Toyota přichází s převratnou recyklací baterií bez spalování

Dosud Toyota recyklovala baterie z elektrických a hybridních vozidel pomocí konvenčních spalovacích technik. Loni na podzim se pustila do recyklace baterií bez spalování s cílem najít recyklační technologii s nižšími emisemi. Je to první metoda přeměny vybitých baterií na nové bez spalování.

Použité baterie se naplní elektrolytickým roztokem, který umožní snadnější pohyb kladných a záporných iontů pro nabíjení a vybíjení elektřiny. Tato kapalina je však vysoce hořlavá a při nesprávné manipulaci hrozí nebezpečí požáru.

Aby se toto riziko eliminovalo, může zařízení elektrolytickou kapalinu destilovat a extrahovat. Tato technika se při běžné recyklaci nepoužívá, což znamená, že baterie musely být spáleny i s tekutinou.

Černé látky vznikly z auto dílů recyklací baterií z HEV a EV aut. Vlevo je NiMH baterie používaná v Priusu, uprostřed lithium-iontová používaná v hybridních vozech a vpravo lithium-iontová baterie z bZ4X. foto: Toyota
Černé látky vznikly z auto dílů recyklací baterií z HEV a EV aut. Vlevo je NiMH baterie používaná v Priusu, uprostřed lithium-iontová používaná v hybridních vozech a vpravo lithium-iontová baterie z bZ4X. foto: Toyota

Po extrakci kapaliny se články skartují. Zařízení pak třídí a získává zpět zdroje, jako jsou velké kusy obsahující hliník a železo nebo prášek obsahující mnoho vzácných kovů.

Vytřídí se staré kusy pro nové baterie

Vytříděné kusy a prášky se převážejí do spolupracujících společností a zpracovávají se na materiály pro nové baterie. Taková recyklace baterií bez spalování je unikátní, protože nejen snižuje emise CO2, ale také zvyšuje míru využití baterií. 

„Při běžné likvidaci baterií v Japonsku se baterie nejprve spálí, čímž se uvolní CO2. Pracujeme na vývoji a ověřování nízkoemisních metod likvidace, kterými jsou zavedení oběhového hospodářství a dosažení uhlíkové neutrality,“ říká Keisuke Isomura z divize pro životní prostředí a řízení inženýrství v Toyotě.

Rostoucí rozšíření elektrifikovaných vozidel v posledních letech provázejí i další problémy, jako je zajištění vzácných kovů potřebných pro jejich baterie, například kobaltu nebo lithia. Zásoby těchto nerostných zdrojů jsou omezené a neplánovaná těžba může vést k jejich vyčerpání.

Aby se tomu předešlo, podporují země po celém světě recyklaci za účelem získání těchto materiálů. V Evropě začnou v roce 2031 platit předpisy, které výrobcům baterií ukládají povinnost používat pevný poměr vzácných kovů získaných z vybitých baterií. 

Klíčové jsou kobalt, lithium a nikl

Elektrody baterií obsahují mnoho cenných zdrojů, jako jsou kobalt, lithium a nikl. Současné metody recyklace však začínají vhozením vybitých baterií do spalovny a následným sběrem vzácných kovů, které po spálení zůstanou.

Baterie z EV vozů Toyota. foto: Toyota

Tato metoda snižuje množství získaných materiálů a uvolňuje obrovské množství CO₂, což má rozsáhlý dopad na životní prostředí. Přechod k uhlíkové neutralitě bude vyžadovat zviditelnění cyklu od výroby až po vyřazení z provozu a recyklaci a jejich snížení.

„Potřebujeme společnost orientovanou na recyklaci, ve které nebude nutné spalování. Nutnost oběhového hospodářství pro řešení klimatických změn a biodiverzity je dobře známá. K dosažení oběhového hospodářství potřebujeme také technologie a know-how. Toyota silného partnera v podobě Toyota Chemical Engineering,“ říká ředitelka pro udržitelný rozvoj Yumi Otsuka.

Tato společnost zpracovávající průmyslový odpad spolupracovala s Toyotou v roce 2010 na vytvoření první technologie recyklace nikl-metalových hydridních baterií (NiMH) na světě. Od té doby v Japonsku sbírá a recykluje použité baterie z hybridů Toyota.

zdroj: tisková zpráva

16 Comments on “Toyota přichází s převratnou recyklací baterií bez spalování”

  1. Optimalizace recyklace akumulátorů je samozřejmě chválihodné a Toyota 👍
    Ale Toyota by měla hlavně přestat lhát !
    Nedávno jsem viděl velký srovnávací test dojezdu cca 20 EV střední a vyšší střední třídy ve stejnou dobu na stejné dálnici…
    Toyota (víte která – jinou nemaj) a Lexus nejenom že skončily na dvou posledních místech v dojezdu, ale měly i úplně nejhorší poměr mezi udávaným a reálným dojezdem.
    Však taky čerstvě zlevňují ten svůj Bzzzzx o 7000€😃

  2. Tak zaprvé baterie se nespalují, ale praží. Což je endotermická reakce, nikoliv exotermická, a je to naprosto zásadní rozdíl z pohledu energetické bilance.
    Tato endotermická recyklace totiž sežere gigantické množství energie a vyvrhne do ovzduší kvanta toxických plynů a v přepočtu na celý batterypack běžného elektromobilu stovky kilogramů CO2. A to prosím bez započtení toho uhlí nebo plynu, které se na tuto recyklaci ještě spotřebuje.

    Zadruhé, ano, recykluje se tím lithium a další kovy. Ale z pohledu ekologie je to vysloveně úchylné, jako celá elektromobilita.

        1. „Taková recyklace baterií bez spalování je unikátní, protože nejen snižuje emise CO2, ale také zvyšuje míru využití baterií.“
          Nekdo tomu rika spalovani, nekdo prazeni. Ale Toyota pouziva destilaci a nejakou extrakci elektrolytu bez pouziti velkeho zaru a setri emise. Tak kde to nikde nepisou?

          1. „pustila do recyklace baterií bez spalování s cílem najít recyklační technologii“
            neboli zkouší to, což namená
            1) nemusí to být plně funkční
            2) nemusí to být ekonomické
            3) nemusí to být funknčí nebo ekonomické ve větším měřítku

            Egro tvrdit, že Toyota něco našla, je poněkud předčasné.

Napsat komentář