Tesla už vyrobila 1 milion článků 4680, Gigatovárnu Texas otevře 7. dubna

Elon Musk ohlásil, že Gigatovárna Texas v Austinu se otevře 7. dubna. Kromě toho Tesla slaví 1 milion vyrobených článků nové generace 4680.

Nejnovější gigatovárna/gigafactory Tesla Austin Texas konečně vypadá tak, jak měla původně vypadat první Gigatovárna Nevada/Reno. Tedy tvar obřího diamantu. Stále ale chybí střecha kompletně pokrytá solárními panely. V Gigatovárně Texas se začnou vyrábět elektromobily Tesla Model Y nové generace vybavené bateriovými články 4680.

Postupně by ale měla být výroba rozšířena také na Tesla Semi, Tesla Cybertruck, Tesla Model 3 a možná i další modely. Slavnostní otevření se ponese, jak je u Tesly a Elona Muska dobrým zvykem, ve stylu velké párty. Hosté si nejspíš budou moct projet také novou generaci Modelu Y. Elon Musk na Twitteru potvrdil, že pozvánky se brzy začnou rozesílat.

Tým Tesla zodpovědný na rozjezd hromadné výroby bateriových článků 4680 slaví klíčový milestone: 1 milion vyrobených kusů. foto: Tesla

S touto informací úzce souvisí i fakt, že Tesla ohlásila 1 miliony vyrobených bateriových článků typu 4680. Jde o novou generaci bateriových článků, které si Tesla sama vyvinula. Díky nim bude moct elektromobily vyrábět výrazně levněji s použitím velkých odlitků klíčových částí karoserie, využít baterii jako strukturální součást a navíc i baterii výrazně zlevnit. Navíc mají mít životnost až 1 milion mil (1,6 mil. km). Pokud jich bude jedna baterie Modelu Y obsahovat přibližně 1200 kusů (obsahuje 5x více energie než články 2170), má v současné době Tesla zásobu pro výrobu 830 kusů elektromobilů.

Právě náběh masové výroby bateriových článků 4680 by se mohl stát úzkým hrdlem výroby nové generace elektromobilů Model Y a posléze i dalších elektromobilů, jako je Cybertruck, Tesla Semi a dalších. Bateriové články 4680 nabídnou až 6x vyšší výkon než články 2170. Odhaleny byly teprve v polovině roku 2020 v rámci speciálního „Tesla Battery Day“.

zdroj: Tesmanian, Tesmanian

8 komentářů u “Tesla už vyrobila 1 milion článků 4680, Gigatovárnu Texas otevře 7. dubna”

    1. Poslední 2-3 inovovala jak vzteklá, postavila 3 fabriky, zněkolikanásobila výrobu, ziky i vlastní hodnotu. Je fakt, že aktuální roadmapa je na jedné straně o evoluci (nové články, megacasting, strukturální baterie) a na straně druhé mířená spíš na USA trh (Cybertruck, Semi, Roadster). Z roadmapy taky zcela vypadlo dříve avizované vyplnění díry na trhu v podobě nového nejlevnějšího modelu, takže my EV chtiví „chudí“ středoevropané si budeme muset ještě počkat. A taky je fakt, že i Musk sám říkal, že se chce víc zaměřit na SpaceX.

  1. Co si myslíte o tomhle?
    Electrochemical behaviour of Zn cation based various aqueous electrolytes (ZnSO4, Zn(BF4)2, zinc di[bis(trifluoromethylsulfonyl)imide], Zn(TFSI)2, and zinc trifluoromethanesulfonate, Zn(OTf)2) has been studied in thin Zn foil∣ carbon cloth hybrid supercapacitor cell and compared with Zn(ClO4)2 aqueous electrolyte electrochemical characteristics using cyclic voltammetry, constant current charge/discharge and electrochemical impedance methods. The Ragone plots have been calculated from constant power measurements data. At moderate specific power values (10 kW kg−1) noticeable decrease of specific energies can be seen in the order of electrolytes: Zn(ClO4)2 ≥ Zn(BF4)2 > Zn(OTf)2 > Zn(TFSI)2 > ZnSO4. The stability of Zn-ion hybrid supercapacitor cells under study has been tested using the long lasting (up to 10000 cycles) constant current charge/discharge method and is very good for Zn(OTf)2, Zn(ClO4)2 and ZnSO4.
    https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/ac4d68
    A taky tady:
    https://www.pv-magazine.com/2022/02/21/aqueous-zinc-ion-battery-with-cycling-stability-of-over-3000-cycles/
    Bohužel v tom druhém příspěvku uvádějí hustotu energie v mAh. Je to celkem obvyklý úzus v odborných článcích. Každý inteligent samozřejmě nosí v hlavě, jaké napětí takový článek může dát. :-)))) Ale z těch fotek bych usuzoval na 1,5V. Takže něco kolem 750 Wh/kg?

  2. umělá hipísakce tezlatrejtrsbtc přicmrdávačů beroucích plat v akcijích, potřebujou prostě humbuk aby měli na vejplatu řekněme to na rovinu stejnak to dávno všichni vědí 😀 😀 Tablet Model Y a buřty 4680 ?? njn tak nejmíň milijardu jich dluží státu za ty 10ti letý dotace, ted není vůbec co slavit, leda tak vo 40 zaclánějících stárlinšitů méně 😉

    1. No nevím, pokud jsem se orientoval v finančních zprávách Tesly, tak mám pocit, že ze všech automobilek, co zveřejňujou roční audity (čínské jsem neviděl) má nejmenší zadlužení + nejvyšší marži na kus auta.
      Určitě je její valuace mnohem výš než je reálná hodnota, ale rozhodně bych v současné situaci o ní neměl strach. Uvědomte si, že ani po 10ti letech se ostatní „klasické“ automobilky nedostaly na úroveň Tesly před 10ti lety. Spíš bych se bál o ostatní automobilky, hlavně v Evropě. Aktuální stav je takový, že nabídka se míjí s poptávkou a to se nesrovná během roku/dvou.

Napsat komentář