Tryskový batoh JB-10 čeká na první odvážlivce

Jan Grohmann - 16 Leden 2017

Americká firma Jetpack Aviation vybrala prvního civilistu pro svůj tryskový batoh JB-10. Firma tak v zavádění prvního tryskového batohu (jetpacku) na trh může předběhnout svého největšího konkurenta - novozélandskou firmu Martin Aircraft Company nabízející tryskový batoh Martin Jetpack.JB-10

David Mayman s tryskovým batohem JB-10.
foto: Jetpack Aviation

Martin Aircraft Company z Nového Zélandu před několika měsíci představila nejnovější prototyp tryskového batohu - Martin Jetpack P14.1. Někdy na začátku letošního roku na Nový Zéland dorazí skupina potenciálních zákazníků, aby si prohlédli verzi P14.1 v akci.

Vývoj Martin Jetpack se “táhne” již řadu let a k prodeji prvních strojů dojde snad již letos. Avšak svou verzi tryskového batohu nabízí také konkurenční americká firma Jetpack Aviation, která svůj tryskový batoh JB-10 (resp. předchozí verzi JB-9) představila teprve v listopadu 2015.

Navíc v případě JB-10 sedí doslova a do písmene označení “tryskový batoh”. Zatímco Martin Jetpack P14.1 je fakticky létající trysková plošina o hmotnosti 230 kg, JB-10 má hmotnost 40 kg a nasazuje se na pilota jako klasický batoh. Na druhou stranu, subtilnější JB-10 vyžaduje mnohem delší a náročnější výcvik.

Prozatím jediným člověkem létajícím s JB-10 je výkonný ředitel Jetpack Aviation a testovací pilot David Mayman. Před několika dny firma ale vybrala prvního pilota z řad široké veřejnosti Mischa Pollacka, který jako první “civil” otestuje JB-10. Mischa Pollack je známý bloger a tvůrce YouTube pořadu “Drunk Tech”.

Jetpack Aviation chce tak případným zákazníkům prokázat, že s tryskovým batohem JB-10 může létat člověk bez jakýchkoliv zkušeností s létáním. Právě výcvik zákazníků v bezpečném létání s JB-10 se stane klíčovou součástí prodejního procesu.

Pro výcvikové účely Jetpack Aviation plánuje stavbu výcvikového, plně elektrického tryskového batohu. Elektrický JB-10 získá místo dvojice proudových motorů dvě elektrická turbodmychadla, která budou napájena elektrickým kabelem ze země.

Testování JB-10 v jižní Kalifornii z prosince 2016.

Pří výcviku tak nebude hrozit popálení pilotů od horkých spalin proudových motorů, které mohou dosáhnout teploty až 1300 °C - spaliny jsou ale rychle ochlazovány okolním proudícím vzduchem. Díky velké teplotě spalin je třeba pilota obléct do nehořlavé kombinézy.

Jetpack Aviation zatím neupřesnila datum přijímání prvních objednávek, cena JB-10 však byla určená na 250 000 dolarů, tedy velmi slušných 6,3 milionu Kč. Jedná se však pochopitelné o prvotní zaváděcí cenu, která má zaplatit vývojové náklady.

Srdcem JB-10 je dvojice malých proudových motorů s tahem 2x0,8 kN. Tah motorů tak teoreticky umožní dostat do vzduchu (kromě samotného 40 kg těžkého batohu) až 120 kg těžkého člověka. Turbíny motorů se otáčí 20 000 až 60 000 krát za minutu.

Odvážný pilot s JB-10 dokáže vystoupat do výšky až 5500 m a létat rychlostí až 110 km/h. Taková velká výška letu může být zajímavá například pro záchranné operace v horách. Podle hmotnosti pilota je maximální délka letu 10 minut. Teoreticky dolet maximální rychlostí je tedy 18 km, reálně však, i vzhledem k bezpečnosti, kolem 10 km.

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

Dva mikro proudový motory ze švýcarska a nádrž paliva v baťohu. Pěkně mu to lítá, ale teda to je dost vopruz s těma horkejma spalinama.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kuk:
Nic nelítá. Je to jen obyčejný hoax.

Obrázek uživatele Kuk

A důkazem je?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kuk:
Důkazem jsou ta nafixlovaná videa, jasné fotomontáže, absence informací o takových zařízeních v odborných publikacích a naopak jejich šíření v bulváru.
Odborná stránka věci je také jasná - neexistuje žádná stabilizace, evidentně nedostatečná ochrana proti plameni, žádné záznamy o podobných úspěšných pokusech.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Autor Jan Grohmann a opět jeden blábol.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zase ta stejná blbost, která sice neexistuje, ale hromada hlupáků tomu opět uvěří.

Obrázek uživatele Radovan

Moje děti prezentace JB-10 zklamala. Protože předpokládaly, že to bude oblek jako z Iron mana, tedy normální věc ke koupi, s kterou lítá ten ztřeštěný herec :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 96 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 46 tis. km (60 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.


ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-station