Vodíkové palivové články budou lehčí a méně nákladné, slibuje americká firma

Společnost Hyzon Motors se sídlem ve státě New York přišla s patentovanou technologií palubního systému pro skladování vodíku.

Vodíkové auto Toyota Mirai při čerpání vodíku do nádrže
foto: Toyota

Nová technologie společnosti Hyzon Motors by mohla vést ke snížení hmotnosti a výrobních nákladů užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články. Mezitím na druhé straně zeměkoule oznámil největší indický dodavatel ropy projekt zaměřený na ekologický vodík. Nizozemská vláda zase zadala zakázku na dotaci ve výši 3,6 milionu eur pro zařízení, které by vyrábělo zelený vodík na moři.

Nová technologie americké společnosti Hyzon Motors používá lehké kompozitní materiály a má ambice snížit celkovou hmotnost systému, náklady na skladovací systém a počet potřebných výrobních komponent.

Základ tvoří systém s jedním stojanem a kapacitou pro uložení pěti vodíkových lahví. Skladovací systém je přitom variabilní a lze jej adaptovat pro počet vodíkových lahví od pěti do deseti kusů. Technologie byla instalována v pilotních vozech v Evropě. Lze očekávat, že od 4. čtvrtletí 2021 bude nasazena ve všech vozidlech.

V Indii roste první továrna na výrobu ekologického vodíku

Státní ropná a plynárenská společnost IndianOil informovala, že ve své rafinérii Mathura postaví první indickou továrnu na výrobu ekologického vodíku. Předseda představenstva Shrikant Madhav Vaidy uvedl, že společnost má projekt větrné elektrárny v Rádžasthánu a hodlá přivést tuto energii do rafinerie v Marthuře tak, aby v ní vyráběl absolutně ekologický vodík pomocí elektrolýzy. Do roku 2023 až 2024 chce společnost zvýšit rafinérskou kapacitu o 25 milionů tun.

„Podle našeho názoru nahradí zelený vodík paliva emitující uhlík, která se používají v rafinériích ke zpracování ropy na produkty s přidanou hodnotou, jako je benzin a nafta. Kromě toho máme několik plánů na další rozšíření, které jsou již schváleny. Nebudeme mít vlastní elektrárnu a budeme využívat energii ze sítě, nejlépe zelenou. To pomůže dekarbonizovat část výroby,“ dodal Vaidy.

Dotace pomůže projektu na využívání zeleného vodíku na moři
Nizozemská agentura pro podnikání (RVO), která je výkonným orgánem ministerstva hospodářství a politiky v oblasti klimatu, udělila společnosti PosHYdon dotaci ve výši 3,6 milionu eur. Peníze jsou určené na projekt v Severním moři pro využívání zeleného vodíku na funkční plošině.

Elektřina vyráběná větrnými turbínami na moři bude pohánět vodíkovou elektrárnu. Stěžejní jsou dva procesy: přeměna mořské vody na demineralizovanou vodu a elektrolýza vody k výrobě zeleného vodíku. Cílem projektu je získat zkušenosti v oblasti energetických systémů na moři.

Zelený vodík smíchaný s plynem bude dopraven stávajícím plynovodem na pobřeží. Elektrolyzér o výkonu 1 MW bude vyrábět maximálně 400 kg zeleného vodíku denně.

Univerzita ve Strathclyde ve Spojeném království povede výzkumný projekt Ocean-REFuel v hodnotě 10 milionů liber. Cílem bude zkoumat způsoby přeměny energie oceánů na paliva pro využití v oblasti vytápění, skladování energie a obtížně dekarbonizovatelných dopravních aplikací.

Německý federální program za 507,5 milionu eur

Evropská komise schválila německý federální program na pořízení užitkových vozidel šetrných ke klimatu v hodnotě 507,5 milionu eur. Bude platit do konce roku 2024 a je otevřen podnikům ze všech odvětví. Nabízí přímé dotace a podpora bude založena na výběrovém řízení. Německá vláda chce motivovat k přechodu na užitková vozidla šetrná ke klimatu, zejména dopravní podniky.

Automobilka Toyota se dlouhodobě zaměřuje na rozšíření vodíku jako paliva nejen pro osobní automobily, ale také nákladní vozy na vodík a vodíková plavidla. Její model Mirai druhé generace disponuje třemi nádržemi na skladování vodíku. Má dojezd až 850 kilometrů. Po celém světě si ji pořídilo již více než 10 000 spokojených zákazníků. Toyota strategicky a cíleně upevňuje partnerské vazby na poli obnovitelných zdrojů.

tisková zpráva

16 komentářů u “Vodíkové palivové články budou lehčí a méně nákladné, slibuje americká firma”

  1. :)))) tvl ROKFORPÍPL HK prý elektřtina z „ekologicky
    :)))) tvl ROKFORPÍPL HK prý elektřtina z „ekologicky čistého ropného vodíkového generátoru“ :))))))))))))) děsběs ropný prsata se cpou úplně fšude… prý výstup „čistá kovy kontaminovaná pitná voda“ dblvé… :))))))))))))))

    ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/221411000100813/video/857538

    eště větší blbec než sme doufali že weiner 😉

  2. „Nebudeme mít vlastní elektrárnu a budeme využívat
    „Nebudeme mít vlastní elektrárnu a budeme využívat energii ze sítě, nejlépe zelenou.“ – nejlépe? Takže když to nevyjde, tak už vodík nebude „zelený“??

    „Vodíkové palivové články budou lehčí a méně nákladné, slibuje americká firma“ – kde se mluví o palivových článcích? Já vidím informaci jenom o „nádržích“.

  3. Soudruzi z bruselského politbyra si odhlasovali půl miliardy
    Soudruzi z bruselského politbyra si odhlasovali půl miliardy na lety soukromými bizjety.

    Tak se nýmandi koukejte snažit ušetřit pár gramů CO2 a nezapomeňte se u voleb pořádně ohnout a hodit to prounijním stranám. Za hlas eurosvazáka půl kila vazelíny zdarma.

    https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/eu-bojuje-za-nizsi-emise-zacne-ale-utracet-vic-za-soukrome-tryskace-40369044

  4. „Elektrolyzér o výkonu 1 MW bude vyrábět maximálně 400
    „Elektrolyzér o výkonu 1 MW bude vyrábět maximálně 400 kg zeleného vodíku denně.“ Takže 1kg vodíku na který ujede Toyota Mirai 100km se spotřebuje 60KW elektrické energie. To stačí baterkovýmu elektromobilu na ujetí 300km. A to se vyplatí.

Napsat komentář