První veřejnou vodíkovou plnicí stanici v ČR aktuálně uvedla do provozu společnost VÍTKOVICE, a. s. Plnička je určena pro osobní vozidla a stojí u vjezdu do výrobního areálu Cylinders Holding v Ostravě.
Nová vodíková plnící stanice je už také registrována do evropské sítě vodíkových stanic. „Celková investice byla zhruba 15 milionů korun. Vybudování nám od vydání stavebního povolení trvalo dva měsíce. Při výběru technologie jsme už předem počítali s nízkou energetickou náročností, což se povedlo,“ uvedl předseda představenstva Vítkovic Rodan Broskevič.
Stanice se kromě stavebních prvků a inženýrských sítí skládá ze tří základních částí: odolného zásobníku vodíku o objemu 7,26 m3, kompresoru a výdejního stojanu. Vysokotlaké nádoby pro plničku dodala skupina Cylinders Holding, další části dodávaly firmy APT, spol. s.r.o. a Vítkovice IT Solutions. Vodíkem stanici naplnila společnost Messer Technogas s.r.o. Stanice je koncipována jako menší, aby vyšla co nejrychleji vstříc potřebám zavádění vodíkových technologií do běžné praxe.
Vodíková plnička ve zkratce:
1/ stanice je pouze pro osobní vozy s plněním na 700 bar,
2/ stanice má denní výkon 40 kg vodíku,
3/ stanice naplní zhruba 8 – 10 aut denně,
4/ při zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku až 40 aut denně.
„Je dobře, že Vítkovice umístily malou, ekonomickou plničku s malou spotřebou elektřiny na dohled od science centra v Dolních Vítkovicích. Nová technologie bude vidět pár kroků od míst, kde se o těchto věcech učí studenti, kde probíhají vodíková školení pro firmy a podobné aktivity,“ uvedl Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding. Skupina produkuje inteligentní komplexní řešení pro skladování a dopravu vodíku a její dceřiná firma Vítkovice Cylinders má v těsném sousedství nové vodíkové plničky moderní výrobní zázemí.
V tuto chvíli jede první česká veřejná vodíková plnička ve zkušebním provozu v pracovních dnech od 7 hodin ráno do 17:00. Osobní vodíkové vozidlo si lze bez ohledu na objem nádrže natankovat za zaváděcí jednotnou cenu, která je 2500 korun, resp. 100 euro. Kapacita plničky stačí modulově (při zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku) pro naplnění až 40 vodíkových aut typu Toyota Mirai nebo Hyundai Nexo, zatím se počítá s plněním okolo deseti aut denně.
„Plnička je zajímavá pro firemní flotily i jednotlivé vlastníky osobních vozidel. Jako další krok plánujeme vybudování větší, už multifunkční plnicí stanice,“ upozornil za Vítkovice předseda představenstva Broskevič. V Ostravě a blízkém okolí je dostatek výrobců a dovozců světových značek osobních aut s vodíkovým pohonem. První tuzemská veřejná vodíková plnička tak podle Broskeviče rozhodně nebude zahálet.
zdroj: tisková zpráva
Technická data
https://www.vitkovice.cz/otevirame-novou-vodikovou-stanici/a-364/
stanice naplní zhruba 8 – 10 aut denně,
Este niekto ma problem s EV, ktore sa dobijaju 20-40min? tznm ze za den vedia obsuzit povedzme 48 aut…? Pravdaze mozeme mat viac stojanov v pohode… tym padom tento pocet nasobit.
kdyby ta slečna na obrázku věděla co je vodík a že ho má zrovna hadici, tak nevím, jestli by si k tomu takhle zvesela stoupla 🙂
„V okolí stanice je sousta výrobců a dovozců“ – Tak to asi těžko, když počty seriových vodíkových aut lze spočítat na prstech jedné ruky a na jejich rozšíření to rozhodně v nejbližších letech nevypadá….
Off Topic.
Elonovi pokusni kralici:
www thedrive com/news/watch-as-teslas-autopilot-almost-steers-model-3-into-oncoming-train
Koza se nažrala, vlk zůstal celý. Ale ta holka na fotce je dost hezká. 🙂
Mna by zaujimalo aky dojazd za tych 100 eur dostanem. Toyota mirai ma tusim 650km na plnu nadrz. Moje benzinove ma 800km na nadrz za 90 eur a to pri tychto extremnych cenach.
650km bohuzel da jen na papire, v realu jsou novinari radi kdys se priblizujou dojezdu 500km na „nadrz“, a ze testu je na netu jiz celkem hodne 😀
Tak to je samozreme este horsie nez som si myslel. Preco sa vlastne nejde do metanolu? FC je podobne drahe ale ma to vela vyhod oproti cistemu vodiku. V podstate sa to pouziva ako benzin len cez FC.
Protože to by šlo rovnou míchat M95 (95% methanol, 5% benzín) a používat to jako přímou náhradu benzínu. Co by pak ospravedlnilo ty obrovské prachy utopené ve vývoji FCEV?
Ještě by bylo dobré napsat jaký vodík čepuje a odkud je dodáván. Někde psali o jaku jde firmu, ale to nic neříká.
Při zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku odbaví až 40 aut denně?
Tak jestli na těch cílových 700 barů tlakuje 50 minut, může při zvětšení zásobníku obsloužit 40 aut denně jen na planetě, kde den trvá 34 hodin.
Tak ono se asi nepočítá s tím, že by se muselo tlakovat při tankování. To už by vodík asi fakt žádnou šanci neměl, kdyby tankování trvalo déle než nabíjení 😂