Stellantis otevírá největší továrnu na palivové články v Evropě

Symbio, společný podnik Forvia, Michelin a Stellantis, dnes slavnostně otevírá SymphonHy, první gigafactory na výrobu vodíkových palivových článků. 

SymphonHy, která se nachází v Saint-Fons v regionu Auvergne-Rhône-Alpes, je největším integrovaným závodem na výrobu palivových článků v Evropě, čímž se potvrzuje technologické a průmyslové prvenství společného podniku Symbio. V areálu se nachází sídlo skupiny, výroba, inovační centrum bezprecedentní velikosti a Symbio Hydrogen Academy.

SOUVISEJÍCÍ: Toyota v Evropě zakládá nový podnik na vodík

Díky nejmodernějším technologiím má SymphonHy k dispozici vysokou úroveň automatizace a robotiky, které umožňují výrobu velkého množství produktů při nižších nákladech. Tento vývoj je klíčový pro urychlení zavádění čisté, konkurenceschopné a vysoce výkonné vodíkové mobility, což přispěje k přechodu k energetické transformaci a k ambicím Francie a celé Evropy o dekarbonizování společnosti. 

SymphonHy v číslech: 

  • současná výrobní kapacita 16 000 systémů, do roku 2026 má dosáhnout 50 000;
  • stávající plocha 26 000 m2, do roku 2026 se zvýší na 40 000 m2;
  • 7 000 m2 je vyhrazen prostoru pro inovace;
  • 8 000 m2 je určen pro čistý provoz s certifikací ISO8; 
  • více než 450 inženýrů, z nichž se 100 věnuje inovacím, a přibližně 20 doktorandů pokrývajících širokou škálu oborů (elektrochemie, chemie, materiály atd.), kteří pracují společně v jediném inovačním centru světové úrovně; 
  • energeticky soběstačný areál s certifikátem „Very Good“ podle normy BREEAM. 

Díky továrně SymphonHy nabídne Symbio svým zákazníkům cenově dostupnou mobilitu na vodíkový pohon s nulovými emisemi, aniž by to bylo na úkor výkonu.

Společný podnik Symbio, za kterým dohromady stojí více než 30 let zkušeností, si díky podpoře svých akcionářů, předních světových výrobců automobilů, a šesti milionům kilometrů najetých při testování na silnicích vybudovala jedinečné know-how.

Nabízí široké portfolio řešení, která splňují všechny požadavky na výkon, životnost a dojezd, zahrnující mobilitu on-road a off-road, od lehkých užitkových vozidel a vozů střední třídy, přes pick-upy, nákladní automobily, autobusy a autokary až po zvedací a manipulační zařízení.

SymphonHy je nedílnou součástí strategického projektu HyMotive v hodnotě 1 miliardy €, jehož cílem je vyvinout průlomovou technologii. Podporuje ho Evropská unie a francouzská vláda v rámci programu PIIEC (Významný projekt společného evropského zájmu). Projekt HyMotive vytvoří během svého trvání 1 000 pracovních míst. foto: Stellantis

Díky SymphonHy může Symbio podporovat své zákazníky, průkopníky v oblasti vodíkové mobility, v jejich projektech na využití vodíkového pohonu.

Skupina Stellantis, jeden z předních světových výrobců automobilů (a rovněž spoluakcionář společného podniku Symbio), uvedla jako první na trh vodíkový pohon s nulovými emisemi pro lehké užitkové vozy, a to pro modely Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy a Opel Vivaro-e.

Podnik oznámil rozšíření nabídky o velké dodávky s dojezdem až 500 km a dobou pro doplnění paliva kratší než 10 minut. Skupina Stellantis dnes potvrdila své plány na vývoj vodíkové technologie pro pick-upy značky Ram v souladu se svým cílem elektrifikovat svou nabídku, a to s dojezdem 515 km pro vozidla s maximálně 3 nápravami nebo 320 km pro vozy s více než 4 nápravami a dobou pro doplnění paliva 5 minut, aniž by bylo sníženo užitečné zatížení a tažná kapacita. Všechna tato vozidla budou vybavena palivovými články, které bude vyrábět Symbio.

Philippe Rosier, generální ředitel SYMBIO: „SymphonHy je důkazem vedoucího postavení Evropy z hlediska výroby a technologií. Společně s celým ekosystémem, který tvoři naši soukromí i veřejní partneři, jsme připraveni postoupit dál a učinit z vodíkové elektromobility udržitelnou, vysoce výkonnou a cenově dostupnou realitu. Továrna SymphonHy, zrealizovaná za méně než dva roky, je důkazem schopnosti společnosti Symbio plnit své závazky a podpořit urychlení zavádění vodíkové mobility s nulovými emisemi. První systém se 100% palivovým článkem sestavený v SymphonHy byl dodán v říjnu 2023, pouhý měsíc po uvedení továrny gigafactory do provozu.“ 

Patrick Koller, generální ředitel FORVIA: „Velice mě těší, že se několik týdnů po otevření dvou velkých závodů společnosti FORVIA ve Francii, které mají urychlit dekarbonizaci mobility, mohu podílet na této nové etapě podniku Symbio, jenž má díky své velikosti splnit výzvy globálního trhu. Tento závod je dalším důkazem našeho závazku v oblasti bezemisní mobility. FORVIA věří ve vodíkovou technologii jako v jedinou důvěryhodnou doplňkovou alternativu k elektrifikaci pomocí baterií. Díky podniku Symbio pokrýváme 75 % hodnotového řetězce vodíkové mobility, od palivových článků až po skladovací systémy. Pracujeme na vývoji inovativních řešení pro zlepšení dojezdu elektromobilů s palivovými články našich zákazníků. V roce 2022 dodala FORVIA po celém světě 10 000 vodíkových nádrží, což je rekord a klíčový krok v naší snaze stát se lídrem v této oblasti.“ 

Florent Menegaux, generální ředitel MICHELIN: „Michelin se velmi brzy stal zastáncem vodíku a uvěřil ve společnost Symbio, kterou jsme koupili předtím, než jsme ji v roce 2019 přeměnili na společný podnik se společností Forvia. Letošní vstup skupiny Stellantis do podniku potvrzuje, že vodík řeší trvalou potřebu podpory budoucnosti mobility. Tato technologie se ukazuje jako nezbytný doplněk pro uspokojení potřeby delšího dojezdu, zejména pro užitková vozidla, která se jí začínají vybavovat. Není náhodou, že skupina nedávno oznámila, že prostřednictvím své dceřiné společnosti Watèa by Michelin, provozovatele mobility specializujícího se na energetickou transformaci firemních vozových parků, přichází s nabídkou vozidel na vodíkový pohon.“

Carlos Tavares, generální ředitel STELLANTIS:„Symbio je důkazem toho, že tři společnosti s francouzskými kořeny, které jsou lídry ve svých oborech, mohou spojit své síly a odborné znalosti, aby se postavily do čela. Dnešní slavnostní otevření továrny představuje důležitý milník, protože vodík je jednou z technologií, které nabízíme našim zákazníkům lehkých užitkových vozidel. Tato technologie je klíčovou součástí výkonného elektrického ekosystému, který vyvíjíme na podporu našeho smělého cíle dosáhnout toho, aby 100 % prodejů automobilů v Evropě a 50 % prodejů automobilů v USA tvořila do roku 2030 elektrická vozidla. Vzhledem k tomu, že samotnou podstatou skupiny Stellantis je „udávat směr mobility budoucnosti“, vodík nám pomůže dosáhnout našeho cíle uhlíkové neutrality do roku 2038, a to s předstihem před konkurencí v rámci boje proti změně klimatu.“

Společnost Symbio kromě toho založila ve spolupráci s německou skupinou Schaeffler společný podnik Innoplate (50/50), který vyrábí bipolární desky (BPP), strategickou součást palivových článků. Innoplate se sídlem v Alsasku ve Francii zahájí provoz v prvním čtvrtletí roku 2024 s počáteční kapacitou 4 miliony BPP, která se do roku 2030 zvýší na plnou kapacitu přibližně 50 milionů BPP ročně a zaměstná více než 120 lidí.

Innoplate pomůže urychlit výrobu nové generace BPP pro trh s palivovými články s protonovou výměnnou membránou (PEM), která zvýší výkon a konkurenceschopnost a zároveň umožní snížit náklady. 

Technologie palivových článků je doplňkem technologie baterií pro udržitelnou elektrickou mobilitu. Je ideální pro intenzivní a náročné profesionální využití (velké zatížení, dlouhé vzdálenosti). Zvláště dobře se hodí pro pracovní mobilitu. 

HyMotive, strategický technologický a výrobní projekt vytvářející pracovní místa

SymphonHy je součástí strategického výrobního a technologického projektu HyMotive, který podporuje Evropská unie a francouzská vláda prostřednictvím programu Významné projekty společného evropského zájmu (PIIEC). 

HyMotive představuje celkovou investici ve výši 1 miliardy € na 7 let. V plánu je vybudování druhé gigafactory, čímž se do roku 2028 zdvojnásobí celková výrobní kapacita ve Francii na 100 000 systémů ročně. Cílem projektu je rovněž vyvinout průlomovou technologii na podporu konkurenceschopnosti palivových článků s cílem dosáhnout do roku 2030 parity s mobilitou využívající elektrické baterie (BEV) a tradiční spalovací motory. 

Symbio, která měla v roce 2019 pouze 50 zaměstnanců, nyní zaměstnává více než 750 lidí a v rámci projektu HyMotive plánuje vytvořit dalších 1 000 pracovních míst.

Symbio, světový lídr v oblasti palivových článků

Skupina potvrzuje své ambice stát se nejvýznamnějším výrobcem na světě v oblasti technologie palivových článků. 

Od roku 2021 působí Symbio také v USA, v Kalifornii je v provozu pilotní závod, který původně zásobovaly evropské továrny skupiny. Zároveň Symbio zkoumá možnosti rozšíření a výstavby nové gigafactory na výrobu palivových článků na americkém kontinentu, aby podpořila slibnou dynamiku vodíkové mobility v Severní Americe.

SymphonHy pomáhá definovat standardy výroby palivových článků, které budou sloužit jako průmyslový model pro nové závody, v souladu s ambicemi společnosti Symbio vyrábět do roku 2030   na mezinárodní úrovni 200 000 systémů. 

zdroj: tisková zpráva

2 Comments on “Stellantis otevírá největší továrnu na palivové články v Evropě”

  1. V EU se prakticky nevyrábí elektrolyzéry a jsme závislí na dovozu z Číny, ale za to budeme stavět továrny na palivové články. Bomba, není nad to začít od konce… Vodíkové poblouznění neskončilo a zdá se, že jak Stelantis pochopil katastrofální průšvih svého zaspání v EV, tak to pořeší tak, že rozjede vodík.

    1. Teplárna u Frýdku-Místku do dvou let Bude zprovozněn nový dvoumegawattový elektrolyzér
      https://ostrava.rozhlas.cz/teplarna-u-frydku-mistku-bude-vyrabet-vodik-pro-autobusy-a-vlaky-9100781

      Jde to i bez elektrolízy
      V Evropě běží tvrdá bitva o vodík z jaderných elektráren. Česko drží pozice?
      https://www.denik.cz/cesko-a-eu/vodik-jaderne-elektrarny-20230409.html

      V Ostravě vyráběji vodík z koksárenského plynu
      Ale co bude až zavřou koksovnu ?
      https://www.mgog.cz/cz_vyroba.htm

      Původně Chteli vodikové vlaky Nakonec budou hybridní
      Moravskoslezský kraj využití alternativních pohonů a udržitelnou veřejnou dopravu intenzivně řeší, aktuálně již probíhá veřejná zakázka na dalších 15 vlaků (BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem nejméně 80 kilometrů určených právě pro sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky je možné nasadit na linky, které budou kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Cestujícím tak odpadnou přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a získají přímé spojení.
      https://moravskoslezsky.denik.cz/podnikani/ceske-drahy-novinky-prime-linky-bateriove-vlaky202303.html

      https://www.railtarget.cz/technologie-a-infrastruktura/skoda-transportation-pripravuje-testovani-hybridniho-vlaku-na-baterie-jake-parametry-musi-splnit-2158.html

      https://www.obnovitelne.cz/clanek/2650/vodikove-vlaky-budi-rozpaky-i-obdiv-nemecko-od-nich-couva-prosadi-se-v-africe

      ÚOHS nám zrušil tendr na vodíkové autobusy, protože jsme si dovolili dát do zadávacích podmínek požadavek, aby potenciální uchazeč již někdy nějaký vodíkový bus vyrobil. Dle úřadu jde o podmínku diskriminační. V téhle zemi se „skvěle“ soutěží 🙁
      Primator Ostravy
      https://twitter.com/Macura2014/status/1519974226899386368
      Ostrava znovu shání nové autobusy na vodík, podruhé se soutěží i plnička
      https://moravskoslezsky.denik.cz/podnikani/dpo-ostrava-autobusy-na-vodik20230303.html

Napsat komentář