Toyota stále věří a investuje miliardy na podporu vodíku

Toyota se bude podílet 15 mld. jenů na financování dalšího fondu na podporu nových technologií, zejména vodíku.

Vodíkové auto Toyota Mirai. Mirai Creation Fund III chce získat celkem 100 miliard jenů, tedy asi 20 miliard korun, na podporu rozvoje inteligentních technologií, robotiky, vodíkové technologie, elektrifikaci a vývoj nových materiálů.
foto: Toyota

Cílem fondu, který zahájí činnost letos v říjnu, je investování do podniků, které disponují technologiemi schopnými zajistit růst pro budoucí generace. Zároveň bude podporovat technologie pomáhající k dosažení uhlíkové neutrality. Do fondu se přibližně do konce března příštího roku budou moci hlásit další investoři.

Jednou z hlavních náplní investic fondu má být vodík, tedy vodíkový pohon, výroba vodíku a jeho distribuce. Vodíkovou technologií se Toyota zabývá již několik let.

Vodíkovou mobilitu testuje v rámci svého města Woven city, vytvořila první vodíkové lodě, nákladní vozidla nebo vlaky. Již šest let také brázdí silnice první sériový vodíkový vůz Toyota Mirai.

Druhou řadu vozu Mirai Toyota začala prodávat i v ČR. Česká vláda nedávno schválila vodíkovou strategii, která počítá s výstavbou čerpacích stanic na vodík. Do roku 2030 by v Česku mohlo jezdit 40 000 až 50 000 vodíkových osobních aut.

tisková zpráva

50 Comments on “Toyota stále věří a investuje miliardy na podporu vodíku”

    1. ta dohoda znamena ze jim musis nekolik dni predem zavolat a
      ta dohoda znamena ze jim musis nekolik dni predem zavolat a dohodnout se na konkretni cas kdy prijdes natankovat, asi jako si zavolat na cerpacku ONO u Vysokeho Myta ze ve stredu ve 4 hodiny a 20 minut odpoledne tam prijedes tankovat a chtel by sis zamluvit rezervaci na tankovacim stajanu na benzin 😀

      Neratovice maj taky tu nevyhodu, ze Mirai a Nexo tam nenatankujes ani z polovinym pac maj malej plnici tlak vhodny spise pro autobusy kde ty tlaky jsou rekneme polovicni

  1. 8. února 2003 Televizní kamery, mobilní telefony a dokonce
    8. února 2003 Televizní kamery, mobilní telefony a dokonce i automobily budou jednou poháněny vodíkem…“ George W. Bush :))))D_

    idnes.cz/zpravy/zahranicni/vodik-jednou-spasi-svet-predpovida-bush.A030207_234146_vedatech_pol

    csfd.cz/film/237920-w/prehled/

    youtube.com/watch?v=7_-v6pyz7tA

    kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

  2. vodík fejk, lucid fejk, hedička … jj :))) rozmldávka
    vodík fejk, lucid fejk, hedička … jj :))) rozmldávka starých světových ropných pořádků pokračuje. Začalo to 1.elektromobilní fordovou válkou 1908, následovala 2há EV1 1996, pak do toho mlask hodil vidle 3tí 2012 pak nepřítel mýho nepřítele je žluťáka spřáhnul, vosolil bitšitem podrývajícím samotný dolar… co chcete většina lidí jsou blbci :)))

    1. Mě by zajimaly 2 věci
      1– Jestli Japonská vláda podporuje

      Mě by zajimaly 2 věci
      1– Jestli Japonská vláda podporuje granty rozvoj vodíku (elektromobilů) jako EU
      ( Když Honda dala k ledu Vodík tak to na to moc nevypadá i když mercedes který čerpal granty v EU přehodnotil postoj Už jen nákladní doprava ? )
      2– Co tet děla Panasonic po ukončení spolupráce s Teslou Jestl investuje své know-how do rozvoje Japonských (asijských ) elektromobilu tak se máme na co těšit
      Osobní Názor — Tesla udělala chybu
      Panasonic má jedny z nejkvalitnějších akumulátorů
      Jak to bude s LG

      TESLA u vrcholných modelů S a X postupně snížila záruky
      Nejprve bylo “ 8 Let “ bez omezení počtu najetých km .
      Potom přišlo 8 Let nebo 240000 km co nastane dřive , se zachováním alespoň 70 % kapacity akumulátoru po dobu trvání záruky.
      V současnosti je to 8 Let nebo 160 000 — 192 000 km co nastane dřive , se zachováním alespoň 70 % kapacity akumulátoru po dobu trvání záruky.
      Jestli u nových článku od LG poklesne kvalita Bude mít ostře sledovaná Tesla VELKÝ PROBLÉM.
      https://www.tesla.com/cs_CZ/support/vehicle-warranty

      1. Obávám se, že poklesy záruky odpovídají tomu, jak se
        Obávám se, že poklesy záruky odpovídají tomu, jak se získávají zkušenosti proti předpokladům, v zásadě očekávám, že to bude dost jedno, kdo udělal kterou baterku. Záruka se čekám ustálí +-5 let (tradiční první majitel vozidla) a 100~150 tis km – jeho nájezd při zachování 70 procent kapacity. Samozřejmě v reálu bude rozhodovat, jak se kdo bude k baterce chovat – nicméně v sumáru nedobré to zprávy pro trh ojetin za akceptovatlenou cenu

        1. Na jednu stranu se mluvi jak se technologie zlepšuje .
          Na

          Na jednu stranu se mluvi jak se technologie zlepšuje .
          Na druhou stranu výrobce snižuje záruky na funkčnost ?
          Jak potom chcete aby nevěřící lidé začali elektromobilům více důvěřovat když sám výrobce jim k tomu dává nové argumenty že
          tomu tak není .
          Ten kdo za Elektromobi zaplatití nemalé peníze tak přece logicky požaduje aby byla vysoká pořizovací cena podložena garancí na funkčnost .

      2. Já na stránkách vidím u S a X teda furt 240 tis. km nebo 8
        Já na stránkách vidím u S a X teda furt 240 tis. km nebo 8 let.
        U TM3 SR 8 nebo 160 tis. km.
        U zbytku 8 let nebo 192 tis. km.

        Takže ta záruka je logicky zhruba podle velikosti baterie, respektive počtu cyklů, které ta baterie na daný nájezd udělá.

        Neomezená záruka byl jen počáteční marketing, protože nic nevydrží neomezeně dlouho. 🙂

        Zrovna tady fousáč tvrdí, že degradace cca 12 % po 5 letech a 255 tis. km.

        https://www.youtube.com/watch?v=nXDr_CTOdMc

  3. Uz s prvním Priusem si lidi delali srandu ze je to zbytecne
    Uz s prvním Priusem si lidi delali srandu ze je to zbytecne složitý a vlastně celkové na nic. A jak dnes vidíme, udala Toyota směr, který vyústil v bev a phev jakmile to technologie dovolily.

    Vodík bude určitě alternativa a toyota se na něm zase odliší. Něco jako marketing.

    1. Rozdíl je v tom, že hybrid jde fyzice naproti a vodík
      Rozdíl je v tom, že hybrid jde fyzice naproti a vodík navzdory. Fyziku prostě neokecáte. Ať už bude technologie palivových článků jakákoli, ztráty vzniklé stlačováním nebo zkapaloňováním, obvykle vicečetným, protože na plničku se to musí nějak dopravovat, budou vždy značné. A taky by se muselo vyřešit, co s tou vodou, které to vyprodukuje 10l na 100km. Upouštět to za mrazu na silnici asi není to pravé ořechové a pokud by těch jezdilo opravdu hodně, znamenalo by to permanentní ledovku. Takže další nádrž, která musí mít dostatečný objem, aby s rezervou pochytala vše, co auto vyprodukuje mezi tankováním, kdy by se to asi souběžně vypouštělo. Ta nádrž by musela být vyhřívaná, aby to při delším stání v mraze nezamrzlo, atd atd..

      1. Odpadni voda To se mi nechce věřit že je toho tolik 10L na
        Odpadni voda To se mi nechce věřit že je toho tolik 10L na 100km
        Když vodikový Mirai testovali v Polsku tak tu odpadní vodu pili
        V interiéru je tlačítko na řízené vypouštění
        https://www.youtube.com/watch?v=dqJOZaVbBdo

        Zavést do interiéru a posádka bude muset povinně upíjet Doplnovat pitný režim <3 Vodík ?

        Ve videu z roku 2015 zaznělo Okolo roku 2020 budou v Polsku první plnící stanice Dosud žádná nestojí
        Na mapě https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.139384&lng=11.190114&zoom=2
        Jsou zaznačeny 2 ve výstavbě ( Gdansk a Varšava )
        Ale co je zajimavé v ČR je možné Vodík natankovat (
        po předchozí domluvě kontaktní osoba Lukáš Polák +420 608 364 380 )
        Na mapě přibyla také další plnící stanice ve výstavbě
        Po Praze , Brne , Litvínově , Ústí na labem , Ostravě ( která na mapě není) Přibyla Plzen

          1. To neni otazka, to je zakon zachovani hmoty. Atomy, ktere
            To neni otazka, to je zakon zachovani hmoty. Atomy, ktere vstupuji do chemicke reakce z ni tez vystupuji. Meni se jen vazby mezi nimi. Takze pokud to nema jaderny reaktor, kde by se jeden prvek menil v jiny (nebo jine, pri rozpadu), coz nema, tak to, co pisete, je pravda.

              1. minus E/c^2, kvuli Einsteinovi, kde E je energie uvolnena pri
                minus E/c^2, kvuli Einsteinovi, kde E je energie uvolnena pri spaleni vodiku a c je rychlost svetla. Ale pocet atomu zustane zachovan. Jen se v molekule jevi jakoby byly o neco lehci. V praxi vodikovych automobilu je to zcela zanedbatelne.

                1. Ja teda myslel ze H2O se vypousti v prubehu jizdy ve forme
                  Ja teda myslel ze H2O se vypousti v prubehu jizdy ve forme vodni pary a to co vzdycky ukazuji ze se da pit je jen nejaky kondenzat na stenach potrubi, ktery se v zaveru cesty vyfoukne ven aby uzivatel nemel v garazi louzicku.

                2. Je to tak, té páry bude víc než kondenzované vody.
                  Je to tak, té páry bude víc než kondenzované vody. Letadla se s tím vůbec párat nebudou a tu vodu budou vypouštět průběžně, vlaky určitě taky. Jenom ty auta to budou skladovat v nádržce aby nečůrali v mrazu na silnici.

          2. Odpadni voda Zaleži na poměru vodní páry / vodnich kapek
            Odpadni voda Zaleži na poměru vodní páry / vodnich kapek ?

            Tak už vím proč je výroba těžké vody tak nákladná
            Elektrolýza 60kWh velmi energeticky náročný proses v tom je započítaná energie nutná ke stlačení na plnici tlak do vodíkových nadrží ?

            Ostrava připravuje výrobu vodiku z koksárenského plynu
            Jaká bude energetická náročnost při tomto procesu výroby ?

            1. Myslím, že se počítá jen čistě s výrobou, takže
              Myslím, že se počítá jen čistě s výrobou, takže natlakovat to pro převoz, dopravení na stanici a tam to natlakovat na 750 baru, tak dohromady by to mohlo i těch 100kWh dát. O tom nic moc nevím, dům za dotaz, dovzdelam se. Ale v základu se mi to moc nelíbí, protože je to produkt fosilních paliv.

          3. Na hytep.cz tvrdí 50 kWh ale i tak je to hrozně moc .
            V


            Na hytep.cz tvrdí 50 kWh ale i tak je to hrozně moc .
            V současnosti se celková účinnost pohybuje okolo 50 – 60 % v závislosti na využití technologie elektrolyzéru. Na výrobu 1 kg vodíku je potřeba cca 9 l vody a cca 50 kWh elektrické energie.

            Na výrobu 1 kg vodíku a 8 kg kyslíku je potřeba 8,92 litrů demineralizované vody tzn. vody zbavené všech přítomných minerálů (ještě čistší než destilovaná voda).

            https://www.hytep.cz/cs/faq

            1. Hytepu bych úplně nevěřil, v představenstvu je arcilhář
              Hytepu bych úplně nevěřil, v představenstvu je arcilhář Macek, ten si čísla upravuje jak se mu to hodí, viz kam kráčíš elektromobilito. Všude se píše kolem 50-60kWh na což EV ujede 300-400km, případně Ioniq v létě ve městě klidně i 600.

      2. Me by hlavne zajimalo, jestli to vypousti jen vodu.
        Aby ty

        Me by hlavne zajimalo, jestli to vypousti jen vodu.

        Aby ty nove palivove clanky nebyly drahe, nemaji platinu ve forme kovoveho filmu, ale ve forme nanocastic na nosici (polymerni vlakna nebo uhlikove castice) – to je naneseno na povrch membrany pro transport protonu (PEM). Muze to vypadat treba takhle:

        https://www.researchgate.net/figure/Schematic-of-the-hydrogen-fuel-cell-architecture-using-an-ultra-low-Pt-loading-thin-film_fig1_269800702

        A ted je otazka jak je to stabilni treba pri vysoke zatezi, jeslti se nemuze stat, ze se po dobu zivotnosti obcas nejaka ta platinova nanocastice uvolni z polymeru a dostane se do vyfuku. Platina je dobry katalyzator, zvlast ve forme nanocastic, ktere se snadno dostanou pres bunecnou membranu.

        Sice i kdyby na vodik jezdili vsichni, tak by tech castic bylo mnohem min nez castic ze spalovacich motoru. Ale zase by mohly byt chemicky aktivnejsi. Ani nevim jestli uz nekoho napadlo toto zkoumat jako mozne riziko.

        1. O zdravotním riziku platiny moc nevím, ale vím, že jsem se
          O zdravotním riziku platiny moc nevím, ale vím, že jsem se kdysi bavil s jednou absolventkou VŠB, která dělala závěrečnou práci na téma obsah těžkých kovů podél dálnic a dospěla k tomu, že v okolí dálnic je poměrně nezanedbatelná koncentrace platiny z katalyzátorů. Vliv na mutace organizmů už nezkoumala, ale mám za to, že z těch membrán by se to třeba nemuselo uvolňovat víc než z těch současných katů.

        2. vo tom už tady blafáme roky, samozřejmě že z laufu
          vo tom už tady blafáme roky, samozřejmě že z laufu nepůjde pitná voda tak jak píár zpočátku vodíkový ofenzívy proti elektromobilům prezentoval chlastáním celebrit ze sleničky vody z laufu :)))))

          https://youtu.be/xdSCq2G8iy0?t=26
          tvl i ta krůgrbloncka germánská…
          https://youtu.be/aj0-eAAmvxk?t=78
          https://youtu.be/ex1NZ8-bXvg?t=38

          To dá rozum, když celý vodíkový ansábl je energetický fejk tak vod fejku se dají historycky odvozeno vočekávat leda tak další P*ŮSERY :))))) Já natankujte si drink z laufu blázni, za kolíkže ??? :))DDD

          kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil

          1. Teda pit cistou H2O bez mineralu a iontu mozna se stopovym
            Teda pit cistou H2O bez mineralu a iontu mozna se stopovym mnozstvim platiny — se divim, ze jim pak nebylo trochu spatne z osmotickeho tlaku.

            Na druhou stranu, v 90. letech prodejci Amway bezne predvadeli piti prostredku na myti nadobi, takze je videt jaky za ta leta tento druh lidi udelal pokrok.

      1. Na jednu stranu ano k elektromobilům přistupují velmi
        Na jednu stranu ano k elektromobilům přistupují velmi opatrně
        Sice je už víc jak 20 Let na některých trzích prodávají a nově navyšující se výroba v Čině
        Na druhou stranu nabízi nejširší mix Nabídku pohonu .

        Ani elektromobily ani vodík nedokáží pokrýt celý sektor osobní / nálkadní dopravy.
        Budoucnost je v mixu pohonů paliv

        1. me prijde hlavne desne vtipne u Toyoty jak se k tomu stavej,
          me prijde hlavne desne vtipne u Toyoty jak se k tomu stavej, nejdriv s velkou slavou odstranili diesel a prestali ho vyvyjet, diesel jim zustal snad jen v nejakych vetsich SUV, pak s velkou slavou diky hibridum byli asi prvni kdo v Eu dosahl do bodu kdy nemusi platit zadnou emisni pokutu, aby nakonec ohlasili ze vyvyji diesel-hybrid a auto ktere vodik spaluje misto prevadi na elektrinu 😀

          jako bude to jeste sranda pozorovat jejich vyroky pdole toho jak se bude menit situace na svetovych trzich, vesmes jsou uplne stejni jako kazda jina automobilka, proste hlasaj co je zrovna popularni v ruznych krajinach

          kdybych dnes kupoval hybrid, tak to urcite bude Toyota, Corolla, Yaris maj v hybridech super cenu, to je konkurenceschopne auto, ale u vodiku jsou totalne mimo a to co ted nabizej neni naprosto konkurenceschopne, realna cena toho auta s tim co nabizi je tak polovicni tomu co za ni chtej, a to jeste jen nedkde, v CR totalne mimo a normalni clovek by za to auto nedal ani petinu te ceny

    2. rozdil je v tom, ze vodik propaguji od 90 let kdy slibovali
      rozdil je v tom, ze vodik propaguji od 90 let kdy slibovali vodikove auto pro kazdeho za par let, a tech par let je dnes temer 30 let a nova Mirai teda pro kazdeho fakt neni, neb nova Mirai je zvenku velikostne auto vyzsi stredni az luxusni tridy a jejima konkurentama jsou co se vnejsich rozmeru tyce treba Mercedes E, vnitrnima rozmerama se ale Mirai rovna s auty jako je VW Golf, vykon je taky takovej nemastnej, za auto s cenovkou 1,8 mice dostanes vesmes 4 mistne auto s kuirkem na urovni Golfa a vykonem 134kW, jako fakt?

      a kdys pominu ty blazny co za to ty penize daj z nejakeho fandovstvi nebo proto ze jim to z pulky zaplati dotace a z druhe pulky do toho budou tankovat vlastni palivo z vlastni rafinerie, tak kdo si koupi takove auto co ma naklady na palivo cca 3,5 koruny na km? firmy, tem TCO u takoveho auta vyjde naprosto nesmyslne, TCO u Mirai vychazi podobne jako u 6-8 valcovych benzinaku, ….nechal jsem schvalne spocitat kolegu ve firme TCO na Mirai s rozmezim ceny 1,8-2 milionu a jine auto za cenu 1,8-2,2 milionu s jakymkoliv jinym pohonem, tedy auta az o 400 tisic drazsiho nez Mirai, a vyslo to cca nastejno, spocital treba Mercedes E AMG 53 kombi a Touarega eHybrid za 2,2 milionu a vysli pri provozu na 4 roky a 160 tisic km v TCO o par tisic lepe, nez Toyota Mirai za 1,8 milionu 😀

      1. Dost casto se setkavam s argumentem `tezke baterie nejsou
        Dost casto se setkavam s argumentem `tezke baterie nejsou reseni, dejte tam lehky vodik’. Pritom si vetsina lidi hned predstavi pul tunovou baterku.

        Tak jsem si po trochu googleni udelal takovou tabulku, abych to porovnal. Baterie je sice tezka, ale zase BEV nema spoustu jinych veci co spalovak nebo FCEV ma.

        V tabulce je vykon motoru, pohotovostni hmotnost, uzitecne zatizeni, dojezd:

        Skoda Octavia 1.6 MPI 75 kW, 1305 kg, 660 kg, 700 km

        Hyundai Ioniq Electric 1 88 kW, 1420 kg, 460 kg, 210 km

        Tesla 3 mid range 192 kW, 1672 kg, 433 kg, 410 km

        Tesla 3 long range 192 kW, 1730 kg, 433 kg, 568 km

        Tesla 3 long range dual 324 kW, 1931 kg, 449 kg, 455 km

        Toyota Mirai 1 113 kW, 1850 kg, ? kg, 502 km

        Toyota Mirai 2 136 kW, 1920 kg, 495 kg, 643 km

        Jak vidite, krom te nejdrazsi Tesly, jsou vodikove Toyoty tezsi nez uvedena bateriova auta a napriklad Hyundai Ioniq neni o moc tezsi nez benzinova Skodovka.

        Palivove clanky a nadrze Toyoty Mirai 1 dohromady vazi 143 kg. Pak ale jeste potrebuje 1.6 kWh NiMH baterii pro start a rekuperaci, ktera vazi 47 kg, jemne filtry vzduchu a kompresor pro O2, to jsem nenasel kolik vazi, ale urcite to nebude lehci nez 10 kg, a jsme na 200 kg.

        Pro srovnani, baterie v Hyundai Ioniq ma vcetne strukturnich prvku hmotnost 267 kg pri vyuzitelne kapacite 28 kWh. To dava specifickou energii 104.9 Wh/kg (clanky samotne maji 167 Wh/kg). “Nadvaha” oproti energetickemu systemu Toyoty je jen 67 kg a celkove je auto dokonce lehci, coz muze mit i jine priciny (nebo jsem na nejakou podstatnou cast FCEV jeste zapomel).

        A to je Ioniq uz zastarale auto. Soucasna maji clanky s mernou energii 260 Wh/kg a nove clanky, pro ktere Tesla prave stavi tovarnu budou mit 360 Wh/kg. S tim, ze se ocekava rust na 480 Wh/kg.

        1. nesrovnavas velikostne a tridne stejna auta
          Octavia a Ioniq je

          nesrovnavas velikostne a tridne stejna auta

          Octavia a Ioniq je nizsi tredni trida
          Tesla 3 je stredni trida
          Toyota Mirai je vyzsi stredni trida

          takze srovnani Octavia Ioniq ma svou hodnotu
          ale srovnani Teslu 3 s Mirai je mimo, Mirai je ve stejne tride kam spata Tesla S, takze pokud chces srovnavat Mirai s Teslou, tak s modelem S

          1. Tak mozne to je. Ale Mirai jsem videl vypnutou na vystave a
            Tak mozne to je. Ale Mirai jsem videl vypnutou na vystave a prisla mi celkem stisnena. Je otazka podle ceho se definuje trida aut. Jestli podle velikosti, vykonu, nosnosti, vnitrniho objemu, nebo jen na zaklade prohlaseni vyrobce. Prinejmensim vykonove je Tesla 3 nejmin o tridu vys nez Mirai.

            1. Tak auta se do tříd rozhodně nezařazují dle výkonu.
              Tak auta se do tříd rozhodně nezařazují dle výkonu. Podle mě jde o velikost a prostornost auta. A jasně, k vyšší třídě patří i vyšší výkon, ale jenom podle výkonu to rozhodně není.

              Tesla 3 patří určitě do střední třídy, velikostně tak nějak k Passatu, Mazdě 6, MB tř. C, BMW 3. I když, prostorem na zadních sedačkách a kufrem by to spíš byla nižší střední.

              Tesla S zase patří do vyšší střední, jako např. MB tř. E, BMW 5, Lexus ES, Volvo S90 a pod.

            2. zakladni trida auta se urcuji rozmery, vnejsi rozmery auta a
              zakladni trida auta se urcuji rozmery, vnejsi rozmery auta a rozvor, tak to maji alespon v USA, v Eu a jinde ve svete se na to pece a vesmes si to vyrobci zarazuji jak chteji, oficialne totiz takova segmentace neexistuje

              takove to sehmentovani v Evrope od A do S si vyrobci urcuji vesmes sami a legislativne to zadnou vahu nema, nekde samozrejme „spravne“, a nekde kde to je na pozmezi tak si spis pridavaj, viz treba Octavia a Superb kde si to Skdoovka radi do toho vyzsiho segmentu

          2. Tablet Model 3 v okamžiku kdy se na zadních permanentně
            Tablet Model 3 v okamžiku kdy se na zadních permanentně 179+ bouchá hlavou vo povinnou sklenenou střechu není střední třída, jen teslafanatyků přání 😉

            kcc-hho.webnode.cz/tesla/tesla-model-3/

            a Mirai je vodíkový fejk 😉

            Mirai 4.890 mm Délka / 1.815 mm Šířka / 1.535 mm Výška
            TMS 4.979 mm Délka / 1.964 mm Šířka / 1.445 mm Výška
            TM3 4.694 mm Délka / 1.850 mm Šířka / 1.443 mm Výška

            kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/toyota-mirai/

            http://www.hybrid.cz/toyota-stale-veri-investuje-miliardy-na-podporu-vodiku#comment-289815

Napsat komentář