Vodík v Česku: alternativa fosilních paliv nabírá tempo

Ještě v nedávné minulosti byl vodík coby zdroj čisté energie používaný pouze v laboratorních aplikacích. Jeho rozšíření bránily nákladné či neexistující technologie, nízká poptávka nebo nedostatečná infrastruktura. Tento trend se však postupně mění a vodík se dostává do popředí jako alternativa fosilních paliv a jako zdroj uchovávání energie – a to i v České republice.

Vodíková strategie ČR jako impuls pro další rozvoj

Jedním z důležitých impulsů roku 2021 bylo schválení takzvané Vodíkové strategie ČR, kterou v polovině července představilo Ministerstvo průmyslu a obchodu.

„Strategie se zaměřuje na vodíkové technologie, které mají potenciál přispět k hospodářskému růstu České republiky. Vzhledem k tomu, že vodík v budoucnu sehraje roli paliva, suroviny a uložiště energie, je strategie určena zejména pro aktéry z oblasti dopravy, chemického průmyslu, energetiky, výrobce vodíkových technologií, uživatele vodíkových technologií a občany,“ vysvětluje Jan Sochor, analytik z České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

V příštích 10 letech strategie vidí hlavní nasazení nízkouhlíkového vodíku zejména v chemickém průmyslu, kde dopomůže ke snižování emisí skleníkových plynů. V oblasti dopravy pak v městské autobusové, železniční, nákladní i osobní přepravě.

Vodíkové autobusy pro Ústí, Ostravu či Karvinsko

O tom, že použití vodíku třeba ve veřejné dopravě přichází ke slovu, svědčí i zájem řady měst o vozidla na tento typ pohonu. „Například Dopravní podnik v Ústí nad Labem nedávno vysoutěžil dodávku 20 autobusů na vodík a město má již stavební povolení na vodíkovou plnicí stanici. O autobusy tankující vodík usiluje i Ostrava, která jich do roku 2023 poptává deset. Další vodíkové autobusy mají od roku 2024 jezdit i na Karvinsku,“ podotýká Jan Sochor.

ČTĚTE TAKÉ: První vodíkové auto Toyota Mirai přijíždí na český trh, cena začíná na 1,7 mil. Kč

Ruku v ruce s rozšiřováním počtu vozidel na vodík logicky roste a nadále má růst i počet plnicích stanic. „Jen rafinérská skupina Orlen Unipetrol staví již letos na našem území dvě nové plnicí stanice na tankování vodíku. Jednu na pražském Barrandově a druhou v Litvínově. Celkem jich jen Orlen do roku 2030 plánuje na našem území postavit celkem 22,“ upozorňuje Jan Sochor.

Česká republika by se v budoucnu navíc měla stát místem, kde se budou vodíkové autobusy i vyrábět. To ostatně plánuje společnost Iveco. „Společnost Iveco momentálně ve Vysokém Mýtě vyrábí autobusy na dieselový pohon a zemní plyn, dalším logickým krokem je pro ně výroba autobusů na elektrický a vodíkový pohon. Pro Českou republiku by to znamenalo výrobu vysoce inovativních autobusů s mezinárodním přesahem,“ sděluje Jan Sochor.

Prototyp „Tatrovky“ na vodík již v roce 2023

Podle výše zmíněné české vodíkové strategie má být hlavním tahounem spotřeby vodíku v České republice doprava, zejména ta nákladní. Nákladní automobily by měly v roce 2050 spotřebovávat zhruba 700 tisíc tun vodíku ročně, dalších 145 tisíc tun pak má připadat na spotřebu osobních automobilů. Těch by mohlo po českých silnicích podle vodíkové strategie v roce 2030 jezdit 45 tisíc a v roce 2050 již 600 tisíc. A už nyní přicházejí dopravci se zapojením vodíkových automobilů do svých flotil.

„Těší nás, že se novým členem České vodíkové technologické platformy (HYTEP) přednedávnem stala i logistická společnost Zásilkovna, která má ambice stát se lídrem využití vodíku v logistice a provozu,“ říká Aleš Doucek, předseda představenstva platformy HYTEP. Kromě samotné dopravy pomocí vodíkových vozidel chce Zásilkovna vybudovat vlastní plnicí stanici i vyrábět vodík elektrolýzou vody z energie ze solárních panelů, které mají být umístěny na střechách jejích distribučních center.

Zajímavým a aktuálním českým příspěvkem do vodíkové nákladní mobility je rovněž vývoj inovativního bezemisního nákladního vozidla, na kterém se podílí konsorcium pěti českých vědeckých institucí a firem, pod vedením společnost ÚJV Řež. „Prototyp elektromobilu s vodíkovým palivovým článkem bude postaven na robustním podvozku Tatra a vybaven řadou podpůrných technologií, které umožní provoz vozidla v náročných podmínkách. Projekt, podpořený Technologickou agenturou ČR, představí nový vůz už v závěru roku 2023,“ zakončuje Aleš Doucek.

zdroj: tisková zpráva

60 Comments on “Vodík v Česku: alternativa fosilních paliv nabírá tempo”

    1. No, možná ani ne. V případě kamionové dopravy to docela dává smysl. Kamiony nefungují jako osobáky, které v drtivé většině nabíjí tak, že se denně ujede max 100 km (= baterie ze 60 na 80 %) a to jde pomalým nabíjením přes noc. Kamion funguje tak, že jede in time dlouhou štreku a nabíjí najednou a rychle. To se bavíme o bateriích s kapacitou 500 kWh a víc. Taková větší benzínka bude muset mít trafo, resp rezervovaný příkon jako prase a k tomu dost výkonné úložiště, což není moc reálné jako ekonomicky tak v mnoha případech ani logisticky. Naší firmě umožnili max jištění 650 ampér. Bylo by zajímavé po ČEZu poptat 10 000 ampér…Asi by nás poslali do *** protože to síť nedá. Podobně fungují i dodávky. Navíc baterka bude těžká a dodávky často jedou na doraz zatížení 3,5 tuny. Pro mnohé by to byl problém, protože by museli koupit náklaďák nad 3,5 tuny = přechod tzv velkou autodopravu = problém. Nákladní doprava v ČR by zatížila síť víc než doprava osobní.

      1. Závisí to na tom, na jaké napětí budou ty baterie stavěné. Pokud by to bylo 1000V, tak trafo by muselo při odběru řekněme 1MW zvládnout 1000A. Je to dost, ale není to nereálné. 22kW přenosová soustava je běžně stavěná na 650A (nominálně), špičkově asi i víc. Tj. na běžné přenosové soustavě několik MW utáhnete.

        1. No to jsem napsal, že to není jen tak a muselo by být k dispozici úložiště na vykrývání špiček. V Čechách mají k dispozici 35 kV, ale i to je málo. Tesla Semi má mít kapacitu 800 kWh na ujetí 800 km a mají v plánu to nabíjet výkonem až 1,5 MW, což je pro mě docela absurdní nápad. Když se sejde víc takových, tak to spolkne příkon několika velkých továren.

  1. Po sedmi letech dělám refresh mých zásob AA baterií.
    Myslel jsem, že po těch řečech tady na Hybridu o ultra mega vývoji přijdu a koupím si baterie minimálně s dvojásobnou energetickou hustotou, než v roce 2014.

    Ale prd.
    GP Ultra Alkaline stejná kapacita 2300mAh, stejná cena cca 9-12 Kč za kus.
    Energizer Ultimate Lithium stejná kapacita 3100mAh, stejná cena 30-40 Kč za kus.

    Kde je ten vývoj chlapi? 😀

    1. Chlapce, vyvoj se odehrava u lithiovych nabijecich clanku. Vase AA alkaline jsou porad stejne a nikdo do vyvoje uz neda ani zlamany groš. Co tim pohanite? Na trhu jsou uz nektere pristroje, ktere funguji na li-ion clanky. Tam je docela dobry cenovy sestup. Ale bacha, existuji i fake clanky, ktere maji v sobe maly fungujici clanek a jsou zvetseny na velikost 18650 a prostor je vyplnen piskem. Napeti li-ion clanku je nominalne 3,6V, ale maji pracovni napetove rozpeti 4,2 – 2,8 V. A hlavne je nutne dodrzovat max a min napeti, jinak jdou do kopru. Nektere maji ochranny chip ktery ochrani prebiti i vybiti a jine jsou urcene jen do pristroju s BMS battery management system. Ale to urcite vite, jen delate ze sebe lichokopitnika.

      1. Poháním tím naprosto vše, co není připojeno na síť. Svítilnami počínaje, trezory na zbraně konče. Tedy dominantně spotřebiče, které
        – mají přiliš malý odběr, aby se vyplatilo tam dávat dobíjecí články
        – musí fungovat kdykoliv a kdekoliv po co nejdelší dobu
        – musí fungovat bez výměny při prvním zapnutí i za dvacet let

        Možnost použít nabíjecí AA za pade místo alkalické za pětku ani nemám smysl komentovat.

        1. Li-ion maji mnohem nizsi samovybijeni nez Ni-MH, teda ty typicke nabijeci AA clanky. Nabite vydrzi vic nez rok a diky velikosti ma Li-ion 18650 slusnou kapacitu. Akorat je nelze diky vyssimu napeti jednoduse pouzit v obycejnych aparatech. Treba takova baterka s LED a 18650 clankem je neskutecne vykonna. Bohuzel diky velkohubym udajum cinskych podvodniku jsou udaje o kapacite znacne zkreslene. Kdyz seriozni vyrobce udava napriklad 3200mAh, tak cinsky smejdi dokazou „vyrabet“ treba 9000mAh za 1/4 ceny. Ale bohuzel neni jeste dostatek pristroju, ktere jsou stavene pro tento zdroj energie, ktery nabizi ca. 10Wh. Prosazuji se podobne pomalu jako EV i pres mnohem lepsi vlastnosti.

      1. No to je sice pěkné, ale pokud se podívám na energetickou hustotu, tak ten Ultimate Lithium Energizer stále drtivě o nějakých 30-40% vede.

        Takže když mi je nabíjení k ničemu, tak posun v energetické hustotě za posledních deset let žádný. A ani s veškerým vývojem se ani zdaleka nepřibližujeme hustotě primárních článků.

  2. Budoucí nová vláda už začíná řešit auta.
    Například Luděk Niedermayer za TOP09:
    „Proto bych více než nesplnitelné či přinejmenším sporné sliby od vlády (této a nové) čekal účinnou, stabilní a v rozsahu umírněnou podporu posunu našeho autoparku k autům s nižšími emisemi. Tedy to, co se u nás takřka systematicky nedělá.“
    https://www.facebook.com/Niedermayer.Ludek/photos/a.1401221073482192/3056162494654700

  3. Prostě „vzájemně výhodná spolupráce“ jako řemen : ani 20 let po vstupu Číny do WTO nesmí působit na čínském trhu samostatně, ale jen prostřednictvím takzvaných společných podniků s čínským partnerem. Tomu přenechávají nejen velkou část zisku, ale svému budoucímu potenciálnímu konkurentovi jsou nuceny předávat i technologie a pomáhat v budování výrobních kapacit….

    https://nazory.aktualne.cz/komentare/cipy-misto-soudruha-jie-tien-minga-cesku-se-otevira-jedinecn/r~629065842d1c11ecad06ac1f6b220ee8/

  4. Bohemia Energy a Skautska energie neskoncily kvuli tomu, ze by nemohly dodavat energii. Skoncily jednoduse proto, ze mely nejakou energii nasmlouvanou za nizke ceny a obratem ji ted prodaly na burze za vysoke ceny. Realizovaly rychly, vysoky a bezpracny zisk jako kazdy spekulant, ktery kseftuje na termin. No a tim na fixovane zakazniky nic nezbylo. Pokud bude vic takovych vykuku, tak skonci vsichni maly dodavatele a zustanou jen ti, kteri jsou soucasne distributori a vyrobci. Ani bych se nedivil, kdyby ted nekdo zacal kupovat male dodavatele s cilem je obrat o nasmlouvanou energii a rozprodat ji s naslednym krachem. Nasmlouvane mnozstvi energie muze generovat totiz obrovske prachy. Tak se mame na co tesit.

    1. Leo:::Tady máte fakta, místo dojmologie:::Asie přeplatila dodávky LNG směřující do Polska::::Evropa si nouzi o plyn způsobila sama. Rusové smlouvy plní, říká Křetínského manažer::::nedávam odkaz pouze název, protože schvalování, vyhledat to doufám zvládnete, a všiměte si datumu u toho Polska.Stále jste nepochopil H.K :amerika má pouze své zájmy.Některé státy se musí rozhodnou mezi krátkodobými nebo dlouhodobými smlouvami.:::Americký plyn do Číny místo do Evropy? Podle insiderů usiluje Čína o miliardovou dohodu uprostřed plynové krize:::

        1. Viz odkaz:::Aleksej Grivač, zástupce ředitele Národního fondu pro energetickou bezpečnost (NESF), je přesvědčen, že pokles dodávek LNG, jejichž podíl na celkovém dovozu klesl z 28 na 19%, a zvýšení dodávek plynovodu z Ruska, mají dva důvody – vysoká poptávka kvůli chladné zimě a situaci v Asii, kde většina nákladu LNG byla prodána kvůli rekordním cenám…Vy už jste vážně mimo realitu, typický volič pirátů-naivita a faknatizmus,Dejte odkaz na Vaše tvrzení „dodavky do Evropy nepatri k hlavni priorite“

    1. Asi ma nekdo v planu spotrebovat vsechnu OZE na vyrobu neefektivniho vodiku a pak budou ukazovat na EV, ze jezdi jen na spinavou elektrinu.
      Rusakum EV lezi EV tezce v zaludku a tak vyrabeji jednu levarnu za druhou. I ta cena emisnich povolenek je jedna obrovska spekulace. Nekdo je zkupuje ve velkem a pak uz je strci do supliku aby na trhu chybely. Normalni spekulant koupi a se ziskem proda, ale tady to ocividne neplati. Je to cilene snizovani mnozstvi. Takto nam rusaci pri pomerne malych vydajich rozeserou celou ekonomiku.

    2. „Zásilkovna vybudovat vlastní plnicí stanici i vyrábět vodík elektrolýzou vody z energie ze solárních panelů, které mají být umístěny na střechách jejích distribučních center.“

      Tak to aby Zásilkovna začala skupovat haly a případně i pole 🙂 Na to jim pár baráků stačit nebude…

  5. Ve Velke Britanii chteji (Boris Johnson) od 2035 ukoncit prodej bojleru na zemni plyn. Alternativa by mela byt m.j. vodikovy bojler. Tak to by byla bomba. Jen si rikam, jakto ze jsou v GB tak progresivni, kdyz uz nejsou v EU. Pry byl Brexit zpusoben diktatem z EU. A ted se ukazuje, ze jsou mnohem aktivnejsi. Asi to byla/je velka lez, ze EU je zla a vsechny nas chce znicit.
    https://www.novinky.cz/zahranicni/clanek/v-britanii-zakazou-prodej-plynovych-kotlu-40375100

    1. pridej, 300 je malo, TCO soucasnych vodikovych aut bude doslova silene, Mirai bude nekde na urovni TCO Mercedesu S MG a podobnych aut, cistej pohled do ceniku servisu by vydesil kdejakeho kovboje ktery se pohybuje v cenove hladine aut okolo 2 milionu, kdy dle ceniku servisu to vypada jako by se clovek koukal na cenik servisu brcholnych AMG za 5-6 milionu, aneb prvni majitel bude vklidu, ale ten co to bude vlastnit po zaruce pokud si nezjisti naklady na servis tak tezce finacne shori

    1. Paradoxně je vodík mnohem bezpečnější než CNG a nebo LPG. Výbušné směsi je v reálných podmínkách poměrně těžké dosáhnout kvůli faktu, že je moc lehký a utíká. To CNG a nebo LPG se drží pohromadě mnohem lépe. Navíc jak CNG tak i LPG jsou tolerantní k poměru vzduch/plyn co se výbušnosti tyče. Vodík má toto rozpětí docela úzké. Rozhodně je mnohem nebezpečnější plnící nádrž na CNG a nebo LPG než na vodík.

      1. Hm, a co tohle?

        Vodík tvoří výbušnou směs s kyslíkem a se vzduchem v širokém koncentračním rozmezí (4 až 95 % objemu vodíku v kyslíku, 4 až 77 % objemu vodíku ve vzduchu). Na vzduchu je lehce zápalný. Výbušné jsou rovněž směsi vodíku s fluorem a chlorem (stačí iniciace světlem). Působením ohně může dojít k explozi tlakové nádoby. Protože vodík má záporný Joule – Thomsonův koeficient, při uvolňování tlaku se zahřívá. Je proto nebezpečí, že při náhlé expanzi stlačeného vodíku může dojít k jeho samovolnému vznícení. Vodík je lehčí než vzduch a může se akumulovat ve vrchním prostoru, pod stropem místností, v případě jeho úniku. Ve vysokých koncentracích může způsobovat dušení.

        https://www.krizport.cz/ohrozeni/nebezpecne-latky-v-jmk/vodik#nebezpecnost

        1. Měl jsi poslechnout dobře míněnou radu, ale ty sis řekl ne, budu dál dělat *****.

          4% je strašně moc, většina výbušných látek má dolní mez výbušnosti 1-1,5%. V kombinaci s relativní atomovu hmotností 1,00794 je sice možné, ale velmi obtížné, dosáhnout této koncentrace a rozhodně mnohem těžší, než u jiných výbušných plynů.
          Po.lyn to napsal naprosto správně.

                1. NO to jsou mi teda věci 😀 Čili vodík jako redukční činidlo udělá s tím mazivem co? A ano, přesně tak, proudění plynů je komplikované a naopak nahrává vodíku mnohem méně, než je tomu v případě například oktanu. Důvodem je kvadratická rychlost. A opět, koncentrace vypadá pro laika hrozivě, ale realita je jiná. Jiskrovým výbojem se dá v běžném prostředí zapálit v rozpětí mezi 18% a 60%, což je moc. Wikipediové čísla jsou teoretické a jedná se o extrémní podmínky. Jen pro představu, páry benzínu ochotně vybuchují při koncentraci 3 %. Odpařující se benzín je nečekaně mnohem nebezpečnější než vodík. A u výbušnosti platí „co je těžko, to je problém“ = benzínové páry, LPG,…Ve většině situacích jsou nebezpečnější než lehký plyn jako je vodík.

                2. No vida a šlo to i bez urážek. Za jakých podmínek reguje H2 nevýbušně s kyslíkem a jaká je střední doba jeho reakce s O2 při nějakých běžných atmosférických podmínkách? Nebo jinak – za jakou dobu po rozptýlení zreaguje 1 kg H2 se vzdušným kyslíkem?

                3. Já nikoho neurážím. Ale počítat vám to nebudu. Na to nemám čas. Pokud to máte spočítáno, sem s tím, budu rád, když se dozvím něco co neznám.
                  A co teda udělá s tím mazivem? Zajímalo by mě to, protože to sám nevím. Možná při extrémním tlaku by mohl olej tuhnout, ale rozhodně ne při běžně rozptýleném vodíku.

                4. No já to taky netuším. Musel bych si zopakovat, kdy je reakce exo-endo termická a jaká je rychlost reakce, to fakt nevím a ani nevím, jak to spočítat. Nejjednodušší bude zřejmě pokus, pokud by to bylo kritické z teorie. Mazadel je spousta druhů.

Napsat komentář