TEST: elektromobil Volkswagen ID. Buzz – téměř skvělé auto

Praktický, pohodlný, prostorný, designový. Takový je nový elektromobil Volkswagen ID. Buzz. Má však i svá dvě velká ale.

Nejnovější přírůstek rodiny elektromobilů ID má být moderním znovuzrozením legendárního „hippie busu“ neboli prvního modelu Volkswagen Transporter T1. Podědil po něm i stylovou dvoubarevnost.

Na nostalgickou notu Volkwagen začal brnkat hlavně v USA, kde právě nedávno začal ID. Buzz prodávat s rozšířeným rozvorem (plus mírně větší baterií a také novým šetrnějším pohonným systémem AP550) u příležitosti návratu značky Volkswagen Bus do USA. Souběžně se ale delší Buzz právě nyní začíná prodávat i v Evropě.

My jsme k týdennímu testu během jara dostali ještě „klasickou“ standardní verzi tohoto nového MPV/osobní dodávky. Jako všechny ostatní verze se vyrábí v hlavním závodě značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru, který je jedním z nejmodernějších závodů pro výrobu automobilů na světě a domovem rodiny VW Bus.

Volkswagen ID. Buzz staví na stejné platformě a komponentech skládačky MEB jako všechny ostatní aktuální typové elektromobily koncernu. Délka 4712 mm a rozvor 2988 mm standardní verze (4962 mm a 3238 mm pro prodlouženou verzi) však dávají autu výrazně víc prostorových možností, než jaké má třeba Volkswagen ID.4 nebo Škoda Enyaq. A hned po prvním usednutí za volant nebo na zadní sedačky to pocítíte. Z každého kousku ID. Buzz na vás dýchá volnost, prostornost, svoboda.

Subjektivně je pro nás elektromobil Volkswagen ID. Buzz po designové a celkově estetické stránce dosud jedním z nejzajímavějších aut, které v posledních letech koncern vyprodukoval. O tom, že tentokrát dali inženýři a manažeři tvůrcům více volnosti, svědčí i nejrůznější vizuální vychytávky uvnitř kabiny. Například umně skryté siluety samotného auta. Hlavně ale oceňujeme čistý a ničím „nezáskládaný“ interiér plný odkladových prostor.

Skvělé jsou i posuvné dveře na obou stranách, které výrazně zvyšují celkovou praktičnost. Obří zavazadlový prostor o objemu 1121 litrů nedokáže dotáhnout asi žádné jiné evropské SUV ani MPV. Sklopení zadní řady sedadel vytvoří téměř dvojnásobný prostor o objemu 2123 litrů, kde můžete v klidu kempovat. Připlatit si navíc můžete za zvýšenou podlahu. Ta po sklopení zadních sedadel rovnou vytvoří dvě dvoulůžko. Maximální hmotnost nákladu je 589 kg.

Volkswagen ID. Buzz má spoustu předností, ale také několik větších či menších zádrhelů. Prvním je nepřítomnost frunku (předního zavazadelníku). To je ale v tomhle případě spíš maličkost. Horší je to se softwarem. Ten, podobně jako hardwarové komponenty, sdílí s ostatními členy rodiny ID. A všichni víme, jak to Volkswagen s vývojem svého softwaru má. Prostě na štýru.

Zdá se, že v tomto ohledu se bohužel koncern nemůže hnout z místa a aktuálně avizovaná restrukturalizace po nahrazení Herberta Diesse tomu nejspíš o moc nepřidá. Odezva softwaru je stále pomalá a pořád tu jsou i nedostatky v podobě nepřehlednosti nebo nelogičností. A to navzdory tomu, že VW už před dvěma lety zavedl OTA updaty softwaru (over-the-air).

Ve výbavě potěší 2x USB typ C na palubní desce plus 1x pro nabíjení, možnost bezdrátového připojení pro Apple Car Play (operační systém iOS) a Android Auto, LED světla vpředu i vzadu, multifunkční kamera vpředu či systém rozpoznávání dopravních značek. Skvělá jsou i elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Hodně pohodlná je středová loketní opěrka. Co naopak může být trochu problém jsou pevná okna u cestujících na zadních sedačkách.

Volkswagen ID. Buzz je primárně rodinné auto pro dlouhé výlety. A je k tomu skvěle uzpůsobený. Až na jedinou, zato ale kritickou součást – baterii. Prodávat tak velké auto určené pro dlouhé cesty přes celý kontinent s 82kWh baterií (77 kWh využitelných) je prostě špatná volba. Pozičně i cenově je ID. Buzz nastaven tak, aby patřil ke špičce elektromobilní nabídky koncernu a očekávali bychom od něj kapacity 100 kWh nebo ještě lépe 120 kWh, aby auto dokázalo reálně ujet alespoň 500 km na jeden zátah.

Potřeba větší kapacity baterie je o to naléhavější, že už příští rok má jít do prodeje verze s prodlouženým rozvorem (LWB) s pohonem 4×4 a výkonem 250 kW. LWB sice má už teď větší sadu akumulátorů s využitelnou kapacitou 85 kWh, ale i to je pořád málo. Natož pro severoamerický trh. Někdo by si mohl myslet, že se zvětšením baterie se projeví nedostatky 400V architektury, která ID. Buzz umožňuje nabíjet max. rychlost 175 kW DC.

Jenže jeho nabíjecí křivka je překvapivě slušná v tom ohledu, že ID. Buzz dokáže držet 100 kW až k 50%-55% nabití baterie a ještě do asi 75% nabití se pohybuje nad 85 kW. Časy nabíjení by tak ani při větší kapacitě neměly být zásadní překážkou a ID. Buzz zde příjemně překvapuje. Dokonce ani omezení max. rychlosti na 145 km/h není žádným velkým zádrhelem. Obzvlášť když ve většině Evropy platí dálniční maximum 130 km/h.

Papírová kombinovaná spotřeba WLTP je 20,8 kWh/100 km a celkový kombinovaný dojezd 417 km. Vyzkoušeli jsme, že reálný dojezd elektromobilu Volkswagen ID. Buzz po dálnici za jarních teplot je nějakých 240 – 280 km. Průměrná spotřeba totiž velmi snadno atakuje 30 kWh/100 km. Meziměstskými projížďkami ji můžete srazit k 25 kWh/km a dostat se tak na dojezd lehce přes 300 km, ale u jezdícího kvádru už prostě o moc níž jít nejde (cd = 0.29).

SPECIFIKACE

Volkswagen ID. Buzz
Typ pohonu:
elektromobil
Max. výkon: 150 kW
Max. výkon po dobu 30 minut: 70 kW
Max. rychlost: 145 km/h
Spotřeba (kombinovaná, WLTP): 20,9 kWh/100km
Celkový dojezd – kombinovaný (WLTP): 417 km
Max. přípustná celková hmotnost: 2930 kg
Cena: od 1593 854 Kč

Cena elektromobilu Volkswagen ID. Buzz v Česku začíná na od 1 593 854 Kč vč. DPH (záruka 2 + 2 roky / 200 000 km, na vysokonapětové baterie vozidla se vztahuje záruka 8 let / 160.000 km (kapacita 70 %). A to je cena, za kterou bychom si představovali mnohem lepší dojezd než kolem 300 km, který nabízí 82kWh baterie. Být to reálně alespoň 500 km, byla by to cena ospravedlnitelná.

zdroj: vlastní, foto: Miroslav Kašpar

70 Comments on “TEST: elektromobil Volkswagen ID. Buzz – téměř skvělé auto”

  1. A zkoušeli jste ten skvělý rejd? Na Elektrofestu všechny posádky, které zkoušeli ID.Buzz, velmi chválili. To prostě nečekáte – zastavíte těsně za čárou vně silnice (třeba na odpočívadle někde na silnici 1. nebo 2. třídy), dáte plný rejd a otočíte se o 180° tak, že stopa přesně vyjde do pruhu zpět, prostě to vytočíte. Ti, kteří tento manévr jeli bez zastavení, kolikrát ani nestihli ten plný rejd dát, protože to ani nečekali. Zadní náhon tohle umožňuje. Jsem zvědavý na model GTX 4×4, jakého tam dosáhnou rejdu.

    1. Stejní mamlasi u VW jako u Stelantisu. Prostě spalovací autodebilky, oni ty elektromobily dělat opravdu nechtějí. Takže uděláme elektrickou verzi super auta naší značky – u Stelantisu legenda Peugeot Partner/Citroen Berlingo/ Opel cosi a Toyota Proace – a mrskneme do toho baterku, co napájí malý Peugeot e208. Aby to nedojelo ani Brno-Ostrava na 1 nabití po dálnici 130 km/h. A pak to dorazíme brutální cenou.

    1. Prigožin byl a je dlouhodobě nedůvěryhodný. Například 2 měsíce tvrdil, že se stahuje z Bachmutu, aby ho po dvou měsících jeho vojáci dobili. Prostě lže a otázkou je proč. Klidně může být i domluvený s Putinem a vše je jen divadlo jehož účel nevíme. (třeba odhalení tajných agentů nebo trik jak vagnerovce přesunout k Lukašenkovi a po neděli se neudál nový útok na Kyjev.)

  2. offtopic, ale toto si dejte https://twitter.com/Fbeyeee/status/1672175061606825990

    peklo, tedy RuZko prave dnes zmrzlo. Prigozin prave kapnul bozskou. Pravdu o valce, jejich duvodech i aktualnim prubehu. Pokud to nezapadne, Prigozin z okna nevypadne, tak jsme prave svedky zlomu v ruske politice i valce. Vubec bych to nepodcenoval. Putin i Prigozin se citi podvedeni svym okolim, o tom nepochubuji. Zaroven je poji historie, a Prigozin muze byt jediny komu Putin opravdu duveruje. Ze ho necha zit, pokud prevezme moc. toto je oprvdu zajimavy, mozna zlomovy bod

      1. politicka konkurence je Prigozinovi asi u zadnice, a s tim v jakem stavu je cele Ruska a jejich zakladni armada, tak Vagnerovci jsou pro Rusko aktualne vetsi hrozba nez Ukraina, Ukraina totiz necili primarne na tazeni na Moskvu, ale pouze na vyhnani okupantu ze sveho uzemi, kdesto Vagnerovci pokud by chteli muzou klidne tahnout na samotnou Moskvu, a neverim ze zubozena Ruska armada by neco zmohla na svem uzemi, to jak uzasne meli hlidanou i zakladnu s jadernyma hlavicema kousek za hranicema s Ukrainou ukazalo, ze to maj v zubozenem stavu napric celym spektrem armady

        ono se staci i podivat na mapu a kde se bojuje a kde vlastne vubec, ciste prakticky cca polovina hranice je jen otukavacka pohranicniku, druha pulka je realna fronta ktera je ale cca z pulky tvorena Dneprem, tedy realne se bojuje jen na cca ctvrtine delky hranice Ukrainy s Ruskem

        dnes se jiz analitici vesmes schoduji ze Putin chtekl zrejme ziskat vse na Ukraine az k Dnepru, coby idelani prirodni hranice a zaroven co se nerostnych surovin tyce nejvzacnejsi uzemi Ukrainy + samozrejme snadny pristup k Cernemu mori s vetsim jiz existujicim pristavem ktery nezamrza, a realne z celeho toho uzemi sotva drzi asi tretinu pomalu slabne

        kdyby Rus aktualne prisel o Vagnerovce kteri by zacali bojovat proti nemu samotnemu, tak vesmes prijde o vsechno co ma bojeschopne v Donecku a Luhansku, a zavre si tak zasobovani na Krym, coms by vesmes zacal asi hodne rychle stracet zbyle 3 oblasti pred Krymem, Mariupol, Melitopol a Cherson, a nasledne by prisel i o Krym….

          1. Tak určitě 😀 Krize, tedy pokud v odpovídajícím měřítku považujeme za krizi pochod na Prahu padesáti ozbrojenců, skončila v okamžiku, když Putin ráno otevřeně podpořil armádu. Jeho ústy FSB deklaruje, že mocenské rozdělení mezi FSB a armádu platí a vměšování do záležitostí armády FSB nepodporuje. Tím vše skončilo, teď jen budeme sledovat, jak se z toho budou strany snažit vybruslit.

              1. Vidíme vnější vrstvu cibule zákulisní politiky, intrik, zpravodajských her…
                Co se dnes může jevit jako jasné, zítra může být naprosto jinak – Ach Jevgeniji, ty jediný jsi prokázal pravou lásku k vlasti a odhalil hnízdo zrádců lidu… V tuto chvíli nelze nic s určitostí tvrdit kromě jediného – Putin to měl a má pevně v rukou, o čemž svědčí, že jemu přímo podřízená elitní garda se ani nehnula.

                Jediné co mohu poradit, je nezabývat se jednotlivostmi, citovými výlevy, zprávami do médií a dalšími součástmi kouřové clony.

                Když jsem si v sobotu ráno přečetl, že Prygožin „s pětitisíci vojáky táhne na Moskvu“, smíchy jsem se málem neudržel. Tento kontingent by nestačil ani na kontrolu lístků v moskevském metru.

                Za mě jednoznačně veselé divadelní představení. Jeho účel ale naprosto netuším.

                1. Netusis vubec nic. putin je posr@ny jeste dnes. A vyrizovani uctu tam bude smrtelne. Postupne uvidime kolik padne hlav.

                2. Opět naprostá neznalost ruské mocenské politiky. Putin, pokud přímo nebyla FSB (a zde je potřeba chápat, že Putin je FSB) s Prigožinem domluvená, to využije ke zvýšení tlaku na armádu, jejíž výkon je nevyhovující.
                  Putin naopak je teď na koni.
                  1) „puč“, a píšu to úmyslně v uvozovkách, ustál s naprosto perfektně
                  2) k „pučistům“ se nepřipojil nikdo, kdo by režim reálně oslabil
                  3) zrádci ve struktuře státu se odhalili
                  4) mocenské centrum armády politicky oslabilo

                3. @Runner
                  No co to vidím? Nějaké fakticko-logické rozpory?
                  Takže tu máme pocit, že Puťka to má pevně v rukou, protože jeho palácová garda se ani nehnula (asi myšleno že ho nezabili), zatímco kontingent co by nestačil ani na kontrolu lístků v Moskvě si to mašíruje cca 400 km v Ruském týlu (samozřejmě plným těch záloh co nezaútočili v zimě) aniž by je byl kdokoliv schopný zastavit silou. 😀

                  „využije ke zvýšení tlaku na armádu, jejíž výkon je nevyhovující“

                  Počkej, počkej, počkej. Jak jako „nevyhovující“? Ruské zbraně přece stále vítězí, stále postupují vřed a krok zpět jdou jedině, když se k nepříteli otočí zády. 😀

  3. to auto proste neni dalnicni mikrobus na dlouhe trasy. Natvrdly primitiv to samozrejme nepochopi, protoze on ma svoji predstavu o svete, ale toto auto si koupi spousta lidi jako rodinny vuz na bezne denni kratke jizdy. Na dovolenou poleti letadlem, nebo nebudou spechat. A tresnickou na dortu je fakt, ze az prejdou na novou platformu s nabijenim do 10 min, tak i takovyto samohyb s malou baterkou se stane dalnicnim polykacem kilometru

  4. Ovečky v tom maji jasno
    https://www.youtube.com/watch?v=EahgEPHIx8Q&t=2366s
    Prodloužený ID. Buzz nabídne až sedm sedaček díky rozvoru náprav delšímu o 25 cm. Má i větší baterii, kterou je nově možné nabíjet výkonem až 200 kW. Chystá se i výkonná verze GTX.
    Zmíněná větší baterie má celkovou kapacitu 91 kWh a využitelnou 85 kWh. Vůz má dostat také silnější zadní elektromotor o výkonu 286 koní a točivém momentu 560 Nm, s nímž zrychlí na stovku za 7,9 sekundy a pokračuje až k elektronicky omezené maximální rychlosti 160 km/h.
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-volkswagen-id-buzz-prijizdi-v-prodlouzene-verzi-ma-i-vetsi-baterii-40433677

    1. Ja som videl toto auto pred par dnami a teda velmi ma neoslovilo. Nepride mi to ako nahrada za Sharan skor za nejaky okripleny multivan. Lenze ja nechcem chodit autobusom. Jednak, ze to zozerie privela energie (ale to je EU zelenacom jedno) a jednak je to dost neprakticke auto vnutri. Ma sice vacsiu bateriu, nez davaju sialenci z PSA do rifteru/berlinga (tam davaju idioti 50kw) ale dojazd ma podobny. Pokial neviem dat EV dojazd 300+ za prakticky akychkolvek podmienok (nemyslim samozrejme sportovu jazdu) tak to nie je za mna EV auto ale EV hracka. 300km dojazd mat proste musi a auto ktore to nesplna nema zmysel. Horsie ale je ze uz v podstate nie je nic na vyber. Jedine drahe auta so slabym dojazdom. Dakujeme zeleni EU hujeri.

            1. I když jsem jen zkopíroval to co je v článku, protože neumíš číst a dožadoval si se „zmínky“, která tam byla, tak to stočíš na válku. 😀

              Jo těch 589 bude i bez řidiče. Jinde uvádí 529, takže těžko říct.

              Hele ofenziva jde rychlostí, kterou opravdoví odborníci (nikoliv novináři, politici a popichovači) očekávali. To nejhorší co může UA udělat jsou uspěchané akce. Vidíme soustavný tlak na třech místech fronty, ničení zásobovacích tras (mosty na Krym) a extrémně zvýšené potlačování dělostřelectva (cca 5x více ničení RU dělostřelectva než byl průměr války). V nejbližší době očekávám další útok na Kerčský most a cca do měsíce otevření další „fronty“ na západě. Mezinárodní podpora neustála „nejpozději do 9. května“ jak si tu tvrdil ba naopak, takže evidentně není kam spěchat. Do podzimu času dost.

              Každopádně za poslední 3 týdny obsadili více území než Rusové za posledních 6 měsíců. Chápu, že si čekal víc, ale za mě dobrý.

              Zase jako co by si chtěl od „50-65 letých staříků celé dny hrajících angry birds“. Čím starší komentář tím víc se člověk zasměje. 😀

                1. Při ofenzivě jde o získání území, zničení nějaké síly nebo o vázání nepřítele.

                  U opotřebovávací války jde o způsobení procentuálně větších ztrát nepříteli než jaké byly způsobeny vlastním silám s ohledem a důrazem na možnosti a schopnosti doplňování vlastních sil a sil nepřítele.

                  Jedno může být tedy součástí druhého a naopak.

                  Nevím kam přesně tím směřuješ, ale pokud chceš říct, že se ofenziva zastavila a máme tu „zase“ opotřebovací válku, tak to může a nemusí být pravda. Každopádně průběh velice připomíná ofenzivu na Cherson (to je tam jak se mělo dát platit rublem NAVŽDY a teď už zase nedá).

                2. Ted se ceka na dodavky F-16 nebo i jinych letounu. Ukazalo se, ze letectvo je zasadni pro prubeh valky. Doufam ze uz nikdo nebude brat ohledy na russacke kviceni o jadernych zbranich. Dobre by byly letadla A10 a nejake bojove vrtulniky. Pak by to slo jak po masle. Ty F-16 si poradi s russackym letectvem, hlavne sunda nebo uzemni russacke vrtulniky, ktere delaji neplechu.

                3. Ofenzíva na Cherson? 😀 😀 😀 To je jedno z těch třech mytologických ukrajinských vítězství – Kyjev, Charkov, Cherson?

                4. presne, behna prece vi, ze to vsechno bylo jen ruske gesto dobre vule ( co na tom, ze ruskou dobrou vuli jeste nikdo nikdy nevidel a neuvidi, protoze niceho takoveho rusak neni schopen) dezolat v to veri, tak mu to nikdo nevyvrati

                5. @Runner
                  Podobně „mytologických“ vítězství jako u Stalingradu, Leningradu a u Kurska. Hele říkej si obsazení Chersonu jak chceš, máme tu svobodu a realitu to nijak nezmění. 😀

                  Už jen to, že se bavíme po roce a půl o nějaké UA ofenzivě proti 2. nejsilnější armádě je naprosto směšné. Asi jako v nějakém paralelním vesmíru, když by USA napadli Mexiko a po roce a půl, kdy se museli stáhnout z poloviny dobytých území, jedné ztracené letadlovce a několika nájezdům Mexičanů v Texasu se nějakej paralelní Runner stále smál Mexické armádě. 😀

                6. podle behny ukrajinska armada od zacatku valky jiz nejmene desetkrat zcela zkolabovala, byla rozmetana obrovskou ruskou presilou, naposledy minuly mesic u bachmutu 🙂 ma s takovym kretenem smysl diskutovat ?

                7. Chersonskou oblast na západní břehu Dněpru Rusové vyklidili bez boje. Bylo to těžké politické, ale správné vojenské rozhodnutí.

                  Zopakuji, co tvrdím několik měsíců – Ukrajina už nemá dostatek sil na porážku ruského intervenčního sboru. Armáda poslepovaná ze západních dodávek a rezervistů byla Západem dotlačena k „protiofenzívě“. Hlavní úder přes Malou Tokamačku a podpůrný přes Blahodatne byly doslova zmasakrovány v minových polích, dělostřelectvem a letectvem.
                  9. června jsem psal, že ofenzíva je v krizi. 13. června Ukrajinci vyklidili celý sektor mezi Staromlynivkou a Oktyabrskebylo a bylo jasné, že ofenzíva totálně zkrachovala, aniž by se jen přiblížila k ruským obranným liniím.

                  Teď se hraje hra Není ještě konec. Ukrajinci tvrdí, že to nebyla hlavní ofenzíva, západní média se tváří, jako že mají alzhaimera a nepamatují si oznámení Ofenzíva začala apod…, politici skrývají kyselé ksichty. A Macron, ten je úplně nejvíc, ten jede na summit BRICS potřást si rukou s Putinem.
                  Rusko to má totálně na salámu, předevádí rychlost, obratnost a iniciativu parního válce, který po roce konečně trochu roztopili. Jenomže jak se jednou tenhle válec rozjede, bude pro nás vítězství, když zválcuje jen Ukrajinu.

                8. A proto Rusko muselo skoncit spatne, nemohlo to dopadnout jinak. Lhali od rana do vecera, lzou si navzajem, lzou sami sobe kazdy den, ani nedeli nesveti. Kdo lze ten krade, do pekla se hrabe. Podekujme behne, tomu smradlavemu hovnu na bote ruske totality za nazornou ukazku toho, kam vsechny to lzi vedou.

                9. @Runner
                  Problém je, že ty kompletně věříš Ruské propagandě. Oni prostě něco řeknou, nedodají žádný důkaz nebo dodají důkaz o zničení cca 30 kusů techniky a řeknou ti, že jich zničili 300 a ty tomu věříš. No a to dělají od začátku války a ty jim to žereš a žereš a pak ti to samozřejmě nevychází, respektive ti vychází, že UA je už 9 měsíců těsně před kolapsem a že Rusko už zničilo skoro všechno co jim západ poslal a to co měla UA dokonce 2x.

                  My už jsme snad viděli zničené Challengery nebo Mardery? A kde je těch zbývajících minimálně cca 60 Leopardů a 100+ Bradley? I Ruská zimní ofenziva, které sis nevšiml trvala více jak 2 měsíce než vyplýtvali 100+ tisíc vojáků. UA měli připravených 12 nových brigád + cca 15 co bylo v záloze už před tím. To je nějakých 120 tisíc lidí. Jako vážně si myslíš, že po 14 dnech a pár kusech zničené západní techniky je hotovo? Proč UA stále postupují, i když pomalu pokud je teda hotovo? Proč Rusové budují opevnění na Krymu, když už je hotovo? Hromada otázek a logických rozporů, na které nemáš odpověď se současným nastavením mysli.

                1. rusacka specialni sebevrazedna operace jde podle planu. 500.000 pytlu s rusackym bioodpadem dokazuji putinovu genialitu a silenost.

                1. No právě. Proč to nezvedli už u téhle verze? Přece nějakých 100-200 kilo by nemusel být takový problém.

Napsat komentář