jsou z jiných oborů, např. psychologie – viz. Maslowova pyramida) a pasuješ se do role odborníka ekonomie, přitom pravda je, že světu kolem sebe pramálo rozumíš. Za 5-10let se bude ta investice zdát jako nic a budeš si říkat, proč jsi do FVE s TČ nešel a že je to teď drahý předělávat. Nemluvě o hodnotě toho domu, který bude jako novostavba s kotlem na peletky naprosto nezajímavej a technologicky zastaralej.

      1. ale dá sa hlúpejšie.
        zatiaľ na sk boli dve kampane – prvá rozdávala na tri splátky 5k€, každému, ktorému sa podarilo v rozmedzí dátumov od sk predajcu kúpič BEV. druhá várka dotácií na elektromobil alebo nabíjateľný hynrid pre každúho, komu sa podatilo v troch minútach naťukať formulár. toto kolo stále nie je uzatvorené. mnohí, ktorí uspeli sa pre byrokraciu dotácie 8k€ vzdali ….

    1. To jak se prezentujete a jaké názory zastáváte a jak neakceptujete názor druhé strany… to opravdu nese všechny znaky fanatismu. A píšu vám to pořád, tím stylem elektromobilitě jenom škodíte. Protože elektromobilita je pro spoustu lidí vhodná cesta, ale vy spustu lidí akorát tak znechutíte.

      1. Hele ty protiruský hrdino, už si našel ty chybějící zbraně z Vrbětic?
        „Tisíc ručních protitankových raketometů RPG 7, osm set samopalů, pět set kulometů a na sto pistolí a tisíce dalších příslušenství jako bodáky na samopaly nebo desítky tisíc zásobníků do kulometů.“

                1. A čteš jenom titulky nebo čteš i texty pod titulkem?
                  Cituji: „Vývoz zbraní na Ukrajinu může pro Česko znamenat mezinárodní problém. Stát totiž zřejmě porušil zbrojní embargo, které Evropská unie vůči Ukrajině vyhlásila v únoru, kdy režim tehdejšího prezidenta Viktora Janukovyče potlačoval demonstrace. Dva dny po přijetí embarga Janukovyč padl a uprchl ze země. Nová vláda se musela bránit separatistům, Unie přehodnotila embargo až 16. července. Od té doby by byl český vývoz zbraní a munice na Ukrajinu legální.“
                  Tak jaké zbrojní embargo máš prosím na mysli, že je teď platné?

    1. Lidí jsou různí. Niedermayer je svině.
      Jsem si vědom, že je to vulgární a krajní prohlášení. Na podobnou úroveň nerad klesám a i přes různé spory se zde v diskuzích snažím primitivním vulgaritám vyhnout. Šetřím si je právě pro tento lidský odpad, který v různých dobách mění dres, ne však svůj charakter.
      A zde přátelé nelze jinak. Luděk Niedermayer je to nejhorší, co politická scéna od krají levice do krají pravice vyprodukovala. A opravdu nejde o nějakou elektromobilitu. Luděk Niedermayer je prospěchářský hajzl, který by pro pár stříbrných odeslal vlastní matku ve vyšším zájmu ve čtyřicátých letech do Terezína a v šedesátých letech na Sibiř.
      Je to zrádce a mám pro něj jen to největší opovržení.

      1. Dost ostrý verdikt. Mohl byste shrnout domnělé škody, které spáchal?
        Já ho beru spíš jako snílka. V některých aspektech s ním i souhlasím, ale je to v rovině „bylo by krásné, kdyby to bylo tak, jak to líčíte, ale ono to tak není a nejspíš nikdy nebude“.

        Kdyby FVE a elektromobil byla tak masivně výhodná a hlavně dostupná investice, tak to má na střeše 3/4 Češstva dávno před ním. Je asi příjemný pocit mít to už nainstalované, zaplacené a smát se na ostatní, jak máte nízké náklady na provoz. Možná bych o tom taky sesmolil pár článků. Ale to je stejné, jako být uhlobaron. Když už ten důl vlastníte, tak vás to prostě baví, samo sebou.
        Je jasné, že většina spoluobčanů na tu počáteční investici FVE+EV+TČ? nemá. Skoro desetina spoluobčanů je v exekuci a žije v úplně jiném vesmíru.
        Kdosi kdysi řekl, že budoucnost už je dávno tu, jen je nerovnoměrně distribuovaná. Na Cape Canaveral přistávájí první stupně raket na bárkách a o pár tisíc km vedle se životem ztýraná třicetiletá stařena snaží mezi třemi kameny rozdělat oheň, aby svým dětem udělala trochu kukuřičné kaše, jako hlavní jídlo dne. A o tom to je. Luděk sní o raketách pro všechny a přitom tu stále máme rostoucí vrstvu chudobných, kteří sní o naplnění základních potřeb, jakkoli.

        1. Jako snílka? To se prosím proberte. Je to říšský fašista nejhrubšího zrna.

          Pro pochopení dopočuji nastudovat jeho hlasování v EP, případně kterýkoliv jeho výplod, kde obhajuje, jak zájem EU je nad demokratickými systémy členských zemí.

          To nejde dočíst a nezvracet z něho.
          Vybírám namátkově, vyberte si klidně jakýkoliv jiný.

          https://www.parlamentnilisty.cz/profily/RNDr-Ludek-Niedermayer-46520/otazka/Proc-jste-hlasoval-pro-potrestani-Madarska-132452

        2. Máte naprostou pravdu, že tu tyto rozdíly jsou. Je to podle toho, jak se kdo narodil, jak se učil, jak se snažil a jaké měl štěstí. Je to spravedlivé? Je spravedlivé, že nějakého broučka sezobne hned po vylíhnutí pták a jiný si užije rozmnožovacího procesu? To holt je život. Ale je třeba, aby ti, kteří to štěstí měli, tlačili tu káru dál, protože na konci z toho mají prospěch i ti, kteří to štěstí neměli. Je to jen otázka času… A tak ať si ti bohatší elektromobily teď kupují a pomohou k tomu, aby během několika let ceny klesly tak, že ojetiny si koupí i chudí a nové střední třída. Souhlas?

        3. FVE a elektromobil jsou tak masově výhodné a hlavně produkují větší soběstačnost a nezávislost, proto je postbolševická garnitura napříč stranami haní. Tak i lidé, kteří by si mohli obložit panely barák zahradu a půlku dědiny k tomu, si radši koupí spalovacího méďáka či bavora a velkým vrcholem u jejich baráku je tepelné čerpadlo, obvykle jedou na plyn. Protože provoz je pro ně drobné a nehodlají to ani řešit, ani o tom přemýšlet.

  5. O jaké korektnosti ten člověk mele?
    Jeho korektnost začíná a končí u písmene „K“ v úvodním slově „Konec“. Člověk, který permanentně hlasuje proti zájmům státu, v němž byl do struktur eurosujozu zvolen má chodit kanály a když už náhodou někde vyleze na světlo denní má nad hlavou držet ceduli „Jsem prašivý“ a stydět se nejhlubšího morku kostí.

Napsat komentář