Volkswagen začne vyrábět elektromobily s obousměrným nabíjením

Volkswagen potvrdil deníku Handelsblatt, že od příštího roku začne vyrábět elektromobily vybavené obousměrým nabíjením, tedy technologií V2G (Vehicle-to-Grid).

Obousměrné nabíjení přinese majitelům elektromobilů spoustu výhod – své auto budou moct využít jako zásobárnu elektřiny např. pro svůj dům, případně vyhradit část jeho kapacity pro energetické služby, a nechat ho tak vydělávat.
foto: Volkswagen

Thomas Ulbrich deníku Handelsblatt potvrdil, že Volkswagen aktuálně dokončuje testování technologie V2G. Od roku 2022 ji zapracuje do všech elektromobilů postavených na platformě MEB.

Elektromobily tak budou moct sloužit jako domácí či firemní úložiště elektřiny. S bateriemi o kapacitě od 45 kWh až do 77 kWh (a možná i více) a třífázovou 11kW palubní nabíječkou už se dají dělat slušné psí kusy.

Zaparkovaný elektromobil značky Volkswagen (anebo Seat, Škoda Auto a Audi, které také staví své elektromobily na platformě MEB) tak může svým majitelům vydělávat peníze – bude možné do něj ukládat přebytečnou elektřinu, případně z něj čerpat energii, když je elektřiny málo a ceny vysoké.

Při plánovaných stovkách tisíc až milionech prodaných elektromobilů ročně už jsou to obrovské kapacity a výkony, i kdyby tuto službu mělo zájem využít třeba jen 10 % majitelů. Příklad: 10 000 elektromobilů se 77kWh baterií a využití 30% kapacity znamená teoreticky celkovou kapacitu 233 MWh a výkon 110 MW.

Obousměrné nabíjení se nejspíš brzy stane u nových elektromobilů standardem. Hyundai jej plánuje v novém modelu Ioniq 5, Tesla jej údajně plánuje pro své budoucí modely elektromobilů.

91 komentářů u “Volkswagen začne vyrábět elektromobily s obousměrným nabíjením”

  1. Šílená zelená ideologie EU udělá z nouze ctnost:
    Šílená zelená ideologie EU udělá z nouze ctnost: protože většina elektřiny se má vyrábět z nestabilních zdrojů (slunce, vítr), mají elektroauta být pohotovostní zálohou na dobu, kdy nefouká či nesvítí. Problém je v tom, že právě když potřebuje baterka při celonočním pomalém a pro životnost nejsprávnějším způsobu nabíjení nabrat novou energii, ráno u auta mžete zjistit, že vám správce elektrické sítě pro její stabilizaci (ano, v noci slunce fakt nesvítí, soudruzi z Bruselu) energii z baterky vycucl. I když dostanete za proud zaplaceno, hluboké nabíjení a vybíjení má zásadní a degradující vliv na životnost baterie, která se reálně měnit nedá. Vedení EU plánuje, že baterky z aut budou sanovat až 20 % problémů elektrické sítě kvůli OZE. Takže nejenže vám je omezen soukromý majetek (šťáva v baterce až tak není vaše), ještě je vám násilně omezena mobilita. protože auto má v prvé řadě sloužit k jízdě z bodu A do bodu B a dále. Takže s omezením mobility se omezuje i svoboda. Demokracie a svoboda obvykle nekončí ze dne na den, ale je ukrajována salámovou metodou nebo podle principu vaření žáby. Tohle přece není otázka technologie, ale zneužití násilné ideologie!

      1. Ale nikdo se vás ptát nebude, prostě bude povinnost mít
        Ale nikdo se vás ptát nebude, prostě bude povinnost mít jednak oboustrannou nabíječku, jednak smart elektrické hodiny. Znovu zdůrazňuji, že většina řidičů bude logicky nabíjet auto pomalu přes noc, v té době ale bude chybět v síti elektřina! Nastudujte si už příslušné normy/pokyny Evropské unie.

        1. Hele trolliku, kdyby tomu tak bylo, tak by to byla prece
          Hele trolliku, kdyby tomu tak bylo, tak by to byla prece skvela zprava, protoze by mel kazdy elektromobil zarucenou nabijecku. Uz by nebylo vymluv, ze u panelaku to nejde nabijet. Nejak jsi se zamotal do vlastni site. Pitomce, bez lhat jinam.

            1. jsem pasáček vepřů a trollům se zásadně nevyká…
              ale

              jsem pasáček vepřů a trollům se zásadně nevyká…
              ale jelikož jsi tu nový tak to přejdu…
              a bude v lednu 2023 rovnou Blackout?
              do té doby snad od Cipiska seženu nějaké bystroušky…
              tyče by neměli být problém..
              PS:a bude lepší ebenova nebo ebonitova?
              zkus se zeptat svých známých z Cepsu. Diky moc

    1. Zaprve to neni povinne a kazdy to muze odmitnout. Zadruhe vam
      Zaprve to neni povinne a kazdy to muze odmitnout. Zadruhe vam nevycucnou do prazdna, ale dejme tomu jen 10% z celkove kapacity, nebo treba dle nastaveni. Zatreti to dostanete uhrazene. Mate vubec EV, nebn chcete tou hysterii jen rozsireni EV zabranit.

      1. Ideologická a násilná pseudozelená politika EU zničí
        Ideologická a násilná pseudozelená politika EU zničí evropský průmysl. Ze slunce a větru se nedá udržet stabilita sítě a provoz velkých průmyslových podniků. Lidi to pochopí, až přijdou řetězové blackouty jako v Texasu. Rakousko a Švédsko se jim v lednu a únoru jen stěží vyhnuly. Čtěte odborníky a nedejte se napálit marketingovými triky:https://realisticka.cz/2021/03/30/mylne-nazory-spojene-s-ideji-politicky-prosazovane-totalni-elektromobility/

          1. Kdyby tady pracoval pořádně administrátor diskuse, tak by
            Kdyby tady pracoval pořádně administrátor diskuse, tak by musel váš příspěvek, který místo argumentů uráží, vymazat. Ale už vaše kvalita pravopisu dokazuje, co jste zač. Ale pro ostatní slušné diskutující: Před měsícem německý list Welt am Sonntag upozornil, že správce německých sítí (stejně tak je tomu ve Francii a v Británii) kvůli nestabilitě sítě v kombinaci s rušením stabilních zdrojů /přechodem na OZE a růstem počtu elektromobilů požadují právo přerušit nabíjení. Ale EU jde ještě dál s oboustranným nabíjením – už jsem vysvětlil. Jen si klidně počkejte, všech těch nesmyslů a katastrofálních následků se zřejmě dočkáte. Víte, mými kontakty jsou třeba lidé s ČEPS, kteří soukromě vyjadřují zděšení nad tím, co se děje. Stejně tak všichni provozovatelé elektráren z turbínových zdrojů. Když si někdo koupí elektromobil a nedostává na něj dotace, tak ať si dělá co chce. Protože přiznávat hloupost se nikomu nechce. Novinářka Adéla Knapová v časopise Reflex č.13 popsala své zkušenosti. Výsledek: Elektroauto nechci ani zadarmo.

    1. Každá baterie se používáním „ničí“, vtip je ale v tom
      Každá baterie se používáním „ničí“, vtip je ale v tom že na druhou stranu si pak do baráku nemusíte pořizovat baterie vůbec (pro funkci UPS).

      Jaké by asi tak bylo pravidelné použití ? Dojet ke Kaufu, nabít do plna a pak na pár dnů doma odpojit jistič ?

      1. „Jaké by asi tak bylo pravidelné použití ? Dojet ke Kaufu,
        „Jaké by asi tak bylo pravidelné použití ? Dojet ke Kaufu, nabít do plna a pak na pár dnů doma odpojit jistič ?“

        Jo, tak přesně na tento model použití si vzpomínám. To zmiňoval Kerosin v diskusi o tom německém Sionu. Že by si nabral energii někde zdarma a pak by z toho napájel dům 🙂

  2. Tak toto u nás asi bude velký problém kvůli „geniálnímu“
    Tak toto u nás asi bude velký problém kvůli „geniálnímu“ měření fází. Asymetrický wallbox V2G kvůli nám nikdo vyrábět nebude. Když připojíme v garáži symetrický V2G tak nás distributor ostrouhá jak pastelku. Muselo by to být mimo dům s vlastním elektroměrem.

    1. U VW to vypadá na jiný přístup k V2G než u Hyundai. Já
      U VW to vypadá na jiný přístup k V2G než u Hyundai. Já bych to viděl na princip v duchu, že vlastníkem/provozovatelem V2G wallboxu bude právě VW, který si rozhodně snadněji vyříká všechny náležitosti s distributory. No a je jedno jestli takový wallbox bude umístěn někde na parkovišti, nebo si ho necháte od VW nainstalovat u vás doma. Vy podepíšete s VW smlouvu o využití vašeho vozu pro V2G a pak kdekoliv se k takovém V2G wallboxu připojíte, tak si VW bude moci půjčit energii z vaší baterie. Zákazník se nebude muset o nic starat a k tomu pravděpodobně ten V2G wallbox s instalací získá do pronájmu zdarma (teď si musí obyč. wallbox koupit) a ještě mu VW přihraje nějaké, asi spíše symbolické, drobné za využití baterie.

      Technicky pak je k tomu potřeba pouze obousměrná AC nabíječka ve voze a ten příslušný V2G AC wallbox musí být osazen CCS komunikační kartou pro plnohodnotnou komunikaci s vozem (již dnes je začínají lepší wallboxy mít kvůli PnC) a pak musí být připojen do internetu, což klidně může být pomocí 4G modemu, aby zákazník nemusel řešit ani takovou maličkost jako je internetová přípojka.

      1. To by šlo ale tu půjčenou energii musí někdo zaplatit.
        To by šlo ale tu půjčenou energii musí někdo zaplatit. Řekněme, že baterka má životnost 2000 cyklů. Když na jeden cykl ujedu 400 km tak auto najezdí celkem 800 tisíc km. To je dobré.
        Ale když to vezmeme jako půjčování elektřiny tak už to dobré moc není. Když baterka stojí 400 tisíc tak jeden cykl stojí 200 Kč. Vejde so do ní řekněme 50 kWh takže 1 kWh stojí 4 Kč. Takže když nabiju za 5 Kč tak bych musel dostat za vybíjení 9 Kč. A to bych byl teprve v nule bez zisku. Kolik by museli nabídnout za kWh aby to bylo pro někoho zajímavé?

        1. Takhle já počítám, že automobilka nebo její dcera co to
          Takhle já počítám, že automobilka nebo její dcera co to bude mít na starosti využije v článku zmíněného přístupu, že má v oběhu řekněme 1 mil vozidel, každé s 11kW nabíječkou, kde v každý čas jich bude připojeno k síti více než 500 tis (na poměru teď nesejde)

          Z hlediska obchodování se stabilizací sítě je zajímavá hodnota zálohy 1h, což při tomto výkonu odpovídá cca 12 kWh energie (mínus účinnost). 12 kWh z 82 kWh baterie je cca 15% DoD a ve spojení se zatížením 0,15C. Moderní baterie vozu takto malé zatížení z hlediska cyklické životnosti skoro nezaznamená. Resp. baterie s životností 2000 cyklů při 100% DoD dle pravidla palce zvládne cca 2 mil. cyklů při 10% DoD.

          Navíc já zde naopak vidím další benefit pro zákazníka, že aby se tohoto opotřebení nebál, tak mu automobilka toto chování V2G pokryje tou samou zárukou 8let/160tis km. Tedy když by mu ji automobilka tím V2G odrovná, tak dostane v záruce novou. Přesně toto je totiž kruciální problém V2G, jak jej zahrnout do záruky, když by si zákazník mohl dělat pomocí svého V2G s baterií co ho napadne.

          1. Ještě doplnění, vzhledem k tomu že vám energii bude
            Ještě doplnění, vzhledem k tomu že vám energii bude nejen brát, ale i přes V2G wallbox dodávat automobilka (nikoliv váš prodejce elektřiny) tak vám za nabíjení může nabídnout velkoobchodní cenu. Tedy zase ušetříte proti vlastnímu wallboxu. Myslím že právě toto je zamýšlený obchodní model:

            + vás nabíjení z tohoto wallboxu nebude téměř nic stát
            + dostanete možná ten wallbox zdarma
            + automobilka vám pokryje záruku na baterii
            – cena placená vám automobilkou za vrácenou energii bude jen symbolická, tedy ten obrovský vejvar z poplatků za stabilizaci sítě v řádech GW a GWh shrábne automobilka a část z toho právě padne na režii těch bodů výše a zejména výpalné distributorovi.

            1. Ano, takto by to asi šlo. Ale wallbox by musel mít svůj
              Ano, takto by to asi šlo. Ale wallbox by musel mít svůj elektroměr zapojený přímo na síť před elektroměrem domu. Kdyby byl zapojen za elektroměrem domu jako symetrický třífázový zdroj tak by vlivem podvodu s měřením fází nevydělávala automobilka ani zákazník ale jen distributor. Pokud se toto nezmění tak V2G u nás nemá šanci.

              1. Ano, díky za tento bod. Dle mého názoru pokud má mít V2G
                Ano, díky za tento bod. Dle mého názoru pokud má mít V2G šanci (kde zejména z výše popsaného principu stabilizace sítě mi jeho přínos připadá signifikantní) pak jej musí tlačit přímo automobilky, které dokáží vyvinout tlak nejen na distributora, ale zejména na legislativu, ideálně pak jednotnou pro celou EU.

                1. Technicke problemy nejsou problemy, ty jsou casto resitelne.
                  Technicke problemy nejsou problemy, ty jsou casto resitelne. Vetsi problem je paradoxne legislativa

            2. Ano mozna je v tom je velka budoucnost. Mozna se prave
              Ano mozna je v tom je velka budoucnost. Mozna se prave rozdavaji karty a kdo prijde ke stolu pozde bude ze hry vyrazen. A mozna uz vyrazen byl.

              Distrubuce v CR je jiz nejakou dobu vyresena a dodavatelu energii je docela dost, spekulantu jenom pribyva. Cena silove elektriny je dost nizka a hlavnim zdrojem navyseni je distribuce a dane. A bude to uz jenom horsi.

          1. Hej, pri stopovani potencionalneho pomocnika sa urcite budem
            Hej, pri stopovani potencionalneho pomocnika sa urcite budem pytat ci ma sitko na nadrzi, prip. hadicku. Asi najlepsie je napisat si tabulku s textom „Pomoc! Doslo mi palivo. Potrebujem benzinaka bez sitka v nadrzi a s hadickou. Dakujem“

            1. Ne. Jak jsem psal, pokud budu chtít, tak hadičku za 5 eur
              Ne. Jak jsem psal, pokud budu chtít, tak hadičku za 5 eur budu mít v autě. A stopovat m§žu třeba odhadem starší auta. nebo budu stopovat s hadičkou v ruce a někdo ochotný možná zastaví a pomůže. A když ne, tak si zavolám asistenci a přivezou mi benzín. Jak to pořešíte dnes vy?

        1. Ta hadička stojí 159 KČ. Takže pokud jsem takový dilino,
          Ta hadička stojí 159 KČ. Takže pokud jsem takový dilino, že dopustím, aby mi došlo palivo (i když benzinka je na každém rohu), tak potom takovou hadičku musím mít v kufru. Stejně tak jako např. startovací kabely.

          jenom jsem chtěl ukázat, že ze spalováku lze přečerpat energii lehce a rychle.

          1. Dovolím si tvrdiť, že pri drvivej väčšine spalovákov,
            Dovolím si tvrdiť, že pri drvivej väčšine spalovákov, ktoré ešte dokážu smradiť na cestách, vám bude tá hadička na dve veci. Jedine ešte pri dlaždičovom moskvichi by sa asi dala použiť. Tam má sitko asi centimetrové otvory 🙂

            1. Aspoň nějaká šance tam je na rozdíl od EV kde zatím
              Aspoň nějaká šance tam je na rozdíl od EV kde zatím není šance dodat energii z jednoho auta do druhého 🙂 A co jsem četl, tak ne všechna auta mají to sítko.

              Takže závěr je jednoznačný, momentálne je jednodušší, rýchlejší a víc pravdepodobné, že predáte energii z jednoho spalovacího auta do druhého než z EV do EV. A už jsem psal o o asistenci pojišťoven, co vám přivezou PHM, když jste na suchu.

              Takže tu poznámku od Xmena beru jen jako snahu za každou cenu plivnout na spalovací auta, úplně zbytečně 🙂

                1. A jak daleko je potřeba jej táhnout? K nejbližší
                  A jak daleko je potřeba jej táhnout? K nejbližší nabíječce? Táhnout jde i spalovací auto, i když ne všechny. Jdou táhnout všechna EV? A pokud by súpalovák šlo táhnout, tak určitě bude nejbližší benzinka blíže než nejbližší nabíječka, resp. i když bude o něco dále (protože zásuvky jsou všude), tak pokračovat v cestě bude moct spalovák dříve vzhledem k rychlejšímu doplnění energie.

                  A nebo jste myslel táhnout EV a rekuperací nabít? Jak dlouho (daleko) by se muselo táhnout, aby pak samo dojelo k nejbližší nabíječce?

                  Třeba v mém případě by bylo nejjednodušší zavolat asistenci, která mi přiveze kanystr s benzinem a za minutu je hotovo 🙂

                2. Nebojte nic, pocet nabijaciek rastie podstatne rycheljsie nez
                  Nebojte nic, pocet nabijaciek rastie podstatne rycheljsie nez pocet cerpacich stanic, ktore zacnu prave skor ubudat, alebo sa budu transformovat na nabijacky.

                3. Přiblížit k nabíječce a případně ještě i
                  Přiblížit k nabíječce a případně ještě i rekuperovat.

                  Za minutu nikdo nepřijede, nemají tam kanistr s čerstvým palivem a nejsou někde za rohem.

                4. Jasně, za minutu asistence s benzínem nepřijede. Ale
                  Jasně, za minutu asistence s benzínem nepřijede. Ale klidně se vsadím, že přijede dřív než vy zastavíte nějakho kolemjedoucího elektromobilistu, který vás bude ochotný táhnout na laně 🙂

                5. Mně může táhnout kdokoli, klidně i kůň (ten bez
                  Mně může táhnout kdokoli, klidně i kůň (ten bez rekuperace). 🙂

                6. Pro takove pripady se pripravuji ruzne dobijeci voziky. Akorat
                  Pro takove pripady se pripravuji ruzne dobijeci voziky. Akorat to zatim neni bezne na trhu. Jako vzdy je startovaci pozice nove technologie trochu jina, nez u neceho co je za zenitem vyvoje. Casem se to prehoupne a vyhody budou na strane elektromobility.

                7. Jo, to je možné, že časem se to zlepší, nepopírám.
                  Jo, to je možné, že časem se to zlepší, nepopírám.

                8. Rekuperace EV zalezi na typu EV a take na sile tahnouciho
                  Rekuperace EV zalezi na typu EV a take na sile tahnouciho auta. Tesla 3 muze rekuperovat 70-80 kW. To by samozrejme byla pro predni auto velka zatez, tak realisticke muze byt max. 40kW. Tim padem se u 1km tazeni rekuperuje 2,5km dojezdu. Pri hodne setrne jizde k nabijecce by to dalo vic nez 3km z kazdeho rekuperacniho tazneho km. Jinak kazde EV, ktere umi rekuperovat muzete timto nabijet. Akorat v navodu to zakazuji, protoze nikdo nechce riskovat, ze nejaky moula utrhne tahnouci oko u jednoho z aut, nebo udela nejakou jinou koninu. Rekuperace je prirozena schopnost modernich EV a autu je fuk, jakym zpusobem se ty kola toci.

                9. Tady zkoušeli tu rekuperaci.
                  Tady zkoušeli tu rekuperaci.

                  https://vtm.zive.cz/clanky/co-s-vybitou-teslou-staci-ji-nabit-tazenim-na-lane-ale-oficialne-to-nejde/sc-870-a-195955/default.aspx

                  Po 1 km tažení to nabije 625 Wh což při pomalé jízdě vystačí na dalších cca 5 km. Takže u TM3 žádný problém. U jiných BEV bude hodně záležet na síle rekuperace.

                  Táhnout může skoro jakékoliv auto a nemusí se čekat na dobráka s vhodným palivem, takže první by se hnulo z místa BEV. 🙂

                  Samozřejmě pak dojede k nabíječce a bude muset hodinu nabíjet, zatímco se spalovákem můžete skoro hned jet.

                10. Jasně, táhnout může i spalovák, pak stačí stopnout
                  Jasně, táhnout může i spalovák, pak stačí stopnout kohokoliv ochotného. Já asi měl v hlavě ten scénář s dobitím z jiného auta, kterým tady tu diskusi Xmen začal, tam by to bylo časově asi na dlouho.

                  Ale pokud to tažení výrobce nedoporučuje, tak to není moc košér, ne? To by se stejně tak mohlo táhnout spalovák. Akorát ten by nic nerekuperoval a musel by být tažený až k benzince.

                11. Samozřejmě dnes je problém stopnout BEV s takovou funkcí,
                  Samozřejmě dnes je problém stopnout BEV s takovou funkcí, proto bych se raději nechal táhnout. V budoucnu by to už nemusel být třeba takový problém.

                  Z technického hlediska to nemůže ničemu vadit, pokud nebudou lidi dělat blbosti nebo zkoušet nějaký extrém. Automobilka to nedoporučuje jen pro jistotu, aby ji nikdo nemohl žalovat.

                12. V budoucnu i když taková EV (V2G) budou, tak jaký
                  V budoucnu i když taková EV (V2G) budou, tak jaký nabíjecí výkon budou moci poskytnout? Bude se tomu ochotnému řidiči chtít čekat na nabití toho druhého třeba půl hodiny než nabije alespoň něco? Uvidíme…

                13. Jasně to máte recht. Táhnutí bude asi vždycky
                  Jasně to máte recht. Táhnutí bude asi vždycky nejrychlejší.

                14. Já myslím, že když bude auto vybaveno vnitřním měničem
                  Já myslím, že když bude auto vybaveno vnitřním měničem a AC zásuvkou tak to nebude mít víc než 3 kW (kvůli váze). Ale šlo by použít externí DC/DC nebo DC/AC převodník prakticky libovolného výkonu, třeba 100 kW. Ale kdo ho bude vozit sebou? Leda, že by to nasázeli kolem silnic jako „nouzové patníky“.

              1. No podobne koncepty sa chystaju a nevidim dovod preco by to
                No podobne koncepty sa chystaju a nevidim dovod preco by to nemalo byt umoznene jenoducho ked uz bude V2G.

                Momentalne si z jedneho spalovaku benzin neprecerpate do ineho take skor ta asistencia alebo odtah, alebo pekne peso na beninku, kupit nadrz a pekne peso spat (odporucam v zime v zavejoch a ked je noc aby ste si uzil adrenalin).

                Ano budem pluvat na nieco co nici zdravie mojich deti a moje vlastne a co malo byt uz desatrocie v muzeach a nie je tam iba preto aby niekto zbohatol. Kazdopadne rad buram myty o nespolahlivosti EV a naopak „dokonalom“ rieseni ropaka. Nechapem preco sa rozculujete, kedze aj podla vas ide o nepravdepodobnu udalost.

                1. Ano, koncepty a chystají se a budou… možná, někdy 🙂
                  Ze

                  Ano, koncepty a chystají se a budou… možná, někdy 🙂

                  Ze spalováku si energii přečerpám. Ne z každého, ale přečerpám, tak tady nelžete. A nebo využiji tu asistenci, což mi přijde jednodušší a důstojnější než zastavovat na silnici elektrická auta (když tam za den projede jedno- dvě) a somrovat o kabel a nabití. Když uvážím, že taková auta ještě ani nejsou.

                  První takové auto měl být německý Sion. Kdepak mu je konec? Neustále odsouvání produkce, aktuálně tuším na konec 2022? A auto bude u zákazníků tak v 2023. Super 🙂 To už ten nenáviděný VW je na tom mnohem lépe.

                2. Tak hlavne pokud neni clovek nemehlo tak nikdy nicn takovyho
                  Tak hlavne pokud neni clovek nemehlo tak nikdy nicn takovyho nejspis ani nebude potrebovat. Benzin jsem nesosal nikdy.

                3. Souhlas. Benzinek je všude plná prdel. A opravdu asi nikdo
                  Souhlas. Benzinek je všude plná prdel. A opravdu asi nikdo není takový debil, že jede úplně na doraz. To jenom Xmen tady vytáhl takové téma a teď se to snaží ze všech sil obhájit 🙂

                4. Presne. A mylsim ze i s EV se da planovat i kdyz je to o dost
                  Presne. A mylsim ze i s EV se da planovat i kdyz je to o dost horsi.

                5. Jistě. Prostě vím, jaký mám dojezd, tak podle toho
                  Jistě. Prostě vím, jaký mám dojezd, tak podle toho plánuji. Když mám EV s třetinovým nebo polovičním dojezdem oproti spalováku a s dobou doplnění energie několikanásobně delší, tak prostě se tomu musím přizpůsobit. Žádná tragédie…

            1. Stejně jako vy musíte mít v EV kabel, tak já (pokud chci
              Stejně jako vy musíte mít v EV kabel, tak já (pokud chci nouzově čerpat PHM z jiného auta), musím mít v autě hadičku. A ano, přečerpat z jiného auta lze a lehce. Ale ne z každého.

              Určitě je větší šance, když mi fojde benzín, že za pár minut na silnici zastavím auto, které mi umožní přečerpat energii než že vy s EV zastavíte ochotného elektromobilistu s možností V2G, že? 🙂

              1. Jeste je tady moznost, ze u naftaku sice naftu sezenete, ale
                Jeste je tady moznost, ze u naftaku sice naftu sezenete, ale diky zavzdusnenemu filtru uz nenastartujete. Nektere naftaky si proste sami nanasaji a odvzdusnovat neni zrovna nejlepsi prace. Zvladnul by to vubec prumerny ridic a bez pomucek?

                1. Nevím, možná by to zvládla ta asistence. Ale zkoušet to
                  Nevím, možná by to zvládla ta asistence. Ale zkoušet to nebudu. Jednak, za těch cca. 900 tis. km, co mám najeto, se mi nestalo, že by mi došel benzín/nafta a jednak teď mám benzín, tam by ten problém být neměl.

            1. Ne, nic nemusím doplácet, je to v rámci balíčku v
              Ne, nic nemusím doplácet, je to v rámci balíčku v povinném ručení, stejně jako např. pojištění skel, vyšší limit při plnění než ten zákonný, nějaká ta asistence, právní pomoc, atd… Ten balíček jsem stejně vzal, protože v tom nejlevnějším byly nízké limity pro plnění. Možná to nevyužiju nikdy (stejně jako vy to V2G), ale tu možnost mám a nic za to neplatím navíc.

        1. Ano, některé spalováky mají filtrační sítko. Pokud
          Ano, některé spalováky mají filtrační sítko. Pokud člověk takový spalovák má, tak PHM nepřečerpá a musí se podle toho zařídit.

          Jinak ale já mám třeba v rámci pojištění (teď nevím, jestli POV nebo HAV) i takovou službu, že mi v případě nouze dovezou PHM. nevím, jak to je v případě EV…

          1. Drive to bylo ke kazdemu EV zaruka mobility pri nedostatku
            Drive to bylo ke kazdemu EV zaruka mobility pri nedostatku energie. Jak to je ted netusim ani nevim, zda to nejake asistencni balicky pokryvaji. Zatim jsem behem 5ti let toto nepotreboval a ze tech nabijecek bylo mnohem mene. Ale samozrejme se to muze stat. Ja bych asi zavolal taxik a chtel po nem aby me tahnul na lane treba 5km a rekuperaci nabil treba na 15km. Tezko rict, zda by to udelal. Urcite by se reseni naslo a auto by se dostalo k nabijecce. Nikdo nepojede do oblasti kde neni nabijecka a zustane bez proudu hodne daleko od nabijecky. Takove uviznuti by bylo max. do 5km od nabijecky. Urcite by to znamenalo dost stresovou situaci. Podobne jako uviznuti bez benzinu.

            1. Jo, rozumím. Xmen tady začal o tom, jak je to jednoduché
              Jo, rozumím. Xmen tady začal o tom, jak je to jednoduché nabít EV z jiného auta a já mu oponoval, že jednodušší a rychlejší je přelít PHM z jednoho auta do druhého. A pokud to nejde (dárce má sítko), tak pak zajede k nejbližší benzince a doveze pár litrů.

              Ale ano, tato situace u drtivě většiny majitelů spalováků (vzhledem k počtu benzinek) nenastane, u EV to bude podobné, tak asi zbytečná debata 🙂

              1. No a preto tvrdim ze nabit EV je podstatne jednoduchsie.
                No a preto tvrdim ze nabit EV je podstatne jednoduchsie. Dokonca nemusite zhanat spalovaka s vasim typom paliva (co pri CNG a LPG ani uvazovat nemozete).

                No zajst k najblizsej benzinke, napr. na dialnici, alebo ked je ta benzinka vzdialena 5km nie je zrovna lahke. Naviac si tam musite kupit nadrz, lebo do coho nalejete palivo? Nie je lahsie stopnut hociktore ochotne EV a „pretankovat“ par km k najblizsej nabijacke? Ved nabijacky su uz skoro na kazdom kroku a ich pocet rastie neskutocne rychlo. Rychlejsie nez pribuda pocet EV.

                1. Klidně můžeme udělat pokus. Zavřete oči, píchněte
                  Klidně můžeme udělat pokus. Zavřete oči, píchněte rukou do mapy a na tom místě se můžeme potkat – já s prázdnou nádrží a vy s prázdnou baterkou. A uvidíme, kdu dřív sežene energii do auta a bude moct dřív pokračovat do cíle cesty 🙂

Napsat komentář