Dosud Toyota recyklovala baterie z elektrických a hybridních vozidel pomocí konvenčních spalovacích technik. Loni na podzim se pustila do recyklace baterií bez spalování s cílem najít recyklační technologii s nižšími emisemi. Je to první metoda přeměny vybitých baterií na nové bez spalování.
Použité baterie se naplní elektrolytickým roztokem, který umožní snadnější pohyb kladných a záporných iontů pro nabíjení a vybíjení elektřiny. Tato kapalina je však vysoce hořlavá a při nesprávné manipulaci hrozí nebezpečí požáru.
Aby se toto riziko eliminovalo, může zařízení elektrolytickou kapalinu destilovat a extrahovat. Tato technika se při běžné recyklaci nepoužívá, což znamená, že baterie musely být spáleny i s tekutinou.
Po extrakci kapaliny se články skartují. Zařízení pak třídí a získává zpět zdroje, jako jsou velké kusy obsahující hliník a železo nebo prášek obsahující mnoho vzácných kovů.
Vytřídí se staré kusy pro nové baterie
Vytříděné kusy a prášky se převážejí do spolupracujících společností a zpracovávají se na materiály pro nové baterie. Taková recyklace baterií bez spalování je unikátní, protože nejen snižuje emise CO2, ale také zvyšuje míru využití baterií.
„Při běžné likvidaci baterií v Japonsku se baterie nejprve spálí, čímž se uvolní CO2. Pracujeme na vývoji a ověřování nízkoemisních metod likvidace, kterými jsou zavedení oběhového hospodářství a dosažení uhlíkové neutrality,“ říká Keisuke Isomura z divize pro životní prostředí a řízení inženýrství v Toyotě.
Rostoucí rozšíření elektrifikovaných vozidel v posledních letech provázejí i další problémy, jako je zajištění vzácných kovů potřebných pro jejich baterie, například kobaltu nebo lithia. Zásoby těchto nerostných zdrojů jsou omezené a neplánovaná těžba může vést k jejich vyčerpání.
Aby se tomu předešlo, podporují země po celém světě recyklaci za účelem získání těchto materiálů. V Evropě začnou v roce 2031 platit předpisy, které výrobcům baterií ukládají povinnost používat pevný poměr vzácných kovů získaných z vybitých baterií.
Klíčové jsou kobalt, lithium a nikl
Elektrody baterií obsahují mnoho cenných zdrojů, jako jsou kobalt, lithium a nikl. Současné metody recyklace však začínají vhozením vybitých baterií do spalovny a následným sběrem vzácných kovů, které po spálení zůstanou.
Tato metoda snižuje množství získaných materiálů a uvolňuje obrovské množství CO₂, což má rozsáhlý dopad na životní prostředí. Přechod k uhlíkové neutralitě bude vyžadovat zviditelnění cyklu od výroby až po vyřazení z provozu a recyklaci a jejich snížení.
„Potřebujeme společnost orientovanou na recyklaci, ve které nebude nutné spalování. Nutnost oběhového hospodářství pro řešení klimatických změn a biodiverzity je dobře známá. K dosažení oběhového hospodářství potřebujeme také technologie a know-how. Toyota silného partnera v podobě Toyota Chemical Engineering,“ říká ředitelka pro udržitelný rozvoj Yumi Otsuka.
Tato společnost zpracovávající průmyslový odpad spolupracovala s Toyotou v roce 2010 na vytvoření první technologie recyklace nikl-metalových hydridních baterií (NiMH) na světě. Od té doby v Japonsku sbírá a recykluje použité baterie z hybridů Toyota.
zdroj: tisková zpráva
A kdy se bude recyklovat tou flotační metodou? 🤔
Old mining techniques make a new way to recycle lithium batteries
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180802191914.htm
Recovery of active cathode materials from lithium-ion batteries using froth flotation
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214993718300241
Je tam nesmysl “ Použité baterie se naplní elektrolytickým roztokem „.
Plní se pouze nové, u použitých se právě odsává ne nalívá.
Optimalizace recyklace akumulátorů je samozřejmě chválihodné a Toyota 👍
Ale Toyota by měla hlavně přestat lhát !
Nedávno jsem viděl velký srovnávací test dojezdu cca 20 EV střední a vyšší střední třídy ve stejnou dobu na stejné dálnici…
Toyota (víte která – jinou nemaj) a Lexus nejenom že skončily na dvou posledních místech v dojezdu, ale měly i úplně nejhorší poměr mezi udávaným a reálným dojezdem.
Však taky čerstvě zlevňují ten svůj Bzzzzx o 7000€😃
Tak zaprvé baterie se nespalují, ale praží. Což je endotermická reakce, nikoliv exotermická, a je to naprosto zásadní rozdíl z pohledu energetické bilance.
Tato endotermická recyklace totiž sežere gigantické množství energie a vyvrhne do ovzduší kvanta toxických plynů a v přepočtu na celý batterypack běžného elektromobilu stovky kilogramů CO2. A to prosím bez započtení toho uhlí nebo plynu, které se na tuto recyklaci ještě spotřebuje.
Zadruhé, ano, recykluje se tím lithium a další kovy. Ale z pohledu ekologie je to vysloveně úchylné, jako celá elektromobilita.
Ano, ale to se udělá jednou za život auta. Úchylné jsou spalováky které stejné množství CO2 vyplkají každý den na cestě do práce. Krát 1,5 miliardy úchylů na celém světě.
To je klasická argumentace žárovka versus LED… Žárovky levná jednoduchá netoxická výroba, LED naopak…
Akorát už neřekne, že během provozu (životnosti) se ledka x krát očistí a žárovka x krát zaprasí..
Tak se uz konecne rozhodni, zda lithiove baterky hori nebo nehori. Kdyby horely, tak se jedna o exotermickou reakci a jak sam nekdy pises, uvolni se hodne energie.
Tak co s tebou. Do pece a uprazit. Akorat bez recyklace.
Už jsem tady princip hoření lithiových baterií popisoval několikrát zcela detailně, tak si to najdi. Najdeš tam i odpověď, proč do recyklace může jít pouze zcela vybitá baterie (zcela, tedy vybitá za ochranu proti hlubokému vybití).
I totalne vybite baterie muzou horet. Je tam porad horlavy elektrolyt a lithium.
Je fakt pro tebe takový problém najít si a přečíst pyrometalurgický poces recyklace lithiových baterií? Proč ti to mám tady celé vysvětlovat já?
Ja ale pisu o novem procesu od Toyoty tady v clanku, kde se uz nepouziva paleni/restovani. Tvoje stare clanky to jeste neznaji. Ty se porad drzis starych veci a nove jsou pro tebe ocividne tabu.
Jak se v clanku pise, Toyota nasla jiny recyklacni proces kde to prazeni a cele kolem odpada. Tak co vadi dal?
Nic takového se tam nepíše.
„Taková recyklace baterií bez spalování je unikátní, protože nejen snižuje emise CO2, ale také zvyšuje míru využití baterií.“
Nekdo tomu rika spalovani, nekdo prazeni. Ale Toyota pouziva destilaci a nejakou extrakci elektrolytu bez pouziti velkeho zaru a setri emise. Tak kde to nikde nepisou?
„pustila do recyklace baterií bez spalování s cílem najít recyklační technologii“
neboli zkouší to, což namená
1) nemusí to být plně funkční
2) nemusí to být ekonomické
3) nemusí to být funknčí nebo ekonomické ve větším měřítku
Egro tvrdit, že Toyota něco našla, je poněkud předčasné.
Neboj, sice to je zacatek, ale za rok/dva to maji jako standardni proces. Ono to je vlastne jedno, protoze ted stejne jeste neni dostatek baterek k recyklaci.