Vzduchoplavec Bertrand Piccard ujel s vozem Hyundai Nexo 778 km napříč Francií, čímž stanovil nový světový rekord ve vzdálenosti překonané na jednu nádrž paliva s vozidlem poháněným vodíkem.
Známý francouzský vzduchoplavec a prezident nadace Solar Impulse Foundation Bertrand Piccard překonal světový rekord v nejdelší ujeté vzdálenosti na jednu nádrž paliva s vozidlem poháněným vodíkem. Piccard odstartoval za volantem vozu Hyundai Nexo v pondělí 25. listopadu z vodíkové plnicí stanice FaHyence v obci Sarreguemines.
Toto místo bylo zvoleno vzhledem k velkému úsilí metropolitního regionu Grand Est o odpovědnou mobilitu. Následujícího dne dojel k muzeu letectví a kosmonautiky, Musée de l’Air et de l’Espace, ve městě Le Bourget – a překonal tak vzdálenost 778 km. Žádný sériově vyráběný automobil, poháněný vodíkovými palivovými články, ještě nikdy neujel na jednu nádrž paliva tolik kilometrů.
Bertrand Piccard je zvyklý na výjimečné výzvy. Jako první obletěl svět v balónu Breitling Orbiter a v letadle Solar Impulse, poháněném sluneční energií. Bertrand Piccard tentokrát mohl vzít na své dobrodružství i spolucestující.
Světoznámý dobrodruh a jeho hosté tak měli příležitost objevit novou generaci osobního automobilu, sdílet své zkušenosti v oblasti ochrany životního prostředí a porovnávat své úhly pohledu na trvale udržitelný vývoj a mobilitu.
Do sedadla spolujezdce vedle Bertranda Piccarda usedli:
Jean Rottner, prezident metropolitního regionu Grand Est (Francouz)
Jindřich I. Lucemburský, velkovévoda lucemburský
Michel Delpon, poslanec parlamentu za departement Dordogne a prezident skupiny pro výzkum vodíku v Národním shromáždění (Francouz)
Benoît Potier, generální ředitel společnosti Air Liquide (Francouz)
Bruno Le Maire, ministr hospodářství a financí (Francouz)
Elisabeth Borneová, ministryně pro ekologickou a solidární transformaci (Francouzka)
Jeho Veličenstvo kníže Albert II. Monacký
Oslava rekordu proběhla v zázemí muzea „Musée de l’Air et de l’Espace“ v Le Bourgetu, které bylo připomínkou vzdušných hrdinských výkonů Bertranda Piccarda. V rámci oslavy pronesli Bertrand Piccard, jako nový držitel světového rekordu s vodíkem poháněným vozidlem, a Lionel French-Keogh, generální ředitel společnosti Hyundai Motor France, své projevy.
„Tímto dobrodružstvím jsme dokázali, že díky čistým technologiím již k překonávání rekordů nepotřebujeme revoluční experimentální prototypy. Nyní tak může činit kdokoli se standardními vozidly s nulovými emisemi,“ řekl Piccard. „Začíná nová éra výkonů ve prospěch ochrany životního prostředí.“
Lionel French-Keogh, generální ředitel společnosti Hyundai Motor France, na Piccardova slova navázal: „Přestože někteří ještě pochybují o významu vodíku pro automobily zítřka, my ve společnosti Hyundai v něj věříme již od roku 1998, kdy jsme zahájili vývoj této technologie. Díky tomuto rekordu, stanovenému Bertrandem Piccardem, byly veškeré pohybnosti rozptýleny. Bertrand – člověk, jemuž věnuje pozornost celý svět – je charismatická osobnost, která ví lépe než kdokoli jiný, jak vzbudit povědomí o problémech s klimatem. Sdílíme s ním přesvědčení, že je možné změnit naši spotřebu trvale udržitelným způsobem a vodík je odpovědí na tento problém. V respektu vůči životnímu prostředí spatřujeme příležitost k růstu, nikoli překážku pro inovace.“
Bertrand Piccard usiluje se svou nadací Solar Impulse Foundation o ochranu planety, mimo jiné i prostřednictvím výzvy 1000 hospodárných a ziskových řešení pro ochranu životního prostředí. Hyundai Motor France sdílí stejnou vizi trvale udržitelného růstu a používá Piccarda jako svého ambasadora od roku 2017.
Hyundai Motor France a Bertrand Piccard uspořádali v září 2018 v Paříži významnou konferenci, na níž se poprvé sešli všichni přední hráči ve vodíkovém odvětví ve Francii.
Nejdůležitější údaje o rekordní jízdě:
Počet ujetých kilometrů: 778 km
Zbývající dojezd podle palubního počítače: 49 km
Množství vyčištěného vzduchu: 404,6 kl, což je přibližně objem vzduchu, který projde plícemi 23 dospělých osob každý den
Snížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu uhličitého vypouští při ujetí 778 km vozidla stejné kategorie, poháněná spalovacími motory.
Hjůndaj musí se svým vodíkáčem organizovat akce, který
Hjůndaj musí se svým vodíkáčem organizovat akce, který elektromobilisti dělají sami od sebe a živelně. :)))
A jakou mělo těch 6,5 kg vodíku uhlíkovou stopu?
A jakou mělo těch 6,5 kg vodíku uhlíkovou stopu?
Koupit za svoje Hyundai za 2 mil. a jezdit dráž než na
Koupit za svoje Hyundai za 2 mil. a jezdit dráž než na benzín, to by měl mít povině každý ekolog.
Prestal se prodavat peroxid vodiku, pry se z nej da vyrobit
Prestal se prodavat peroxid vodiku, pry se z nej da vyrobit trhavina/traskavina. A ausgerechnet vodik chteji uvadet do provozu ve velkem. Sen kazdeho teroristy. Bombu si naplni u cerpadla a hura do akce. Asi by to rychle zase zakazali.
Chcete najít dívku na jednu noc? Vítejte –
Chcete najít dívku na jednu noc? Vítejte – https://getmeets.com
a ted cisla z druheho konce rovnice, 6 az 6.3kg vodiku
a ted cisla z druheho konce rovnice, 6 az 6.3kg vodiku znamena ze se muselo v elektrarnach ktere dodavaji elektrinu k parni reformaci dodat cca 280kWh elektriny a vyprodukovano se parnim reformingem zemniho plynu cca 44kg CO2
aneb entiekologicke PR v akci, schvalne jak by se tem 23 lidem dychalo tech 44kg CO2?
jeste stesti ze vodikovej nesmysl v doprave nema moc sanci uspet, neni ani ekonomicky vyhodnej, takze firmy se na to zvysoka vyserou a ve flotilach se to nema sanci uchytit 🙂
….aneb entiekologicke PR v akci, schvalne jak by se tem 23
….aneb entiekologicke PR v akci, schvalne jak by se tem 23 lidem dychalo tech 44kg CO2?. Clovek pri lehke praci produkuje asi 0.6g Co2 za minutu, takze odpoved na Vasi otazku je cca 53 hodin.
To sice ano, ale tomu dychani se neda (humanne) zabranit. Tech
To sice ano, ale tomu dychani se neda (humanne) zabranit. Tech 44kg CO2 navic z vyroby H2 je naprosto zbytecnych.
Muzes udat stejna cisla i pro vyrobu benzinu? At je s cim
Muzes udat stejna cisla i pro vyrobu benzinu? At je s cim porovnavat…
u benzinu jsem dohledaval jen udaje o elektrine, a lisi se to
u benzinu jsem dohledaval jen udaje o elektrine, a lisi se to mirne jen u kvalitnich benzinu, vesmes co litr benzinu, to cca 1.6KWh elektriny
kolik dalsich emisi vypusti rafinerie jsem bohuzel nikde overitelne nedohledal
jj to jsou totiž ropný utajovaný skutečnosti 😉 a bez
jj to jsou totiž ropný utajovaný skutečnosti 😉 a bez nařízení vlády o zřízení uřadu co je donutí ani dohledatelný nadále nebudou… 😉
A kolik je potřeba pro těch 6 kg vodíku kWh el. en. Na
A kolik je potřeba pro těch 6 kg vodíku kWh el. en. Na stačení a kolik kg CO2 je to navíc?
vetsinou se udaje v kWh uvadi jiz jako celek za cely proces
vetsinou se udaje v kWh uvadi jiz jako celek za cely proces vyroby a distribuce, u elektrolizi se uvadi 60kWh kde cca 45 jde na vrub samotne elektrolizy, a u parni reformace pak na 45kWh kde na raformaci pripada cca 30kWh
ale vesmes chapu ted nemeckou petrolejarskou i energetickou lobby ze se snazi prosazovat i vodik, a samozrejme CR jako zavisla exportne na Nemecku se k tomu pridava, proste maj ted nadbytek plynu ktery se jim prozatim nevyplaci spalovat v plynuvych elektrarnach a hledaji pro to jine vyuziti, stejne jako u elektriny populisticky uvadi ze se na to bude pouzivat prebitek z vetrnych farem, coz je nesmysl, ale ovcan tomu proste veri
pro sirokou verejnost je pak vlastne potesujici, ze to tu verejnost bude stat jen par miliard, a pak se to potichu opusti podobne jako LPG, ktere se na rozdil od vodiku ale chytlo a je ekonomicky vyhodne pro vsechny 3 strany, kdy vodik je vyhodnej jen pro tu stranu kde jsou petrolejari, stat ani uzivatel na tom ekonomicky trati
To jako fakt se někdo chlubí, že s autem s udávaným NEDC
To jako fakt se někdo chlubí, že s autem s udávaným NEDC dojezdem 804,7 km ujel 778 km? 😀
+1
+1
Plus je tam na konci ještě dodatek kolik dělal zbývající
Plus je tam na konci ještě dodatek kolik dělal zbývající dojezd: 49 km.
Takže když to přičteme, dostaneme se na hodnotu o 4 %
Takže když to přičteme, dostaneme se na hodnotu o 4 % překračující NEDC dojezd. Můj sarkastický smajlík stále zůstává 😀
Takže když to přičteme, dostaneme se na hodnotu o 4 %
Takže když to přičteme, dostaneme se na hodnotu o 4 % překračující NEDC dojezd. Můj sarkastický smajlík stále zůstává 😀
„Snížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu
„Snížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu uhličitého vypouští při ujetí 778 km vozidla stejné kategorie, poháněná spalovacími motory.“
A zase… nikdo neresi, kde se ten vodik vezme, kolik to stoji energie kolik a jakych ostatnich latek se tim vyprodukuje.
Chybí mi tam celková spotřeba vodíku na celou cestu,
Chybí mi tam celková spotřeba vodíku na celou cestu, průměrná rychlost a hlavně cena za kg vodíku, abych si udělal představu na kolik vyšel km této eko jízdy.
Nádrže celkem na 6,3 kg, něco mu tam zbylo, takže
Nádrže celkem na 6,3 kg, něco mu tam zbylo, takže spotřeba tak 6 kg = 1900 Kč/778 km = ~2,5 Kč/km
Tak to je nanic, cena za km stejná jako u benzinu/nafty plus
Tak to je nanic, cena za km stejná jako u benzinu/nafty plus ta omezení. To už je lepší elektromobil s baterkou než toto. Ledaže by se rozrostla síť čerpaček a vodík by byl za půlku toho, co je v té vaší kalkulaci.
Nedávno jsem četl (zdroj bohužel už nedohledám), že je
Nedávno jsem četl (zdroj bohužel už nedohledám), že je stále nejvýhodnější výroba pomocí zemního plynu a že kdyby se produkoval jen elektrolýzou, byla by rentabilní prodejní cena okolo $25/kg, takže obě tyto možnosti nějaké zlevnění vylučují alespoň v nějakém časově rozumném výhledu řekněme na 10 let.
A ta síť vodíkových stanic by byla potřeba alespoň to co má LPG, tedy 1000 stanic na ČR, aby o tom někteří alespoň začali uvažovat a to jsou náklady nejméně 30 miliard, tolik asi z EU dotace nedostaneme :-D.
Rozdíl je v tom, že u benzínu a nafty potřebujete spoustu
Rozdíl je v tom, že u benzínu a nafty potřebujete spoustu vzduchu a kyslíku,který znečištěný vypustíte z výfuku. A u vodíkového vozu ten znečištěný vzduch profiltrujete přes filtr a palivový článek a vypustíte ve své podstatě čistější vzduch, než který nasáváte. To poté zaplatíte v ceně filtrů a palivového článku. Já v tom jistý přínos vidím. Třeba se za 100let dostaneme do situace, kdy budeme mít čistý vzduch, jen kyslík nám bude chybět, protože ho stále potřebujeme pro provoz aut.
Nedostatek kyslíku má vliv na funkce mozku a celého nervového systému, způsobuje poruchy vnímání, paměti i logického myšlení.
Za sto let tu nebudu, tak se tím není třeba zabývat. 🙂
Samozřejmě, myslel jsem z pohledu uživatele, řidiče a
Samozřejmě, myslel jsem z pohledu uživatele, řidiče a nákladů na provoz.
Podívejte se na pořizovací cenu Kona elektric vs Nexo a
Podívejte se na pořizovací cenu Kona elektric vs Nexo a bude mít jasno každý.
https://m.hyundaiusa.com/all-vehicles.html?vehicleType=Hybrid
No jak se psal… když elektro, tak radši poháněné
No jak se psal… když elektro, tak radši poháněné baterkou než vodíkem. I když tady je ten rozdíl zčásti daný i velikostí auta, Nexo je podstatně větší než Kona.
1kg vodiku se prodava v doprave od 9 do cca 11 euro, a to je
1kg vodiku se prodava v doprave od 9 do cca 11 euro, a to je prozatim vodik oprosten od spotrebnich dani
Máte prosím nějaký zdroj k těm cenám? Mně se to vůbec
Máte prosím nějaký zdroj k těm cenám? Mně se to vůbec nedaří najít, akorát v USA je prý nejběžnější (nejčastější) cena $13,99/kg, v Evropě jsem našel jen jedinou v Německu, kde píšou 11,29 + DPH (19 %), což je 13,4 €/kg.
okolo jedne takove cerpacky kde maj vodik parkrat do roka
okolo jedne takove cerpacky kde maj vodik parkrat do roka projedu v Mnichove, naposled pred cca 2 mesici to bylo neco prez 10 eur, respektive tesne pred Mnichovem na dalnici 9 je OMV kde se da nacerpat vodik
da se tam i nabijet, maj tam par nabijecek a dobre zazemi na jidlo
Děkuji 🙂
Děkuji 🙂
tak až tam pojedete za další 2 měsíce aby tam nebyla už
tak až tam pojedete za další 2 měsíce aby tam nebyla už jen díra v zemi a v okolí pusto prazdno 🙂
Gratulace eko blbům. Úplně zbytečně jeli 800km, jen aby
Gratulace eko blbům. Úplně zbytečně jeli 800km, jen aby si něco dokázali.
Imho. V té slavné tabulce mi chybí výpočet kolik doopravy jejich cesta stála CO2.
Protože jak všichni jistě víme, vodík neroste na stromech.
A pokud to jel na jeden zátah, tak ještě svým chováním ohrožoval ostatní účastníky provozu.
Na jeden zátah asi těžko když:
„Do sedadla spolujezdce
Na jeden zátah asi těžko když:
„Do sedadla spolujezdce vedle Bertranda Piccarda usedli: …“
následuje 7 jmen/osob
To že se zastavím vyčůrat a někoho při tom naložím na
To že se zastavím vyčůrat a někoho při tom naložím na sedadlo spolujezdce vnímám stále jako jízdu na jeden zátah.
Bohužel o samétném průběhu jízdy v článku není vůbec nic. Ani tak základní informace, kolik toho vodíku spálili.