Video: magické dálnice budoucnosti

Jen v dobách, kdy byla budoucnost přijímána s optimismem, mohla vzniknout následující epizoda televizního seriálu Disneyland. V ní tvůrci v roce 1958 nabídli (nejen) dětem svou představu budoucnosti dopravy Spojených států a potažmo celého světa. Překvapivě detailní představy o a dopravních systémech jak uvnitř, tak především mezi městy mohou být i dnes inspirací. Především v tom jak malý pokrok a vůbec ve skutečnosti za těch 50 let udělaly.

Mitsubishi i MiEV

Klimatická konference v Kodani: elektrická města budoucnosti

Čtyřicítka světových metropolí dnes na klimatické konferenci v Kodani ohlásila novou iniciativu nazvanou C40 Electric Vehicle Network. V podstatě jde o jakési memorandum, ve kterém města uznávají potřebu směřování vývoje k elektrické mobilitě. Mezi tato města patří tak rozdílná města jako Buenos Aires, Chicago, Dillí, Hong Kong, Paříž, New York, Rio de Janeiro, Řím a další.  

Honda P-NUT

Honda P-NUT – malé auto budoucnosti do města

Na autosalonu v Los Angeles představila japonská Honda koncepční novinku s názvem „P-NUT“. Jde o malé třímístné auto do města s velmi futuristickým designem. Podle automobilka je připraveno pro tři typy pohonu: úsporný benzinový motor, benzinový hybrid a čistý elektromobil. Ať už by volba padla na kterýkoliv z nich, vždy by byl umístěn v zadní části auta.  

galerie: Honda P-NUT
Honda P-NUT Honda P-NUT Honda P-NUT
Peugeot Metromorph

Peugeot Metromorph – auto nebo výtah? Obojí!

Auta, která šplhají vertikálně po vysokých mrakodrapech a parkují před vaším oknem ve 345. patře. Vypadá to jako sci-fi vize režiséra Stevena Spielberga a jeho filmu Minority Report. Průmyslový designér Roman Mistiuk se nejspíš v tomto filmu zhlédnul, když navrhoval svou studii Peugeot Metromorph. Jeho vize měst budoucnosti je taková, že v nich prostě a jednoduše nebude kde zaparkovat. Místo na parkování ostatně schází už dnes. Metromorph je proto navržen tak, aby dokázal fungovat jako běžný dvoumístný elektromobil, ale zároveň dokázal po obytném domu vyšplhat nahoru přesně k vašemu bytu a nahradil tak vlastně výtah. Video v článku!

Peugeot Metromorph Peugeot Metromorph Peugeot Metromorph
Robo-Taxi designéra Petra Kubíka

Automatická taxi budoucnosti z Česka

Petr Kubík, český průmyslový designér a architekt, má na svém kontě celou řadu zajímavých návrhů. Jedním z posledních a pro čtenáře Hybrid.cz bezesporu zajímavých je jeho Robo-Taxi. Jedná se o malé malá žlutá automatická autíčka. Futuristické elektromobily jsou určeny pro města budoucnosti, ve kterých většina dopravy probíhá zcela automatizovaně. Maximálně uveze Robo-Taxi dva lidi najednou, včetně příručního zavazadla jako je například notebook.

Taxi se skládá ze dvou hlavních část a tím je pohonná jednotka a kabina. Takováto flexibilita by pak umožnila využít taxi také pro případné jiné účely (např. převoz nákladů?). O pohon se starají dva elektromotory integrované přímo v kolech. Celé vozítko je zkonstruováno z odlehčených materiálů pro maximální dojezd. Výhodou je absolutni bezpečnost, rychlost, spolehlivost a malé rozměry, které usnadňují parkování.
Robo-Taxi designéra Petra Kubíka

Masdar City - PRT dopravní systém

Jak bude vypadat veřejná doprava v Masdaru, eko-městě budoucnosti?

Masdar City je odvážný projekt Spojených arabských emirátů, ropné velmoci dnešního světa. Poblíž hlavního města Abu Dhabi má do roku 2016 vyrůst zbrusu nové ekologické město. Uprostřed pouště chtějí SAE vybudovat ukázkové město budoucnosti o rozloze 1,6 km2 pro 50 000 obyvatel, které bude využívat pouze obnovitelné zdroje energie. Celý Masdar je sám o sobě unikátním projektem, ale co může zajímat čtenáře našeho magazínu je především řešení dopravního systému. Masdar bude mít dvě roviny dopravy. Vrchní, tedy přímo ve městě, kde se budou moct pohybovat pouze lidé pěšky, na kolech, na elektrokolech, segwayích nebo jiných elektrických vozítkách. Automobily sem nebudou smět. Podzemní rovina pak bude domovem tzv. „PRT“ neboli „Personal Rapid Transit“, „rychlé osobní dopravy“. Jde o automatizované taxi vozy zhruba 4 metry dlouhé a 1,4 metru široké, které uvezou až šest lidí. Jezdí na elektřinu, dojezd na jedno nabití je 60 km a maximální rychlost 40 km/h. Jednotlivé vozy budou ovládány centrálně s tím, že standardně budou sledovat předem vytyčené trasy. Hromadná doprava v Masdar City by díky nim měla fungovat velmi efektivně, čekací dobu odhadují návrháři pod tři minuty. O návrh dopravního systému Masdaru se stará Dr. Luca Guala ze společnosti Systemica. Věří, že jeho systém se postupně rozšíří z Masdaru také do dalších míst. O PRT má zájem například letiště Heathrow.

Studenti staví město budoucnosti

V polovině února proběhne v každoroční National Engineers Week, soutěž pro školy a mladé vědátory. Jejich úkolem pro účast na letošním ročníku je navrhnout pomocí počítačové hry SimCity 3000 město budoucnosti (Future City). Jedním ze základních předpokladů je však to, že toto město bude využívat jako . Každý školní tým tedy musí virtuální postavit a navíc také napsat celkovou analýzu, ve které popíší energetický plán, typ palivových článků, jejich velikost a způsob distribuce . Vítězný tým vyhraje výlet do vesmírného střediska Space Camp.