Toyota vyvíjí fluor-iontové baterie pro dojezd přes 1000 km

Toyota a vědci z Kjótské univerzity pracují na novém typu fluor-iontových baterií. Ty by mohly nabídnout až 7x vyší energetickou hustotu než dnešní li-ion.

Než a pokud vůbec se fluor-iontové baterie dostanou do průmyslové výroby a následně do praxe, uběhne ještě hodně vody. Očekává se, že nejdříve bychom se jich mohli dočkat v příštím desetiletí.
foto: Toyota

Prototyp fluor-iontové baterie (FIB) je postaven na pevném elektrolytu a anodě z fluoru, mědi a kobaltu. Katoda je vyrobena převážně z lanthanu.

Hlavní výhodou fluor-iontových baterií je schopnost přenášet skrz elektrolyt více elektronů, což zvyšuje energetickou hustotu. Nevýhodou je nutnost zahřát pevný elektrolyt na vysokou teplotu. Následně se však roztahují také elektrody.

Tyto problémy hodlají vědci společnosti Toyota a Kjótské univerzity vyřešit využitím právě nové slitiny. Na FIB pracuje celá řada týmů po celém světě.

V roce 2018 například vědci z Honda Research Institute, California Institute of Technology a NASA Jet Propulsion Laboratory představilo fluor-iontovou baterii pracující při pokojové teplotě. Problém byl, že přežila pouze sedm cyklů.

35 Comments on “Toyota vyvíjí fluor-iontové baterie pro dojezd přes 1000 km”

  1. minulý týždeň sme s manželkou boli v predajni tojoty.
    minulý týždeň sme s manželkou boli v predajni tojoty. ponúkali veľkú dodávku – tam sa dobre nastupuje starým ľuďom, aj pre invaidný vozík dostatok miesta (elektrický), a potom jaris – tam sa vojde zložený mechanický.
    na prospekte hrdé:

    hybridný
    elektrický
    pohon
    BEZ NABÍJANIA

    takže asi takú baterku vyvinuli, pretože to je na letáku predpredajného cenníka !

    1. Ale lez to neni. Dost zakazniku ma EV spojeno s „obtiznym“
      Ale lez to neni. Dost zakazniku ma EV spojeno s „obtiznym“ nabijenim o kterem nic nevi, tak jim to Toyota ulehcuje tim ze jim sdeluje ze se tato auta nemusi nabijet. Coz je pravda.
      Mimochodem ono ani „Samonabijeci hybrid“ neni lez. Zavadejici to ano ale ne lez.

                1. A opravdu to auto ma dojezd 1000 km? Kolik je tam baterii a
                  A opravdu to auto ma dojezd 1000 km? Kolik je tam baterii a kolik ten vuz vazi? Jake pouziva baterie s jakou energetickou hustotou (zejmena me zajima Wh na kg)?
                  A neni spis davna doba od vyvoje k prodeji? Nebo davna doba se pocita jen od skici k prototypu? Tak to uz ma vetsina automobilek davno BEV a podotykam ze skvele BEV 🙂

        1. Citujem: „bla bla bla, Tesla už to dávno má v Roadsteru :)“
          Citujem: „bla bla bla, Tesla už to dávno má v Roadsteru :)“ To ako Tesla má v roadsteri 1000km dojazd, alebo ako sa to má vysvetlovať? Lebo v článku, pod ktorý ste to napísali sa píše o novom type batérií a dojazde 1000km.

  2. Já myslím, že je potřeba vždy vyřešit 4-5 stěžejních
    Já myslím, že je potřeba vždy vyřešit 4-5 stěžejních bodů u baterií…
    V článku se mluví o vyřešení pouze jednoho z těchto problémů a to je větší kapacita baterií.

    Já myslím, že je potřeba řešit tyto body najednou:
    1) Vyšší energetická hustota elektrolytu – což by zároveň mělo snížit měrnou hmotnost baterie a zvýšit kapacitu baterie a tím i dojezd vozidla
    2) Životnost baterie – je potřeba zvyšovat počet cyklů baterií (ideálně by pak mohly tyto baterie nejen pohánět vozidla, ale případně sloužit k vyrovnávání napětí v elektrické síti v době své nečinnosti)
    3) Cena baterie – k čemu by nám byla baterie s vysokou energetickou hustotou, když by stál 1 kWh trojnásobek toho, co normální baterie, že?
    4) Bezpečnost baterie nejen při provozu, ale i v případě nějaké závady, nebo havárie a deformace této baterie.
    5) Rychlost s jakou je možné baterie nabíjet (tento bod je diskutovatelný, protože si myslím, že většinou si budou stejně všichni v budoucnu auto nabíjet doma přes noc pomalu střídavým proudem, ale jde mi především o dlouhé jízdy, kdy je žádoucí, aby se baterie dobíjela alespoň výkonem 150 kW)

    Tyto všechny body je potřeba řešit současně.
    Čauky

    1. Já myslím, že je potřeba vyřešit přesně nula
      Já myslím, že je potřeba vyřešit přesně nula stěžejních bodů u baterií. Číňani předvedli, že lze nacpat do auta střední třídy podobné velikosti jako Tesla Model 3 77kWh LFP baterii (BYD Han EV), takže tu máme právě teď už používanou technologii pro auta s dojezdem >500 km EPA, extrémně dlouhou životností baterií, cenou baterie <$80/kWh (~135 tisíc Kč/77 kWh), mnohonásobně bezpečnější technologií než NMC/NCA a větší rychlostí nabíjení. Takže čauky v realitě 🙂

    1. Takových zázračných baterií už tady bylo, včetně H3DA,
      Takových zázračných baterií už tady bylo, včetně H3DA, které se opět již připravují do výroby, jak se nedávno psalo (a rok před tím taky). Pravda, případně nefunkční baterkárna se uplatní okamžitě pro výrobu Li-ion baterií do aut.

              1. Jo, to asi Elon nečekal, že mu vytře zrak nějaká
                Jo, to asi Elon nečekal, že mu vytře zrak nějaká pidizemička co si ji pletou i s Čečenskem. V září tu bude Enyaq, kterého se příští rok prodá možná i celých tisíc kusů a hned nato se rozjede výroba žilionů Wh HE3DA baterií. Tesla to může rovnou zabalit a odpískat i Battery day 😀

      1. Na jednu funkční a komerčně použitelnou technologii
        Na jednu funkční a komerčně použitelnou technologii potřebujete X zázračných technologií, které fungujou v laboratoři. Nyní se investuje do výzkumu baterií více než kdykoliv dříve a taky z toho lezou stovky laboratorních výsledků a taky řada opravdu komerčních produktů.

Napsat komentář