Elektromobil Nissan postavený na modelu Nissan Cube

Elektromobil od Nissanu – příští rok, cena jako Honda Civic?

Nissan se dal dohromady s energetickou společností San Diego Gas & Electric, společně hodlají na trh už příští rok uvést v USA elektromobil. Před nedávnem Nisan předváděl jeho prototyp manažerům flotil velkých společností, zaměstnancům univerzit a městským úředníkům. Elektromobil pro pět pasažérů ujede 160 km na plné nabití lithium-iontových baterií, které trvá čtyři hodiny. Prozatím Nissan ukazuje všechny tyhle technologie v „obalu“ modelu Nissan Cube. Podrobnější informace jako název elektromobilu, jeho skutečnou podobu a cenu oznámí až později. Už teď se ovšem spekuluje o tom, že auto bude zhruba ve stejné cenové linii jako Honda Civic, Toyota Camry či Nissan Altima, které se prodávají za cenu v rozmezí 20 000 až 30 000 dolarů. „Nebudeme za tohle auto chtít přehnanou cenu, baterie naopak v ceně budou,“ řekl Mark Perry, ředitel produktového plánování amerického Nissanu. San Diego je podle něj plné nadšenců do elektromobilismu, a proto si právě tuhle oblast zvolili. Navíc si případní zájemci o koupi tohoto elektromobilu budou moct odepsat z daní 7500 dolarů díky nedávno schválenému ekonomickému balíčku. Nissan už má tedy na příští rok připravenu konkurenci pro Mitsubishi i MiEV i Chevrolet Volt. Kdo bude další?

Interstate 5

I-5 – alternativní pacifická dálnice

Interstate 5 je důležitou mezistátní dálnicí táhnoucí se podél pobřeží Tichého oceánu západem USA, kde propojuje největší města od Seattlu přes Portland, Sacramento, San Francisko po Los Angeles a San Diego. Celý koridor se nyní dostal do hledáčku guvernérů států Kalifornie, Oregon a Washington, kteří chtějí od severu k jihu USA vystavět podél I-5 plnící stanice s alternativními palivy. Původní návrh zněl „vodíková dálnice“, kdy by podél silnice stály samé vodíkové pumpy. Ovšem v nedávné době byl tento nápad doplněn i o další alternativy, tedy biopaliva, dobíjecí stanice pro elektromobily, bioethanol nebo CNG. Plus by stanic nabídly možnost výměny baterií.

První kdo má zájem o výstavbu alternativních čerpacích stanic podél I-5 je Project Better Place podnikatele Shaie Agassiho. Příjemné a logické je rozhodnutí států nevybírat od firem účastnících se výstavby nových stanic nájemné do té doby, než začnou vykazovat zisk. Protože jedině tak lze vyřešit problém slepice a vejce, tj. co bude dřív – auta na alternativní pohon v opravdu masovém měřítku, nebo infrastruktura, díky které budou moct jezdit? Je jasné, že nejprve je třeba ujistit veřejnost v tom, že má dostatečné zázemí a I-5 by mohla být jednou z prvních vlaštovek nejen v samotných USA, ale i na celém světě. Celý projekt samozřejmě má i své odpůrce, především z řad distirbutorů pohonných hmot a provozovatelů odpočívadel.

Kalifornie - rychlodráha

Kalifornie si schválila rychlovlak

Už v květnu se objevily zprávy o tom, že se v Kalifornii chystá rychlodráha z Los Angeles po San Francisco. Tehdy ještě bylo mnoho domácích obyvatel na vážkách, zda vůbec bude takový projekt, který spolkne mnoho desítek miliard dolarů, vůbec schválen. Nyní je o stavbě rychlovlaku definitivně rozhodnuto. Návrh 1A: Bezpečný, spolehlivý vysokorychlostní osobní vlak bude v průběhu následujících let vybudován. Od roku 2030 má začít vydělávat zhruba miliardu dolarů ročně, návratnost investice je údajně zaručena. Celkem půjde o 1300 km železnice, systém spojí kromě zmíněných měst také Sacramento či San Diego. Během dvou desetiletí podle obchodního plánu vytvoří 160 000 nových pracovních míst ve stavebnictví – což je jistě jeden z vítaných přínosů v době, kdy Amerika zažívá nejvyšší nezaměstnanost za dlouhá léta. Už v roce 2035 má však díky dráze existovat kolem 450 000 nových pracovních míst. Nový dopravní systém sníží závislost Kalifornie na ropě o 12,7 mil. barelů ročně a emise o 5,4 mld. tun oxidu uhličitého ročně. Zároveň „díky“ tomu nebude muset být během následujících dvou dekád vybudováno na 4800 km dálnic a pět ranvejí, což lze považovat za velké vítězství železniční dopravy jako takové (souboj o miliardy dolarů to ale jistě nebyl bezbolestný, nedělejme si iluze). Lístek z L.A. do San Franciska má stát 55 dolarů a cesta potrvá dvě a půl hodiny. Autem by stejná cesta stála 86 dolarů a trvala výrazně déle, letadlem by byla více než dvakrát dražší.