Vodíkové auto Hyundai Nexo má rekord v dojezdu: 778 km na jedno plnění

Vzduchoplavec Bertrand Piccard ujel s vozem Hyundai Nexo 778 km napříč Francií, čímž stanovil nový světový rekord ve vzdálenosti překonané na jednu nádrž paliva s vozidlem poháněným vodíkem.Účelem jízdy byla propagace vodíkové technologie jako vysokovýkonného řešení pro budoucí mobilitu

Účelem jízdy byla propagace vodíkové technologie jako vysokovýkonného řešení pro budoucí mobilitu
foto: Hyundai

Známý francouzský vzduchoplavec a prezident nadace Solar Impulse Foundation Bertrand Piccard překonal světový rekord v nejdelší ujeté vzdálenosti na jednu nádrž paliva s vozidlem poháněným vodíkem. Piccard odstartoval za volantem vozu Hyundai Nexo v pondělí 25. listopadu z vodíkové plnicí stanice FaHyence v obci Sarreguemines.

Toto místo bylo zvoleno vzhledem k velkému úsilí metropolitního regionu Grand Est o odpovědnou mobilitu. Následujícího dne dojel k muzeu letectví a kosmonautiky, Musée de l’Air et de l’Espace, ve městě Le Bourget – a překonal tak vzdálenost 778 km. Žádný sériově vyráběný automobil, poháněný vodíkovými palivovými články, ještě nikdy neujel na jednu nádrž paliva tolik kilometrů.

Bertrand Piccard je zvyklý na výjimečné výzvy. Jako první obletěl svět v balónu Breitling Orbiter a v letadle Solar Impulse, poháněném sluneční energií. Bertrand Piccard tentokrát mohl vzít na své dobrodružství i spolucestující.

Světoznámý dobrodruh a jeho hosté tak měli příležitost objevit novou generaci osobního automobilu, sdílet své zkušenosti v oblasti ochrany životního prostředí a porovnávat své úhly pohledu na trvale udržitelný vývoj a mobilitu.

Do sedadla spolujezdce vedle Bertranda Piccarda usedli:

Jean Rottner, prezident metropolitního regionu Grand Est (Francouz)
Jindřich I. Lucemburský, velkovévoda lucemburský
Michel Delpon, poslanec parlamentu za departement Dordogne a prezident skupiny pro výzkum vodíku v Národním shromáždění (Francouz)
Benoît Potier, generální ředitel společnosti Air Liquide (Francouz)
Bruno Le Maire, ministr hospodářství a financí (Francouz)
Elisabeth Borneová, ministryně pro ekologickou a solidární transformaci (Francouzka)
Jeho Veličenstvo kníže Albert II. Monacký

Oslava rekordu proběhla v zázemí muzea „Musée de l’Air et de l’Espace“ v Le Bourgetu, které bylo připomínkou vzdušných hrdinských výkonů Bertranda Piccarda. V rámci oslavy pronesli Bertrand Piccard, jako nový držitel světového rekordu s vodíkem poháněným vozidlem, a Lionel French-Keogh, generální ředitel společnosti Hyundai Motor France, své projevy.

„Tímto dobrodružstvím jsme dokázali, že díky čistým technologiím již k překonávání rekordů nepotřebujeme revoluční experimentální prototypy. Nyní tak může činit kdokoli se standardními vozidly s nulovými emisemi,“ řekl Piccard. „Začíná nová éra výkonů ve prospěch ochrany životního prostředí.“

Lionel French-Keogh, generální ředitel společnosti Hyundai Motor France, na Piccardova slova navázal: „Přestože někteří ještě pochybují o významu vodíku pro automobily zítřka, my ve společnosti Hyundai v něj věříme již od roku 1998, kdy jsme zahájili vývoj této technologie. Díky tomuto rekordu, stanovenému Bertrandem Piccardem, byly veškeré pohybnosti rozptýleny. Bertrand – člověk, jemuž věnuje pozornost celý svět – je charismatická osobnost, která ví lépe než kdokoli jiný, jak vzbudit povědomí o problémech s klimatem. Sdílíme s ním přesvědčení, že je možné změnit naši spotřebu trvale udržitelným způsobem a vodík je odpovědí na tento problém. V respektu vůči životnímu prostředí spatřujeme příležitost k růstu, nikoli překážku pro inovace.“

Bertrand Piccard usiluje se svou nadací Solar Impulse Foundation o ochranu planety, mimo jiné i prostřednictvím výzvy 1000 hospodárných a ziskových řešení pro ochranu životního prostředí. Hyundai Motor France sdílí stejnou vizi trvale udržitelného růstu a používá Piccarda jako svého ambasadora od roku 2017.

Hyundai Motor France a Bertrand Piccard uspořádali v září 2018 v Paříži významnou konferenci, na níž se poprvé sešli všichni přední hráči ve vodíkovém odvětví ve Francii.

Nejdůležitější údaje o rekordní jízdě:

Počet ujetých kilometrů: 778 km
Zbývající dojezd podle palubního počítače: 49 km
Množství vyčištěného vzduchu: 404,6 kl, což je přibližně objem vzduchu, který projde plícemi 23 dospělých osob každý den
Snížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu uhličitého vypouští při ujetí 778 km vozidla stejné kategorie, poháněná spalovacími motory.

tisková zpráva

35 Comments on “Vodíkové auto Hyundai Nexo má rekord v dojezdu: 778 km na jedno plnění”

  1. Prestal se prodavat peroxid vodiku, pry se z nej da vyrobit
    Prestal se prodavat peroxid vodiku, pry se z nej da vyrobit trhavina/traskavina. A ausgerechnet vodik chteji uvadet do provozu ve velkem. Sen kazdeho teroristy. Bombu si naplni u cerpadla a hura do akce. Asi by to rychle zase zakazali.

  2. a ted cisla z druheho konce rovnice, 6 az 6.3kg vodiku
    a ted cisla z druheho konce rovnice, 6 az 6.3kg vodiku znamena ze se muselo v elektrarnach ktere dodavaji elektrinu k parni reformaci dodat cca 280kWh elektriny a vyprodukovano se parnim reformingem zemniho plynu cca 44kg CO2

    aneb entiekologicke PR v akci, schvalne jak by se tem 23 lidem dychalo tech 44kg CO2?

    jeste stesti ze vodikovej nesmysl v doprave nema moc sanci uspet, neni ani ekonomicky vyhodnej, takze firmy se na to zvysoka vyserou a ve flotilach se to nema sanci uchytit 🙂

      1. vetsinou se udaje v kWh uvadi jiz jako celek za cely proces
        vetsinou se udaje v kWh uvadi jiz jako celek za cely proces vyroby a distribuce, u elektrolizi se uvadi 60kWh kde cca 45 jde na vrub samotne elektrolizy, a u parni reformace pak na 45kWh kde na raformaci pripada cca 30kWh

        ale vesmes chapu ted nemeckou petrolejarskou i energetickou lobby ze se snazi prosazovat i vodik, a samozrejme CR jako zavisla exportne na Nemecku se k tomu pridava, proste maj ted nadbytek plynu ktery se jim prozatim nevyplaci spalovat v plynuvych elektrarnach a hledaji pro to jine vyuziti, stejne jako u elektriny populisticky uvadi ze se na to bude pouzivat prebitek z vetrnych farem, coz je nesmysl, ale ovcan tomu proste veri

        pro sirokou verejnost je pak vlastne potesujici, ze to tu verejnost bude stat jen par miliard, a pak se to potichu opusti podobne jako LPG, ktere se na rozdil od vodiku ale chytlo a je ekonomicky vyhodne pro vsechny 3 strany, kdy vodik je vyhodnej jen pro tu stranu kde jsou petrolejari, stat ani uzivatel na tom ekonomicky trati

  3. „Snížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu
    „Snížení emisí CO2: o 111,2 kg – toto množství oxidu uhličitého vypouští při ujetí 778 km vozidla stejné kategorie, poháněná spalovacími motory.“

    A zase… nikdo neresi, kde se ten vodik vezme, kolik to stoji energie kolik a jakych ostatnich latek se tim vyprodukuje.

        1. Nedávno jsem četl (zdroj bohužel už nedohledám), že je
          Nedávno jsem četl (zdroj bohužel už nedohledám), že je stále nejvýhodnější výroba pomocí zemního plynu a že kdyby se produkoval jen elektrolýzou, byla by rentabilní prodejní cena okolo $25/kg, takže obě tyto možnosti nějaké zlevnění vylučují alespoň v nějakém časově rozumném výhledu řekněme na 10 let.
          A ta síť vodíkových stanic by byla potřeba alespoň to co má LPG, tedy 1000 stanic na ČR, aby o tom někteří alespoň začali uvažovat a to jsou náklady nejméně 30 miliard, tolik asi z EU dotace nedostaneme :-D.

        2. Rozdíl je v tom, že u benzínu a nafty potřebujete spoustu
          Rozdíl je v tom, že u benzínu a nafty potřebujete spoustu vzduchu a kyslíku,který znečištěný vypustíte z výfuku. A u vodíkového vozu ten znečištěný vzduch profiltrujete přes filtr a palivový článek a vypustíte ve své podstatě čistější vzduch, než který nasáváte. To poté zaplatíte v ceně filtrů a palivového článku. Já v tom jistý přínos vidím. Třeba se za 100let dostaneme do situace, kdy budeme mít čistý vzduch, jen kyslík nám bude chybět, protože ho stále potřebujeme pro provoz aut.
          Nedostatek kyslíku má vliv na funkce mozku a celého nervového systému, způsobuje poruchy vnímání, paměti i logického myšlení.
          Za sto let tu nebudu, tak se tím není třeba zabývat. 🙂

      1. Máte prosím nějaký zdroj k těm cenám? Mně se to vůbec
        Máte prosím nějaký zdroj k těm cenám? Mně se to vůbec nedaří najít, akorát v USA je prý nejběžnější (nejčastější) cena $13,99/kg, v Evropě jsem našel jen jedinou v Německu, kde píšou 11,29 + DPH (19 %), což je 13,4 €/kg.

        1. okolo jedne takove cerpacky kde maj vodik parkrat do roka
          okolo jedne takove cerpacky kde maj vodik parkrat do roka projedu v Mnichove, naposled pred cca 2 mesici to bylo neco prez 10 eur, respektive tesne pred Mnichovem na dalnici 9 je OMV kde se da nacerpat vodik

          da se tam i nabijet, maj tam par nabijecek a dobre zazemi na jidlo

  4. Gratulace eko blbům. Úplně zbytečně jeli 800km, jen aby
    Gratulace eko blbům. Úplně zbytečně jeli 800km, jen aby si něco dokázali.
    Imho. V té slavné tabulce mi chybí výpočet kolik doopravy jejich cesta stála CO2.
    Protože jak všichni jistě víme, vodík neroste na stromech.

    A pokud to jel na jeden zátah, tak ještě svým chováním ohrožoval ostatní účastníky provozu.

      1. To že se zastavím vyčůrat a někoho při tom naložím na
        To že se zastavím vyčůrat a někoho při tom naložím na sedadlo spolujezdce vnímám stále jako jízdu na jeden zátah.
        Bohužel o samétném průběhu jízdy v článku není vůbec nic. Ani tak základní informace, kolik toho vodíku spálili.

Napsat komentář