V Brně zkoumají auto řízené na dálku operátorem

Rozvíjející se automatizace v dopravě má široké využití. Jmenujme například ochranu života řidiče ve ztížených či nebezpečných podmínkách nebo řešení nedostatku řidičů v překladištích či depech.

V technologicky vyspělých zemích jako USA, Izrael či Japonsko probíhá velice aktivní vývoj technologií pro dálkové řízení silničních vozidel. V České republice se výzkumu v této oblasti věnují například experti z Centra dopravního výzkumu (CDV) a společnost Roboauto.

V rámci jejich společného projektu vzniká řídicí stanoviště operátora dálkově řízeného vozidla, který představuje v praxi vysoce uplatnitelný produkt. Zájem o něj projevují zájem zákazníci jak v tuzemsku, tak zejména v zahraničí. Projekt podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR) v programu Ministerstva Dopravy DOPRAVA 2020+ částkou 20,4 milionu korun.

Dálkové řízení neboli teleoperace silničních vozidel je nově se utvářejícím odvětvím automatizace v dopravě. Hlavním přínosem je především ochrana života řidiče ve ztížených či nebezpečných podmínkách.

Tato technologie však nalézá uplatnění i jakožto prostředek pro zvýšení schopností autonomních vozidel v situacích, s nimiž si sama prozatím neporadí. V neposlední řadě poskytuje teleoperace nástroj, jak se vypořádat s problémem nedostatku řidičů, neboť například v překladištích či depech jeden řidič dokáže na dálku efektivně obsloužit výrazně větší počet vozidel, než kdyby se musel fyzicky přesouvat mezi nimi.

Ačkoliv jsou aktivity v této doméně teprve v začátcích, v technologicky vyspělých zemích jako jsou Spojené státy americké, Izrael, Velká Británie, Japonsko či Estonsko již probíhá velice aktivní vývoj technologií pro dálkové řízení silničních vozidel.

„Naprostá většina v této doméně aktivních institucí zaměřuje svoji pozornost takřka výhradně na technickou stránku řešení, typicky zajištění co nejkvalitnějšího bezdrátového spojení mezi řidičem a vozidlem. Tomu se pochopitelně věnujeme i my, ale náš projekt je unikátní v tom, že klademe velký důraz i na lidský faktor, zejména situační povědomí řidiče,“ konstatoval řešitel projektu Marek Vanžura z Centra dopravního výzkumu.

„V rámci projektu jsme proto nejprve specifikovali kritické či jinak problematické situace a podmínky, s nimiž se vzdálený řidič potažmo celý systém může setkat, abychom následně prostřednictvím empirického výzkumu zkoumali, jak takovému řidiči, který sice vozidlo ovládá, ale fyzicky se v něm nenachází, poskytnout všechny potřebné informace a vjemy, aby byla zajištěna bezpečnost provozu i patřičný komfort řidiče,“ vysvětlil Marek Vančura.

Získané poznatky se následně promítly do návrhu stanoviště řidiče dálkově ovládaného vozidla. Paralelně s tímto výzkumem probíhal i vývoj prostředků pro zvýšení kvality a dostupnosti datového spojení, což zásadním způsobem také přispívá k bezpečnosti dálkového řízení. Do budoucna lze očekávat další pokroky ve vývoji teleoperace s rozvojem bezdrátových sítí 5. generace.

Obě řešitelské organizace do projektu vstupovaly s velice bohatými předchozími znalostmi. V případě výzkumníků z CDV se jednalo o dlouholeté zkušenosti s výzkumem bezpečnosti silničního provozu a posuzováním situačního povědomí řidičů osobních i nákladních vozidel, v případě firmy Roboauto pak o obsáhlé dovednosti ve vývoji technologických řešení pro české i zahraniční zákazníky v oblasti automatizace dopravy.

Správnost myšlenky projektu a zejména uplatnitelnost jeho výstupů potvrdil rovněž fakt, že v průběhu řešení projektu na scénu vstoupilo půl tuctu firem zabývajících se velmi podobným vývojem.

„Trh je v současnosti tedy sice značně konkurenční, ale náš produkt má nezpochybnitelnou hodnotu a výhodu díky implementaci poznatků z realizovaného empirického výzkumu. Právě výzkum v podobném rozsahu, který byl umožněn podporou poskytnutou TA ČR a úzkou spoluprací firmy Roboauto s výzkumnou organizací CDV, nás odlišuje od konkurence, neboť nikdo z nich nenabízí řešení, které by bylo optimalizováno směrem k řidiči tak, jako náš produkt,“ zdůraznil Jakub Jůza, ředitel společnosti Roboauto.

Produkt vzniklý v Brně tak lze označit za unikátní v celosvětovém měřítku a prokazuje, že tuzemské firmy patří ke špičce v oboru, k čemuž TA ČR významně přispívá.

„Český tým, jehož výzkum jsme podpořili, svým projektem výrazně přispěl k pochopení limitů a úskalí dálkového řízení silničních vozidel a situačního povědomí řidičů, jež tato vozidla vzdáleně ovládají. Nejen v tomto ohledu je projekt nový a přináší doposud neexistující informace o důležitých faktorech, jež se budou podílet na budoucím bezpečném zapojení autonomních vozidel do provozu,“ řekl Petr Konvalinka, předseda TA ČR.

zdroj: tisková zpráva

21 Comments on “V Brně zkoumají auto řízené na dálku operátorem”

    1. Pri hlasovani k ruzzacke agresi na Ukrajine se Pakistan zdrzel hlasovani. Ted tam maji hladovou krizi v dusledku omezeni vyvozu potravin z Ukrajiny ruzzackou luzou. Tak at jim ruzzaci nacpou nejake zradlo do krku. Civilizovany svet se na ne muze vysr@t. Muzou si ted prodlouzit ramadan. kadyrov jim to vysvetli po muslimacku.

      1. Mluvil jsem dnes s kamarádkou Káťou z Petrohradu. Její malá dcera má angínu. Stejně jako malý syn mojí sestry.
        Rozdíl je v tom, že malé Kaťušce změřila přesně teplotu rtuťovým teploměrem, dala jí dětský ibuprofen, zavolala dětskou lékařku, která k ní přišla odpoledne domů a předepsala a na místě rovnou dala penicilín.
        Moje sestra syna od včera marně měřila digitálním náhodným generátorem čísel – teploměr za tisíce ukazoval pokaždé jinou teplotu v rozmezí 37.1 až 40.5. takže se orientovala podle ruky. Místo dětského léku na snížení teploty, který jí došel a v místní lékárně nesehnala, mu dávala zábaly. Další den si vzala ošetřovák a dovezla malého k lékařce, kde ji po dvou hodinách čekání v ordinaci sdělili, že má syn angínu. Penicilín ale není, takže buď má vzít syna do nemocnice na píchaný penicilin a bude tam chodit každý den, nebo ať si obvolá lékárny a někde jí snad něco namíchají.
        Mluvil jsem s ní před chvílí a v jedné lékárně jí namichali z prášku něco v čem je trochu penicilinu a k tomu něco dalšího.

        STŘEDOVĚK a ubožáci Češi se smějí Rusům, přitom se nedokážeme postarat o děti líp než v devatenáctém století.
        Neumíme změřit teplotu, nemáme léky na snížení horečky a nemáme penicilín.
        To je fakt mazec.

  1. off

    Německá firma ABT zřejmě se svolením VW koncernu přidá od roku 2024 na střechu iD Buzzíka 600 Wp (s bočníma panelama až 1000 Wp) solárních panelů. Slibujou že to dodá dojezd až 3000 km ročně, což by vycházelo 8 km/den. Tak lepší než drátem do voka že jo. 😜 Rozhodně se to bude hodit pro dobíjení spotřebičů při kempování.

    https://electrek.co/2023/04/06/vw-id-buzz-gains-solar-roof-panels-for-camping-and-added-range/

    https://www.abt-sportsline.com/news/abt-e-line-develops-solar-modules-for-the-roof-of-the-id-buzz-longer-range-for-everyday-use-and-more-self-sufficiency-for-campers

  2. Server oenergetice cz jsou svine prvniho radu. Neutralne psane komentare o vyhodach domaciho nabijeni EV z vlastni FVE jsou zablokovane a udajne cekaji na schvaleni uz od 4.4. To same o vyhodach vlastni baterky a moznosti presunout odber mimo spicku. Asi to neodpovida zameru zrizovatele a tudiz blokuje/cenzuruje komentare. Uz drive jsem zjistil, ze souhlasne komentare s ruzzackou agresi projdou kontrolou a nesouhlasne odpovedi byly blokovany. S demokratickym pravem na vyjadreni to uz neni slucitelne. Asi je podporuje nejaka ruzzacka svine, ktere se to nelibi. Kde to jsme ze nam tady rude svine muzou agitovat?!

    1. pro Nazibambula…. A kde to jsme, že nám tady můžou agitovat fašouni jak vyšitý hnědou bavlnkou??!!…. Hajzlové který nad některýma děckama roněj krokodýlí slzy a na jiný by s gustem hodily atomovku!!
      Oenergice cz nesleduju, je možné že bojujou proti OZE a elektromobilitě cenzurou a to by byla fakt křivárna…
      Doporučuji ti nemíchat validní informace s těma tvýma nazizvratkama… Jestli to náhodou nebude tím…

        1. pro Nazibambula…. Nic ti nepodsouvám – to je tvůj (váš) styl.
          Paměť mi slouží vetšinou slušně: Vyjádřil si se ve smyslu, že jsi proti bombardování Ruska atomovými zbraně JEN kvůli jeho krásné přírodě…
          Navíc si opakovaně vyslovit přání přenést válku do oblasti Ruska, aby trpěli i tamní civilisti…
          Ať si každý udělá sám představu, jaký si dobrák…

          1. Je pravda, ze posadka ruzzackeho tanku zazije pri zasahu neco jako maly nuklearni armagedon. Ale radioaktivita obsazena v ochuzenem uranu nepredstavuje velke nebezpeci pro zivotni prostredi. To je v okoli kazde kamenicke dilny ktera opracovava zulu vetsi radioaktivni koncentrace. Problem muzou predstavovat nanocastice ktere muzou pusobit zdravotni problemy. Ale toxiny ve spalene nafte a sazich ktere tanky emituji je mnohem vetsi zdravotni riziko. A konvencni munice kterou ruzzaci denne vystrili je podle vas zrejme ok. Zasahuji vse mozne a co se pri tom dostane do atmosfery, pudy a vody predstavuje mnohem vetsi zatez. Proto by mela byt munice proti ruzzackym vrahum co nejucinnejsi aby se rychle zdecimovali. ruzzak pod zemi je dobry ruzzak.

Napsat komentář