Vodíkový kamion Mercedes-Benz ujel 1047 km na jednu nádrž

Vodíkový kamion Mercedes-Benz GenH2 Truck ujel mezi Wörthem nad Rýnem a Berlínem vzdálenost 1047 km. Daimler pokračuje ve své vodíkové strategii.

Podle Daimler Truck je technologie palivových článků na vodík správným řešením pro dekarbonizaci flexibilní a náročné dálkové nákladní silniční dopravy. Pro veřejnou silniční dopravu registrovaný prototyp Mercedes-Benz GenH2 Truck – vodíkový kamion – ujel v rámci akce Daimler Truck #HydrogenRecordRun vzdálenost 1047 km na jedno naplnění palivových nádrží kapalným vodíkem

Vozidlo poháněné systémem palivových článků cellcentric a vybavené systémem nádrží na kapalný vodík se vydalo na rekordní jízdu v pondělí 25. září odpoledne od zákaznického centra divize nákladních vozidel Mercedes-Benz ve Wörthu nad Rýnem a dokončilo ji v úterý 26. září ráno v Berlíně.

Nákladní vozidlo absolvovalo jízdu plně naložené, tedy s celkovou hmotností 40 tun, a za reálných podmínek, aniž by za jízdy vypouštělo emise CO2. Rekordní jízdu se zaplombovanými palivovými nádržemi a kontrolami stavu ujetých kilometrů ověřila nezávislá organizace TÜV Rheinland a potvrdila ji ve své inspekční zprávě.

Po úspěšné rekordní jízdě přejel s nákladním vozidlem cílovou čáru v ulici „In den Ministergärten“ v městské části Berlín-Mitte Andreas Gorbach, člen představenstva společnosti Daimler Truck AG odpovědný za techniku nákladních vozidel: „Chceme-li dekarbonizovat nákladní dopravu, potřebujeme technologie elektrického pohonu napájené jak ze sad akumulátorů, tak z palivových článků na vodík. Ideální oblastí pro použití nákladních vozidel s palivovými články jsou flexibilní a náročně přepravní úkoly v dálkové dopravě. Překonáním hranice 1000 kilometrů na jedno naplnění palivových nádrží jsme nyní působivým způsobem dokázali, že vodík má pro nákladní vozidla velmi slibné perspektivy. Současně jsme výrazně pokročili v přípravách prototypu pro sériovou výrobu. Naše dnešní rekordní jízda má také připomenout, že pro dekarbonizaci nákladní dopravy potřebujeme kromě správných technologií pohonu ještě další dva faktory: infrastrukturu pro zelené energie a konkurenceschopné náklady oproti konvenčním vozidlům.“  

Před jízdou byl kapalný vodík do nádrží vozidla Mercedes-Benz GenH2 Truck načerpán z plnicí stanice společnosti Daimler Truck v jejím vývojovém a zkušebním centru ve Wörthu. Společností Air Liquide dodávaný vodík pochází z obnovitelných zdrojů, protože byl vyroben z biometanu s průkazem původu. Kapalný vodík, hluboce zchlazený na -253 °C, byl naplněn do dvou palivových nádrží schopných pojmout 40 kg paliva a uložených po stranách podvozku.

Díky mimořádně dobré izolaci palivových nádrží vozidla může být vodík uchováván při potřebné teplotě po dostatečně dlouhou dobu bez aktivního chlazení. Obě palivové nádrže byly před zahájením rekordní jízdy #HydrogenRecordRun zaplombovány organizací TÜV Rheinland. 

Daimler Truck při vývoji vodíkových pohonů dlouhodobě upřednostňuje kapalný vodík. V porovnání s plynným vodíkem má tento nosič energie v kapalném skupenství výrazně vyšší hustotu energie na jednotku objemu. Díky tomu lze přepravovat větší množství vodíku, což výrazně prodlužuje dojezd a umožňuje výkonnost vozidla, která je porovnatelná s konvenčními nákladními vozidly na naftu.

Daimler Truck důsledně uskutečňuje dvojitou strategii založenou na elektricky poháněných vozidlech napájených palivovými články na vodík nebo sadami akumulátorů.

Daimler Truck se jako jeden z největších výrobců užitkových vozidel na světě zavázal k plnění Pařížské dohody o klimatu. Cílem je nabízet na klíčových globálních trzích (Evropa, USA, Japonsko) nejpozději od roku 2039 pouze nová nákladní vozidla s klimaticky neutrálním provozem.

Nákladní vozidla s akumulátorovým elektrickým pohonem jsou správnou volbou pro rozvážkovou dopravu i pro dálkovou dopravu s pravidelným provozem na plánovaných trasách s vhodnými vzdálenostmi a možnostmi nabíjení.

Vodíkové pohony mohou být lepším řešením především pro velmi flexibilní a mimořádně náročné úkoly v těžké nákladní dopravě a v dálkové dopravě. Pro úspěšný přechod na bezemisní technologie je kromě toho rozhodující dostupnost příslušné infrastruktury spolu s dostatečným množstvím zelené elektrické energie a zeleného vodíku. Společnost Daimler Truck je přesvědčena o tom, že rychlé a nákladově optimalizované pokrytí této spotřeby energie je možné pouze pomocí obou technologií. 

Z Berlína do Berlína: Třetí rok vývoje nákladních vozidel na vodík

Před třemi roky, 16. září 2020, oznámila společnost Daimler Truck v Berlíně, že bude intenzivně investovat do vodíkové technologie. Předseda představenstva společnosti Daimler Truck, Martin Daum, tehdy veřejnosti poprvé představil Mercedes-Benz GenH2 Concept Truck, který potvrdil technologickou strategii společnosti.

Následovalo založení společného podniku cellcentric s koncernem Volvo Group, který uvede do provozu jeden z největších závodů na výrobu palivových článků v Evropě. Od roku 2021 jsou důkladně testovány první prototypy Mercedes-Benz GenH2 Truck, které nedávno prokázaly svou výkonnost překonáním Brennerského průsmyku, jenž patří mezi hlavní tepny evropské nákladní dopravy.

Úspěšná rekordní jízda #HydrogenRecordRun je nyní dalším milníkem na cestě k trvale udržitelné silniční nákladní dopravě. První nákladní vozidla s palivovými články začnou zákazníci testovat ve svém vlastním provozu v nadcházejících letech. Vývoj tak probíhá podle časového plánu společnosti Daimler Truck. Mercedes-Benz GenH2 Truck bude připraven pro sériovou výrobu ve druhé polovině tohoto desetiletí. 

3 Comments on “Vodíkový kamion Mercedes-Benz ujel 1047 km na jednu nádrž”

  1. spis nez kolik ujel by me zajimalo za kolik eur to ujel, vime ze ujel 1047km na 40 kg vodiku, sporada tedy cca 3,82kg vodiku na 100km, prumerna cena 1kg vodiku je aktualne v Nemecku 14 eur, ale to je vodik vyrabeny ciste ze zemniho plynu a bez dani, neb vodik aktualne neni zatizeny spotrebnima danema, tedy tech cca 1050km ujeli za smesnych 560 eur, coz neni nijak silena cena za palivo, kolik ale kostuje takovy vodikovy tahac proti dieselovemu?

    naftovy kamion podobne trasy jezdi se spotrebou 26-30 litru nafty na 100km a aktualne prumerna cena nafty je 1,88 eur za litr, coz mame cca 513-592 eur , tedy vesmes podobnou sumu

    elektricky, z toho co reportuje Pepsi jiz vime ze prumerna spotreba Tesla Semi je 2.1kWh na mili, na trase cca 1050km (cca 621 mil) by tedy spotreboval cca 1304kWh, v Nemecku jiz maji nekolik stojanu pro nabijeni autobusu a kamionu a vime ze cena za kWh na danych stojanech je 59 centu za kWh, tedy suma cca 770 eur, cena Tesla Semi je srovnatelna nebo nizsi s naftovymi tahaci stejne kategorie, prumerne naftovej tahac v EU stoji cca 160-170 tisic eur, Tesla semi v USA vychazi na 180 tisic dolaru

    u elektrickeho tahace je potreba usvest, ze kuprikladu prave Pepsi ma vetsinu nabijeni zdarma, nabijeni ji zajistuje z vetsinove casti cca 90% jejich OZE instalace na logistickych centrech kde ty tahace nabiji, ale pro vypocet vetsiny logistik je zatim treba pocitat s cenou verejnou u verejnych nabijecek

    1. Ty 40kg nádrže jsou v kamionu 2. Nějaké další detaily ve videu tady:
      //totalenergies.cz/blog/kamiony-vymeni-naftu-za-elektrinu-a-vodik
      1kg vodíku obsahuje 33kWh energie, pokud se ve vozidle využije 50%, tak při spotřebě 8kg/100km je k pohonu využito 132kWh. To zhruba odpovídá spotřebě elektřiny u Tesla Semi.
      //www.motormatchup.com/efficiency?id=607714741f6c21a772fbf034

      Mimochodem takto vypadají nádrže pro 40kg vodíku při tlaku 350 barů:
      //fuelcellsworks.com/news/gaussin-makes-its-mark-on-the-2022-dakar-rally/
      https://youtu.be/vQLZG54i7kU?t=47

      Kryogenní nádrže jsou tedy o dost kompaktnější, ale zkapalňování je ještě více ztrátové.

      Další neuvěřitelná diskuse, nechte nás být ať realizujeme svoje iluze, nastavíme plničky, nakoupíme busy a ono se to rozjede. Proč by to ale tady mělo být jiné, když jinde vodíková infrastruktura krachuje.
      //zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/bori-se-vodikova-bublina-v-dansku-navzdory-planum-zaviraji-v/r~4567c3fa53c911eeb1f50cc47ab5f122/

      V roce 2016 s tím začali s tím, že „Země má dnes obrovské přebytky elektřiny z větrných elektráren“
      //www.hybrid.cz/dansko-ma-devet-vodikovych-cerpacich-stanic/

      z čeho chtějí ale vyrábět vodík tady, leda tak z plynu a ropy…

      Proč opakovat ověřené chyby. Je potřeba řešit zdroje energie a ne naopak zavádět ty nejdražší a nejméně efektivní spotřebiče…

Napsat komentář