Volkswagen zdokonalil svůj nejprodávanější zážehový motor

Volkswagen nyní pro první modely v Evropě zavádí do nabídky nejnovější generaci nejprodávanějšího zážehového motoru s označením TSI evo2, která nabízí ještě vyšší hospodárnost a nižší emise CO2.

Moderní čtyřválec kompaktní konstrukce bude zpočátku k dispozici ve verzi o výkonu 110 kW (150 k). Později budou následovat další varianty jednotky 1.5 TSI evo2. Jako první se s novým agregátem dodávají modely T-Roc a T-Roc Cabriolet. Do konce roku se TSI evo2 postupně objeví i pod kapotou dalších modelů.

„Jednotka 1.5 TSI je nosným pilířem palety motorů pro vozy značky Volkswagen, protože na celém světě pohání mnoho vozů od modelu T-Cross až po Passat Variant. Průběžným vývojem jsme kompaktní čtyřválec zdokonalili. Výsledkem je další výrazné snížení spotřeby paliva ve spojení s velmi dynamickou charakteristikou a rychlými reakcemi,“ říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za oblast technického vývoje. „Zvláštní pozornost zasluhují především nejnovější evoluční verze systému deaktivace válců ACTplus, soustavy dodatečného čištění výfukových plynů, uložené v blízkosti motoru, a moderního spalovacího procesu TSI Evo.“

Přehled novinek v konstrukci motoru EA 211 evo2. U nejnovějšího evolučního stupně jednotky 1.5 TSI uložili vývojáři trojčinný katalyzátor a filtr pevných částic pro zážehové motory do jednoho modulu v blízkosti motoru. Tím se podařilo zvýšit účinnost čištění výfukových plynů. Současně se snížilo množství ušlechtilých kovů potřebné k výrobě katalyzátoru, což rovněž přispívá k trvalé udržitelnosti. Volkswagen tím současně vytváří nezbytné základy pro splnění budoucích emisních norem.

Zásadním technickým modulem pro snížení spotřeby paliva motoru 1,5 litru evo2 je zdokonalený systém deaktivace válců ACTplus, na jehož vývoji spolupracovala vývojová centra ve Wolfsburgu a Salzgitteru. Vývojáři se u nového systému zaměřili na další vylepšení procesu deaktivace a aktivace obou válců, aby byl zaručen rovnoměrný běh motoru. Spalovací proces ve dvouválcovém provozním režimu byl optimalizován a současně se podařilo rozšířit oblast provozních podmínek, v nichž lze aktivní deaktivaci válců využívat.

Díky systému ACTplus neprobíhá spalování paliva ve druhém a třetím válci v oblasti nízkých a středních otáček při nízkém až středním zatížení. Přechody mezi jednotlivými provozními režimy jsou pro řidiče neznatelné. V aktivních válcích se zvýší účinnost, zatímco oba prostřední válce se pohybují téměř beze ztrát, ale při dalším přidání plynu se do procesu pohonu vozu znovu zapojí.

foto: Volkswagen

Kromě výfukového turbodmychadla VTG (s variabilní geometrií rozváděcích lopatek) nabízí jednotka 1.5 TSI další high-tech komponenty. Vysokotlaké vstřikování paliva vytváří tlak až 350 barů, plazmová povrchová úprava pracovních ploch válců snižuje tření a chladicí kanály v odlitcích pístů umožňují další optimalizaci spalování a zvýšení účinnosti.

Motory TSI evo2 jsou koncipovány pro spalování paliv, která obsahují složky z obnovitelných zdrojů – i tím je zajištěna perspektiva jejich uplatnění v budoucnosti. Navíc jsou vhodné pro různé stupně hybridizace. U plug-in hybridních pohonů jsou reálné celkové výkony až 200 kW (272 k).

Doplněk elektrifikační strategie. Volkswagen se svými strategiemi „Way to Zero“ a ACCELERATE intenzivně urychluje svou elektrifikační ofenzivu. Již v roce 2030 hodlá Volkswagen pokrýt 70 procent svého prodeje v Evropě elektricky poháněnými modely. Současně bude důležité spalovací motory nabízet s dalšími vylepšeními, a to ze dvou důvodů: Na jedné straně tak budou tyto spalovací motory připraveny na budoucí globální emisní normy, mezi něž patří Euro 7. Na druhé straně bude na mnoha trzích i nadále přetrvávat poptávka po modelech Volkswagen poháněných spalovacími motory – především v zemích, kde se bude elektromobilita prosazovat jen pozvolna kvůli nedostatečné nabíjecí infrastruktuře.

Globální motor stanovuje měřítka již deset let. Kompaktní motory TSI z rodiny EA 211 (EA = Entwicklungsauftrag; vývojový úkol) jsou globálním bestsellerem od roku 2012. Volkswagen jich v jedenácti místech na třech kontinentech vyrábí každý rok více než čtyři miliony. Již při svém debutu v roce 2012 – tehdy ve třech objemových variantách – se tyto motory TSI mohly pochlubit mnoha konstrukčními prvky ze světa high-tech. V porovnání s předchůdci snížilo přísné uplatnění pravidel lehké konstrukce jejich hmotnost až o 21 kilogramů.

Spalovací proces TSI evo. Spalovací proces TSI evo, známý již z motoru 1,5 litru evo1, převzala i generace TSI evo2. Kromě optimalizovaného chlazení spalovacích prostorů je i v tomto případě rozhodujícím faktorem symbióza Millerova cyklu (časné uzavírání sacích ventilů v kombinaci s vysokým kompresním poměrem) a technologie přeplňování VTG (turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek). Tento další krok umožnila především možnost interního vývoje a optimalizace důležitých softwarových komponentů pro řízení motoru.

zdroj: tisková zpráva

37 komentářů u “Volkswagen zdokonalil svůj nejprodávanější zážehový motor”

  1. Koukám, že za Diesse tenhle třeskutý nápad strčili do šuplíku, protože jsem o tom četl už asi před 5 lety a teď to zase vytáhli jako velkou novinku. Zkoušelo se to už asi před 50 lety, ale zavrhli to jako příliš komplikované a nespolehlivé řešení.
    Dnes máme pokročilejší technologie, řídící jednotky… No stejně by mě zajímalo, jak řeší rozdílné opotřebení válců, které jsou trvale připojené a ty pomocné, odpojitelné. Stejně tak by mě zajímalo, co to udělá tak po 150 000 km.

      1. Bohužel Toyota rozhodně není tragédem. Stabilita společnosti je úplně někde jinde, než to, co předvádí VW. Toyota do kytek nejde, VW naopak jde. Sice vykazuje hezké zisky, odměny tečou, jenže se za tím ukrývá problém, který nikdo neřeší a asi už ani vyřešit nejde. Navíc v Číně je dost protievropská nálada a vláda tlačí na „nekupte západní auta, kupujte si ty čínské“. Budoucí marginální prodeje VW na čínském trhu jsou víceméně tutovka. V USA prodali pouze 0,84 milionu a naopak Toyota hezkých 2,7 milionu. Škodovka uvažuje o odchodu z Číny úplně a není se čemu divit:

        https://carsalesbase.com/china-skoda/

        Naopak Toyota v Číně prodá 1,9 milionu (VW 4,2), takže závislost je zásadně menší. Přitom jejich celosvětové prodeje jsou plus minus stejné.

        Stávající energetická krize, která rozhodně neustoupí, nenahrává elektromobilům. Ropa je docela stabilní, elektřina naopak o tu stabilitu přišla a zdražila tak, že provoz elektromobilu nebude tak výhodný. Levná elektřina v tomto desetiletí nebude.

        1. Pro Po.lyn…Ta Toyota může padnout strmně na hubu a zbytek jap. značek strhnout sebou… Vážně by mi to bylo líto… Subaru, Suzuki…😢
          K poslednímu odstavci: Já jsem teda obyč. dělák, ale proč by během krize měl být stabilnější a levnější import (ropa) než domácí výroba (elektřina) nějak nepochopuju…leda krátkodobě, určitě ne dekádu

  2. Nevím proč se tady o tom vůbec píše. Pístový motor je z fyzikálního hlediska něco tak nesmyslného, že už to mělo dávno skončit v propadlišti dějin. Pokusy tady byly, ale Wankel byl také problematický. Hmoty pohybující se protisměrně vytvářejí obrovské síly, k tomu se po sobě ještě třou. Vše se musí vyvažovat aby to mohlo nějak fungovat. Je to skutečný zázrak, že se to nakonec točí.

    1. Není nesmyslný. Fakt, že je méně účinný a náročný na údržbu prozatím vyvažují výhody dojezdu, rychlého doplnění paliva, práce v extrémních podmínkách (celé pohonné ústrojí), s rostoucími otáčkami roste tažná síla,…
      Navíc ne každý je z elektromobilu nadšený. Velkému množství zákazníku nevyhovuje jízdní projev. No a samozřejmě problémem je cena. Automobil se spalovacím motorem do tři čtvrtě milionu lze pořídit jako komfortní a dostatečně výkonné. To je u elektromobilu docela problém. Dalším nepříjemným faktem je cena paliva. Elektřina zdražila a zdraží ještě víc. Provoz elektromobilu už není tak cenově výhodný jak býval. Když zdraží ropa do nebeských výšin, tak cena benzínu naroste o 25 %.
      Osobně my nevyhovuje ani jedno a mám HEV.

        1. První číst a pak reagovat prosím.

          „Pístový motor je z fyzikálního hlediska něco tak nesmyslného, že už to mělo dávno skončit v propadlišti dějin.“

          Tam není nic o městských podmínkách. Odpovídám na obecný termín. Dokonce tam není ani nic o tom, že to musí být hned osobní vůz.

          Ale když už jsme u toho, tak velká část světa (včetně bohatého) má i v městech podmínky extrémní. Buď je to velká zima a naopak extrémní horko.

          Zkušenost mám přímo s eSkem v Las Vegas, které jsem měl půjčené, protože zvědavost mi nedala. Supercharger vyskočil na nadějných 110 kW a očekával jsem zvýšení, ale naopak to spadlo a nedostal jsem se nad 50 kW. Nečekaně, když venku bylo na zdechnutí a baterie měla problém to uchladit. Takže nadupaná Tesla za víc jak 2 mega nabíjela rychlostí levného elektromobilu.

          Elektromobily a elektromotory mají svá omezení a prozatím se nevyrábí nic, co by ty nevýhody vyřešilo. S tím je třeba počítat a nic si nenalhávat. V mnoha případech jsou tyto problémy vcelku zásadní.

          A to, že elektromobil někomu nevyhovuje je prostě realita. Je jedno zda chochološek pitomoušek, jsou to jednoduše zákazníci, kteří mají peněženky a budou utrácet.

          Zajímalo by mě, kolik zdejších odborníků, kteří mudrují jak je spalovák na nic, mají doma pořádný elektromobil. Moc jich nebude….

          1. Mam hned dva. Teslu 3 a Leaf. Spalovak Porsche cabrio v garazi s najezdem <200km/rok. Neskutecny smejd, smrdi, ramusi a pri posledni vyjizdce kdyz jsem chtel predjet, tak reakce jako uspavaci prasek. Pritom je udajne jen o 1 sekundu pomalejsi na 100km/h nez Tesla. Prdlas, zpozdena reakce. Az po nejakem zpozdeni to zacne makat. Ale to jsem v Tesle uz davno ukoncil predjizdeni. Neskutecny rozdil EV a spalovak. A po jizde clovek pomalu neslysi. V Porsche neni pri jizde ani slyset vyzvaneni mobilu. To ma byt ta radost z jizdy? Spalovak uz NIKDY.

                1. Pro Runnču….Jseš člověk, co si hodně honí triko, ale nemáš dost imaginace, aby ses úplně odpoutal od reality… Takže ano, myslím že máš menší garáž. A jeden nebo dva smraďoši ti ještě reznou venku… Ale to už vážně spíš hádám 😜

      1. „nevyhovuje jízdní projev“
        Muzete to rozvest?
        Za me ticho, zadne vybrace, akcelerace u ktere se pousmeju, bezpecne predjizdeni.

        Kdyz stojim na semaforu za klasickym autem s manualni prevodovkou, tak musim slapat na plyn jak na houpacce, abych vyrovnal to jak mu to radi. Driv jsem mel to stejne ted uz mi to prijde jako historie a komedie.

        Po roce na Tesle S 2015 najezd 50k (190k celkem) km. Baterie plna pri koupi 403 aktualne 401 (Tusim nova ma 422) Realne dojedu pres 320 dalnicni rychlosti. Za tu dobu jedna porucha na parkovacim senzoru.

      2. Nerozumím tomu „Když zdraží ropa do nebeských výšin, tak cena benzínu naroste o 25 %.“ Za 20 let už benzin nezaplatí ani ti nejbohatší. Kolik bude stát za 10 let si netroufám odhadnout. Stačilo trochu zaškrtit plyn a jeho cena je na desetinásobku. Ropa neskončí naráz, naleziště začnou vysychat postupně. Jak začne klesat těžba tak cena poletí nahoru jak urvaná. Já bych nový spalovák už nekupoval.

        1. Co bude za XY let je každýmu buřt. Zákazník kupuje to, co si může dovolit provozovat právě teď.

          Ale jo, mohl by to být zajímavý slogan, něco jako
          „kupte elektromobil nyní, protože za 20 let nebudete mít na benzín spalováku, který jste si k nám přišli zakoupit právě teď. Myslete na budoucí uživatele veteránů…“

            1. Takže ještě jednou, první číst a pak psát.

              „Takove uvazovani maji mysi a obcane, kteri ziji okamzikem a co bude zitra uz neresi.“

              Jaksi tam není nic o tom co napsal visper a na co já reaguji a to že:

              „Za 20 let už benzin nezaplatí ani ti nejbohatší.“

              Jo kdyby visper komentoval zda to ekologické je a nebo není, to je jiná situace. Ale nenapsal, zmínil budoucnost a finanční hledisko. Takže ještě pro jistotu i na konec, „číst a pak psát“.

            2. Já jsem také zapálený ropák.
              Dnes jsem do nového jezírka vysadil 500 pstruhů a sivenů. Okolo mám kromě nového lesa i 20 vrb. Vybudoval jsem nový fungující biotop.

              Ovšem podle woke německých soudruhů, jejichž elektromobily jezdí na uhlí a ekologická stopa jejich čínských solárních panelů je vidět až z vesmíru, jsem antiekologický živel 😂

      3. Nepíši o nadšení a vyhovuje někomu nebo nevyhovuje. Píši o principu pohyblivých součástí, vibracích atd! Stačí se podívat na fotografii onoho zázračného motoru. Je to něco neuvěřitelně komplikovaného, co nemůže dlouhodobě být spolehlivé a splňovat emisní požadavky. Skládá se to s tisíců různých součástí a je to zastaralé.

Napsat komentář