Test: elektrokolo Wisper 905se Sport
Trh s elektrickými koly se utěšeně rozrůstá i v České republice. Z kuriozity se stává běžný dopravní prostředek. Vyzkoušeli jsme si, jak se jezdí na sportovnějším modelu elektrokola Wisper 905se.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Trh s elektrickými koly se utěšeně rozrůstá i v České republice. Z kuriozity se stává běžný dopravní prostředek. Vyzkoušeli jsme si, jak se jezdí na sportovnějším modelu elektrokola Wisper 905se.
Stalo se příjemným zvykem velkých automobilek, že čas od času ukážou také šlapací jednostopé dopravní prostředky. Svá jízdní kola má Mercedes-Benz, teď v Británii předvedl Lexus svůj Lexus Hybrid Bicycle.
Strana zelených se rozhodla vsadit ve své kampani na elektrokola. „Záleží nám na kvalitě života a jsme přesvědčení, že krok ke zdravějšímu životnímu prostředí může udělat každý z nás. Zatímco naše konkurence nasazuje do kampaně neekologické parní vlaky nebo autobusy, zelení volí elektrokola,“ říká Ondřej Liška, volební lídr Strany zelených.
Kromě toho, že dnes začíná Týden pražské elektromobility, slaví v tento Den země svátek také všichni cyklisté. Právě dnes totiž v Praze proběhne Velká jarní cyklojízda 2010, a to od 18:00 z nám. Jiřího z Poděbrad.
Designér Raif Kittman navrhnul nové elektrokolo s označením HMK 561. Je vyrobené z uhlíkových vláken a využívá všech jejich předností, tedy nízké hmotnosti a především vodivosti.
Minulý týden proběhla na Magistrátu hl. města Prahy konference „Jízdní kola ve městě – Elektrokola pro město“. Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz zde přiblížil projekt Go Pedelec! na podporu používání elektrokol. Kromě něj vystoupili i známí cykloaktivisté a hosté ze zahraničí.
Elektrokola současnosti se mermomocí snaží vypadat jako běžná jízdní kola. Koncept EBIQ, elektrické kolo budoucnosti, se snaží o pravý opak. Vypadá jako umělohmotná placka se dvěma koly. Má zajistit pohodlné cestování v metropolitních oblastech, dokáže např. dobíjet notebook nebo mobil.
Po výjimečné zimě se doufejme opět dočkáme klidných jarních a letních měsíců. Hledáte-li stále nějakou dopravní alternativu a ještě jste si nevyhlédli elektromobil nebo hybrid, možná stojí za to se zamyslet nad běžnými koly. Nebo ještě lépe elektrokoly. Jsou čím dál kvalitnější, lehčí a dojedou dál.
Před pár měsíci jsme tu měli téměř stejně nadepsaný článek. „Elektrokolo nebo elektromotorka? Elmoto!“ Německá společnost Elmoto-Cycles tehdy představila svůj jedinečný stroj Elmoto HR-2. Němci, jak se zdá, si mezi elektrokolem a elektromotorkou prostě neumějí vybrat. A tak je tu další pokus. Jmenuje se GRACE.
Magazín Respekt 38/2008 přinesl vynikající článek Cyklistika vzpřímená. Je zaměřen na cyklistiku a obecně jízdní kolo jako dopravní prostředek. ‚Všichni, aniž by to měli v plánu, uskutečňují tímto Národní strategii cyklistické dopravy, konkrétně její první prioritu, podle níž by cyklistika měla být „rovnocenným prostředkem dopravní obsluhy území“. Ve vládním dokumentu se hned také píše, co je k tomu potřeba: samozřejmě hustší síť stezek, ale také více možností kolo odstavit nebo přepravit jiným dopravním prostředkem.‘ Závěr článku je věnován také elektrokolům, stále populárnější alternativě ke kolům klasickým. Připomeneme-li si jen pár hodin starou zprávu o tom, že kvalita ovzduší v ČR se rapidně zhoršuje vlivem automobilové dopravy, určitě stojí za to se zamyslet, kde všude lze jídní kola využít, případně jak jim usnadnit cestu na ulicích.