Německý koncern Volkswagen vyvinul přechodný auto-pilotní systém (Temporary Auto Pilot), který by nás mohl posunout zase o krok blíže k úplnému automatickému řízení automobilů. Systém představil dr. Jürgen Leohold, vedoucí výzkumu Volkswagen Group, na závěrečné prezentaci evropského výzkumného projektu HAVEit ve švédském městě Borås.
foto: Volkswagen
Poloautomatický systém od Volkswagenu může převzít řízení až do rychlosti 130 km/hod a znamená další dílčí krok mezi dnešními asistenčními systémy směrem k plně automatickému řízení. To by mělo napomoci ke snížení počtu dopravních nehod a k zajištění plynulého provozu v dopravních špičkách.
Využitím automatického systému řízení by navíc mělo dojít i ke snížení spotřeby paliva, která roste vlivem lidských chyb vzniklých při variabilním stylu jízdy každého řidiče.
Dočasný autopilot (TAP) udržuje automaticky bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, dodržuje povolenou rychlost a snižuje rychlost při najíždění do zatáček. Navíc systém dokáže průběžně zastavovat a rozjíždět automobil v kolonách a dohlíží na jízdu ve správném pruhu.
„Dnešek se stane významným mezníkem na cestě k beznehodovému řízení motorových vozidel. Řidič bude i nadále zodpovědný za průběh jízdy a musí mít řízení vozidla pod kontrolou. V případě nutnosti může řidič kdykoli automatický systém řízení deaktivovat“ zdůraznil Leohold při své prezentaci.
Výzkumný projekt HAVEit financovaný Evropskou unií, byl zaměřen na vývoj konceptů a technologií automatického řízení s jediným cílem – snížit nehodovost při řízení motorových vozidel. Na projektu, který spolykal 28 miliónů euro, spolupracovalo 17 evropských společností z oblasti automobilového průmyslu a vědeckého světa.
ja si myslim, ze to je krok
ja si myslim, ze to je krok vpred. nebude daleko doba, kdy nastane situace jako z I, Robot „Ty ridis rucne???“ 😉
A keď sa to pokazí, bude
A keď sa to pokazí, bude to kosiť hlava-nehlava.
Ak nechcem šoférovať, sadnem si do vlaku alebo autobusu…
Čo sa týka bezpečnosti, neustále sa vymýšľa niečo nové a nikam to nevedie.
Vážený, hlavným dôvodom havárie je vždy vodič.
No ale predávať sa to bude dobre, veď keď mám 6airbagov + toto, tak predsa sa mi nič nestane – to len tomu druhému a to sa ma predsa netýka….
Volkswagen se právě tímto
Volkswagen se právě tímto snaží chyby řidiče, vzniklé např. při popojíždění v koloně aut, eliminovat. Osobně se domnívám, že to je správná cesta. Podobné jsou parkovací systémy.
Nevím přesně jak to celé
Nevím přesně jak to celé funguje, ale zřejmě k takovému systému musí být upravena i infrastruktura (bílé dělící čáry, krajnice…)u nás, kdy na některých úsecích stěží poznáme zda jsme na silnici nebo již na polní cestě, by takový systém asi brzy narazil. Jinak si myslím, že autopilot má velkou budoucnost.
Přesný princip neznám,
Přesný princip neznám, ale systém by měl kombinovat všemožné senzory (radar, kamery, ultrazvuk), doplněné laserovým skenerem.
Bude to asi fungovat
Bude to asi fungovat podobně jako systém od Citroënu, který sleduje pomocí kamery a image recognition bílou čáru. Použitelné to tudíž bude hlavně na dálnících. Na nenalajnovaných okreskách samá zatáčka si autopilot pravděpodobně ani neškrtne.