Ve výrobních podnicích Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) využívají unikátní lakovací kabinu s nulovými emisemi využívající technologii rekuperace tepla a tepelných čerpadel. Tímto způsobem továrna snížila roční emise CO2 o 1 000 tun.
Toyota je lídr ve výrobě automobilů s nízkými a nulovými emisemi, zároveň ale usiluje o co nejrychlejší dekarbonizaci výroby. Koncern odhaduje, že 65 % emisí CO2 při výrobě automobilů pochází z lakovacích procesů.
Tým inženýrů složený ze zástupců oddělení odpovědných za lakovací a ekologické výrobní procesy vyvinul Toyota Global Paint Line (GPL), prototyp lakovací kabiny nové generace s nulovými emisemi CO2.
První zařízení GPL bylo instalováno v závodě TMMF, kde se vyrábějí modely Yaris a Yaris Cross. Nová technologie se používá k lakování plastových nárazníků těchto vozů.
„Jsme hrdí na to, že naše inženýry nesvazuje konvenční způsob myšlení. Díky přístupu Kaizen a kreativitě jsme schopni nejen výrazně snížit náš dopad na životní prostředí, ale také přispět k úspoře nákladů, a to i přesto, že navržené řešení může představovat o něco vyšší počáteční investici,” prohlásil Marvin Cooke, viceprezident Toyota Motor Europe pro výrobu.
Ruční nanášení barvy
Tradiční lakovací kabina je poměrně velká a vyžaduje ruční nanášení barvy. Jedná se o nízkokapacitní proces, kdy je navíc pro dosažení co nejvyšší kvality výsledného produktu nezbytné použití zemního plynu k filtrování vzduchu a udržování poměrně konstantní teploty v kabině.
Inovativní lakovací kabina společnosti Toyota využívá plně automatizované, vysoce výkonné procesy a o správnou teplotu a vlhkost uvnitř se starají jednotky pro úpravu vzduchu. Systém se skládá ze čtyř samostatných jednotek, které přivádějí vzduch do lakovacích kabin a umožňují udržovat uvnitř konstantní podmínky.
Úspora tisíc tun ročně a čistý vzduch
Vzduch přiváděný do lakovací kabiny je stoprocentně čerstvý. Na své cestě do kabiny čerpá energii z výměníku tepla. Vzduch je upraven na provozní parametry lakovny, zejména na správnou teplotu a vlhkost.
Tyto dvě funkce plní integrované elektrické tepelné čerpadlo a zvlhčovač vzduchu s rozprašovačem vody. Teplota se pohybuje od 19 do 26 °C a vlhkost od 61 % do 75 %.
Systém rekuperace tepla a tepelné čerpadlo jsou napájeny elektřinou z fotovoltaických a větrných elektráren. Snižují tak potřebu elektrické energie a umožňují upustit od používání zemního plynu. Nová stříkací kabina snižuje emise CO2 o 1 000 tun ročně.
zdroj: tisková zpráva
Ostatní automobilky nanášejí lak ručně? Tak určitě… 😀
A co ty ostatní jedovatý emise z lakování, ty se nepočítaj? Ty my taky dejcháme a zůstávaj v přírodě.