Vědcům z australské univerzita Monash se podařilo vyvinout lithium-sirné bateriové články, které by mohly znamenat až 1000km dojezd elektromobilů.
foto: Monash University
Lithium-sirné baterie (Li-S) jsou dlouhodobě jednou z nejzajímavějších alternativ/variací klasických li-ion baterií. Jejich vývojem se zabývají i odborníci v České republice, např. Tomáš Kazda z Ústavu elektrotechnologií FEKT VUT.
Lithium-sirné baterie mají zhruba trojnásobnou kapacitu než současné běžně využívané lithno-iontové akumulátory (hustota energie se uvádí až 1,8 MJ/kg, zatímco Li-Ion mají 0,36 až 0,875 MJ/kg).
Díky vyšší hustotě energie mohou mít Li-S akumulátory malou hmotnost a srovnatelný objem (objemová hustota energie je 1,26 MJ/l, zatímco Li-Ion mají 0,90 až 2,43 MJ/l).
Lithium-sirné akumulátory navíc nevyužívají (vzácné) kovy jako kobalt, nikl nebo kadmium, proto by jejich výroba byla méně závislá na těžbě. Síra je totiž často i odpadní produkt mnoha výrobních procesů, takže technologie je výrazně šetrnější k životnímu prostředí.
Konstrukce Li-S byla dosud spojena s mnoha nevyřešenými úkoly. Jedním z nich je konstrukce elektrod, protože síra, z níž je vytvořena katoda, je téměř nevodivá. Používají se proto různé kombinace síry s uhlíkem ve formě nanovláken, které dodají katodě potřebnou vodivost.
Katoda je ale během elektrochemických reakcí silně namáhána a rychle degraduje. Právě úprava elektrod tak, aby zůstal zachován počet nabíjecích cyklů srovnatelný s akumulátory dostupnými v současné době, je předmětem výzkumu Tomáše Kazdy.
Vědci z Monash University tvrdí, že už se jim podařilo vyvinout světově první efektivní Li-S baterii, která právě tyto problémy řeší. Dokázala by prý dát elektromobilu dojezd 1000 km, nebo v menším provedení mobilu výdrž pěti dní.
Prototypy článků už se testují v Německu a další testy v elektromobilech a solárních elektrárnách jsou připravovány v Austrálii. Komerční nasazení Li-S baterií je tak zas o kus blíž.
Někteří z největších výrobců li-ion baterií v Evropě a Číně už údajně o technologii
V Česku byl základní výzkum tohoto typu akumulátorů na FEKT VUT zakončen v roce 2018 podaným evropským patentem a výrobou prototypu mincové baterie. Pro další vývoj odborníci z brněnské techniky hledali investora, který by pomohl přenést technologii do další fáze vývoje a testování a poté i do výroby.
Dejet nám ještě víc peněz ať můžem doplatit ty
Dejet nám ještě víc peněz ať můžem doplatit ty hypotéky. :-))))
Lithium price plunges to 4-year low…
Lithium price plunges to 4-year low…
https://www.mining.com/lithium-price-plunges-to-4-year-low/?fbclid=IwAR1lQhp32XSXkztj0PVHEHEVJ9NgTkiqBFeifM4SCW0EdQCpe7QwT0WcPWo
Ó bože hrůza, co budou teď ty odpírači dělat??? :-)))))
To je dobrá zpráva.
To je dobrá zpráva.
Kdyby se svět řídil všema těmahle zprávama o
Kdyby se svět řídil všema těmahle zprávama o vevolučních baterkách, tak dneska máme auto, co na jedno dobití objede evropu kolem dokola.
Z výzkumu do praxe to může být ještě na dlouho. Až
Z výzkumu do praxe to může být ještě na dlouho. Až někdo vynalezne super baterie, tak vyřeší zásadní problém při cestování na dlouhé trasy.
duplikace
duplikace
Zde jsou další informace:
Zde jsou další informace: https://advances.sciencemag.org/content/6/1/eaay2757
Nechce to někdo přeložit?
hele ta čůča na fotce připomíná doktorku Šeringovou co
hele ta čůča na fotce připomíná doktorku Šeringovou co potom dost nutně potřebovala Bourna… :)))))
https://www.csfd.cz/film/248751-bourneuv-odkaz
Zaujímavé ako sa vždy pri predstavení „prevratnej“
Zaujímavé ako sa vždy pri predstavení „prevratnej“ technológie usmievajú na fotke minimálne dvaja-traja v bielych plášťoch s krabičkou v ruke, to je základ úspechu :)))
A pritom sme sa dozvedeli, že „vzácny“ kov Kadmium sa nepoužíva v litiových akumulátoroch. Aspoň myslím, že o nich je reč, lebo Niklo-kadmiové akumulátory sa veľmi nezdokonalujú.
A ešte sme sa dozvedeli, že nová technológia poskytne dojazd magických 1000km.
To je super :)))
majú aj plastovéokuliare.
a ten napravo mi pripomína kolegu
majú aj plastovéokuliare.
a ten napravo mi pripomína kolegu (ing) v kota tn a bol vcelku úspešný v riešení ála nemožné na počkanie, zázraky do troch dní.
Na okuliare som zabudol. To je dôležitá ochranná pomôcka
Na okuliare som zabudol. To je dôležitá ochranná pomôcka lebo tá krabička je nebezpečná :)))
Za 5 let na trhu?
Za 5 let na trhu?
zlatý voči jedna paní do časáku povídala to aby měli vo
zlatý voči jedna paní do časáku povídala to aby měli vo čem psát a na co klikat 😉 a ikdyby náhodou nekecala tak ji ropáci uplatěj :)) věř jen ílonoj :)))))
https://kcc-hho.webnode.cz/supercharger/battery/
Ja jsem poslal kratkou zpravu na info@shell.com ze jsem v
Ja jsem poslal kratkou zpravu na info@shell.com ze jsem v garazi vyvynul zazracnou baterku a ze ji nabizim. Oni me poslali balik dolaru a ppl si baterku vyzvednul. Ted jsem objednal dalsi clanek 18650 z Ciny. Az ho dostanu, napisu na info@esso.com. zkuste info@lukoil.ru. Oni pry poslou prepravce fsb, pry vyridi vse na miste.
a doktorku Šeringovou co pak dost nutně potřebovala Bourna
a doktorku Šeringovou co pak dost nutně potřebovala Bourna znáš? 🙂
https://www.csfd.cz/film/248751-bourneuv-odkaz
Mam vse pod kontrolou.
Mam vse pod kontrolou.
Pobavil jste mne. Vážně: mít vše pod kontrolou bych moc
Pobavil jste mne. Vážně: mít vše pod kontrolou bych moc rád. To je ale nereálné. A tuplem pokud jde o zdraví.
.
.
Jak naknec dopadl ten vyvoj v Brne? Nasel se investor? A kolik
Jak naknec dopadl ten vyvoj v Brne? Nasel se investor? A kolik nabijecich cyklu zvladli do 80 nebo 70 % kapacity?
Kolik to má tedy nabíjecích cyklů?
Kolik to má tedy nabíjecích cyklů?
Četl jsem, že při dotaci Mo (Molybden) až 200 cy. Možná,
Četl jsem, že při dotaci Mo (Molybden) až 200 cy. Možná, že jsou už dál, ale zatím je to pořád holub na střeše. Jinak by životnost uváděli. Musí to být alespoň 1000 cy, aby to mělo smysl.
Tak úplně mimo by těch 200cyklů nebylo. Není řečeno jak
Tak úplně mimo by těch 200cyklů nebylo. Není řečeno jak hlubokých cyklů a kolik je zůstatková kapacita po 200cyklech. I tak by to bylo 200 000 km najetých. Když se cykly změlčí třeba od 30 do 80 procent, stoupne cyklovatelnost a pořád bude dojezd 500km. Kolik současných elmobilů toto umí?
Je to málo a je to v laboratorních podmínkách. Stejně
Je to málo a je to v laboratorních podmínkách. Stejně zatím dělají jenom malé knoflíkové a na těch se to testuje.
Nabijaci cyklus sa standardne rata 100% DoD.
pokial ma tato
Nabijaci cyklus sa standardne rata 100% DoD.
pokial ma tato bateria cca 5x vyssiu kapacitu, tak 200cyklov u nej znamena to iste, ako 1000 cyklov u beznej.
Inymi slovami, ak nejaka Li-ionka s kapacitou 10Ah ma zivotnost 200 cyklov, nez jej kapacita klesne na 80% (opat standardne kriterium), tak z nej pocas jej zivotnosti dostanem 2000 Ah.
Tato nova bateria ma mat kapacitu 5x vyssiu. Takze mame bateriu rovnakych rozmerov ako tu 10Ah, ale s kapacitou 50Ah. A pri zivotnosti 200 cyklov z nej dostaneme 10 000 Ah. V prostredi, kde by som vymlatil tu 10Ah bateriu za necely rok (ak pocitam cca 1 cyklus denne), tak nova bateria by mi vydrzala 5x dlhsie. A to je uz dost velky rozdiel, aby to malo zmysel, aj keby cena baterie bola napr. dvojnasobna.
V pripade mobilov je taka zivotnost nieco, co mozno ani nema zmysel, pretoze mobil ako taky zastara moralne a technicky skor, nez klesne kapacita tejto baterie pod rozumnu uroven.
Ale v inych aplikaciach to zmysel ma.
Osobne som ale zvedavy na finalny vyrobok, fungujucu bateriu v mobile ci inde v realnom zivote. Az potom sa mozme bavit o tom, aka je skvela ci nie. Kym je to laboratorny kus, vsetky veci a diskusie ohladom vykonov, zivotnosti, vplyvu teplot na zivotnost a vykon atd. su a budu len v rovinach teorii a dohadov.
Ale nesmite skloubit vsechny nej parametry. Kdyz to ma velkou
Ale nesmite skloubit vsechny nej parametry. Kdyz to ma velkou kapacitu, tak to ma treba jen 1/10 zatizeni obycejne baterky a obracene. Kdyz reknou 5x vetsi kapacita, tak to berte jako udaj ve vyprodeji 70% sleva. Ale to plati pro neprodejny sunt a vse ostatni je za normalni cenu. Takze kapacita je až 5x, ale za podminek xy, ktere jsou neprakticke pro provoz. Treba teplota daleko od bezneho provozu apod.
Citace: „Ta má být levná, ale baterie přitom nabídne
Citace: „Ta má být levná, ale baterie přitom nabídne vynikající výkon i kapacitu, až 4x lepší ve srovnání se současnými li-ion bateriemi.“
Pise se… lepsi vykon i kapacitu.