Historie hybridních aut - General Motors Electrovette

Historie hybridních aut, 2. díl

V prvním díle povídání o historii jsme se vypravili do 19. století a počátku 20., kdy a zažívaly skutečný rozkvět. Jejich úspěch pak ale přeťal a trvalo dalších 40 let, než se koncept znovu objevil na scéně.  

V 70. letech představili General Motors dvoumístný sedan – elektromobil Electrovette s dojezdem 80 km na olověné baterie a max. rychlostí 48 km/h

Během druhé poloviny 60. let se totiž ve způsobené právě bující osobní automobilovou dopravou stalo palčivým problémem. Především v , podobně jako o několik desetiletí později. Americký Kongres představil v roce 1966 první zákony, které měly snížit toto znečištění.

ropný vrt

Ropný magnát varuje: investujte, nebo bude málo ropy!

Britská stanice BBC vyzpovídala šéfa olejářského gigantu Total Christopha de Margerie. Ten upozornil, že pokud se jednotlivé národní korporace neodhodlají k dalším investicím do těžby ropy, mohl „by nastat problém“. „Během dvou až tří let už bude pozdě,“ dodal Margerie.

O co jde? zasáhla prakticky všechna odvětví. Nejen, že poklesl prodej automobilů, a to až o desítky procent, ale snížila se i výroba řady průmyslových produktů. To znamená snížení zájmu o ropu, tedy i snížení ceny.

„Zásoby ropy existují, ale pokud nebudete investovat, nedostanou se na trh,“ řekl Margerie. Upozoril, že dnes se rozhoduje o tom jaká bude produkce mezi lety 2010 až 2015. A podle současných indícií bud výrazně nižší, než je teď, resp. než by bylo třeba.

Hrozí tedy podle něj nedostatek ropy. Stejně tak hrozí, že její cena opět stoupne na více než 100 dolarů za barle. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně? Odpovědí by snad mohlo být „jak pro koho“. Automobilky významně investují do , vlády státu někdy dokonce zákonně požadují .

Plug-in hybridy si pomalu derou cestu na trh, stejně jako . To znamená pro koncové spotřebitele možnost na pohonných hmotách významně ušetřit. Pokud chtějí ropné koncerny udržet své zisky i přes klesající poptávku, bude třeba cenu ropy zvyšovat a společně s tím snižovat těžbu. Přesně jak říká Margerie.

Aktuálně vychází v USA kniha $20 Per Gallon (20 USD za galon) autora Christophera Steinera. Popisuje v ní každodenní život v době, kdy se bude cena ropy, resp. pohonných hmot postupně zvyšovat. Při ceně šest dolarů za galon údajně Američané přejdou na motory. Při deseti klesne počet aut. Při dvanácti se vylidní příměstské oblasti, 14 dolarů bude znamenat zánik společnosti Wal-Mart. A na 18 dolarech očekává Steiner ve Spojených státech konečně i . Tak uvidíme.

Ford se po GM také začíná orientovat na menší automobily

Už tento týden se od americké automobilky Ford očekává, společně s oznámením finančních výsledků, také potvrzení přestavby některých jejích továren směřující k výrobě menších automobilů. Namísto rozměrných a především žravých trucků a SUV se, podobně jako nedávno General Motors, americká automobilka zaměří na městské automobily s nízkou spotřebou. Ceny pohonných hmot letí nezadržitelně vzhůru a zejména v USA to má dalekosáhlé následky, kromě jiného pokles prodeje nových automobilů. Ford už dříve ohlásil, že továrna v Mexiku bude namísto pickupů řady F vyrábět nový vůz Fiesta. Dalším důvodem, proč chce Ford předělat některé továrny, je také velmi slabý dolar. Díky tomu už nemá cenu dovážet malé vozy ze zahraničí, ale bude lepší je vyrábět doma. Ford prodává malé automobily zejména v Evropě v rázné konkurenci automobilek jako Citroen, Renault nebo japonské Toyoty.

Toyota radí: jezděte méně!

Aneb dobrá rada nad zlato. Oblíbený Open Road Blog automobilky Toyota má pro malé Američánky několik exkluzivních a zaručeně účinných rad jak snížit výdaje za pohonné hmoty. Tak první a hlavní zní: „jezděte méně!“ Toho bychom se nikdá nenadáli, však? „Jezděte do obchodu na svém horském kole,“ zní lépe, protože i v ČR už se pro popojíždění do 1 km vzdáleného obchodu, když se jede pro noviny a pět rohlíků, často využívá dvoutunová nákupní taška na čtyřech kolech. Další rady týkající se vyhýbání různých drive-inům, vypínání motoru na dlouhých semaforech a podobně přinášejí, jak autor příspěvku sám přiznává, jen malé úspory. Ale jsou to úspory a v konečném důsledku mohou mít pozitivní vliv.

General Motors v potížích, propouští a snižuje výrobu

Americká automobilka Genera Motors je v pořádných trablech. Zvyšující se ceny pohonných hmot začínají podstatným působem měnit nákupní zvyklosti také v Americe. GM klesá odbyt velkých trucků, které tvoří páteř produkce firmy. Malá auta se v USA až doteď nenosila. Největší automobilka světa, která soutěží o první příčku s japonskou Toyotou (která žezlo nejspíš převezme nebo už převzala), včera ohlásila velké propouštění až 8000 zaměstnanců a snižování sociáních výhod, čímž chce ušetřit miliardy dolarů. Zároveň bude utlumena výroba trucků o 300 000 kusů, sníží se investice do vývoje nových SUV a také vývoje V8 motorů. Obrovskou šanci tedy nyní mají automobilky, které mají s produkcí malých s vozů s nižší spotřebou dlouhodobé zkušenosti – tedy především japonské a evropské automobilky.

Prodej hybridů v USA

V USA se prodává nejméně aut za 15 let, klesly i hybridy

Výsledky prodeje automobilů v USA za měsíc červen jsou odrazem toho, jak si stojí americká i světová ekonomika jako celek. Prodej nových automobilů poklesl na nejnižší hodnotu za posledních 15 let. Rekordně vysoké zapříčinily, že prodej SUV a trucků výrazn postihl zejména , a . Zajímavé je, že výrazně poklesl také prodej , a to o 27% na 24 917 z 34 300 prodaných v červnu 2007. Velkou příležitost zde podle analytiků propásla , která nestačí uspokojovat poptávku po svém hybridu , ani po některých dalších malých automobilech. Prodej modelu se meziročně propadl o 45%, model o 37%. Podobný propad zažily i vozy značky . Minimální zvýšení prodejů zaznamenaly automobilky , ovšem nikoliv v oblasti hybridů. Například model aznamenal 17% meziroční propad prodejů, prodalo se jen 2710 kusů za červen 2008. Naopak výrazné zvýšení pocítila automobilka , když se prodalo 1333 kusů modelu Nissan Altima Hybrid, o 66% než minulý rok. Zároveň se snížením celkového prodeje nových automobilů i hybridů se podíl hybridů na prodeji nových automobilů snížil na 2,1% proti rekordním více než 3,2% minulý měsíc.

Suzuki Swift

Suzuki Swift má na kontě milion prodaných kusů

Během pouhých čtyř let se automobilce Suzuki podařilo prodat jeden milion miniautomobilů Suzuki Swift. Malý automobil vyniká nízkou spotřebou u benzinových i dieselových verzí. Například Suzuki Swift s 1.3 DDiS dieselovým motorem má spotřebu 4,6 l/100 km a emise pouze 119 g/km. Malý vůz zatím není v prodeji v USA a automobilka podle všeho o jeho uvedení na největším automobilovém trhu prozatím ani neuvažuje. Stoupající ceny pohonných hmot by ovšem mohly situaci brzy zásadním způsobem změnit.

Čerpací stanice v Číně

Čínské pohonné hmoty zdražily o 16,7% za jediný den

Zvyšování cen pohonných hmot se stalo celosvětovým problémem a zprávy poukzaující na tuto skutečnost jsou již na denním pořádku. Zdražení o celou šestinu ze dne na den je však naštěstí stále čínským unikátem.

Za dramatickým nárustem však nestojí havárie nějaké z rafinerií, ani spekulanti. Tamní ceny pohonných hmot jsou totiž regulované státem a 8 měsíců setrvaly beze změny. Zdražení po takové době je pak logicky mnohem bolestnější, ačkoli konečná cena v přepočtu asi 12 korun za litr zní v našich zeměpisných šířkách téměř neuvěřitelně.

AOL Money
lokomotiva General Electric Evolution Series

Chrysler a General Electric společně vyvíjejí hybridní technologie

Stávky řidičů kamionů po celém světě, pokles prodeje nových automobilů v USA i v Evropě, všechno tohl aktuální dění není ničím jiným, než reakcí na neustále se zvyšující ceny pohonných hmot. Éra levných energií končí a s ní zákonitě musí přijít také zásadní změna technologií. Společnosti Chrysler a General Electric se společně hodlají soustředit především na nákladní dopravu, ať už automobilovou, nebo vlakovou. General Electric už delší dobu vyrábí pokročilé lokomotivy, které výrazně šetří palivo i emise. Svou technologii diesel hybridů nyní hodlá využít ve spolupráci s Chryslerem také v oblasti nákladních automobilů. Tady už podniká kroky také řada dalších výrobců, například Scania, DAF či Volvo, protože je jasné, že prvním, kdo začne hromadně přecházet na úspornější technologie budou právě velcí dopravci.