Nové Tesla baterie jsou ještě lepší, než se čekalo: životnost přes 3,5 mil. km!

auto elektromobily Tesla bateriové články 4680 baterie

Kanadský vědec Jeff Dahn patří mezi přední světové kapacity na výzkum a vývoj bateriových článků. Pro Teslu nové baterie, které měly vydržet 1 mil. mil.

Tesla nedávno na akci Battery Day představila zcela nové bateriové články 4680, které využívají nejen nový formát, ale i chemické složení. Také se budou zcela odlišně montovat do aut, kde budou tvořit strukturální prvek vozu. Všechna vylepšení by měla nakonec vyústit v to, že budou o 56 % levnější v přepočtu na 1 kWh kapacity než dnešní články 2170.
foto: Tesla

Podle nejnovějších výsledků testování ale Jeff Dahn a jeho tým překonali sami sebe. Vypadá to, že životnost nových bateriových článků je přes 2 mil. mil (3,5 mil. km) neboli 15 000 cyklů.

Některé z nově vyvinutých článků se testují už tři roky. Jiné, které za sebou mají až 15 000 nabíjecích/vybíjecích cyklů, vykázaly jen minimální pokles kapacity při vybíjení 25 % až 50 % kapacity. I při vyšším vybití jsou ale poklresy relativně nízké.

Samotný Jeff Dahn se dokonce ve své prezentaci ptá, zda vůbec tak dobré baterie vůbec potřebujeme. A odpovídá si, že bezesporu ano. A to nejen v elektromobilech (zejména to výrazně usnadní V2G využití), ale i dalších elektrických dopravních prostředích, a také stacionárních úložištích.

Tesla hodlá toto nové chemické složení baterií využít ve svých nových článcích 4680, které začne montovat do svých elektromobilů snad už příští nebo přespříští rok. Prvním bude nejspíš evropský Tesla Model Y.

186 komentářů u “Nové Tesla baterie jsou ještě lepší, než se čekalo: životnost přes 3,5 mil. km!”

        1. reputaci ji zlikviduje likvidace evropský ekonomiky
          reputaci ji zlikviduje likvidace evropský ekonomiky čínským koroušem (SARS2 = laboratorně modifikovaný zakonzervovaný čínský bojový SARS1 2003 😉 kdy evropani prostě nebudou už mít prachy na ty přepálený americký tesly a gf4 berlin bude dělat ledničky 😉

  1. ukázkový příklad jak nemá novinařina o technickém
    ukázkový příklad jak nemá novinařina o technickém problému vypadat 🙁 Electrek si z přednášky pana profesora vytáhl co chtěl slyšet, ale řečeno to tam nebylo.

    Pan profesor Dahn neřekl za celou dobu prezentace jedinou informaci o stavu technologie baterií Tesla (počítám že je pod likvidačním NDA) a myslím, že ani v minulosti nikdy nic o stavu vývoje neřekl. Evidentně si tam dělal srandu z novinářů, co všechno mu kdy vložili do pusy.

    Tedy v této konkrétní prezentaci mluví pouze o tom, že se dnes spousta výrobců baterií (tedy tím nevyloučil ani Teslu) chlubí jak jsou jejich baterie xxxxx-krát lepší než konkurence, kde si ale čistě náhodou za vztažnou konkurenci vyberou vždy tu největší m.dku, kterou se kdy podařilo vyrobit. Stejně postupují i mnozí testeři baterií ve vědeckých článcích, kteří odvedou perfektní vědeckou práci na naprosté m.dce. A protože jej toto jednání (stejně jako mě) hluboce uráží, tak loni sepsal článek o tom, co dokáže moderní, opravdu kvalitní lithiová baterie a k čemu se tedy mají výrobci se svojí produkcí porovnávat. K tomuto účelu si nechali vyvinout speciální demonstrační vzorek ve formátu pouch technologie NMC532/AG o kapacitě 240 mAh, která se nicméně významně neliší od konstrukce baterií, které se používají v moderních mobilních telefonech(kromě toho, že použili nesmyslně drahé materiály) Tedy tato jejich konkrétní experimentální baterie nemá mnoho (rozuměj skoro nic) společného se současnou technologií baterií určenou pro trakci a zejména s jakoukoliv technologií, kterou kdy Tesla vyvinula nebo vyvíjí. Je to prostě demonstrátor state-of-the-art technologie bez ohledu na cenu a zejména energetickou hustotu. Tento vzorek má konkrétně energetickou hustotu 200 Wh/kg což je dnes považováno za spíše za podprůměr, ale především 390 Wh/l je doslova patetická hodnota. A jak je všeobecně známo v malém článku v laboratoři funguje dnes téměř „cokoliv“, včetně Li-S technologie, ale je opravdu, ale opravdu náročné technologii přenést do (použitelně) velkého formátu. Tak to bylo, je a bude.

    1. To je sice možné, ale žádný z uvedených grafů se v té
      To je sice možné, ale žádný z uvedených grafů se v té studii o NMC532 nenachází a žádný z těch grafů NMC532 nezmiňuje. Jako samozřejmě je to možné že se nejednalo o produkční baterii ale uvedené údaje nepocházejí ze studie o NMC532.

      Navíc tam doslova zmiňuje Battery day, výstavbu továren a použití v automobilech. To by u nějakého laboratorního vzorku asi nedělal. Přímo na tom zmíněném slidu přepočítává cykly na dojezd automobilu.

      Takže pokud se jednalo o nedorozumnění, tak Dahn tomu dost napomohl.

      1. Ale nachází, jen je třeba vědět na co se podívat
        Ale nachází, jen je třeba vědět na co se podívat (nicméně rozumím, že pro někoho kdo v tom neleží posledních 10 let to nemusí být očividné). Ty nové grafy pana profesora v této prezentaci jsou „pouhým“(byť z jistého pohledu velmi zajímavým) pokračováním naměřených dat z původního článku, konkrétně je najdete na Fig.10. V článku akorát dojeli do 5000 cyklů, teď mají již 8000 cyklů k prezentaci. Svislá osa s kapacitou do 240 mAh sedí.

        A pro ty co se v reprezentaci dat neorientují pak stačí porovnat jednoznačné číselné označení vzorků článků, zde „81607“, „81624“ a „83221“, které sedí právě s tím zmíněným článkem z roku 2019.

        1. Takže tahle baterka by měla vlastně zcela jasně potvrdit,
          Takže tahle baterka by měla vlastně zcela jasně potvrdit, nebo vyvrátit teorii, že elektromobil je levnější než ekvivalentní spalovák a buď cena spadne, tak jak by měla, nebo nespadne a pak už bude obtížné, aby někdy spadla, respektive čeká nás dlouhé čekání na další mečbol

          1. No cena bude klesat(už klesá), ale jen pozvolna. Prodejní
            No cena bude klesat(už klesá), ale jen pozvolna. Prodejní cena je dána především nabídkou a poptávkou, takže dokud nebude Tesla nucena zlevňovat(výrazně nezvýší výrobní kapacity aby uspokojila poptávku), tak se levnějších aut v brzké době(2-3 roky) nedočkáme.

            Čeho se ale dočkáme(už se děje), je mírné zvyšování(už tak vysokých) marží Tesly, což potěší především akcionáře.

            Takže tahle baterie to potvrdí nebo vyvrátí, ale na prodejních cenách to bude vidět až za cca 5 let podle mě.

            1. V rámci konkurenčního boje Tesla zlevňuje, viz Čína a
              V rámci konkurenčního boje Tesla zlevňuje, viz Čína a sleva 3000 dolarů na Model 3 SR díky novým baterkám z Číny. Ale samozřejmě bude zlevňovat jenom tak, jak ji do toho bude tlačit konkurence. Není důvod aby podsekávali cenu.

    1. A vy si snad myslíte, že lidi nechtějí jezdit v EV,
      A vy si snad myslíte, že lidi nechtějí jezdit v EV, protože je z ideologických důvodů nenávidí? To jen vy baterkáři, jste pomatenci a nenávidíte věci jen proto, že nejsou v souladu s ideologií a do zblbnutí budete tvrdit milionkrát opakované lži. Pokud budou baterie levné a dobré, není důvod nejezdit v EV. Jde o to, co se vyplatí.

  2. Předpokládám, že nebude dlouho trvat a 4680 se budou
    Předpokládám, že nebude dlouho trvat a 4680 se budou montovat do Tesla powerwall. Při levnější výrobě baterií snad i cena půjde dolů. A to ani nemluvě o megapack pro Austrálii a další zájemce. Konkurence z toho musí být na prášky. Ale to je jenom dobře ….:-)))

    P.S. Už se dají koupit HE3DA …?
    P.S.2 Ještě jeden malej rozdíl . Mnoho výrobců jenom píše o budoucích projektech a záměrech. Elon najdřív rozběhne výrobu a pak se udělá prezentace….

      1. Ty baterie se vyrábějí od konce loňského roku. Od května
        Ty baterie se vyrábějí od konce loňského roku. Od května už s nima jezdí prototypy. Teď se pracuje na rozjetí velkokapacitní výroby, což by mohlo být hotovo za 4-9 měsíců (2 až 3 iterace výrobní linky, 2 až 3 měsíce na iteraci)

          1. Co nemají? Baterie mají. Jsou hotové a dokončené.
            Co nemají? Baterie mají. Jsou hotové a dokončené. Nejspíše jich už vyrobili desetitisíce (tisíc kusů na auto). To že si je nekoupíte jako zákazník ve finálním produktu ještě neznamená, že je nemají. Rozhodně se nejedná o nějakou teorii nebo laboratorní vzorek.

            To co nemají je finální velkosériová výrobní linka, která by měla být hotová do cca půl roku.

            1. Přesně tak, první články museli už vyrobit před třemi
              Přesně tak, první články museli už vyrobit před třemi lety pokud je už tak dlouho testují.

              Osobně si myslím, že s nimi už jezdí mnohem déle než od května a ten prototyp Cybertrucku, který jel proti Porshe 911 na představení, je už pravděpodobně měl. Pravděpodobně jsou již také použity v těch pár Semi, které Tesla už nějaký pátek testuje.

              Základní parametry a výkony už musely být Muskovi přibližně známé při představení Semi a Roadsteru 2 v roce 2017. To odpovídá i tomu, že články 3 roky testují. 🙂

  3. Teď mě napadá, když tam vidím zmínku o V2G, jak to bude
    Teď mě napadá, když tam vidím zmínku o V2G, jak to bude v tom případě se zárukou? Bude záviset na najetých km? Protože to nemusí korespondovat s počtem cyklů.

    Jak tady zmiňoval nedávno Kerosin… pojede do Lidlu zdarma nabít a pak to pustí z auta do baráku, zdarma nějakých 20-30 kW, to je komplet cyklus, přitom ale to auto najelo jen pár km k tomu Lidlu. Takže teoreticky, auto najede za život 100 tisíc,ale baterka bude zhuntovaná jako při 200 tisíc, díky tomu V2G.

    1. Mrkni na prezentaci. Jeff Dahn začíná kolem 22 minuty.
      Ta

      Mrkni na prezentaci. Jeff Dahn začíná kolem 22 minuty.

      Ta baterie nemá životnost 10.000 cyklů a pak konec. To jenom se jim povedlo během 3 let provést 10.000 cyklů 0-100% s minimální degradací.

      Samozřejmě dělali testy i s částečným vybíjením (75%, 50% a 25%). Těch dokonce provedli 15.000.
      A během těch 15.000 cyklů baterie které byly vybíjeny na 25% a 50% prakticky vůbec nedegradovaly.

  4. A bude i delší záruka na baterky? Protože to je to, co
    A bude i delší záruka na baterky? Protože to je to, co uživatele zajímá asi víc než teoretická živoitnost v labotaroři. Zatím to vypadá, že si věří asi cca. stejně jako ostatní, když ty záruky mají všeichni stejně.

    Pro zajímavost, mám v Lexusu hybridní pohon a na něj je záruka (včetně baterie) 1é let bez ohledu na km. Takže i teď, po 7 a půl letech a 325 tisících je baterka pořád v záruce 🙂

      1. Umíte číst? Jestli ne, tak poproste vašeho psa, aby vás
        Umíte číst? Jestli ne, tak poproste vašeho psa, aby vás to naučil 🙂
        Já vím, že nová záruka bude až ty baterky budou na trhu. Tak jsem se ptal, jestli teda opravdu bude jiná záruka, když se chlubí takovou výdrží. jestli o tom byla nějaká info z prostředí Tesly, že se plánuje delší záruka.

        1. Zatim nikdo nic nerika ohledne zaruky na nove clanky, tak
          Zatim nikdo nic nerika ohledne zaruky na nove clanky, tak vyckejte az to bude aktualni. Poprosil jsem meho psa aby tu vec posoudil a on mi rekl, ze jste psal, ze Tesla dava stejnou zaruku jako ostatni. A ze to spojujete s novymi clanky a tudiz je vas koment neobjektivni. Musim mu dat za pravdu.

          1. Jo, to já počkám, pokud teď ještě o tom nejsou
            Jo, to já počkám, pokud teď ještě o tom nejsou informace. Nevím, co je neobjektivního na dotazu jestli Tesla nabídne pro svoje novější a údajně mnohem lepší články, delší záruku? Dávalo by to smysl, pokud si tak věří. Na druhé straně, konkurence se taky nijak nepřetrhne se zárukou, takže proč Tesla, že? Nikdo ji k tomu netlačí, ani zákazníci ani konkurence.

    1. A proč by to dělali? Zázazník si to koupí tak jako tak.
      A proč by to dělali? Zázazník si to koupí tak jako tak. Navíc nemáte jistotu, že třeba za 10 let baterie nebude degradovat jen časem. Další věcí je, že oni to zkoušeli při laboratorních podmínkách v 20 stupních celsia. Jiné teploty mohou znamenat jinou životnost.

    1. Musite dodat, ze ty limity ktere uvadite, plati pro spalovaky.
      Musite dodat, ze ty limity ktere uvadite, plati pro spalovaky. Tesla je konstruovana na mnohem delsi vydrz. Kdyz nekdo rozebral prevodovku z Tesly po 1 milionu km, tak nevykazovala zadne vyrazne opotrebeni. U EV plati uplne jine opotrebovani, nez u chrochtajiciho, klepajiciho, ramusejiciho smradocha.

      1. Opotřebování bude pořád stejné, pokud nadimenzujete
        Opotřebování bude pořád stejné, pokud nadimenzujete komponenty správně. Pokud má Tesla půl podvozku na silentblokách, tak to prostě mega km nevydrží, pak záleží, jak má udělané servisní místa (jak moc po částech to jde měnit), protože jina se nakonec na servisu podvozku dostanete nad zbytkovou cenu auta. A Pak drobnost- jak to dá interiér, pohony ok (věčné nastahovávání oken, kvůli bezrámovosti oken atd), aby jste sice neměl první bateriové články, ale pátý měnič, třetí motor 4.té bms a třetí mechaniku auta a ineriér.
        A k podvozku je možné mít oprávněné výhrady, vzhledem k tomu, co dělá s polosami časté využívání dynamického potenciálu

          1. Ale k tomu věčnému polosjíždění oken je třeba
            Ale k tomu věčnému polosjíždění oken je třeba poznamenat, že to je u všech vozidel, co to mají. Prostě výhoda – lepší aerodynamika, menší hlučnost, cool look, ale nevýhoda často používaný mechanismus, kde rády odchází součástky – pohříchu tam větší namáhání je samozřejmě větší zimou, protože ne každý majitel ošetří okolní těsnění před zimou, aby eliminoval vyšší namáhání vlivem přimrzání

      2. jo jasně už vas vidim v tesla model 3 po 20ti letech ;)) jak
        jo jasně už vas vidim v tesla model 3 po 20ti letech ;)) jak asi tak bude vypadat? po 20 ti letech se toho každý zbaví, v šrotu jezdí východáci domácí garážisti, do přepálenýho tesla servisu 2.000 na hodinu ten šrot pak dá leda blázen ;)))

        1. asi tak, stačí až tomu odejdou ty rozvodné motůrky pod
          asi tak, stačí až tomu odejdou ty rozvodné motůrky pod palubkou na ventilaci a zjistí se, že servis téhle srandy je 50 – 70 tis a palubka ven… ten pohon věřím, že to dá, ale ta auta vymýtí závady komfortních prvků a že tam toho je..

          1. Ty moturky jsou vesmes krokove motory, ktere se daji jiste
            Ty moturky jsou vesmes krokove motory, ktere se daji jiste nahradit za par kacek. Uvidime jakou vydrz bude mit displej a ta elektronika kolem ovladani. Pokud se to rozbije a bude to nakladne opravit, urcite se to da predelat na rizeni nejakym microprozesorem jako arduino. Nebylo by to samozrejme uz odolne proti blbosti, ale fungovalo by to. Horsi by byla ta trakcni elektronika. Ale bouracky budou i za 20 let, tak zdroje z 2. ruky budou.

              1. Ano samozřejmě nikdo je nechce. Třeba na http://www.sauto.cz se
                Ano samozřejmě nikdo je nechce. Třeba na http://www.sauto.cz se tam chudákům hromadí celé 2 Tesly S z roku 2013 s nájezdem cca 150-200 tisíc s cenou stále okolo milionu. 😀

                Zato třeba sedmičkové BMW s podobným nájezdem z roku 2013 tam pomalu rozdávají zadarmo (za 600 tisíc) oproti pořizovací ceně.

                Musíte si své teze ověřovat. 🙂

                1. :))) prý sauto u chudáků fčezku tvl evropský mobile
                  :))) prý sauto u chudáků fčezku tvl evropský mobile tydebile a ceny už pod 800 a pak jeste ty norský servery a teslácký bazary… na to kolik pár kousků se tehdá prodalo jich ted kejsne v bazaru dost a dost :))) takcoooo kde je ta elonova „časem budou získávat na hodnotě“ ?? :))))

                  https://www.mobile.de/cz/osobn%C3%AD-v%C5%AFz/tesla-model-s/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:135_3_,frn:2012,frx:2014

                  a nezapomen porovnat tehdejší prodeje bmw a model s ;))))

                2. Mobile.de Tesla S r.v. 2012 az 2013. Celkem v nabidce 12 kusu
                  Mobile.de Tesla S r.v. 2012 az 2013. Celkem v nabidce 12 kusu z celeho Nemecka. To je fakt zaplava.

                3. šmarja zas se vozval teslabijec, no tak 2012-2014 80 fejs
                  šmarja zas se vozval teslabijec, no tak 2012-2014 80 fejs přišel až na podzim, a cena klesááááá páč to nikdo néééécéééé nákupka 2.000.000 pak 1,8 pak 1,5 nedávno byli 1,2 a ted sou za 0,75 to neukecááááš :)))) asi jeko s těma 4680 dopouště, prostě tesla na to sere stejně jako že ilon kecal

                4. Drahé Cipísku . Ještě před pár komentáři si tvrdil,
                  Drahé Cipísku . Ještě před pár komentáři si tvrdil, že starých Tesel jsou plné bazary a nikdo je nechce. Tuto lež ti již vyvrátili.

                  Reálně se auta tohoto roku v nabídce ve světě objevují. Podle dlouhodobých statistik a srovnání je bázová cena ojetiny S-ka z roku 12 cca 30 tis. USD. V podstatě se dá vysledovat , že až do roku 2015 je každý novější rok o cca 10 tis. dražší. Průměrný nájezd těchto aut je kolem 120 tis.km

                  Pokud si ve stejném srovnávači najdu porovnatelná auta (dle pořizovatel a komfortu) např. A6,MB E apod. tak tam se průměrný najez d pohybuje kolem 250 tis. Bázová základna ceny pro r.v. 2012
                  je cca třetinová tj. 10-12 tis. USD. při těchto parametrech se cena mezi 2012 a 2015 prakticky nemění.

                  Logicky starší S-ka kanibalizuje nová TM 3 . Ale koupit S-ko 2014 či 2015 za 750 tis. se reálně nedá . V Čechách není a když se najde „venku“ tak s nutnými náklady se na 750 prostě nedá dostat.

                5. ?? cože? nikdo ji nevyvrátil, starých tesel sou plný
                  ?? cože? nikdo ji nevyvrátil, starých tesel sou plný bazary a nikdo to nechce a pod půl mega ani chtít nebude 🙂 za 800 zajet do germányje nebo na to za pade najmout pikolíka :)) jenže je to kapánek pozáruční riziko, to už je lepší koupit za ty prachy dvě báwa a třetinu nechat na servis to když se náhodou jedno podělá :)))

                6. Do 30 000€ jich tam máš rovnou 12. Z toho 9-10 má
                  Do 30 000€ jich tam máš rovnou 12. Z toho 9-10 má nájezd, že bych o tom vůbec neuvažoval.12 má sice ještě jakž takž nájezd, ale nemá fotky.

                  https://www.autoscout24.cz/lst/tesla/model-s?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&priceto=30000&atype=C

                  V kombinaci ještě tak nějak zkousnutelná cena a nájezd – 33 aut:

                  https://www.autoscout24.cz/lst/tesla/model-s?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&priceto=35000&kmto=200000&atype=C&

                  nic moc výběr, když by jsi prošmejdil všechno, tak jich dáš dohromady po eu max nižší stovky

                7. jako sraček a bude jich víc
                  jako sraček a bude jich víc 😉

                  https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.8078&model=1.8078.2000138&sales_form=1&sort=2&year_from=2012&year_to=2014

                  tadle je dobrá

                  https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Tesla-Model-S-Performance/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:135_3_,frn:2012,frx:2014,mln:200000/pg:vipcar/309791371.html

                  a kilometrů se vůbec neboj dyt tesla vydrží fšecko až 1 milijon mil :))

                  PS: dá se tesle stočit tachák?? 🙂

                8. Furt jsi v nižších stovkách, jak jsem psal – je jich 171 –
                  Furt jsi v nižších stovkách, jak jsem psal – je jich 171 – na celou EU žádnej zázrak jen pro srovnání na Sauto je pořád na prodej 102 felicí, co se 15 nebo kolik let nevyrábí

                9. 20.10.2020 Tesla výrazně snížila záruku na ojeté
                  20.10.2020 Tesla výrazně snížila záruku na ojeté vozy…

                  https://teslaczech.com/tesla-snizila-zaruku-na-ojete-vozy/

                  felicie???? děláš si prdel? řeč byla vo pár tisícech tms2012-14 co se do evropy dovezly…. a ty prodejní servery byla jen ukázka, těch je po evropě samozřejmě víc :))

                10. No fajn a co? Prostě už jsou v pozici, kdy je jako každou
                  No fajn a co? Prostě už jsou v pozici, kdy je jako každou automobilku zajímá především ten, kdo si kupuje nové auto

                11. no a sme konečne na začátku co sem řekl a to platí :
                  no a sme konečne na začátku co sem řekl a to platí : Starý tesly 2012-14 už sou pod mega co dokonce 0,75 a plný bazary páč je nikdo néécéééé a chtít nebude kvůli šíleně drahýmu servisu :)))

                  ….a dokonce zrušila i možnost vrácení vozů do 7 dnů bez udání důvodu… :)))

                  https://teslaczech.com/tesla-snizila-zaruku-na-ojete-vozy/

                  Automobilka tímto krokem prakticky znemožnila prodej vozů Tesla vyrobené do roku 2016.

                  :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

                  PS: komoušská Invaze zaprodaný tesly do Evropy.. připrav se na pracák … 😉

                  https://www.youtube.com/watch?v=W6gXbHxqSKg

                  https://youtu.be/BgFsyyFCu5s?t=453

                12. S cipem se nemuzes hadat, on ma uz od jara zaseklou poloosu v
                  S cipem se nemuzes hadat, on ma uz od jara zaseklou poloosu v kebuli. Tomu prostackovi zustalo sotva IQ na to aby si dosel na zachod

                13. Souhlasím. Obecně s takovými týpky nemá smysl diskutovat
                  Souhlasím. Obecně s takovými týpky nemá smysl diskutovat . Bohužel oni často používají rádoby exaktní informace, které zůstávají viset ve vzduchu a mohou zmást čtenáře, který ještě neodhalil trolí povahu takového sdělení. A tam si myslím, že je potřebné to občas utnout, protože chaty jako např. na tomto webu jsou o informacích. Takže reakce je spíše pro ostatní

                  – to že jsou přecpané bazary staršími ročníky levných Tesel je lež. Teslu s nájezdem kolem 100 tis. km z roku 2015 a níž pod 750 tis. kč reálně sehnat nelze. každý si to může vyzkoušet jako jsem to udělal já , protože jábych takovou chtěl a zatím nic.

                  – stejně tak tvrzení runnera (obdobný týpek) který tvrdí , že obrat Tesla divize Servis je úměrný potřebě oprav Tesel,což je vzhledem k náplni této divize nesmysl.

                  atd.

                14. Proč číst tvoje spekulace, když se můžeme podívat
                  Proč číst tvoje spekulace, když se můžeme podívat přímo do reportu Tesly?

                  Services and other revenue consists of vehicle repair and maintenance services, vehicle service plans and merchandise, sales of pre-owned Tesla vehicles, sales of electric vehicle powertrain components and systems to other manufacturers, and sales of non-Tesla vehicle trade-ins.

                  The increase in revenue was driven primarily by greater pre-owned vehicle sales and increased maintenance and repair services

                  Revenue from Services and other (2019) – 2,770,000,000$

                  (pozn. na cca 116 tisíc vozidel mimo záruku)

                  We provide a manufacturer’s warranty on all new and used vehicles and production powertrain components and systems we sell. In addition, we also provide a warranty on the installation and components of the energy generation and storage systems we sell for periods typically between 10 to 25 years. We accrue a warranty reserve for the products sold by us, which includes our best estimate of the projected costs to repair or replace items under warranties and recalls when identified.

                  Accrued warranty—end of period (2019) – 1,089,000,000$

                  Jojo, spolehlivost sama, žádné opravy, servis prakticky zadarmo 😀

                  Nejvíc mě pobavilo, jak si ElectroDad zazadu v 15km/h trochu ťuknul vlastní M3 a bylo to za dvěstěpadesát 😀

                15. No vidite, odpověděl sisam. Děkuji mu. Spojitost obratu
                  No vidite, odpověděl sisam. Děkuji mu. Spojitost obratu teto divize s počtem porouchanych aut lze vymyslet pouze velmi komplikovanymi konstrukcemi, což se mu v hlavě asi odehralo, ale přitom se ocitnul mimo realitu. Což si samozřejmě uvědomuje takže hned odbočuje na “to , co ho pobavilo”.
                  Asi jako náš pan prezident, ktery si vymýšlí zdroje a proklada to bonmoty.
                  Proboha teď mi to došlo, kdo se skryva za nickem… Sbiram posledni zbytky odvahy k tomu , abych stiskl Odeslat …

                16. Ty jsi taky konstukce. Nikdo netvrdil, že mezi příjmy v
                  Ty jsi taky konstukce. Nikdo netvrdil, že mezi příjmy v kategorii Service and maintenance a poruchami je rovnítko, to si pouze domýšlíš.

                  Závislost tam samozřejmě je, protože to je absolutní většina z těchto příjmů. (The increase in revenue was driven primarily by greater pre-owned vehicle sales and increased maintenance and repair services).

                  Pro dobro zájemců o ojetou Teslu doufám, že ostatní podíl je co největší, protože jinak by to vycházelo na naprosto otřesných půl mega na auto.

                17. Např. ve fabrice kde dělam ja jsou rocni naklady na opravy a
                  Např. ve fabrice kde dělam ja jsou rocni naklady na opravy a udrzbu zhruba 80 mil. Ročně. Ve fabrice je asi 100 aut. To vychazi asi tak 800 tis. na jedno auto. Ročně. A to je vetsina aut na operak kde bezne veci jsou v leasingu a zbytek na pojistky. Asi navrhnu vedeni at prejde na Tesly , kde to podle renomovaneho zdroje (runer) vyjde o 300 tis. levneji.

                18. 800 tisíc na jedno auto ?! Nevyšlo by lépe po roce ty auta
                  800 tisíc na jedno auto ?! Nevyšlo by lépe po roce ty auta zahodit a koupit nová ? V takovém objemu by za 800 000 Kč už šlo koupit lecos.

                  Nejsou to náhodou náklady včetně paliva, řidičů atd. ?

                19. Je to samozrejme blbost. Jen jsem si pri psani prispevku
                  Je to samozrejme blbost. Jen jsem si pri psani prispevku neuvedomil, ze ne vsichni sleduji vlakno diskuse runner. Jde o to , ze si nejmenovany přispěvatel z obratu divize Tesla ( servis a udrzba) vyvodil že tato divize se zabyva jen opravami konkretnich aut a sputil demagogii o statisicich oprav a prumerne cene na opravu jedne tesly za 500 tis. Atd.
                  Tak jsem se podival na divizi udrzba a služby v naší fabrice ( v angličtině je service spíše služba či údržba a take obvykle byznys označení tomu odpovídá) a demagogicky jsem pouzil stejnou konstrukci a rozpocital jsem vsechny opravy a služby pro fabriku na pouzivana auta. Což je samozřejmě nesmysl stejně jako tvrzení toho trola, ktery je na tomto webu proflaknutym demagogem a šiřitelem nenavisti a nafukovanim vlastního grafomanskeho ega.

                20. Chápu, že pro skladníka ve šroubárně může být
                  Chápu, že pro skladníka ve šroubárně může být matoucí název Service, tak za tím hned vidí to na co je zvyklý, a porovnává to s údržbou v továrně, kde dělá.

                  Tato položka je v případě Tesly prodejní divizí generující zisk (uvedená čísla jsou revenue). Z čeho generují zisk jsem vložil z ročního reportu Tesly – reselling ojetin a opravy vozidel Tesla.

                  Co je pro Teslu revenue ze servisní činnosti je pro zákazníky náklad na servis. Pokud ti není zřejmá ani takto primitivní věc, nemáme se o čem bavit.

                21. Ano nemame se o čem bavit. Oba vime že jste ujel v zapalu
                  Ano nemame se o čem bavit. Oba vime že jste ujel v zapalu kritizovat za každou cenu Ani po vas nechci omluvu za matouci a lzive konstrukce poctu oprav a jejich prumernou cenu. Vim že to trolove nedělají. Spravny trol se po ráně klackem otřepe, zaleze do houští své anonymity a odtud si dal brbla to svoje.
                  Troly nekrmíme, ale jednou za čas je potřeba je identifikovat pro ostatni aby vedeli jak vazne maji brat troli informace. Protoze větsina ucastníků diskuze sem jde pro informace a odpovedi na otazky, nikoliv exhibovat a prudit

                22. Mel byste si dnes naplanovat nocni smenu. Tesla zverejni
                  Mel byste si dnes naplanovat nocni smenu. Tesla zverejni obchodni vysledky 3. kvartalu. Bude to pro vas asi hodne frustrujici.

                23. Tak jsem si dal trochu práce, protože vaše data i prvotní
                  Tak jsem si dal trochu práce, protože vaše data i prvotní úvaha je správná. Problém je ovšem skryt v tom detailu, který i sám píšete.

                  (The increase in revenue was driven primarily by greater pre-owned vehicle sales and increased maintenance and repair services)

                  „pre-owned vehicle sales“ jsou prodeje ojetých aut, které nabízela Tesla na leasing a po skončení je prodává. V roce 2019 se jednalo o cca 15000 aut. Při průměrné prodejní ceně třeba 50 tisíc USD (v tom roce to jsou většinou ještě S a X) to je 750 mil USD.

                  Dále jsou teda hlavní příjmy z „maintenance and repair services“.
                  Je nutné si uvědomit(ač pro některé je to opravdu těžké), že Tesel v roce 2019 jezdilo po světě již cca 920 tisíc. Když bychom to „hloupě“ vydělili, tak to je nějakých 2000 USD ročně na jedno auto. Samozřejmě spousta aut je v záruce, ale spousta aut měla nehody a většinu škod cáluje pojišťovna, ale i kdybychom toto všechno zanedbali, tak dávat za servis u auta s průměrnou cenou 1,5-2 mil Kč cca 45 tisíc Kč ročně mi nepřijde nijak závratná suma.

                  Jinak je dobře že tu jsou i opačné názory. Člověka to pak nutí přemýšlet. 🙂

                24. Váše úvaha je správná, mám však k tomu následující
                  Váše úvaha je správná, mám však k tomu následující faktické poznámky:

                  – Prodej pre-owned vozidel nezahrnuje prodej leasovaných vozidel, protože ta jsou účetně v majetku leasingovky Tesla Finance LLC. Podle mě to zahrnuje pouze výkup vozidel na protiúčet od nových klientů a od klientů odstupujících od smlouvy, která jsou následně renovována a prodávána jako ojetiny. Připomínám, že ve zprávě je jasně zmíněno i „non-Tesla vehicle trade-ins“. Roztomilé na tom je, že Tesla je fakticky i prodejcem spalováků. 🙂

                  – Počet Tesel jezdících v roce 2019 tuto částku taktéž neovlivňuje, protože až na výjimky jsou stále v záruce a jedná se o čerpání mnou uvedené accrued warranty a účetně jaksi nelze mít ty samé peníze dvakrát – jako rezervu na záruku a jako příjem – to by bylo takové perpetum mobile. Při vytváření rezervy Accurd warranty je warranty expense (výdaj), který jde do Accured warranty (příjem). Při čerpání je pak Accured warranty snížena o cenu opravy (výdaj) a naroste o ní cash nebo revenue divize Repair (příjem).

                  Otázkou pouze je, kolik vozidel je opravováno z warranty a kolik po záruce. Ale ta miliarda $ mi přijde jako víceméně adekvátní i při uvedených počtech, přeci jenom je to záruka do 80.000 km. Naopak ty skoro tři miliardy mě přijdou opravdu hodně, i za přepokladu, že z menší části jsou v tom i jiné příjmy.

                  Jinak děkuji za konstruktivní diskuzi.

                25. Tak na „mobile tydebile“ jsou ceny při roku výroby 2013
                  Tak na „mobile tydebile“ jsou ceny při roku výroby 2013 Modelu S na 800-1368 tisíc Kč v přepočtu a sedmičkové BMW začínají na 400 a končí na milionu.

                  A samozřejmě porovnávám i prodeje. V roce 2013 BMW 7 v Evropě 5980 a Tesla model S 3928. To je trochu jiný poměr než 30 vs 130 na „mobile tydebile“ a nebo 2 vs 10 na sauto.

                  Prostě pokud by se opravdu hromadili, tak by je nešlo prodat a cena by výrazně klesala a to se prostě neděje, když většina se stále nabízí nad milion. 🙂

                  Musíte brát v úvahu, že Tesla S z roku 2013 má nabíjení na SC zdarma, takže ta cena nebude nikdy úplně nízká. 🙂

                  Příště prosím bez těch nadávek, protože si myslím, že tu sdílíte celkem zajímavé informace a máte i docela přehled co tak pozoruji.

                26. To je hezký, jak se hádáte o to, kde je kolik aut na
                  To je hezký, jak se hádáte o to, kde je kolik aut na serveru a za kolik v inzerci, otázka je kolik z těch aut je vůbec ve stavu, aby mělo smysl se tam jet podívat a případně o ceně jednat. Moje zkušenost je za poslední roky taková, že kvůli autu v inzerci nemá smysl ujet víc, jak 100 km…

                27. To máte bezesporu pravdu, ale i tak bude fungovat nabídka a
                  To máte bezesporu pravdu, ale i tak bude fungovat nabídka a poptávka a pokud by tam ty Tesly visely dlouho, tak cena bude razantně klesat.

                  Stalo se mi to u mého nynějšího BMW, kdy skoro rok stálo v bazaru a nemohli ho z nějakého důvodu prodat (asi nestandardní barva a výbava). Nakonec ho museli zlevnit o 20 % a pak jsem ho vzal. Samozřejmě jsem ho nechal prohlédnout dvěma servisy a všechno v pořádku. Už 2 roky jezdí bez závady. 🙂

                28. Ono je třeba uvážit ještě jeden pohled na věc –
                  Ono je třeba uvážit ještě jeden pohled na věc – servisní síť Tesly je mizivá, nezávislí specialisté nejsou, vzít kamaráda mechanika fajn, ale neprověří ten počítač, takže pokud už si někdo jde koupit ojetou Teslu, je jenom logické, pokud jde k dealerovi, nebo do servisu Tesly – už jen, protože je to jedno z mála míst, kde mu to prověří a opačně, kdo se pokouší prodat Teslu napřímo, tak v té logice je zvýšené riziko, že je tam někde zakopanej hafan.

                29. To sice ano, ale i některé tyto argumenty by měly právě
                  To sice ano, ale i některé tyto argumenty by měly právě hrát v neprospěch Tesly a to se v reálu neděje, když cena neklesá.

                  Jinak nezávislý specialista je v tomto případě servis Tesly, který vyjede kupujícímu se souhlasem prodávajícího veškerou historii vozu včetně nejen všech nehod a servisních úkonů, ale třeba i degradace baterie a poměr DC ku AC nabíjení atd. S prodejem auta totiž nastává i převod Tesla účtu. I při prodeji na přímo vám také prodávající dá dokumenty a historii ze servisu Tesly.

                  Třeba je takřka nemožné koupit bouranou nebo kradenou nebo nějak poupravenou Teslu aniž by o tom v servisu nevěděli.

                  Samozřejmě koupit Teslu bez návštěvy Tesla servisu nebo ověřených dokumentů může jen sebevrah. To je stejné jako dojet do bazaru a odvést si něco bez jakéhokoliv prověření.

                30. Jak víte, že cena neklesá, že je napsaná na serveru?
                  Jak víte, že cena neklesá, že je napsaná na serveru? Jedna věc je, za co se nabízí, druhá, za co prodává. A to co jste napsal v dalších odstavcích, jen doplnilo a potvrdilo, co jsem napsal – každý, kdo takové auto chce půjde nakupovat přes ten servis/dealera – už jen protože se tam dostane k těm údajům a vyřídí všechny papíry najednou

                31. Teď si asi úplně nerozumíme. O jakém servise/dealerovi
                  Teď si asi úplně nerozumíme. O jakém servise/dealerovi mluvíte? Pokud vím, tak Tesla žádné dealery nemá.
                  Dejte odkaz pokud máte.

                  V Německu nabízí Tesla oficiálně v tuto chvíli pouze 4 kusy ojetých Modelů S bez ohledu na rok výroby.

                  https://www.tesla.com/de_DE/inventory/used/ms?Year=2015,2016,2017,2018,2019,2020&arrangeby=plh&zip=190%2000&range=0

                  V ČR v nabídce nic není(buď ještě nefunguje nebo je vše vyprodané).

                  Drtivá většina ojetých Tesel se nabízí mimo servis Tesla. Proto většina lidí půjde nakupovat na přímo od majitele, protože nabídka ojetin přímo Teslou je minimální respektive nulová.

                  Při prodeji na přímo spolu vyplní formulář na registraci nového a odregistrování starého majitele a to odešlou elektronicky Tesle. Není důvod fyzicky jezdit do servisu Tesly kvůli kontrole elektroniky a systémů. Výpisy z toho Tesla pošle prodávajícímu na dálku. Mechanické části (hlavně podvozek) zkontroluje jakýkoliv servis.

                  Samozřejmě, že je možné že stáhnete při osobním jednání cenu třeba o 10 %, ale moc víc ne a to jen pokud to prodávající fakt chce rychle prodat. Jinak netvrdím, že cena neklesá, ale klesá zpravidla méně než u jiných aut.

                32. Můžete tomu třeba říkat výdejní místo, nebo servis,
                  Můžete tomu třeba říkat výdejní místo, nebo servis, prostě řešit přes Teslu.

            1. Dneska je obrovsky drahá oprava topení – ne protože by byl
              Dneska je obrovsky drahá oprava topení – ne protože by byl ten výměník v autě tak drahý, ale protože se musí vyndat palubka a rozebrat půlka elektroniky auta, aby se tam člověk dostal, ty motůrky bude stejný problém – pár peněz, ale drbačka vyměnit – navíc spousta plastových dílů je jednou dacích a můžete koupit nové. Na arduino si to klidně předělat můžete. Další věc, co se bojím budou náhrady řídících jednotek a zpětná kompatibilita. měniče s výkonovými součástkami, pokud budou v pouzdrech budou ok, měniče postavené na desce s čipy budou problém – respektive budete opravovat snížením počtu čipů a tím výkonu. Otázka je, kdo to bude umět a bude se s tím chtít drbat. Bouračky samozřejmě budou, ale jen aby to nebyla výměna nemocí.

              1. Zrovna u Tesly bych se tech plastovych uchytu nebal. Teslu
                Zrovna u Tesly bych se tech plastovych uchytu nebal. Teslu kupuji hodne lide spjati s IT a moderni technologii. Hodne Teslystu ma k dispozici 3D tiskarnu. V komunite by se mohl vyresit kdejaky problem. Ja mam tez 3D tiskarnu ale zatim jsem ji jeste nepouzil. Ale sicher ist sicher.

                1. Jo taky mám 3D tiskárnu a jede skoro nepřetržitě. Buď se
                  Jo taky mám 3D tiskárnu a jede skoro nepřetržitě. Buď se něco protypuje doma, nebo má vytíženou kapacitu známými – pořád má někde, někdo kus plastu ulomenej 😀

          1. ?? cože ?? co to meleš?? ano pravda to je že průměrný
            ?? cože ?? co to meleš?? ano pravda to je že průměrný osobní auto jezdí 20 let a de do šrotu a najede průměrně do 300.000 km, dálniční borci do 500.000 km. Tak na co tezlích laboratorních 2.000.000 mil ferdo povídej 🙂

                1. Možná bude fungovat jako ty záchody v Paříži. Tam se po
                  Možná bude fungovat jako ty záchody v Paříži. Tam se po každém zákazníkovi spustilo nejen splachování, ale profoukl celý prostor horkou párou. Zjistili jsme to jednoduše. Stojíme v řadě a Češi před námi prostě nezavřeli dveře, aby nemuseli platit další vlezné. No a borec šup dovnitř a pak s řevem s rozepnutýma gatěma ven. A za ním se vyvalil oblak páry :-). Tak jsme zjistili, co se tam tu půlminutu mezi zablokováním a odblokováním dveří děje.

                2. půlhodina ozonu a kdo si pak dáchne pojede v luxusní
                  půlhodina ozonu a kdo si pak dáchne pojede v luxusní americký rakvi 😉

                3. A plast to same. UV a ozon jsou dost agresivni.
                  A plast to same. UV a ozon jsou dost agresivni.

                4. Na to stačí na pár sekund puštěná UV lampa. Rozpustit
                  Na to stačí na pár sekund puštěná UV lampa. Rozpustit tenhle náklad v celkovém nájezdu by nebyl problém.

                5. Trochu jsem patral po germicidnim UV svetle, protoze s tim
                  Trochu jsem patral po germicidnim UV svetle, protoze s tim cistim bazen uz nekolik let. Bohuzel par sekund nestaci. Pri vzdalenosti 15cm to je par desitek az 100 sekund. Ve vzdalenosti 1m uz to moc nefunguje. Navic vlnova delka 250/254nm je docela devastujici na umelou hmotu. Pozor na obycejne UV lampy, ty maji delsi vlnovou delku a nedaji se pouzit jako germicidni.

            1. Tvoje hysterie napovídá, že víš , že jsi mimo. Ve své
              Tvoje hysterie napovídá, že víš , že jsi mimo. Ve své touze kritizovat a napadat za každou cenu se dostáváš i pod svůj dlouhodobě ubohý průměr.
              Baterie ještě ani nejsou a ty už víš, že to za 20 let bude špatně. Tvá úroveň vizionáře je na úrovni odborníků, kteří prohlašovali, že nic těžšího vzduchu nemůže létat nebo, že vlaky nemohou jezdit rychleji než 60 km/hod, protože to lidský organismus nesnese…

              Pokud by se naplnila vize životnosti milionu km a tvůj předpoklad, že takové baterie nepůjdou demontovat, nechal bych si takové auto pod plachtou jako Baterie pro dům. To by bylo super !

              Ale protože nejsem magor tak s tím moc nepočítám. Spíše si myslím, že trend půjde optimalizací tak, aby byla reálnému nájezdu do fyzické a morální životnosti ostatních částí auta tj. někam na úroveň 250-300 tis. km. Zřejmě cestou použití méně nákladných komponent byť z nižší než milionovou ale optimalizovanou výdrží.

              Když si chci koupit pečivo na víkend , tak koupím normální za rozumnou cenu a nekupuji si super trvanlivé za trojnásobek.

              Pokud budou manažeři např. Teasly tak neprozíraví, než mi v autě nechají „milion km“ baterii tak si ji buď nechám (viz výše) nebo ji prodám někomu , kdo si poradí z demontáží, až mi auto zrezne po 250 tis. km. Nevěřím, že si nikdo neporadí, vždyť ta baterka by byla skoro nová.

              Drahé Cipísku, co budeš dělat teď? Dosud jsi zpochybňoval malou životnost a kapacitu baterek, Teď si velký kritik baterek s dlouhou životností a kapacitou. Nuda.
              Nechtěl by se věnovat jinému oboru, určitě si najdeš stránky a chaty kde si užiješ víc.

  5. Další důležitá informace z prezentace je, že nové
    Další důležitá informace z prezentace je, že nové baterie zvládnou až 4,3V místo původních 4,2V v nabitém stavu. Jenom tahle desetinka na napětí by měla sama o sobě přidat přes 8% energie, které dokáže baterie vstřebat.

    Zatím si Tesla nechává všechny technické detaily pěkně pro sebe.

      1. Podla mna oni prave tuto moznost, ze clanok zvladne ist az do
        Podla mna oni prave tuto moznost, ze clanok zvladne ist az do 4.3V vyuziju v prospech zivotnosti a BMS nebude nabijat az do tych 4.3V. Ostane s nabijanim na 4.2V max a tym padom sa predlzi zivotnost (pocet cyklov) niekolkonasobne.
        To sa robi bezne aj s dnesnymi 4.2V clankami, ze BMSko to obmedzuje na 4.15, 4.1 a pod.

        1. Ano omezuje se to, protože když většinu článků nabijete
          Ano omezuje se to, protože když většinu článků nabijete na jejich max napětí a položíte je na stůl, tak za relativně krátkou dobu – desítky minut až jednotky hodin jejich napětí pak přirozeně spadne někam na Umax-(0,05~0,1)V a tam už je to potom trvaleji udržitelná hodnota, stejně jako pak článek není lineárně tvrdý zdroj v celém svém SOC a mění se vám zatížitelnost

            1. Jenže ono to není jen o tom pohledu „mně se jezdí dobře“.
              Jenže ono to není jen o tom pohledu „mně se jezdí dobře“. Takže se mýlíte a co řešit – takové drobnosti – efektivita nabíjení, efektivita provozu, nutnost dimenzování rozvodné sítě a tak a pak nejmenší drobnost – časová závislost toho všeho…

              1. „Jenže ono to není jen o tom pohledu „mně se jezdí
                „Jenže ono to není jen o tom pohledu „mně se jezdí dobře“.“

                To je zvláštní, že to stejné neuplatňujete na auta se spalovacím motorem. „Vám se dobře jezdí“ a kolik lidí na to vaše ježdění umře neřešíte, jen tu neustále naříkáte jak ty emise tlačí cenu spalovacích aut nahoru a ev jsou také moc drahá.

                Určitě to může být ještě lepší.
                A to je na celé té elektromobilitě to nejlepší, že se má kam posouvat na rozdíl od spalovacích motorů, které už jsou na konci vývoje.
                Takže jestli mi tři a půl roku starý elektromobil udělal za výrazně menší provozní náklady stejnou službu jako by udělalo auto se spalovacím motorem (a navíc díky větší životnosti ho nemusím při tomhle nájezdu vyměnit jako auto se spalovacím motorem, které by již bylo za životností, čímž se dostávám i na nižší celkové náklady) a přitom se za tu dobu baterky zase posunuli o kus dál, pak je to fakt skvělá zpráva a je mi celkem jedno jestli se ty baterky posunuli o trojnásobek životnosti a nebo jen o 2,9ti násobek. A nebo jestli budou mít kapacitu větší o xy nebo xy-0,5.

                1. nevkládejte mi do klávesnice, co není pravda a
                  nevkládejte mi do klávesnice, co není pravda a nepřekrucujte, co opakovaně tvrdím (to dělají politici a politruci a věřím, že na rozdíl od jiných místních politikem nejste a nemáte k tomu sklony).

                  Konstatuji a opakuji své trvzení, že místo, aby se dostala cena BEV tam, kam patří (o statisíce Kč dolů) a tím došlo k přirozenému evolučnímu nahrazení – respektive upravení energetického mixu dopravy, tak se vymýšlí neefektivní ptákoviny a dávají se na elektromobily dotace – v důsledku to nutně vede k tomu, že spalovací auta to zdražuje a nesmylsnou cenu BEV to ospravedlňuje a dává jí opodstatnění – tato cena je pak kosmeticky upravována dotacema na přijatelnou mez…

                  další věc, která je v emisích z dopravy neoddiskutovatlený fakt – cesta downsizingu, vysokotlakého vstřikování, turb, startstopů a podobných ptákovin nám sice přináší papírově lepší emise, ale jen na papíře, kdyby zůstal motor nepřímým vstřikem, s rozumným objemem, byl doplněn např. Atkinsonovým vstřikem, vypínáním válců a udělala se evoluce katalyzátorů, tak by sice neměl papírově takový výkon, neměl takové papírové emise, ale na svoji flotilu by měl lepší reálné emise a překvapivě nižší spotřebu. Víte třeba o tom, že start stop systém a chytré dobíjení , nikdy neušetří tolik emisí, aby bylo emisně levnější akceptovat dražší a komplikovanější baterku s kratší životností? To samé filtr pevných částic?

                  pokud jste s tímto stavem spokojen, ok, mně to osobně vadí – protože ty dotace jsou i z mých daní a byl bych radši, aby šly třeba do zdravotnictví, než na takovéhle politkaření s cenou vozidel.

                  Ohledně vývoje spalovacích motorů – ano jsme snad na konci prošlapávání nastolené slepé cesty downsizingu, turb, přímého vstřiku a dalších technologických nesmyslů, ale paušálně spalovací motor na konci vývoje není a poslední slovo neřekl.

                2. „že místo, aby se dostala cena BEV tam, kam patří (o
                  „že místo, aby se dostala cena BEV tam, kam patří (o statisíce Kč dolů)“
                  Před pár dny byla představená Dacia Spring, která bude při stejných parametrech jako Leaf (který stál ještě loni 1mil.) stát méně než půl milionu. To vám nestačí? Jak já to sleduju tak za posledních pár let se nabídka ev mnohonásobně zlepšila jak stran nabídky aut a parametrů tak stran ceny. A to jsme teprve na začátku.

                  „a dávají se na elektromobily dotace“
                  Souhlasím. Dotace jsou zlo deformující trh. Když vám ty dotace tak vadí, že je nezapomenete v každém druhém příspěvku zmínit (v tomto dokonce dvakrát) tak se jistě angažujete i v dalších diskuzích proti jiným dotacím. Poraďte tedy prosím kde se mohu vypsat z toho jak mě štve, že připlácím ze svých nemalých daní na pěstování řepky a přimíchávání jí do paliv. Předem díky.

                  „cesta downsizingu, vysokotlakého vstřikování, turb, startstopů a podobných ptákovin“
                  Zvláštní, že se na tom shodli všichni výrobci na celém světě. Resp. nikdo nikde na žádném kontinentu a v žádném jiném politickém zřízení nepřišel na nic lepšího. Asi proto, že nic lepšího se se spalovacím motorem udělat nedá, protože je to prostě špinavá technologie, kterou vyčistit nelze.

                  „spalovací motor na konci vývoje není a poslední slovo neřekl“
                  Celou dobu se tu vydáváte za nějakého odborníka nebo snad vědce z oboru automobilového průmyslu, a pak napíšete něco takového? To myslíte vážně?
                  Tak ještě jednou. Vážně myslíte, že je možnost jak udělat spalovací motor čistší a doposud se nenašel na celém světě nikdo kdo by to vytáhl na světlo, a pokud ano tak, že by se toho nějaká automobilka nechytla?
                  A vážně myslíte, že se tím ještě někdo začne zabývat, když už se dávno po silnicích prohání auta, která neprodukují žádné lokální emise, a i při započítání toho nejhoršího energetického mixu mají cca poloviční uhlíkovou stopu, o oxidech dusíku a dalšího svinstva nemluvě?

                3. ad Dacia – fandím ji, nicméně ještě není a dokud něco
                  ad Dacia – fandím ji, nicméně ještě není a dokud něco není, tak tomu prostě nevěřím – je lepší pak být příjemně překvapen. Citigo taky vypadalo slibně a výsledke – nejsou baterky…

                  ad řepka:
                  to je přesně jedno z největších dotačních svinstev – co si pamatuju, tak energeticky jsme Eroei 1,1 na řepku.

                  „cesta downsizingu, vysokotlakého vstřikování, turb, startstopů a podobných ptákovin“
                  a proto se znovu začal zvedat objem motorů

                  „spalovací motor na konci vývoje není a poslední slovo neřekl“
                  a ona jsou jenom auta a ještě k tomu v přelidněné Evropě? aplikace je první věc, kterou je třeba si uvědomit. Další věc, svět nejsou jenom naše aglomerace, kdy si tu hopsáme kolem komína pro rohlíky… a v těch dalších aplikacích budou spalováky dávno po tom, co mi tady budeme dokonale elektrifikovaní. A určitě je velmi naivní si myslet, že se řekne stop stav vývoje spalováku a teď se to ještě bude s naším požehnáním dělat dvacet nebo deset nebo pět let pro tamty a tamty aplikace, ale beze změny…

                  ohledně uhlíkové stopy se neshodneme, protože vy uvažujete, co z auta lítá…já uvažuji i to, co vylítá všude, abychom si to auto vůbec mohli kopit a pokud je ne BEV třeba dvakrát tolik peněz, tak vylítá dvakrát tolik bordelu – bohužel je tam přímá úměra.

                  Mmochodem, stejně jako vy teď se spalovákem se mi smáli před 10 – 15 lety, když jsem prohlásil, že plachetnice zažijí ještě renesanci a neřekly poslední slovo..
                  https://lodninoviny.cz/Cruising/nakladni-plachetnice-priplouvajia

                4. ad Dacia – v Číně se to už prodává pod jiným
                  ad Dacia – v Číně se to už prodává pod jiným názvem.

                  ad řepka – alespoň na něčem se shodneme, a když je to tedy i podle vás největší dotační svinstvo, tak se připomínám s otázkou, kdeže se z toho vypisujete tak jako tady z dotací na ev?

                  ad „a proto se znovu začal zvedat objem motorů“ – a kde???

                  ad „spalovací motor na konci vývoje“ – nikdo netvrdí, že se spalovací motor nebude dál udržovat v určitých aplikacích (dokud ho i odtud nevytlačí elektromotor s palivovým článkem a nádrží na vodík), ale je jasné, že investice do jeho vývoje se budou s jeho ubýváním velmi brzy limitně blížit nule, takže pokud se do teď nevybádalo nic zásadně lepšího, ba naopak jak sám tvrdíte a já souhlasím spíše horšího než byly staré klasické atmosféry, tak je jasné, že už žádné zásadní zlepšení účinnosti očekávat nelze

                  ad „ohledně uhlíkové stopy“ – se opravdu asi neshodneme, protože to vy počítáte jen to co létá z výfuku a většinou ještě dle papírových hodnot, kterých jak jste sám přiznal nelze dosáhnout
                  takže kdybychom započítali do uhlíkové stopy i těžbu ropy, likvidace ropných havárií, dopravu ropy do rafinérií a její úpravu na paliva vhodná pro motory a následnou dopravu na čerpací stanice, a samozřejmě tedy i výrobu motoru, převodovky, výfuku, a té hromady dalších součástek, které ev nemá, pak by to pro ICE auta dopadlo ještě o mnoho hůř…

                  ad plachetnice – no já jsem na tu masovost nasazení opravdu zvědav, myslím, že akcie žádného výrobce plachet kvůli tomu nahoru fakt nepůjdou, takže proč ne, spalovací motory se také určitě v určitých specifických aplikacích uplatní i za desítky let,
                  minimálně filmaři si jich budou držet plné rekvizitáře

              2. „nutnost dimenzování rozvodné sítě“ pokud tomu
                „nutnost dimenzování rozvodné sítě“ pokud tomu nerozumíte tak se tím neohánějte.
                Řeknu Vám tajemství, pokud se ode dneška budou prodávat pouze elektromobily bude trvat min 40let než všechny auta nahradíme.(to je ta časová závislost)
                Nabíjení elektromobilů bude z 90% probíhat přes noc takže když se podíváte na průběh spotřeby v ČR tak možná pochopíte.

                Chcete porovnávat efektivitu?
                elektromotor 97%
                spalovák max 30% (pohybová energie je pouze přidružená v podstatě je to pojízdný výrobník tepla)

                1. taky vám řeknu tajemství:
                  Chcete porovnávat efektivitu?

                  taky vám řeknu tajemství:

                  Chcete porovnávat efektivitu? pokud tomu nerozumíte, tak se tím neohánějte.
                  Elektromor fakt nemá 97 procent, možná tak chvilku v laboratoři.

                  diskutovat tady se snílky o rozvodných sítí je ztráta času – pokud se nechceme dostat do situace, že se bude, kde co vypínat, tak je třeba začít řešit rozvodné sítě dneska, protože pak to možná za těch 40 let bude hotové…jak dlouho, že stavíme paralelní dálnici k D1 Praha Ostrava? 30 – 40 let?

                2. Rozvodné sítě opravdu nejsou problém. Pokud se bude
                  Rozvodné sítě opravdu nejsou problém. Pokud se bude nabíjet v noci, což asi bude, tak to rozvodné sítě v pohodě zvládnou. Nyní jsou v noci nevytížené.

                3. Hezké je jak všichni píšete, pokud se bude nabíjet v noci.
                  Hezké je jak všichni píšete, pokud se bude nabíjet v noci.

                4. Na to existuje skvělý nástroj – nízký tarif. Každý kdo
                  Na to existuje skvělý nástroj – nízký tarif. Každý kdo bude mít barák tak nebude chtít platit plnou cenu.

                  A do budoucna budou nabíječky přímo komunikovat s rozvodnou sítí a nabíjet podle vytížení sítě v reálném čase.

                5. Ale pozor barák a cca 53 procent lidí je v bytech.. a zase
                  Ale pozor barák a cca 53 procent lidí je v bytech.. a zase jak jaké nabíječky, asi by jste nechtěl stát u dálnice, aby nabíječka napsala- sorry za hodinu..ano půjde to tak u nabíječek doma – u některých

                6. Pouziji fantazii. Zavede se treba 5 urovni priority a s tim
                  Pouziji fantazii. Zavede se treba 5 urovni priority a s tim spojena cena za kWh. U Smart Wallboxu nastavim predem prioritu nabijeni.
                  Prio 5:Povolim distributorovi, aby on sam zapinal vypinal nabijeni dle potreby site:1,50 Kc/kWh.
                  Prio 1:Potrebuji za kazdou cenu nabit bez preruseni:5,00 Kc/kWh.
                  Mezistupne at si kazdy vymysli podle gusta.
                  Cena by mohla byt motivaci, nezatezovat zbytecne sit. Treba nekdo kdo pristi den pojede jen 50km, muze dat nejnizsi prioritu, protoze mu nebude vadit, ze nema nabito na 100%. Ty uvedene ceny prosim nebrat jako podklad pro kalkulaci a komenty jako ze se to pak nevyplati.

                7. Nebo auto prostě nabije podle míry vybití. Pokud se jedná
                  Nebo auto prostě nabije podle míry vybití. Pokud se jedná jenom o malý denní nájezd, tak si auto počká na nejnižší cenu kdy je největší přebytek. Ta by teoreticky mohla být i záporná.

                  A čím auto bude vybitější, tím délší časový úsek se vybere k nabíjení.

                8. Moznosti je spousta. Akorat zastanci spalovaku nepriposti
                  Moznosti je spousta. Akorat zastanci spalovaku nepriposti trochu premysleni. Vse se da vyresit, ale je treba trochu odhlednout od cerpaci pistole.

                9. Myšlenka dobrá, řekl bych dobré místo pro vytvoření
                  Myšlenka dobrá, řekl bych dobré místo pro vytvoření aplikačního ekosystému. Jakmile bude hodně nabíječek, tak nemyslím, že bude vhodné, aby bylo něco víc než zásuvka a číslo stojanu (jinak se tam někdo podepíše) ještě by tka mohl být regulovaný výkon, tedy priorita a požadovaný výkon a při připojení a aktivaci přes aplikaci se to nastaví a priorita či výkon by byl nejnižší a čím vyšší priorita a výkon tím by se to násobilo. tedy můžeš vypínat jak chceš a nabíjej poalu 1*1*1,5, nesmíš přerušit a nabíjej rychle cena 5*5*1,5 Kč/kWh s tím, že ten max výkon by byl pro prioritu 4 a 5

                10. Musi to byt blbovzdorne. Uz ted lidi zprasknou ruce a nechapou
                  Musi to byt blbovzdorne. Uz ted lidi zprasknou ruce a nechapou typ 1, typ 2, CCS Combo, Chademo, AC, DC,…

                11. Vymýšlíte kolo 🙂 Tohle už je vymyšlené, jen to zavézt
                  Vymýšlíte kolo 🙂 Tohle už je vymyšlené, jen to zavézt do praxe. Říká se tomu V2G – vehicle to grid, V2V – vehicle to vehicle. Prostě smart gridy. Distributor si dle vaší priority(natavení) naopak klidně z vaší baterky elektriku vycucne – a za to vám zaplatí, protože budete využit na podporu síťe ve špičce(naopak vás za levný proud nabil v momentě přebytků). Takže třeba z 10 aut nabitých dle jejich nastavení mezi 40-90% se vycucne po 10 procentech do právě přijetého obchoďáka, který dle kalendáře má opět za hodinu odjíždět.

                12. Jo, to by bylo fajn. Nastavím si nejnižší prioritu, ale s
                  Jo, to by bylo fajn. Nastavím si nejnižší prioritu, ale s tím, že tam chci mít ráno min. např. 20 kWh v baterce. A pokud síť vyhodnotí, že to nelze, tak to bude nastavené tak, že co nejvíc do těch 20 kWh nabije za nejméně KČ a pak zbytek už i za vyšší cenu. Bych si s tím pohrál a nastavil si různé šablony nočního nabíjení dle potřeby následujícího dne.

                13. Jo ale 47% je sakra velká část populace a samozřejmě se
                  Jo ale 47% je sakra velká část populace a samozřejmě se bude jednat o domácí nabíjení.

                14. Pokud si elektromobil koupí někdo, kdo nemůže dobíjet v
                  Pokud si elektromobil koupí někdo, kdo nemůže dobíjet v noci, tak je idiot. Platit vysoké sumy na veřejných dobíječkách a ještě tam trávit čas může jenom blbec.

                15. Pokud chcete, aby se elektromobilita rozšířila, musíte
                  Pokud chcete, aby se elektromobilita rozšířila, musíte počítat s tím, že jí bude mít spousta lidí bez možnosti nabíjet v noci a odkázaná na veřejné nabíječky. Dneska žije v bytech cca 53 procent lidí a kolik má garáž s elektrikou 5 procent?

                16. Proto je potřeba nějak plánovat pomalé dobíjení na
                  Proto je potřeba nějak plánovat pomalé dobíjení na veřejných prostorech.
                  Ale to bych nechal až jako poslední etapu. Pro člověka žíjícího ve městě v bytovce je stále nejlepší volbou spalovák.

                17. no name – souhlas s tím, že je nejlepší volbou – problém
                  no name – souhlas s tím, že je nejlepší volbou – problém je, že v tom městě jsou problém emise…na druhou stranu vesničan na BEV dlouho nedosáhne – prostě jsou tam nižší platy a méně odborná práce. Za mě je infrastruktura podmínka nutná pro rozšíření elektromobilů až řada lidí bude mít „dobíjecí jistotu“ pak si ho koupí. A dobíjecí jistota pro řadu lidí bude ve chvíli až co chvíli potkají veřejný dobíjecí dostupný bod – sorry, ale 16A zásuvka vyškemraná u cesty se za to nepočítá.

                18. V Norsku a Holandsku jsou nabijecky skoro vsude. Takze s
                  V Norsku a Holandsku jsou nabijecky skoro vsude. Takze s jidlem prijde chut, nebo s elektromobily prijdou i nabijecky. Treba u meho RD muzu nabidnout kazdemu 5ti kolik k nabijeni. Vytahnout kabel k plotu by mohl udelat kazdy domkar.

                19. V Dánsku je taky spousta nabíječek. řešit nabíječku a
                  V Dánsku je taky spousta nabíječek. řešit nabíječku a BEV je jak slepice a vejce.. češi jsou konzervativní a myslím, že je třeba kde a pak budou řešit co.

                20. Vy si představujete vesničana jako nějakého nuzáka. Je
                  Vy si představujete vesničana jako nějakého nuzáka. Je spousta vesničanů v satelitech za Prahou a Brnem, kteří denně dojíždí desítky kilometrů do práce. A ti mají slušné platy.
                  Ano důchodce v horní dolní si nové auto koupit nemůže. Na druhou stranu denně nedojíždí desítky kilometrů do práce.

                21. Tak více méně pražské vesničany považuji za jedinou
                  Tak více méně pražské vesničany považuji za jedinou cestu šíření BEV ve větší míře v soukromém sektoru – mají barák, mají prachy a jezdí. Co máme tady vesnice v okolí, tak core vozidlo je stále felicia 1,3 před facelift, postupně nahrazováno Fabií 1

                22. Opravdu ne. Carsharing, bikesharing, taxi a zejména MHD. Ne
                  Opravdu ne. Carsharing, bikesharing, taxi a zejména MHD. Ne vlastní saplovák, žádné auto.

                23. Jasně… proto teď lidi, co bydlí ve městech, vúbec
                  Jasně… proto teď lidi, co bydlí ve městech, vúbec nemají auta, že? 🙂

                24. Ono v těch našich vesnicích a městysi Praze…ale jezdit
                  Ono v těch našich vesnicích a městysi Praze…ale jezdit třeba po Paříži vlastním autem je za trest, MHD zase o strach, takže tam je bike sharing fajn, ta krásná BEV jako carsharing co tam byla, bohužel umřela na společnou péči. V Berlíně, Mnichově, nebo Hamburku je MHD naprosto v pohodě a lepší jak auta

                25. No to jo, tady se bavíme o ČR. Ale třeba i v DE, kde
                  No to jo, tady se bavíme o ČR. Ale třeba i v DE, kde pracuji, je to takové středně velké okresní město (dvě písmenka na RZ 🙂 a většina lidí z firmy jezdí do práce autem, i když máme zastávku S-Bahnu kousek od firmy. Výhoda je, že máme velké firemní parkoviště pro X tisíc aut.

                  Ale jo, co jsem byl v Paříži, tak to bylo peklo, tam jezdit. Mnichov lepší, ale stejně jsme pak po městě courali MHD, je to pohodlnější když to město neznám.

                  Jo a carsharingv Paříži (štědře dotovaný) teda nedopadl moc slavně, to je pravda 🙂

                26. Jako dalsi krok prijde roboticke Aerotaxi :-))
                  Jako dalsi krok prijde roboticke Aerotaxi :-))

                27. Já vím, že teď zase běží ty Hvězdný války, ale
                  Já vím, že teď zase běží ty Hvězdný války, ale vzdušná silnice je asi až po roce 2050.. pokud teda nelítáte na výlety L-200 Moravou – nedávno nějakou krásně zrenovovali, bohužel jsem jí ještě neviděl

                28. Bohužel, musím být zase v opozici. Souhlasím, že model
                  Bohužel, musím být zase v opozici. Souhlasím, že model konce dvacátého století „mít vlastní auto“ se rozmohl, to je pravda, ale posledních několik let (si myslím) je na ústupu.
                  Nemám na to žádná statistická data, a v tomto bohužel vnímám svět podle svého okolí, ale kolem mne čím dál tím více lidí opouští touha vlastnit sám předmět za statisíce, který použijete párkrát za měsíc. Myslím (a zejména u mladých lidí), že potřeba vlastnit auto sám pro sebe je na ústupu.
                  Je to obdobné, jako s televizí. Před 30ti lety bylo téměř nemyslitelné, že by domácnost neměla televizi. Byla to naprosto neodmyslitelná součást domácnosti. A dnes, kde kdo už nemá televizi.

                29. Já jenom popisuji aktuální situaci. Neznám trend, ale dle
                  Já jenom popisuji aktuální situaci. Neznám trend, ale dle prodejů a dovozu aut to nevypadá, že by lidi auta nechtěli. U nás v rodině a u známych to nijak nepozoruji, když už teda zmiňujete vaší zkušenost. A je úplně jedno, že to auto použiji párkrát do měsíce, prostě ho chtějí tak ho mají. Pokud kvůli tomu člověk nemusí obrazně řečeno, prodat ledvinu, tak v pohodě.

                30. Tohle taky nemám podložený statisticky – jen se mi to tak
                  Tohle taky nemám podložený statisticky – jen se mi to tak kolem mě zdá. Třeba k nám do práce jezdí autem odhadem tak cca 30 % lidí. Zbytek MHD nebo na kole. A ač si toho moc nevšímám, tak mám dojem, že kolem sebe pořád jen slyším jak od někud jeli Ubrem, nebo Boltem, což znamená, že tam nebyli autem, a Prahu (respektive dosah PID) obvykle nikdo neopouští.

                31. Mladí tolik auta nechtějí to je pravda, ale taky mají
                  Mladí tolik auta nechtějí to je pravda, ale taky mají déle děti, takže kupují auta pro rodinu déle. Televizi lidi nemají, protože mají multimediální centra a sledují je. naopak bych řekl, že je to v rozkvětu akorát typická televize je vyměněna za youtube, netflix, skylink. U nás doma taky televizi pouští jen děti a jsme jedni z mála z okolí, co ji mají, ale zase naše děti nevlastní tablet, což všichni ostatní mají a místo tv programu déčko a jednoho večerníčku denně je krmí pohádkama dle vlastní volby apotřeby – tedy častějši

                32. Mě nějak pořád není jasný, kam vlastně jako pořád
                  Mě nějak pořád není jasný, kam vlastně jako pořád jezdíte? Já nevím, my najezdili autem za letošek tak odhadem 1000 km a některé případy z toho jsme zvažovali, že pojedeme jinak než autem, a auto jsem si prosadil já aby se vůbec hnulo a nezarostlo tady.

                  PS: ty tablety / počítač to máte pravdu. Vlastně jste krásně vystihl ten rozdíl. Problém s TV vysíláním je, že tam my na to co a kdy budu koukat vybírá nějaký programový tvůrce. Naopak na internetu si vybírám kdy a na co se budu dívat JÁ.

                33. Já mám za letošek tak 18 tisíc, z toho je kolem 10
                  Já mám za letošek tak 18 tisíc, z toho je kolem 10 služebně, zbytek soukromé km. Ale zase vůbec jsem nejel vlakem ani dálkovým busem, max tak v Praze MHD párkrát.

                34. Tak služební cesty do toho nepočítám, bavíme se tu o
                  Tak služební cesty do toho nepočítám, bavíme se tu o soukromém vlastnictví auta pro soukromou potřebu.
                  Ale i tak 8000 km soukromě je dost kam pořád jezdíte? Vlaky jsou super, ale dálkový autobus nedoporučuji – autobusem trasy max do dvou hodin, jinak to začne být nepohodlné. Ve vlaku, se projdete, najíte, vyspíte, dáte si víno nebo pivo, neřešíte parkování, nebojíte se pokut, nestojí to v zácpách, nehrozí vám že budete řešit dopravní nehodu, – to je jiná radost z cestování.

                35. Třeba dovolená nebo víkendy nebo výlety. Pro mě je
                  Třeba dovolená nebo víkendy nebo výlety. Pro mě je pohodlnější cestovat autem a dovezu se až na místo. A hotely a penziony mají i parkování, samozřejmě 🙂 Bez této možnosti jsou u zákazníka v nevýhode a naštěstí to chápou. A taky nejsem závislák, abych nevydržel bez piva nebo jídla 2-3 hodiny, než dojedu do cíle. Ale proč vám to vůbec píšu, že? 🙂

                  No a pak běžné jízdy za rodinou, nákupy, koníčky, atd. Nevidím jediný důvod absolvovat to vlakem. Ale když třeba musím do Prahy, výjimečně využiji i MHD, i když pokud jedu tam, kde jde parkovat, jedu autem.

                36. Nepochopil jste text. Ti lidé nemají mít potřebu mít
                  Nepochopil jste text. Ti lidé nemají mít potřebu mít auto. Tak dobře má být město spravováno. Jinak pro obecnou informaci cca 26% najetých kilometrů v Praze dělají osobní auta, zbytek lidí se dopravuje metrem, tramvajemi a busy. Bohužel vyšší číslo přes 30% je pro denně dojíždějící do Prahy, což je maras. Protože autobus pro 80 lidí měří 12 metrů, 80 osobních aut po 1 řidiči s bezpečnou mezerou 6 metrů. Takže máme 12 metrový bus versus půlkilometrovou kolonu. A v tom je celý průser.

                37. Já vím, jak to bylo myšleno, ale realita je úplně jiná.
                  Já vím, jak to bylo myšleno, ale realita je úplně jiná. A i když bude ideální, pořád se najdou lidi, co do MHD prostě nedostanete.

                38. Jenže těch bude minimum, když bude ta MHD fungovat, jak
                  Jenže těch bude minimum, když bude ta MHD fungovat, jak má. Máme třeba na VŠB-TUO anonymní trasování pohybu mobilů dle jejich přihlašování k základnovým stanicím. Byl to výzkumný projekt na mapování, kde chybí a kde mají být kapacitně posíleny základnové stanice. A lze z něj také zjistit, kudy a kdy se lidé se zapnutými mobily pohybují, odkud vyrážejí a kam dorážejí a kde zůstávají dlouhou dobu. Pro nalinkování jízdního řádu MHD značka ideál. A ano, nevyužívá se k tomu.

                39. Pokud budou autonomní auta, tak potřeba MHD poklesne. Do
                  Pokud budou autonomní auta, tak potřeba MHD poklesne. Do práce pojedu autonomním autem, ve kterém budu moci pracovat – vyřídit ranní emaily a nějaké telefony. Doprava bude pohodlná z bodu A do bodu B. Ne žádné mačkání se s dalšími v MHD. Pokud bude kolona, tak pracovat půjde i v tom autě, takže o nic nejde. Pokud člověk nebude moci zaparkovat tak pošlu auto zaparkovat domů, což se ale nestane, protože spoustu lidí auto vlastnit nebude, takže místa na parkování bude dost.

                40. Jenže to můžete řešit u rodinného domku a rozptýleného
                  Jenže to můžete řešit u rodinného domku a rozptýleného bydlení. Pod náš panelák se 145 byty se vešlo na parkoviště jen 30 aut. Zbytek stál po okolních ulicích nebo lidi měli garáže za sídlištěm. A teď si představte, že v rozmezí 2 hodin bude chtít jen 50 lidí (obvykle pracuje máma i táta, takže fakticky 100) odjet do práce autonomním vozidlem. Tak to máme 50 aut po 6 metrů s bezpečným odstupem a máte kolonu 300 metrů. Nebo se projdou na zastávku a odjedou 12 metrovým elektrobusem. To druhé je správně. Hromadné bydlení má být ošetřeno hromadnou dopravou.

                41. Všichni lidi, co mě v životě přesvědčovali o výhodách
                  Všichni lidi, co mě v životě přesvědčovali o výhodách carsharingu si nakonec auto koupili, nejpozději s příchodem druhého dítěte.

                42. Jen pro jistotu se zeptám, zda mluvíte o Carsharingu jak jej
                  Jen pro jistotu se zeptám, zda mluvíte o Carsharingu jak jej předvádějí komerční společnosti v Praze, alias půjčovny bez poboček, a nebo o Carsharingu jako sdíleném autě?
                  Ono totiž to co se v mnoha případech maskuje za Carsharing (třeba Car4way, GreenGo, Revolt atd…) vůbec žádný Carsharing není, a jsou to jen obyčejné půjčovny.
                  Skutečný význam slova Carsharing, je na bázi sdílené ekonomiky, a to je naopak poměrně funkční model.

                43. Oboje, někteří měli auto několik párů dohromady,
                  Oboje, někteří měli auto několik párů dohromady, další měli nějaké startupy – typu deset aut a pro ně cca 30 – 50 uživatelů a někdo vyloženě „půjčovny“, ty první měli problém, že to auto všichni chtěli přes Vánoce a přes Prodloužené víkendy a svátky a pak se hádali, kdo kolik najel a kolik opravu a jak páry odpadali.
                  ve větším společenství si ztěžovali na špinavost aut a že ho hledají všude možně – prostě to neparkovalo u baráku, takže mohl jet buď hodinu MHD pro volné auto, nebo taxíkem a třetí…tam asi není co řešit.
                  Nejlépe samozřejmě funguje to, co píšete, ale padne to ve chvíli (aspoň tak jsem to vysledoval a jedno jestli v čr, nebo zahraničí), kdy všichni chtějí s dětmi na prázdniny. Ale jinak souhlas, single, nebo mladý pár ve velkém městě auto nepotřebuje – v teplejších oblastech měli mají skůtr nebo motorku a auto si „půjčují“

                44. No tady je právě důležité dobře zvolit s kým sdílíte,
                  No tady je právě důležité dobře zvolit s kým sdílíte, a myslím si, že ideální je když sdílí dvě finanční jednotky (dvě domácnosti). Ve větším počtu jsou lepší jiné modely.

                  Pro plánování používáme kalendář, a když nastane situace neodkladné potřeby obou sdílejících, nebo situace, kdy jeden potřebuje auto na delší časové období (typicky dovolená), řešíme to přes HoppyGo.
                  Rozhodně se nám ale nevyplatí celoročně vlastnit každý své auto.

                  A to co předvádějí zmíněné společnosti ve velkoměstech a říkají tomu Carsharing, tak to žádný Carsharing není – to je prach obyčejná půjčovna, kde pobočku nahradila aplikace.
                  To je pro běžnou rodinu nepoužitelné. Za prvé jak píšete, auto není před domem a hlavně, i kdyby bylo, tak výše půjčovného je na cestování nepoužitelná – při cestě na chatu na víkend by jste se nedoplatil.

                45. Do budoucna to můžou vyřešit třeba dobíječky v
                  Do budoucna to můžou vyřešit třeba dobíječky v lampách. Největší nájezd mají lidi mimo města. Lidi ve městech často používají MHD, služby mají i v docházkové vzdálenosti. Někteří lidi ve městech najedou jen pár tisíc kilometrů ročně. Člověk z vesnice jezdit musí, tak jsou nájezdy v řádech desetitisíců km.

                46. Dejte tomu jeste 5 let az budou ty zazracne solid state
                  Dejte tomu jeste 5 let az budou ty zazracne solid state battery. Ty budou nabijet behem par minut a pak se dockaji i lidi v panelaku. Uz mam obchodni model. Pres aplikaci si objednate nabiti v urcitou denni nebo nocni hodinu. Pres aplikaci si autonomni nabijeci vozidlo najde vase auto, odemkne si ho pro nabijeni, nabije z baterky na korbe a behem 10 minut budete mit pozadovane mnozstvi kWh v baterce. Rano nasednete do nabiteho a vyhrateho auta. Pak si muzete zvolit dle vlastniho prani, zda chcete tocit volantem, nebo si date jeste slofika pri ceste doprace. Zdravi vas EM.

                47. Myslíte, že postupem času se nebudou budovat pomalé
                  Myslíte, že postupem času se nebudou budovat pomalé nabíječky na parkovištích u sídlišť ? Pochopitelně priorita jsou zatím nabíječky na dálnicích a hlavních tazích.

                48. Pane PeaKu, dá se levnější noční tarif a VĚTŠINA aut
                  Pane PeaKu, dá se levnější noční tarif a VĚTŠINA aut se bude nabíjet v noci. Na dálnici a hlavních tazích přes den se budou nabíjet jen auta, která s dojezdem nevystačí. Proč byste nabíjel třeba za 10 Kč, když v noci budete moci třeba za 3-4 Kč ?

                49. Protože spousta řidičů cenu paliva neřeší ani dneska a
                  Protože spousta řidičů cenu paliva neřeší ani dneska a tak to bude i u BEV, prostě přijdou prásknou do nabíječky, odejdou a nic nastavovat nebudou, jen zapnou nabíjení. Jakmile bude víc BEV služebních aut, tak pokud to lidi nebudou mít zaplacené, tak to doma ani náhodou dobíjet nebudou, prostě dostanou od firmy kartu na nějakou společnost a budou nabíjet výhradně tam a budou chtít nabíjet rychle.
                  Pořád pracujete, s pro mě milným předpkladem, že obsluha BEV je znalá a není to grey user – což při jakémkoli větším rozšíření bude…stejně jako lidi dneska nekontrolujou ani kapalinu do ostřikovačů a hladinu oleje tak nebudou si nastavovat nabíjení notabene to ještě 3x – 4x týdne přenastavovat dle současné skutečné potřeby

                50. Ani já výrazně cenu paliva neřeším, jestli je na jedné
                  Ani já výrazně cenu paliva neřeším, jestli je na jedné benzince za 27 Kč nebo jinde za 28 Kč. Ten rozdíl je zanedbatelný. Ale pokud by jinde stála elektřina místo 4 Kč 12 Kč, tedy 3x tolik, tak bych to řešil. Navíc, když bych ten den končil jízdu a dával EV nabít, tak bych tam nastavil zapnutí až od levnějšího proudu. Proč, když domů přijedu třeba v 16 hod., musím nabíjet hned v 16 hod., když můžu mít třeba od 20 hod 3x menší cenu? A i když budu majitel firmy, budu tlačit na zaměstnance, aby nastavili nabíjení na noční proud. To přeci nemůže být problém. U nás dokonce jeden dopravní podnik tlačí na řidiče, kde mají tankovat (pokud to jde) levnější naftu. A to je jen nepatrný rozdíl v ceně.

                51. Ale budou řešit, to víte že budou. Je rozdíl tankovat za
                  Ale budou řešit, to víte že budou. Je rozdíl tankovat za dvojnásobek. Stačí porovnat nabíjení na stojanech s cenou 10,- Kč/1 kWh a s cenou 5,- Kč. Ten první je prázdný skoro pořád. No a ty úplně zdarma prázdné málokdy.

                52. Nemyslím, že je správné v diskusi o možnostech a
                  Nemyslím, že je správné v diskusi o možnostech a potřebách elektromobility argumentovat chováním čecháčků, kteří jsou ochotni kvůli slevě na předraženou baletu nebo plyšáka okrádat svého zaměstnavatele kupováním předražené nafty.
                  Budovatelé nabíječových sítí cítí, že by se mohli přiživit na byznysu, který byl doménou petrochemie. Budou se chovat úplně stejně jako čerpadláři. Ceny se srovnají na průměr a napálí to tam a tehdy kde řidiči nezbyde nic jiného. Ale budou to mít těžší. Zásuvek je víc než čerpadel.
                  Pokud to zkusí , vytvoří se díra na trhu pro další. Viz např. parkování na Ryzyňském letišti. Ejhle kolem vznikla odstavná parkoviště odkud vás dovezou. Taxi vs. Uber. atd. A do toho to furt buem mít tu zásuvku doma.

                53. Pri spotrebe 20kWh/100km vcetne zapocitani ztrat vam na
                  Pri spotrebe 20kWh/100km vcetne zapocitani ztrat vam na prumerny cesky denni najezd 40km staci nabijet pres noc 10h vykonem 800Wcoz, je jedna faze 3,47A. Bezne zasuvky jsou jisteny 16A a v noci na nich vetsinou nic nebezi…
                  O rozvodnou sit se fakt bat nemusite.

                54. no dobrý hádat se nebudu, myslím, že to čas rozsekne
                  no dobrý hádat se nebudu, myslím, že to čas rozsekne

                55. Opravdu tomu nerozumíte a už vůbec rozvodné síti, vaše
                  Opravdu tomu nerozumíte a už vůbec rozvodné síti, vaše představa je úsměvná. Zkuste začít argumentovat a přestat používat dojmologii.

                  Zkuste si zjistit co je účinnost IE5 a nedělejte ze sebe veřejně hlupáka. V ABB mají celou řadu a jdou koupit….

                  Tady je taky motor z „laboratoře“….
                  https://www.volty.cz/2017/08/29/synchronni-motor-prekonal-svetovy-rekord-v-ucinnosti/

                  Takže závěr, elektromotor fakt má účinnost 97% i vyšší.

                56. Tak to jo, to vono jo ještě dva příspěvky s vámi a
                  Tak to jo, to vono jo ještě dva příspěvky s vámi a napíšete větší než sto procent 😀 a ještě to zvládne 0-20 000 RPM všude, při jakémkoli výkonu…už jenom účinnost pouze při dodávce měniče frekvence říká, že v tom ABB bude tak nějak někde zakopanej hafan..

                57. Kdyz nebude sit stihat, odpoji se rafinerie a basta. Stejne to
                  Kdyz nebude sit stihat, odpoji se rafinerie a basta. Stejne to nikdo nebude kupovat. Jedna mala rafinerie pro plasty a chemii bude stacit.

        1. Na to se ptát nebudu, jestli se budou tyhle chovat na
          Na to se ptát nebudu, jestli se budou tyhle chovat na cyklovačce stejně jako ty předchozí, tak vím, že na 4,2V naprázdno a při 20°C vydrží dlouho. Jak to s nima bude v reálu si rád počkám ne nezávislo výsledky z cyklovaček…teď jsou to pro mě tak informace typu – máme novou baterku, bude super, lidi kupujte, investoři investujte

    1. Nějak tomu nerozumím, že tahle desetinka V by měla dát
      Nějak tomu nerozumím, že tahle desetinka V by měla dát navíc 8% energie. Podle mě, kdyby tam mělo být o 8% víc energie, tak by napětí mělo být tak o 8% vyšší, ne ? Tedy místo 4,2V by mělo být 4,536 V. (Pochopitelně při stejné kapacitě v Ah)

Napsat komentář