Toyota vyvíjí motory s lepší tepelnou účinností a nižší spotřebou

Společnost Toyota Motor Corporation má v plánu dále zlepšovat ekologické parametry svých vozů prostřednictvím několika nově vyvinutých vysoce hospodárných motorů, které se chlubí výjimečně dobrou tepelnou účinností1.

Nový 1.3l šetrný benzinový spalovací motor automobilky Toyota
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Nové pohonné jednotky efektivně využívají moderní technologie spalování a redukce ztrát, které Toyota zdokonalila během vývoje svých hybridních systémů pohonu. Oproti současným vozidlům tak tyto jednotky zajistí snížení spotřeby minimálně o 10 procent2.

Motory se budou objevovat v modelech, u nichž zanedlouho proběhne výrazná modernizace. Do roku 2015 se celosvětově představí celkem 14 nových variant pohonných jednotek.

Jednou z nově představovaných pohonných jednotek je zážehový motor 1,3 litru, u nějž Toyota využívá tzv. Atkinsonův cyklus3 – s nímž se běžně setkáváme u hybridních pohonných ústrojí. Pro Atkinsonův cyklus je typický vyšší expanzní poměr a nižší tvorba odpadního tepla díky vysokému kompresnímu poměru (13,5:1), což se odráží ve velmi dobré tepelné účinnosti.

Toyota plánuje spotřebu této pohonné jednotky ještě snižovat prostřednictvím dalších inovací, jako je např. nový tvar sacího kanálu k silnějšímu rozvíření vzduchu uvnitř válců (tzv. „tumble“, kdy směs paliva se vzduchem proudí ve svislé spirále), nebo systém chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) v kombinaci s technologií proměnného časování ventilů VVT-iE (zkr. Variable Valve Timing-intelligent Electric) přispívající k lepšímu spalování a snížení ztrát.

Nový motor tak v konečném výsledku bude vykazovat tepelnou účinnost 38 procent4 – čímž se v rámci velkosériově vyráběných pohonných jednotek zařadí na samotnou špičku. Díky novým úpravám společně s funkcemi jako např. stop & start bude pokles spotřeby paliva v porovnání se současnými vozy činit přibližně 15 procent2.

Podobně i pohonná jednotka 1,0 litru společně vyvinutá s Daihatsu Motor Co., Ltd. vykazuje nejvyšší tepelnou účinnost 37 procent4, a to díky podobnému řešení sacího kanálu s vířením směsi paliva se vzduchem, použití systému chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a vysokému kompresnímu poměru.

Spojení funkce stop & start s dalšími technologiemi ke snížení spotřeby paliva umožňuje novým vozům dosahovat oproti současným modelům výrazně lepší spotřeby paliva, přičemž tento pokles může činit až cca 30 procent2.

1 Číselné vyjádření toho, kolik tepelné energie získané spalováním paliva se nakonec přemění v užitečný výkon. Čím vyšší je tepelná účinnost, tím nižší je pak spotřeba paliva.

2 V testovacím cyklu JC08 předepsaném japonským Ministerstvem půdy, infrastruktury a dopravy (LMIT).

3 Cyklus spalování, při němž se tepelná účinnost zlepšuje díky vysokému expanznímu poměru, jenž je vyšší než poměr kompresní, čímž se v konečném důsledku snižuje spotřeba paliva.

4 Na základě interních výpočtů.

tisková zpráva

17 Comments on “Toyota vyvíjí motory s lepší tepelnou účinností a nižší spotřebou”

  1. Ja osobne sa o životnosť
    Ja osobne sa o životnosť nebojim. Ale tiež pojdem do elektromobilu, načo platiť za PHM, ked mam garaž a zástrčku?
    Túto otázku si bude klásť stále viac ľudí.
    Keď vidím, aký je elektromotor jednoduchý a rotuje tam prakticky iba rotor, tak nechápem, načo podporovať ďalší vývoj a výrobu takýchto prekomplikovaných spalovacích dynosaurov.

      1. Lenze producenti automobilov
        Lenze producenti automobilov dostupnych sirokej verejnosti nechcu ponukat vecne a bezporuchove vozidla. No.. bezporuchove ano, nie vecne, s naplanovanou zivotnostou, co niekedy sposobuje castejsie poruchy pri zlom naplanovani, alebo castu poruchovost pri autach z bazaru, ktore su uz za naplanovanou hranicou.

        Nebyt toho, mame napriklad magneticke prevody a spojky. Nikdy sa neopotrebuju. Sam motor je bezporuchovy, kym ho ma co mazat, to len prevodove ustrojenstvo a pomocne systemy padaju. Stane sa ze vacky a podobne, ale to len na neoverenych technologiach, hlavne extremne tepelne a mechanicky namahane turba. Cakat od turba vacnost je pochybne.

        Ten isty pripad su EV. Problem bude robit vodicom chemia. Baterie a elektronika. Fakt ze to nie je tepelny stroj bude v zime nevyhoda. EV rozhodne nie je jednoduchsi, mozno mechanicky, a uz vobec nie je prevadzka EV lacnejsia, to je mytus.

        1. Že začátku mi mluvíte z
          Že začátku mi mluvíte z duše, ale na konci jste teda přestřelil.
          Z mých praktických zkušeností v elektromobilu vůbec ničemu v zimě nevadí že to není tepelný stroj, proč by mělo? Když je zima pustím topení k tomu je tam to zařízení postavené.

          A další. O jakém mýtu mluvíte, že provoz elektromobilu není levný? Můžete mi to nějak dokázat?
          Vždyť je to jedna z největších výhod elektromobilu právě levný provoz. Taky proč by měl být dráhy? Spotřeba elektřiny je např. u Leafu cca 25kWh. Pak nemusíte měnit olej brzy se smrtí neopotrebovavaji. Za co by jste chtěl navíc platit? To by mě zajímalo.
          Provoz elektromobilu je fakticky o hodně levnější než spalováky. To není žádný mýtus to je prostě fakt.

          1. Z hladiska udrzby a
            Z hladiska udrzby a ostatnych nakladov, nie ceny spotreby energie na jednotku. Napriklad mam zaklad 10 r. k tomu vstupnu investiciu a vsetky skutocne naklady po dobu 10 r. Realne vstupy spolahliveho maleho benzinu po dobu 10r. len za motor a jeho udrzbu vratane dani su az smiesne nizke. Vsucastnosti ide o velmi spolahlivy tepelny stroj ktory ma v zimnych obdobiach velmi vysoku ucinnost a celkovy efektivny prinos. Napriklad aj ako nahradny zdroj elektrickej energie. Problem ze zuzujuca sa zasoba paliva a narastajuca cena. Ake take snad lepsie vyhliadky nahrady plynom. Primarny dovod nahrady za EV su zdroje, a prechod na univerzalnejsi vsak neskladnejsi, elektrinu. Vsetko ostatne su len take podruzne, docasne skreslene faktory. Je to ako rozvod/rozchod. Umelo v sebe vyvolame nieco negativne k tomu koho opustame a navodime si prijemne myslienky k tomu kto nahradi. Pricom si nechceme priznat ze najlepsie nam je bez zenskej 🙂

            1. Porad Vám nerozumim. Bavime
              Porad Vám nerozumim. Bavime se o Vasi posledni vete cituji: „a uz vobec nie je prevadzka EV lacnejsia, to je mytus.“ Tj. zminujete provozni naklady a o tech jsem mluvil. O investicnich se nema cenu bavit, ty jsou bohuzel porad velke o proti spalovaku.

              Ale pokud jde o provozni naklady ty jsou prave za tech 10 let o proti jakemukoli spalovaku smesne male. Elektromobil primo nevlastnim, ale jezdil jsem v nem a znam lidi co ho maji a vim za co plati a kolik je to auto stoji. Investice je nesrovnatelne velka, ale provoz je zase naopak nesrovnatelne maly o proti spalovaku.

              Vzdyt je to videt i z tohoto clanku, soucasny spalovaci motor je tak extreme slozita vec se spoustou mechanickcy cidel, soupatek, tahel, pacek, elektrickcyh zarizeni a elektroniky, ktera ty mechanicke hracky musi umet ridit, ze je az k nevire, ze to vubec funguje. O proti tomu elektromobil ma spolecne zakladni veci co dela auto autem (rizeni, brzdy, tlumice, kola, kastle, …) a je rozdilny jen zdroj pohybu. Misto toho strasne sloziteho spalovaciho motoru, co se strasne neprakticky a neefektivne nastavuje a ridi je dan elektromotor, ktery je zase strasne jednoduchy a ridi se velmi jednoduse elektronicky. Spalovak se musi ridit, pomoci elektroniky ridit privod paliva, udrzovat pokud mozno stale otacky pomoci spojky, prevodovky, protoze jinak ma mizivou ucinnsot a vykon, vyfuk musite utlumovat pak jeste tomu pridava na frak katalizator. Vsude z toho kape olej, ktery se potom poustime do prirody, nebo spaluje takze zase vznikaji dalsi jedy vypustene do vzduchu. A mnho dalsiho a dalsiho.

              Mate pravdu samozrejme, ze spalovaci motor je spis nez k pohybu idealni jako tepelny stroj. Tj. jako topeni do elektromobilu primo idealni, skoda ze to vyrobci nedelaji.

              Nejlepsi je: benzin pro teplo, elektrina pro pohyb.

              Ale jako nahradni zdroj elektricke energie je naopak benzinovy motor velmi velmi neefektivni. jako zalozni zdroj elektriny je nejlepsi generator na plyn. Ten je o dost ucinnejsi nez benzin.

                1. Jen další mýtus.
                  Baterie

                  Jen další mýtus.
                  Baterie měnit nemusíte. Pokud je to auto správně udělané a navržené tak i když se vám porouchá paterie, tak bude potřeba vyměnit jen některé její články. Ne celou baterii.

                  Samozřejmě pokud si uděláte baterii kde budou všechny do serie, tak je dost pravděpodobné, že ji budete muset vyměnti celou pokud se vám prouchá, protože i jediný špatný článek pak zničí i zbylé.
                  Jenže vše záleží jen na tom jaké baterie máte, kolik článků a jak je chráníte a nabíjíte.

                2. To není mýtus. Po 10
                  To není mýtus. Po 10 letech budou i Lifepo na 80 % kapacity (a to v případě dokonalé údržby). Samozřejmě v případě intenzivního využívání, které je nutné, aby se takové vozidlo vyplatilo. Čím nižší kapacita baterií, tím rychleji pak půjdou do kytek. Stačí se podívat na baterku v telefonu. První 2 až 3 roky drží v pohodě. Pak se to začne zhoršovat a během půl roku ji můžete vyhodit.

                3. Srovnáváte
                  Srovnáváte nesrovnatelné.
                  Baterie do mobilu, nemusí tolik vydržet, takže tam nejsou tak kvalitní a ochrana baterie tam není skoro žádná.
                  Navíc to o čem píšete je problém baterii které jsou 10 let staré. Ty vydrželi 2 roky a konec, aniž by jste je používali. Ale i baterie do mobilů se zlepšují.

                  Jak jsem psal, vše je jen o tom jak se o baterie staráte, jak jsou vytvořené a jak je nabíjíte a vybíjíte.
                  Po 10 letech můžou mít 80%, ale stejně tak mohou být celé na odpis. Pokud budou mít 80% tak to přece neznamená, že je nemůžete používat? Proč bych je měnil když mají 80%?

                  Mám el. auto a po dvou letech měním 2-3 články, protože mám špatné BMS a nechávám auto v zimě atd. atd. Špatně se o ně starám. Znám člověka, co už má auto 2 roky a má dobře vymyšlené jak se o ně starat a jezdí s autem denně. A pokles baterii ještě nezaznamenal.

                  Stejně to dopadne u el auta. Pokud si koupíte Teslu budu předpokládat, že baterie budou ty nejlepší a elektronika se o ně postará co nejlépe. Pokud si koupíte levné el. auto, tak asi těžko budete předpokládat, že baterie buodu stejné jako u Tesly a dost možná se vám stane, že ji budete muset vyměnit.

                4. Když budou mít baterie
                  Když budou mít baterie kapacitu 80% původní hodnoty, tak je sice bude možné používat, ale pouze s 1/3 původním dojezdem (pozor neplést se stavem nabití dobrého článku). Pokud to bude stačit, pak je vše v pořádku. Ale pokud dojezd stačit nebude, pak se bude muset baterie vyměnit.
                  Proč někteří výrobci elektromobilů dávají na baterii záruku jen 2 roky (nebo 50 tis.km) a jiní (např. němečtí) 8 let a 160 tis. km?
                  A snad mají výrobci vyřešenu techniku výměny vadných článků v baterii, i když tomu zatím moc nevěřím.

                5. Nějaké divné počty. 80%
                  Nějaké divné počty. 80% není 1/3. Konkrétní příklad: Leaf má 199 (nedc) normálně cca 150km.
                  Tj. 80% 160km (nedc) a normálně 120km dojezd. A to přeci pořád stačí. Samozřejmě ne tomu kdo by jezdil denně 150km. Ale pro takového v člověka se stejně Leaf nehodí. Ten potřebuje víc aby měl rezervu. Stejně jako na benzín nebudete si kupovat auto které by ujelo přesně daný počet km, který denně jezdíte. To by byla neskutečná hloupost.

                  A proč někteří dávají 2 roky a jiní 8? To je snad vysvětleno v předchozím příspěvku.
                  Tesla, BMW dají klidně 8 let protože mají dobré BMW a kvalitní články, naopak u tech „levnějších“ značek tohle čekat nemůžete. Proč si lidi kupují Miele, když by za stejnou cenu měli 2 pračky od např. AEG?

      1. Zivotnost je planovana.
        Zivotnost je planovana. Detto EV. Ako napr. zivotnost praciek. Vo vych.nemecku robili za sociku neznicitelne pracky, po skonceni ery, tovaren zrusili. Este viac v minulosti silonky pre zeny, ked vymysleli neznicitelny material, nastal problem. Prestali by sa tolko predavat koli dopytu. Preto museli vymysliet take co sa viac trhaju. Este viac do minulosti, ziarovky a kartel na max. zivotnost.

        Vsetko ma udajne riesit zakladny prijem a zmena mechanizmu z DPH na dan z prijmu. Realizacia je vo hviezdach ak vobec. Zavedene to maju pravdepodobne len dve krajiny, Brazilia a Svajciari, nemam to overene.

        1. Este pridam ututlanu
          Este pridam ututlanu zivotnost atr.tlaciarni HP riadenu cipom. Ked sa to prevalilo HP sa ohradil ze je to koli ..bla bla.. nieco si vymyslel na ochranu spotrebitelov. Nejaky rus ukrajinec alebo bulhar ponukali soft na zblbnutie toho cipu v doske tlaciarne aby dalej bez problemov funkovala. Davali to v TV aj nemci.

Napsat komentář