Žluté jaro na železnici

Revoluce na železnici se koná – nanečisto!

Radim Jančura svůj boj o vstup společnosti RegioJet na české koleje nevzdal. Ačkoli jsme na konci roku psali o neúspěchu, kdy hejtmani shodili nabídku na komfortnější a levnější alternativu k Českým drahám ze stolu, „žluté vlaky“ přesto vyjely. Tak trochu na truc. Společnost je bude po tři měsíce provozovat na vlastní náklady v rámci akce „Žluté jaro na železnici“. První spoj vyjel z pražského Hlavního nádraží ve čtvrtek 22. dubna a my jsme byli na palubě.  

Žluté vlaky nedostaly šanci. Proč?

Je tomu již téměř půl roku, co jsme zde informovali o konkurenci rýsující se na českých kolejích. V té době Radimu Jančurovi a jeho „žlutým vlakům“ média možná nedala tolik prostoru, kolik by si zasloužil. Nyní ho má asi víc, než by si přál.

Jelikož se v poslední době jedná o žhavé téma, není třeba jej zdlouhavě popisovat. „Žluté vlaky“ šanci nedostanou, hejtmani se totiž ani neobtěžovali zadat výběrové řízení. České dráhy tak mají na 10 let opět vystaráno, konkurence se bát nemusí. A právě absence výběrového řízení je to, co vadí nejen Jančurovi, ale i široké veřejnosti.

Majitel Student Agency kdysi rozčeřil vody v autobusové dopravě. Komu se předtím snilo o připojení k Internetu, příjemné stewardce a přijatelnému jízdému, než se objevily Jančurovi „žluté autobusy“? Za to by si zasloužil alespoň diskusi na úrovni, nikoli smetení ze stolu. A my všichni bychom si zasloužili od našich hejtmanů vysvětlení.

železniční doprava - žluté vlaky Student Agency - kdy budou v České republice?

Student Agency investuje do vlaků, sever Čech už ale nechce

Dopravní společnost podnikatele Radima Jančury způsobila revoluci v a už nějakou tu dobu se netají tím, že chce proniknout také na českou . Magazín informuje, že se firma rozhodla k zásadní změně strategie, kdy se zaměří na ziskovost. Chce tak letos vydělat alespoň 100 mil. korun a s jejich pomocí začít s . Původně měla Student Agency zájem o provozování železničních spojů v Libereckém kraji, konkrétně šlo o Jizerskohorskou železnici. Dnes v ranních hodinách však firma rozeslala tiskovou zprávu, že ze soutěže společně s partnerskou francouzskou dopravní společností Keolis odstupuje. Důvod? Obava před nekalým chováním statního konkurenta – . V souvislosti s touto státní firmou a tamních majetkových poměrech se v posledních týdnech objevují velmi zajímavé investigativní články v předních českých médiích (Reflex, Respekt). „Bohužel jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet“, řekl Jan Paroubek, provozní ředitel železniční dopravy Student Agency. Firma předpokládá, že by se opakovala situace z roku 2006, kdy České dráhy nabídly provoz tratě Plzeň – Most výrazně pod cenou. V dnešním rozhovoru pro Hospodářské noviny však Jančura zdůraznil, že vlaky pro něj i nadále zůstávají prioritou a dokonce „otázkou osobní cti“. Další informace například v článku „Avizované vlaky HighJet firmy Student Agency na trasu Praha – Ostrava zatím nevyjedou„.