V Kalifornii představili nákladní auto na vodík

Prototyp vodíkového tahače Prototyp kategorie XL8 třídy 8 společnosti Hino Motors. foto: Hino Motors
Prototyp vodíkového tahače kategorie XL8 třídy 8 společnosti Hino Motors. foto: Hino Motors

Společnost Hino Trucks představila nákladní vozidla s pohonem na bázi vodíkových palivových článků. Prototyp kategorie XL8 třídy 8 se ukázal na výstavě ACT Expo 2021 v Kalifornii, která je považována za kolébku vodíkových technologií.

Vozidlo je prozatím ve stádiu prototypu a zatím není jasné, kdy bude spuštěna ostrá výroba. Na téma termínu prodeje zaznamenala firma velký zájem účastníků výstavy. Před necelým rokem oznámila firma Hino Trucks svůj záměr postavit elektrický nákladní vůz na vodíkové palivové články.

O rok později na výstavě v kalifornském Long Beach odhalila svůj prototyp a vstoupila tak na trh s vozidly poháněnými vodíkem. „Od vyhlášení našeho ‚Projektu Z‘ vloni v říjnu jsme zaznamenali velký zájem zákazníků, a nyní jim tak můžeme ukázat něco hmotného v podobě našeho prototypu FCEV,“ vysvětlil Bob Petz, senior viceprezident Hino Trucks. 

Místo prezentace vozidla nebylo vybráno náhodou. Kalifornie je v rámci Spojených států jedním z leaderů využívání vodíku. „Těšíme se na ověření schopností, spolehlivosti a hospodárnosti našeho elektrického pohonu s vodíkovými palivovými články na platformě XL Series,“ uvedl Glenn Ellis, senior viceprezident pro zákaznické zkušenosti.

Vědci zkoumají, jak zefektivnit produkci vodíku

Japonská organizace pro rozvoj nových energetických a průmyslových technologií (NEDO) a Asociace pro výzkum chemických procesů umělé fotosyntézy (ARPChem) začala spolupracovat s Tokijskou univerzitou, společnostmi Fujifilm, Toto, Mitsubishi Chemical, Shinshu University a Meiji University na zavádění systémů umělé fotosyntézy. 

Poprvé byl představen reakční systém s fotokatalytickým panelem, který spojuje panelový reaktor pro rozklad vody fotokatalyzátorem a modul pro separaci vodíku a kyslíku. Vědci uvedli, že produkce vodíku je aktuálně neefektivní a energeticky nevýhodná, ale že jejich zjištění dokazují, že velkokapacitní fotokatalytický systém štěpení, shromažďování a separace vody je možný.

S vodíkem počítá i Toyota

Společnost Novatek, druhý největší producent zemního plynu v Rusku, podepsala s Japonskou bankou pro mezinárodní spolupráci (JBIC) strategickou dohodu pro oblast nízkouhlíkových projektů. Strany plánují spolupracovat na projektech obnovitelných zdrojů, výroby vodíku a čpavku, na technologiích zachycování, využívání a ukládání uhlíku. 

Jedním z průkopníků elektromobilů na vodíkové palivové články je vodíkové auto Toyota Mirai druhé generace. Toyota v současnosti vyvíjí také nákladní vozy na vodík a dokonce vodíková plavidla. Finanční prostředky vložila například do start-upu Energy Observer, což je vodíkem poháněná loď. Vodík si vyrábí přímo na palubě z mořské vody. Využívá k tomu vítr, slunce a vodu.

zdroj: tisková zpráva

Dva komentáře u “V Kalifornii představili nákladní auto na vodík”

  1. jak zefektivnit produkci vodíku
    tu, na hybride je článok o palivových článkoch matanol https://www.hybrid.cz/metanolove-palivove-clanky-efoy-nezavisle-zdroje-energie-pro-cesty-rekreaci-i-dalsi-aplikace/
    a napríklad ten metanol musí byť p.a. (pre analýzu!) žiadna sranda vyrobiť a dodať v rozumných cenách k masovému použitiu.
    prosím toho, kto je orientovaný – aké sú životnosti tých článkov. koľko km, motohodín budú fungovať tie stacionárnezdroje, autá, kamióny, vlaky.
    nejde o to, či trojnásobná konverzia energie je/nie je riešenie.

  2. Chybí nám tu VyKukovi moudra z celýho světa !! Hybrid byl dycinky víc o diskuzích než o článkách, poslední dobou psané stejně víc komerčně blaf než fakta. Jde to tu redakčně doháje soudluzi, víte o tom že v počtech shlédnutí a komentářů 😉 A nová „grafická“ podoba HYBRIDu tomu jen pomohla ;(

Napsat komentář