V Číně už se vyrábí nová generace baterií pro dojezd 1000 km

Baterie Qilin čínské společnosti CATL je podle TIME jedním z nejlepších vynálezů roku 2022. Už se vyrábí.

Dříve neznámý čínský CATL se během pouhých pár let stal největším světovým výrobcem baterií. Souběžně s tím ale nezůstává pozadu ani v inovacích. Nová baterie pojmenovaná Qilin byla dokonce časopisem Time vyhlášena jako jeden z nejlepších vynálezů roku 2022.

Podle čínských zdrojů se už tato nová baterie začala vyrábět. Podobně jako strukturální baterie Tesla je i tato nová baterie založena na článcích formátu 4680. Poprvé se představí v novém MPV Zeekr 009.

Už v červnu 2022 společnost CATL oznámila Qilin jako třetí generaci bateriových článků. Tehdy CATL sliboval, že nové články budou mít rekordní účinnost využití objemu 72 % a energetickou hustotu až 255 Wh/kg. To odpovídá desetiminutovému rychlonabíjení pro dosažení stavu nabití 10-80 % (4 C).

Teoreticky by tak mělo být možné dosáhnout u správně navrženého elektromobilu dojezdu až 1000 km na jedno nabití. Čínská média i firmy to ale s přeháněním mají dost podobně jako Elon Musk. Nechme se tedy překvapit, než elektromobil Zeekr 009 dorazí k nezávislým testům.

zdroj: Electrek.co

40 Comments on “V Číně už se vyrábí nová generace baterií pro dojezd 1000 km”

      1. Jestli neumíš hledat na googlu, tak se zeptej ChatGPT:
        The chemical limit of energy density for a lithium-ion battery is estimated to be around 800 Wh/kg, which is based on the theoretical maximum energy that can be stored in the electrode materials used in the battery. This limit assumes that the electrodes are made of lithium cobalt oxide (LiCoO2) and graphite, which are currently the most commonly used materials in commercial lithium-ion batteries.

          1. Proč tě to tak zajímá? Pro auta to stačí ale letecký průmysl má velký problém. Na přelet Atlantiku to nestačí. Usilovně řeší co budou dělat po konci ropy. Mají jen dvě možnosti. Vodík a jiné motory nebo syntetický E-Jet. Ten je ale 7x dražší a na jeho výrobu není dost elektřiny.

                1. Omyl. Cena ≠ množství. To by platilo pouze při fixní ceně elektřiny.

                  Potenciální vstupní náklady za elektřinu lze optimalizovat alokací na hodiny, dny a měsíce s nejnižší až zápornou cenou elektřiny. Výroba není řízená akutní potřebou.
                  Zjednodušeně – vyrábět lze když je cena nízká, zatímco nabíjet musíš „každý den“.

                  Růst výroby syntetických paliv pak může sloužit k vyrovnávání cen elektřiny a jako časově řiditelný proces pak konečně dát trochu smyslu neřiditelným OZE.

                2. Pokud bychom diskutovali i dříve, tak by sis možná vzpomněl, že za ideální považuji hybridní pohon. Elektromotor s rekuperací brzdné energie do superkondenzátorů plus spalovací agregát vyrábějící elektřinu spalováním syntetických uhlovodíků s vlastnostmi nafty, vyráběných za pomoci jaderného štěpení nebo fůze.

                  To je budoucnost.

                3. Hybrid je pořád ale neefektivní ICE, i když díky elektromotoru trochu úspornější.
                  //youtu.be/pmc36EpeFO8?t=1482
                  Kde vzít tolik energie a prostředků na takovou dopravu?
                  Dále pak od 1:36:30 neradostné vyhlídky pro Evropské i jiné „tradiční“ automotive.

                  Pokud by se tedy díky EV dopravě ušetřila potřeba výstavby 10ks Temelínů, tak by se ušetřilo řekněme 6000mild kč a mnoho dalších atomových nákladů. Za tu úsporu by pak stát mohl rozdat 6 000 000 elektromobilů aby náhodou nikdo neremcal, že nebude mít nikdy na EV…. Při tak levném ježdění s darovanou károu by pak bylo i odpustitelné, že se pojede do toho Chorvatska třeba i o hodinu déle…

                  No samozřejmě, že nikdo nebude rozdávat EV, ale je to pravděpodobnější než to, že přejde celá doprava na syntetická paliva.

                  Jinak řečeno i 100% dotace na EV by byla pro stát výhodnější oproti situaci kdy by se musely vybudovat výrobní kapacity na syntetická paliva pro auta.

                4. Tak těm lidem neberte radost. Mluvil jsem s několika známými a oni se radují, že vyhráli, že jim ty autíčka neseberou a budou jezdit na syntetická paliva. Když jim říkám, že bude litr stát 300 Kč s DPH tak mi nevěří a že to půjde určitě dolů. Ono nejde ani tak o cenu ale bude toho nedostatek. Takže jsou dvě možnosti: buď to bude na příděl 1 litr na měsíc a nebo to nechají na volném trhu a ten vyžene cenu do astronomické výše.

                5. Bude to tak, že to budou all-fuels motory a bude se jezdit dál na benzín. jako teď plug-in hybridy.
                  Kdo to zkusí zakázat, bude viset.

                6. @lavrov42. osvedcena metoda ruzzackych vrahu. Vsechny kdo nemysli spravne politicky povesime. Jen aby nevisel nejaky lavrov42 za koule v pruvanu.
                  Navrhuji aby se auto dle vyjimky pri pouziti ropneho paliva okamzite zadrelo. Byl by to takovy vzdelavaci proces. Nebo se bude ropne palivo barvit podobne jako LTO a kdo bude pristizen pri zakazanem pouzivani, tomu bude auto odebrano jako zarizeni pouzivane pri pachani zlocinu.

                7. Pokud si myslíš, že je možné jít silou proti 93% většině a naprosto zásadně negativně ovlivnit její životní potřeby, hledej si kandelábr s pěkným výhledem. Historicky tisíckrát prokázaný civilizační princip.
                  hxxps://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/spalovaci-motory-evropa-synteticka-paliva-elektromobilita.A230328_121621_eko-zahranicni_jla#anketa-progress-A20230328_akp_329

                  Ale svým způsobem to vítám. Je velmi užitečné vědět teoretické nejzažší datum existence Evropské unie a podle toho plánovat.

                8. Potom ale bude pro tebe zklamáním až zjistíš, že EU na to neměla vliv protože státy mimo EU jsou v elektromobilitě dál. Norsko, Anglie a brzo to bude i tvé oblíbené Rusko.

                9. @lavrov42. Nevim zda to chapes, ale opatreni se bude plnit az v roce 2035. To jako myslis, ze v te dobe bude porad jeste tych pofidernich 93% obhajovat spalovak? Jen jestli to nebude 93%, ale pro EV. Cesi jsou troubove, ale zase tak velky jako z nich delate snad ne. Ve zbytku Evropy je uz 12% jasnych BEV kupujicich s prudkou stoupajici tendenci. Jeste nedavno automobilky strilely do EV, dnes ji uz aspon naoko propaguji. Za dva roky tady bude uplne jine povedomi. A zaroven mnohem kvalitnejsi BEV i vetsi vyber. Dnes se klidne ceka rok na nove BEV. S rostouci nabidkou to poroste exponencialne. Nakonec bude lavrov42 mavat jako jediny s naftou smrdici vlajeckou.

                10. pro Runnču… Stále větší část lidí i v Kotlince si uvědomuje:
                  a) Elektromobilita je blízká budoucnost
                  b) Pokud se nezúčastníme této revoluce, bude to mít pro nás katastrofální ekonomické následky

                  Možná se zaspání na startu ještě podaří zvrátit…S baterkama je to tady hodně zlý, ale elektrotechnika je lepší.
                  Teď například BMW koupil startup (taky z Německa), který už fyzicky vyrábí přelomové lehké emotory se dvěma rotory (vysoká účinnost) přímo do kol a navíc bez vzácných zemin… Sbohem diferáky 👋

    1. No i kdyby v realu jen 700km, tak je to pro vetsinu ridicu zbytecne moc. Je fakt, ze homo panelacus by uz nemel duvod EV nenavidet, protoze 1x mesicne nabijet treba 1 h pri nakupu by neztratil ani svuj tak drahy cas. Mohl by se plne venovat vecem ktere jsou pro nej opravdu dulezite. Kourit, cumet na TV a chlastat.

      1. Vozidla se spalovacím motorem globálně přibývají rychleji, než elektromobily a tempo jejích přírůstku stoupá rychleji, než elektromobilů.

        To je důsledek těch procent počítaných z malých základů. Pak to vypadá kdovíjak elektromobiliita neroste. Opak je pravdou, v globálním měřítku je naprosto bezvýznamná.

        1. V DE byla v unoru Tesla Y druhe nejprodavanejsi auto po VW Golf. Tak nemel kraviny a zpozorni. V EU vcetne CH, N a GB je podil BEV na novych autech 12%. V nekterych uz pres 20%. Jen v blbakove to je jen okrajova zalezitost.
          Ze v Africe zatim jezdi malo EV je jen docasne, protoze prave tam muzou jezdit diky FVE zadarmo. Bod zlomu, kdy BEV budou stat podobne jako ICE je za 2-3 roky. Pak bude jen blazen nosit prachy na benzinku.

      1. Lidé a firmy budou kupovat auta stále, možná dojde v krizi k 20-25% poklesu. Tradiční evropské automobilky napadnou díky drahým energiím , ale díky technologické zaostalosti (spalovací lobby ,neschopní a staří manažeři) a neefektivitě výroby (odbory , korupce). Pak je tu ještě jeden problém , vedení nemá žádnou vizi , jen se co nejdéle udržet na svých pozicích a to je trochu málo.

        1. Proto píšu ::::padne i !!! díky drahým energiím a surovinám:::Pokud budete mít ty energie a suroviny dražší než např. Čína, tak prostě máte problém, i kdyby jste byl na stejné technické úrovni, navíc tam má vliv i vyrobené množství.To. že Evropě „ujel vlak“ je jasné, a pokud budete mít díky tomu vysokou nezaměstnanost, tak si lidé ta nová auta nekoupí, a budou udržovat v provozu ojetiny.

  1. Tesla slibuje u článků 4680 účinnost využití objemu pouze 63%, CATL je se svými 72 % lepší. Nicméně v tomto případě nejde o nějaké zlepšení v chemii článků. Stále je to NCM, došlo pouze k optimalizaci vzhledem k obalům a chlazení. Lepší konstrukce umožňuje jejich omezení. Jedná se o vylepšený cell to pack.

    1. Rýchlo vyrásť v 1,5 miliardovej Číne, ktorá zvýhodňuje svojich výrobcov na úkor zahraničných, za patenty neplatí a čínske súdy nepomôžu asi nie je až taký problém. Alebo si niekto myslí, že Číňania sú geneticky hodnotnejší ako zvyšok sveta? Aj tie články 4680, nie sú odkukané od Tesly?

      1. To máte možná pravdu. Ale do toho bych se pouštět nechtěl. Ať to vymyslel kdokoliv a ať to bylo třeba i odkoukané od Tesly, tak hlavně že to je (pokud tedy to bude mít parametry, jaké slibují) a že se na takovýto pokrok (a určitě zdaleka ne poslední) nemusí čekat dalších 20 let.

      2. 4680 je pouhe oznaceni rozmeru. 46*80mm. Tesla ma uvnitr mnoho zajimavych vychytavek a tam bude otazka, zda to okopirovali. Uz ta chemie muze byt kompletne jina. Tesla 4680 ma tu zajimavost, ze anoda a katoda neni jednoduse srolovany svitek kde v jednom bode je pripojeni k vnejsim polum clanku. U Tesly je pripojeni k polum propojene zrejme po cele delce rolovaneho svitku a tim je vnitrni odpor mnohem mensi. A tento figl dela zrejme nejake potize pri vyrobe a baterky jeste nejsou dostupne.
        Treba 18650 clanky vyrabi dnes kdekdo a uvnitr je kazdy pes jina ves. A Sony si tezko muze stezovat.

        1. IMHO se Tesla snaží zvádnout suchou (dry) katodu i anodu což by jim umožnilo drasticky zrychlit a zlevnit výrobu. Energetickou hustotu zdá se zatím moc neřeší, resp. si i trochu ubližuje tím, že používá silnější plech aby výsledný battery pack mohla použít jako konstrukční prvek automobilu. Doporučuji na youtube „The Limiting factor“, docela pěkně to tam rozebírá.

Napsat komentář