Tesla do evropské Gigatovárny č. 4 investuje až €4 mld.; co na to šéf Volkswagenu?

Nová Tesla Gigatovárna č. 4 vyroste nedaleko Berlína, hned vedle průmyslového parku GVZ Berlin-Ost Freienbrink. Co si o ní myslí šéf Volkswagenu?

Výroba elektromobilů Tesla v továrně ve Fremontu. Už za dva tři roky by něco takového mělo být k vidění i 30 km od Berlína v nové Gigatovárně 4. Zaměstnání by tam zpočátku mohly najít 3000, ale později až 10 000 pracovníků.
foto: Tesla

Tesla a její šéf Elon Musk aktuálně potvrdili, že evropská Tesla Gigatovárna 4 vyroste v Německu, poblíž Berlína. Nyní se objevují podrobnosti.

Tesla Gigatovárna 4 má vyrůst na 70 hustě zalesněných hektarech hned vedle průmyslové zóny GVZ Berlin-Ost Freienbrink, asi 30 km jihovýchodně od Berlína u sjezdu z dálnice č. 10. Lesy bude nutné vykácet.

Tesla proto přislíbila, že znovu vysází třikrát větší množství nových lesů. O stejném místě uvažovala po roce 2000 pro svou továrnu také automobilka BMW.

Elon Musk očekává, že stavba Gigatovárny 4 bude v plném běhu už během 12 až 18 měsíců. Vyrábět se tam má začít do konce roku 2021. Investovat se budou až 4 mld. eur, z toho asi 300 milionů přidá .

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, aktuálně v rozhovoru s analytiky a investory rozhodnutí Tesly postavit novou továrnu v Německu komentoval takto:

„Co Tesla pravděpodobně hledá je prostředí a infrastruktura, aby mohla vyrábět vysoce kvalita auta. A to je mnohem víc případ Německa než západního pobřeží Kalifornie.“

Elon Musk už dříve potvrdil, že právě reputace Německa jakožto automobilové velmoci s dostatkem zkušených lidí hrála při jeho rozhodování roli.

Evropská Tesla Gigatovárna č.4/Gigafactory 4 se bude stavět v několika fázích, podobě jako Tesla Gigatovárna č. 1 v Nevadě. Mělo by se tam vyrábět až 150 000 elektromobilů ročně. Především půjde o Tesla Model Y.

Electrek.co, Tesla, Electrive.com

75 Comments on “Tesla do evropské Gigatovárny č. 4 investuje až €4 mld.; co na to šéf Volkswagenu?”

  1. Šěf VW přece nabízí elektromobilní smršť v podobě
    Šěf VW přece nabízí elektromobilní smršť v podobě modelu ID.3 velikosti Renault ZOE bez zbytečností jako autopilot, 250kW dobíjení nebo sítě rychlých nabíječek. V příplatkové výbavě navigace, zadní okna v elektrice a škrabka na sklo už od milionu.

    Sorry, ale nemohl jsem si pomoct. Na ID.3 jsem se dost těšil, jsem ideální cílová skupina pro kategorii „golf“, ale tohle jsem fakt nečekal.

  2. Lesy bude nutné vykácet?? 70 hektarů no to je teda eko
    Lesy bude nutné vykácet?? 70 hektarů no to je teda eko ílone 😉
    Amerikánskou technologiji co poslala germánský národní autodebilní průmysl do kolen (a dajmlera to dost sebralo 😉 nacpat doprostřed jejich země a ještě k tomu plundrovat lesy… 🙂 copak v nich tajnýho asi tak najdou … 😉 PS: verwolfové už maj plnou pohotovost :))))

    1. Tesla zalesni 210 ha a to je trojnasobna kompenzace. To je
      Tesla zalesni 210 ha a to je trojnasobna kompenzace. To je prece dobra nahrada. Navic je ten les u Berlina dost zplundrovany. Za casu DDR slouzily stromy jako dojna krava pro borovicovou smulu. Kazdy strom byl nariznuty a vytekala z nej smula pro DDR chemicky prumysl. Stopy jsou dodnes viditelne i po 30 letech.

      1. Kde se bude kácet už se ví – a ví se i, kde a kdy se těch
        Kde se bude kácet už se ví – a ví se i, kde a kdy se těch 210 ha zalesní…to zatím vypadá jako slib… když něco firmy chtěj, naslibujou jako společenskou odpovědnost kde co… realita je od toho často tak daleko, že se tomu dá věřit až když to je..

              1. nerikam ze v CR jsme pro nej ted par lesu vykaceli, tesla
                nerikam ze v CR jsme pro nej ted par lesu vykaceli, tesla není dřevozpac podnik, ale když už toho tolik pochcipalo nemuseli by se uměle usmrcovat kvalitni germánský borovice…. máte recht! GF4 měla být fČEZku !! :)) napiště mu to na twitr ja nemužu zbytečně vodhalovat svoji identitu znáte to 😉

                1. to je pravda nojo když se kácí les tak lítaj třísky co
                  to je pravda nojo když se kácí les tak lítaj třísky co se dá dělat

  3. Na soukromou továrnu přidá EU 300 milionů Eur. A to jako
    Na soukromou továrnu přidá EU 300 milionů Eur. A to jako proč? Nedivím se, že továrnu postaví v Německu, nyní dostanou dotaci na stavbu továrny a potom budou prodávat auta, na které budou dotace.
    Co na to VW? Z dotace jistě musí být nadšení. Nedivil bych se ale, kdyby dotaci dostal i VW, ať žije socializmus a rozdávání z peněz všech.

    1. no jistěéééé furt maj málo!! že to je ale korupční
      no jistěéééé furt maj málo!! že to je ale korupční autodebilismus ;)))))

      1) 50.000 votrok 3 směny noční furt na nohou ve 40cíti lazar
      2) +80.000 mistr
      3) +100.000 technický dozor
      4) +150.000 zástupce montáže
      5) +200.000 vedoucí montáže
      6) +250.000 konstrukce a inženýři
      7) +300.000 nízký papalášstvo
      8) +500.000 střední papapážstvo
      9) +800.000 šéfovi flezdoprdelkové
      10) 1.500.000 malej šéf 😉
      11) +36.000.000 velkej šéf :))))))))))))))))

      https://www.autorevue.cz/sef-volkswagenu-o-svem-platu-430-milionu-rocne-uz-je-dost

      https://www.tyden.cz/rubriky/auta/zajimavosti/sefove-volkswagenu-brali-stomilionove-odmeny_471499.html

      https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/byvaly-sef-volkswagenu-ziskal-narok-na-zlaty-padak-84-tisic-denne-40020175

      njn je to těžká dřina soudluzi zaslouží si to aby jejich děti nestrádali hladem ;))))

          1. přicházející ekonomická krize která bude vo dost
            přicházející ekonomická krize která bude vo dost těžší než ta poslední 2009 protože na rozdíl od ní není žádný obama co by půjčkama kerý už nejsou možný tu krizi zažehnal 😉 je tu jen kapitáloš tumpík a rudej bitkojn :)))

        1. v manenažerstvu ?? to si snad děláš pldel néé 😉 50
          v manenažerstvu ?? to si snad děláš pldel néé 😉 50 měsíčně votrokoj za tu votročinu je tak akorát a navíc v konečným součtu výplatních nákladů drobný proti tomu kolik sypeš na každý vochcávce manenažerstvu a šéfíkům

    2. Kazda firma ktera vytvori nova pracovni mista dostava nejakou
      Kazda firma ktera vytvori nova pracovni mista dostava nejakou motivacni dotaci. Tesla vytvori pres 8000 pracovnich mist. Vyroba a export novych Tesla aut prinese na danich nekolikanasobek zpet do statni pokladny. Je to investice ktera prinese dividendy.

      1. výrobou a prodejem amerikánských kár v germanizovaný
        výrobou a prodejem amerikánských kár v germanizovaný €jropě se vývoz zisku za oceán jistojistě germánsku vyplatí, určitě minimálně poklesem prodejů echt germánských autopopelnic to budou určitě v sedmým nebi :)))) no Jedině snad….. Kdyby se jim podobně jako rudejm rejžákům podařilo tu fabriku infiltrovat a tunelovat když už ne i znárodnit 😉 kdy nacijonální cítěný by převládlo…. potom snad! možná trochu :)))))))

        https://kcc-hho.webnode.cz/business/germany/

      2. To je kolem Berlína taková nezaměstnanost, že je potřeba
        To je kolem Berlína taková nezaměstnanost, že je potřeba tam nově zaměstnat 8000 míst a ještě to dotovat? Sorry, ale dotace na zaměstnanost jsem schopen zkousnout jen jako pobídku, aby firmy pracovaly tam, kde je vyšší než obvyklá nezaměstnanost…

    3. Dotácie dostávajú všetci. V SR dostal Jaguár/Land Rover
      Dotácie dostávajú všetci. V SR dostal Jaguár/Land Rover od štátu 130 miliónov € a k tomu pre nich nachystá infraštruktúru cca za 500 miliónov €.
      Jo, je to zlo, ale je nepravdepodobné, že VW by podobné (väčšie) dotácie nedostal.

        1. No, VW až teď v podobě ID3, BMW jediné se svou I3, a
          No, VW až teď v podobě ID3, BMW jediné se svou I3, a Mercedes do dnes ne. Tam se tomu nejvíce blíží elektrický Smart, ale i to je jen přestavěný spalovák.
          A opět krom toho BMW (a nelze to vyloučit i u něj) je k tomu nemotivovaly ony dotace – které brali a evidentně utráceli na něco jiného, ale nakonec je motivoval až úspěch Nissana s Leafem a hlavně Tesla.
          Bez nich by dál sosali dotace na vývoj EV, a dál by nic nebylo.

            1. No tak za skutečné EV e-Golfa či e-Up počítat nelze,
              No tak za skutečné EV e-Golfa či e-Up počítat nelze, stejně jako elektrické Saxo či Pandu.
              To jsou jen spalováky ze kterých vybrabčili motor a nějak tam nahňácali elektromotor a někam baterie. V lepším případě pod sedačky, v horším do kufru.
              Obdobrné experimentální přestavby se dělai už v devadesátých letech na favoritech.
              Je to sice chválihodná činnost, ale od automobileka uvedeného ražení bych býval čekal víc… mnohem víc.

                1. No čekal.
                  Když třeba Nissan na vývoj Leafa nedostal nic,

                  No čekal.
                  Když třeba Nissan na vývoj Leafa nedostal nic, Mitshubisni na vývoj i-MIEV taky nic (a z toho byl ještě i Peugeot iON a Citroen C0).

                  Takže ano, za miliardu (a myslím, že těch dotací bylo víc) jsem čekal víc. Čekal jsem ID 3. někde okolo roku 2014

                1. No přijali, co jim zbylo, když už nechtěli fosila.
                  No přijali, co jim zbylo, když už nechtěli fosila.

                2. No mohli si koupit místo toho Leaf nebo Ioniq, ale oni si
                  No mohli si koupit místo toho Leaf nebo Ioniq, ale oni si zvolili eGolf. Takže to vůbec není špatné EV, jak tady spousta lidí pořád říká.

                3. No ono když byly na trhu jen televize Orava, Šilelis atd…
                  No ono když byly na trhu jen televize Orava, Šilelis atd… – tak jste si s Teslou Jantar chrochtal blahem.

                4. Každopádně to bylo na svou dobu a vzhledem ke konkurenci
                  Každopádně to bylo na svou dobu a vzhledem ke konkurenci dobré EV, ne? Když teda prohlédneme na ty prodeje.

                5. No až na to, že jinde na planetě byly barevné televize s
                  No až na to, že jinde na planetě byly barevné televize s dálkovým ovládáním tak jo, mezi sebou to byla přijatelná konkurence.
                  A to kdyby jste ten trh s EV omezil třeba jen na jednu zemi, tak by třeba e-golf úplně exceloval.
                  Já jsem si jen troufl srovnávat veškerou produkci.

                6. Já srovnávám s tím, co je možné koupit tady v Evropě…
                  Já srovnávám s tím, co je možné koupit tady v Evropě… Leaf, Ioniq, kona, Tesla 3, i3, Zoe. To jsou špatná EV? Nejsou, ne? A mezi nimi se eGolf drží hodně dobře, co se prodejů týče. A myslím tím celý EU trh, ne jednu zemi.

                  Nebudeme to snad srovnávat s nějakými čínskými auty, co se sem nevozí a drtivá většina ani vozit nebude. Proč asi, že? 🙂

                7. Krom té Tesly – ta je technicky bezkonkurenčně nelepší na
                  Krom té Tesly – ta je technicky bezkonkurenčně nelepší na světě (ale v poměru cena / výkon už to tak slavné není), je to oproti číně bída s nouzí.
                  Lze vzít na milost Leafa, ZOE a BMW i3 to byly obstojné pokusy první generace ze kterých se automobilky poučili, a dává to naději do druhé generace (když neudělají tragickou chybu jako Nissan s Leafem II).

                  A proč se sem nevozí? No protože pak už by si e-golf ani neškrtnul. Přesně jste to vystihl – EU sem vpustila ve velkém jen takovou konkurenci vedle které má německá produkce alespoň nějakou šanci.

                  PS: pevně doufám, že to moc dlouho nevydrží, a čínskou konkurenci sem vpustí. Jenže zoufalé parametry ID 3 mi tu naději hatí. Protože kdyby tu začalo ve velkém prodávat BYD, Geely, a třeba NIO – tak můžou Němci zavřít krám.

                8. No pokud ta konkurence bude něco jako ZhiDo nebo JAC, tak se
                  No pokud ta konkurence bude něco jako ZhiDo nebo JAC, tak se evropské automobilky vůbez nemají čeho obávat 🙂

                  teď jsem zachytil info, že nějaký čínský zázrak se sem chystá, takový s tím velkým displejem přes celou palubku. Ale co si vapomínám, tak cena byla někde na úrovni tesla 3, tak nevím, nevím…

                9. Vy asi nemáte moc přehled o čínském EV trhu že?
                  Za prvé

                  Vy asi nemáte moc přehled o čínském EV trhu že?
                  Za prvé – nepsal jsem atomobilky JAC ani ZhiDo – a upřímně kdyby je sem dovážela automobilka a ne individulisti, tak se i jich mohou evropské automobilky obávat, protože spousta lidí půjde o ceně.
                  To že ZhiDO E-way nabízí za cenu přes 400k, neznamená, že by tolik stálo kdyby jej sem dovezli ve velkém číňané.
                  Ono tolik stojí, protože E-way jich přiveze 100 kusů, a musí za ně zaplatit clo, dopravu, a hlavně homologaci pro EU. A kolik myslíte, že dostali kupní cenu na jeden kus? Kdyby se ta cena rozložila do 100 000 kusů, tak by stálo někde okolo 100k Kč i s marží.
                  Automobilku vyjde výrobně na cca 2000,- USD.
                  S JAC by to bylo nemlich to samé.
                  Vemte si, že teď (pokud budou platit anoncovaná pravidla páté dotační výzvy) bude jeho cena 498 000,- a CitiGo iV (tedy nepůjde koupit jedno, ale dejme tomu cena jednoho při koupi dvou) bude 395 000,- no to už mnoho lidí zváží.

                10. No tak proč sem ty číňané ta auta nechrlí ve velkém?
                  No tak proč sem ty číňané ta auta nechrlí ve velkém? Když teda se tady může prodávat ZhiDo i JAC, tak se můžou i ostatní, nebo ne? Ten proces homologace a dovozu je přeci stejný jako pro Nissan nebo Toyotu, Teslu a pod. zámořské automobilky. Asi to nebude kvůli nějakým admin. překážkám, když už se tady legálně prodávají. Proč je sem teda nevozí samotné automobilky a neprodávají ve statisících, jako Tesla? Asi vědí, proč sem do EU (možná jenom zatím) nejdou…

                  PS:
                  Pokud je výrobní cena toho ZhiDo 200é USD, tak to potěš Pánbůh 🙂

                11. Proč je sem nechrlí ve velkém nevím – to bych lhal.
                  Mohu

                  Proč je sem nechrlí ve velkém nevím – to bych lhal.
                  Mohu jen napsat co se domnívám:
                  1) Zatím mají dostatečný odbyt v Číně.
                  2) Proč překonávat administrativní potíže které nastavila EU (tipuji že pod nátlakem evropských automobilek), když jsou na světě jiné volně dostupné trhy.
                  3) Kdo ví, co se bude dít během následujících desítek měsíců. Sám jste říkal, že se první vlaštovka chystá – kdo ví, třeba bude následovat hejno.

                  PS: výrobní cena ZhiDo bude nižší – 2000 USD je prodejní. Tedy při odběru více než 1000 kusů.

                12. Ale ty admin. překážky platí i pro japonské a US
                  Ale ty admin. překážky platí i pro japonské a US automobilky, ne? A ti dovážejí ve velkém. Tak tím to asi nebude, resp. pokud by překonali překážky (stejně jako je překonali Japonci), tak by nebyli konkurenceschopní. A propo, nemyslím, že překážky na dovoz z Číny do EU jsou větší než když chcete do Číny dovézt z EU, řekl bych naopak, Čína se chrání ještě více. Tam ani nelze (možná teď už jo) postavit automobilku a vyrábět, aniž bu tam byl čínský podíl. To v Evropě mají mnohem lepší.

                  No tak to se už nedivím tomu ZhiDo, že tak lacině působí… ono to je i lacině postavené, opravdu na úrovni nějaké čtyřkolky.

                13. Jak jsem psal, důvodem si nejsem jist, respektive napadlo mě
                  Jak jsem psal, důvodem si nejsem jist, respektive napadlo mě jich několik a spousta mě jich asi nenapadlo – fakt těžko říct.
                  A o dovozu DO číny nevím už vůbec nic.

                14. Podle mě je důvodem nekonkurenceschopnost. Pokud ostatní
                  Podle mě je důvodem nekonkurenceschopnost. Pokud ostatní zboží dováží ve velkém, tak až takový problém by to neměl být, dovézt sem i auta. Když teda Japoncům to problém nedělá…

                  Ale uvidíme za pár let.

                15. Skutečným důvodem je to, že nestačí uspokojovat vlastní
                  Skutečným důvodem je to, že nestačí uspokojovat vlastní trh. Není důvod vyvážet, to se jen našinci snaží dovézt něco, co bude trochu levnější a konkurovat evropským předraženým nedodělkům.
                  Osobně sleduju BYD a jejich maďarskou továrnu na elektrobusy. Jakmile se rozjede výroba a zapojí se do veřejných soutěží dopravních podniků, budeme se setsakra divit.

                16. Uvidíme… jinak ale je rozdíl dovážet z Číny a postavit
                  Uvidíme… jinak ale je rozdíl dovážet z Číny a postavit fabriku v EU a vyrábět tady, v Maďarsku. Tam odpadají všechny administrativní překážky, které jsou teď, když chcete dovézt třeba to JAC nebo ZhiDo.

                  Číňané vyráběli i spalovací auta a do EU je nevozili, protože s nimi tady neměli šanci. Ano, evropští výrobci trochu zaspali, ale není důvod se domnívat, že situace v EV bude nějak zásadně odlišná od spalovacích aut. Ale je to jenom můj odhad, uvidéme za pár let.

                  Každopádně spíš věřím tomu, že se tady budou prohánět EV vyrobena v EU, příp. Japonsko, Korea a USA, než tisíce čínských aut.

                17. Obávám se, že pokud by to sem někdo chtěl přivést ve
                  Obávám se, že pokud by to sem někdo chtěl přivést ve velkém, tak se z homologace zblázní a ta cena bude úplně někde jinde. Individuální dovozy dostanou na značky sice relativně draze, ale přes spoustu výjimek.

                18. A víš proč ve světě byly barevný TV s dálkou a tady ne
                  A víš proč ve světě byly barevný TV s dálkou a tady ne ???
                  Právě proto, protože soudruzi usoudili, že když budou mít všichni míň, tak to dělnému lidu bude stačit.
                  A bude jim stačit i jeden traktor ve vsi a vrtačku jakožto výrobní nástroj nesměl vlastnit nikdo.
                  Měl ses narodit dřív, kolektivizace by ti šla na jedničku.

                19. Je v tom jeden podstatný rozdíl – já jsem ale nikdy
                  Je v tom jeden podstatný rozdíl – já jsem ale nikdy nenavrhoval aby to sdílené bylo nějaké nižší kvality než té nejvyšší dostupné.
                  Když si budu vše kupovat sám, tak někdy budu muset udělat kompromis (cena / výkon). Jestliže ale mám šanci náklady na pořízení dělit – pak to dává daleko větší šanci, že na onen kompromis dojde v daleko menším procentu případů. Takže sice nebudu vlastnit (sám), ale zato vždy když budu potřebovat budu požívat jen nejvyšší kvalitu.

                  A jestliže reálně stačil na daný prostor výkonnostně jeden traktor, a navíc by tu byla možnost že v případě masivní nadúrody se dal zapůjčit z vedlejší vesnice, tak vskutku nevidím nic špatného na tom, aby byl jeden traktor na danou vesnici.

                  No a u vrtačky (a čehokoliv jiného) je taky jeden podstatný rozdíl. Nikdy nikde jsem nenavrhoval:
                  A) ani jakékoliv omezení sortimentu.
                  B) Nebude-li daný produkt chtít nikdo sdílet, a já přesto pociťuji potřebu jej mít – nikdy jsem nenavrhl, aby si jej nekoupil jedinec. To že málo používané věci sdílím, neznamená, že jiné (které nikdo nebo já nechtěl sdílet) nevlastním individuálně.

                  Píšete to jako kdybych navrhoval aby se rázově k 1.1.2020 v půlnoci všichni vzdali individuálního vlastnictví všeho, a vše bylo jen sdílené. Nic takového jsem ale přece nikde nenavrhoval ani nenapsal. Jen říkám, že je spousta případů, kdy si lidé ZBYTEČNĚ kupují věci, které potřebují jen občas (leckdy zřídka kdy), a že v tomto případě by zdrojům a planetě pomohlo, kdyby lidi použili metodu sdílení.

              1. S tím rozhodně nesouhlasím, takový Leaf 1 by se měl od
                S tím rozhodně nesouhlasím, takový Leaf 1 by se měl od E-golfa učit jak se dělá baterie a jak se rozmisťuje v autě. E-golf narozdíl od Leafa nemá ty známé problémy – degradace kvůli přehřívání baterie – protože to nemá nahňácané vše vzadu jako Leaf a má lepší články Panasonic a větší buffer. I s pasivním chlazením jdou s E-golfem jezdit dálky po dálnici. (když má člověk čas :D) Prostě je vidět, že s tím mají dlouholeté zkušenosti a nesplácali to za odpoledne jako v Nissanu.

                Baterie E-golf:
                http://chargedevs.com/wp-content/uploads/2015/01/2015-VW-e-Golf-5-L.jpg

    4. v EU dostavaji automobilky celkem bezne dotace a danove
      v EU dostavaji automobilky celkem bezne dotace a danove prazdniny, neni to nic vyjimecneho jak od statu tak od EU, 300 milionu eur je doslova smesnej peniz vzhledem k tomu kolik desitek miliard jiz automobilky v cele EU dostali na dotacich a ulevach, a podobne to je vesmes na celem svete od Ciny po USA

Napsat komentář