V ČR by mělo vyrůst 20 vodíkových plnicích stanic pro kamiony a nákladní auta

Studie Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) odhaduje, že do roku 2030 by mělo v ČR vyrůst 20 vodíkových plnicích stanic pro kamiony a nákladní auta.

Nákladní vozidlo na palivové články Zero Emissions Truck
foto: Toyota

Německo bude do roku 2030 se svou hustou dálniční sítí potřebovat zhruba 300 vodíkových plnících stanic a například Slovensko 10. Podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (AFID) je potřeba dosáhnout celoevropského cíle, kterým je výstavba zhruba 300 vodíkových čerpacích stanic pro nákladní vozidla do roku 2025 a nejméně 1000 stanic do roku 2030.

Očekává se, že v rámci Evropské unie a Velké Británie bude do deseti let v provozu nejméně 60 tisíc nákladních vozidel na vodík. Vodíkové čerpací stanice pro nákladní vozidla by měly poskytovat denní kapacitu nejméně šest tun H2 a k dispozici by měly být minimálně dvě tankovací pistole na každé stanici.

Podle AFID by si měly členské státy stanovit závazné cíle tak, aby byl do roku 2025 a 2030 garantován nezbytný počet vodíkových čerpacích stanic napříč celou unií.

Infrastruktura zatím chybí

Infrastruktura nezbytná pro tankování nákladních vozidel na palivové články dnes v Evropě prakticky chybí. Těžká nákladní vozidla nemohou navíc z důvodu vyššího výkonu a energetických nároků využívat stávající infrastrukturu pro osobní vozy.

Česko je v rozvoji vodíkové infrastruktury na začátku. Letos by měly vzniknout v síti Benzina první vodíkové čerpací stanice pro osobní auta a do roku 2023 by mohlo být vybudováno šest až osm čerpacích stanic na vodík. Podle odhadu ministerstva průmyslu by v tuzemsku za deset let mohlo jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.

Vlády evropských zemí spatřují ve vodíku možnost, jak snáze dosáhnout nízkých nebo nulových emisí. Největším problémem je zpracování paliva do formy využitelného média.

S dostatečnými investicemi je však možné nalézt metody šetrné k životnímu prostředí. Potřebná tankovací infrastruktura se rozrůstá a v současnosti je po celé Evropě přes 300 vodíkových stanic pro osobní vozy.

První elektromobily na vodíkové palivové články se již v Evropě prodávají. Například Toyota Mirai druhé generace je už i na českém trhu a celosvětově si ji pořídilo více než 10 000 zákazníků.

Na jednu nádrž ujede více než 600 kilometrů a natankování trvá 3-5 minut. Toyota vyvíjí i nákladní vozy na vodík nebo vodíková plavidla. Příkladem je loď Energy Observer, která je na testovací plavbě kolem světa.

tisková zpráva

14 Comments on “V ČR by mělo vyrůst 20 vodíkových plnicích stanic pro kamiony a nákladní auta”

  1. Vodikovy pohon:
    Pratele mam dotaz – mam pocit ze jsem cetl, ze

    Vodikovy pohon:
    Pratele mam dotaz – mam pocit ze jsem cetl, ze produktem “spalovani” vodiku ve vodikovych clancich je voda – nevim jake mnozstvi, nehrozi, ze v zime po projeti nekolika podobnych kamionu po ceste vznikne kluziste?

    1. vodík je ropácký fejk a cokoli o tom pindnou jsou
      vodík je ropácký fejk a cokoli o tom pindnou jsou zaokrouhlený keci. Odpadním produktem je kontaminovaná voda těžkými kovy a víc se stím nebezpečně výbušným ekonomickým nesmyslem nemá cenu zabýbat, pokud tedy nehodláš letet na marz ;))

      1. A do te nadrze budeme prilivat fridex, nebo ji budeme z
        A do te nadrze budeme prilivat fridex, nebo ji budeme z baterek zahrivat, dokud nenajdeme vhodne misto? 🙂 pisu to s trochou nadsazky, ale nikde jsem necetl jak to maji treba uz ted soucasna auta od toyoty vyresene – vite nekdo kam si odcurava treba ta vodikova toyota a jak resi zimni provoz?

  2. „Scania investovala do vodíkových technologií a v
    „Scania investovala do vodíkových technologií a v současné době je jediným výrobcem těžkých nákladních vozidel, jehož vozidla jsou v provozu u zákazníků. Inženýři získali z těchto prvních testů cenné poznatky a jejich úsilí bude pokračovat. Do budoucna však bude využití vodíku pro tyto aplikace omezené, protože k pohonu vodíkového nákladního vozidla je zapotřebí třikrát více elektřiny z obnovitelných zdrojů než u bateriového elektrického vozidla. Velké množství energie se totiž ztrácí při výrobě, distribuci a zpětné přeměně na elektřinu.

    Je také třeba vzít v úvahu opravy a údržbu. Náklady na vodíkové vozidlo budou vyšší než na bateriové elektrické vozidlo, protože jeho systémy jsou složitější, například rozsáhlý vzduchový a chladicí systém. Vodík je navíc těkavý plyn, který vyžaduje větší údržbu pro zajištění bezpečnosti.“ (Prohlášení společnosti Scania, leden 2021, zvýraznění doplněno)

    Translated with http://www.DeepL.com/Translator (free version):

    Prelozeno DeepL
    Zdroj: https://cleantechnica.com/2021/01/30/scania-ditches-fuel-cell-trucks-to-focus-on-full-electric/

    1. No kde, tam kde budou mít elektrolyzéry a elektřinu. Pak to
      No kde, tam kde budou mít elektrolyzéry a elektřinu. Pak to budou stlačovat a vozit naftovými nákladními auty přes půl Evropy, zase to budou přečerpávat, stlačovat, chladit a občas jim to při tom bouchne a bude pokoj. Co se může po…., se po…

Napsat komentář