elektromotocykly - ZEVS

ZEVS: elektromotorka pro opravdové chlapy

Mnoho pravověrných motorkářů často komentuje současné elektormotocykly či jejich koncepty jako jízdní kola zkřížená s vysavačem, stěžujíce si přitom na absenci zápachu benzínu nebo zvukové kulisy doprovázející provoz spalovacího motoru. Alespoň co se vzhledu týče se jim rozhodla vyjít vstříc trojice rakouských designérů Bernhard Ranner, Anders August Kittilsen a Rudolf Stefanich, která představila koncept ZEVS. O co jde?

„První elektrický motocykl pro skutečné motorkáře, navržený pro opravdové chlapy a prašné silnice, v duchu stojů Harley Davidson, custom chopperů a dobrodružství staré dobré Route 66.“

Motocykl, který svojí koncepcí připomíná například stroj P120 Fighter Combat americké firmy confederate zaujme poměrně vysoko uloženým elektromotorem v přední části, jehož výkon je na zadní kolo přenášen pomocí soustavy dvou ozubených řemenů. Otázkou je, co by na takové řešení říkala levá noha případného jezdce…
elektromotocykly - ZEVS

Mavizen TTX02

Závodní elektromotorka Mavizen TTX02 – laptop na kolech

Každý rok se v konvenčním centru sejdou nejbystřejší hlavičky z auto-moto průmyslu celého světa na veletrhu SEMA, aby si navzájem ukázaly co je nového. Akce není otevřena pro veřejnost, přesto se tam objeví kolem 100 000 lidí. Letošní ročník proběhl od 3. do 6. listopadu. a mimo jiné se tam představil i se svou TTX02.  

VertiGO

Elektromotorka VertiGO – jak vypadá rychlost

Maarten Timmer právě dokončil studium průmyslového designu. Jeho konečným projektem se stala VertiGO. Maarten se rozhodl od začátku využít předností elektrického pohonu. Svůj jednostopý stroj navrhnul od začátku s elektřinou ve své mysli. Přesto podle Wese Silera ze známého motoristického magazínu Hell for Leather nebyl dost radikální. „Bývali bychom rádi, kdyby Maarten zašel ještě o krok dál a úplně odznova promyslel vztah mezi motorkou a jezdcem. Ačkoliv falešná nádrž vypadá výborně a dobře slouží jako úchop pro jezdcova kolena, jde v případě elektrické motorky o zbytečný designérský anachronismus,“ píše Siler.

„Žiju v oblasti Detroitu a čtu o elektromobilech už od raných 70. let,“ píše čtenář jménem James v komentáři k elektromotorce VertiGO na serveru Hell for Leather. „Jenže jsou tu tři problémy. 1. budoucnost ještě nedorazila. 2. obal. Aby byla motorka silná a rychlá s velkým dojezdem, potřebuje velkou baterii. S velkou baterií přichází vyšší hmotnost a delší dobíjení. 3. když jedete na klasické motorce a dochází vám benzin, motorka má pořád stejný výkon než dojde palivo. …. Motorka je dokonalá pro benzinový motor. Malá, lehká, mocná a lakomá.“ Jak to vidíte vy?

VertiGO

elektrický motocykl VertiGO elektrická motorka VertiGO elektromotorka VertiGO
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu

Yamaha chce prodávat hybridní motorku Gen-Ryu

Poprvé se koncept budoucnosti jménem Gen-Ryu objevil v roce 2005 na . Yamaha si mezitím stačila zaregistrovat zástup patentů a teď to vypadá, že už příští rok by se hybrid mohl objevit v . Naživo se motorka opět objeví již v produkční verzi v . O pohon se bude starat 600ccm motor z YZF-R6, který dodá šťávu generátoru. Ten zase požene elektromotor a ten nakopne kupředu tuhle krásku na dvou kolech. tak nejspíš předběhne značku , která na příští rok také slíbila hybridní motorku.

Motorka samozřejmě může jezdit čistě na elektrickou energii, to pokud jsou plné baterie. Při brzdění se promění ve druhý generátor a bude posílat energii zpt do baterií. Gen-Ryu má tedy být s ohledem na svůj pohonný systém velmi flexibilní. O velkou částí řízení se postará palubní počítač, který bude rozhodovat ve kterých okamžicích mají jet elektromotor i spalovací motor, případně pouze jeden z nich.
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu
Mimochodem, „Gen-Ryu“ má japonsky znamenat „pramen řeky“. Vypadá to tedy, že úžasné vize oblých elektrických motorek z japonského animace začínají nabývat skutečných obrysů. předvedený v roce 2005 a který vidíte na obrázcích měl být samozřejmě především lákadlem návštěvníků a japonští designéři se na něm zjevně dost vyjádřili. Produkční verze hybridní motorky si jistě nemohla dovolit pustit fantazii svých návrhářů tolik z uzdy.
Yamaha - koncept hybridní motorky Gen Ryu

2015 Honda CB750

Honda CB750 na tekutý vodík

Motocykl Honda CB750 patří k legendám jedné stopy. Stroj se vyráběl mezi lety 1969 a 2003 a podle názoru mnoha patří k nelepším motorkám, které kdy byly vytvořeny. Průmyslový designér Igor Chak se rozhodl vzdát legendě poctu. Vytvořil proto návrh modelu 2015 Honda CB 750. Kromě toho, že je prorostlý elektronikou se může pochlubit ještě jedním unikátem. Jako motor mu slouží čtyřválcový motor na tekutý vodík. Konstrukce motorky je pak vyrobena z kombinace karbonových vláken, titanu a hliníku. Dotykový ovládací panel umístěný přímo na nádrži ze všeho nejvíc připomíná iPhone, nabízí ale kromě různých jízdních módů také GPS a diagnostiku motocyklu. Nashle v roce 2015!

2015 Honda CB750

Elektromotocykly Zero Motorcycles Zero S

Zero S – elektromotorka do města i na dálnici

Elektromotocykly si získávají čím dál tím větší oblibu. Quantya se úspěšné šíří Evropou, chystá se bezemisní závod TTXGP na Isle of Man a americká firma Zero Motorcycles uvádí po off-roadovém modelu Zero X novinku v podobě Zero S. Na první pohled jde poznat, že jsou to příbuzní. Elektrický motocykl nabízí sílu 31, maximální rychlost 96,6 km/h a dojezd až 97 km díky 4 kWh baterii. Samozřejmostí je integrovaná dobíječka, díky které motorku dobijete zhruba za čtyři hodiny. Celková váha motorky je 102,1 kg. Zero Motorcycles už teď přijímají předobjednávky, první dodávky by měly začít v květnu. Cena Zero S je stanovena na 9950 dolarů, v hrubém přepočtu asi 200 000 Kč. Na videu v článku se můžete podívat jak si elektromotorka Zero S vede na okruhu i v lehkém terénu.  

Elektromotocykly Zero Motorcycles Zero S

Enertia

Enertia aneb další moto na baterky

Motocykly s elektromotorem jsou stále populárnějsí. Novým přírustkem je od americké společnosti . Právě tento motocykl by se mohl rozšířit mezi širší veřejnost díky svému designu, technologiím a parametrům.

Maximální rychlost 80 km/h spolu s dojezdem 70 km dělají z Enertie solidní přibližovadlo využitelné ve velkých městech. Lithium-fosfátové baterie o jmenovitém napětí 76,8 V a kapacitě 3,1 kWh se plně nabijí za 3 hodiny. Díky využítí uhlíkových vláken se stroj pyšní pouhými 125 kg. Rám z uhlíkových vláken, značkové brzdy Brembo, pneumatiky Pirelli. Za to vše si zájemce o Enertii připlatí. Cena je stanovena v přepočtu na 300 tisíc Kč.

Enertia

Vstup do Fotogalerie Enertia >>

Elektromoto Triumph Daytona

Elektromoto Triumph Daytona

Vítěz ankety International Bike of the Year 2006, motocykl Triumph Daytona, se dočkal úpravy od GoWheel. Zrychlení na stovku zabere stroji 2,7 s a ustane až na maximu 165 km/h. V ekonomickém režimu se zrychlení protáhne na téměř 3 s a dosáhne maximálně stopadesáti kilometrové rychlosti. Odměnou za umírněnější jízdu je pak dojezd 230 km na jedno nabití. Baterie mají garantovanou životnost 180 000 km nebo 5 let.

Tento elektromotocykl není vůbec levnou záležitostí, vyjde v přepočtu na něco kolem 1,5 milionu Kč. Pokud přijedete s vlastním Triumphem, přestavba pak bude stát „pouze“ milion. Velikou výhodou je však skutečnost, že přestavba se vejde celá pod kapotáž a nejsou tak výrazně narušeny jízdní vlastnosti a vzhled motocyklu.

První dieselový motocykl v prodeji

Holandská společnost Trackstar uvedla na trh Trackstar T-800CDI. Jedná se o první komerčně dostupný motocykl poháněný dieselovým motorem. Během prvního týdne se prodalo patnáct kusů a výroba během dalších dvou let vychrlí 250 až 500 kusů. Motocykl využívá tříválcového motoru o objemu 800 ccm, který se montuje také do nového . Trackstar T-800CDI dokáže jet na , ale také 100% rostlinný olej nebo jiné dieselové palivo.