Vídeň testuje kloubový autobus na baterie a vodík
Vídeňský dopravní podnik tento týden do ulic rakouské metropole vypravil testovací kloubový autobus s elektromotorem a vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Zkušební provoz …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Vídeňský dopravní podnik tento týden do ulic rakouské metropole vypravil testovací kloubový autobus s elektromotorem a vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Zkušební provoz …
V Mostě a Litvínově pokračuje pilotní provoz vodíkového autobusu. Bude opět zařazen do provozu na vybraných linkách od pondělí 5. února do neděle 11. února.
Společnosti Hyundai a Iveco Group odhalily na veletrhu Busworld 2023 v Bruselu první elektrický autobus na vodík IVECO BUS E-WAY H2.
Vídeň dlouhodobě sází na elektromobilitu. Letos se proto na pořízení 82 autobusů na elektrický a vodíkový pohon.
Letní olympijské hry 2012 v Londýně, které právě začínají, s sebou nesou také mnoho bezpečnostních opatření. Londýn se změnil doslova v pevnost. A mimo jiné dočasně vykázal z provozu flotilu pěti vodíkových autobusů.
Neratovice, malé město nedaleko Prahy, kde sídlí známý chemický podnik Spolana, se staly hlavním sídlem výzkumu technologií vodíkového pohonu v České republice. Konsorcium několika firem a výzkumného ústavu v Řeži zde testuje a brzy spustí v ostrém provozu autobus na vodík TriHyBus a vodíkovou čerpací stanici.
Mazda začala do Norska lifrovat svá auta na vodík, konkrétně jde vozy RX-8 Hydrogen RE. Prozatím je to prvních 30 kousků, další přibudou v létě. Zároveň se v Oslu nedávno konala oslava otevření nové vodíkové pumpy, které se zúčastnil i korunní princ Haakon. Stanice je součástí vodíkové infrastruktury napříč skandinávskou zemí, vodíková dálnice propojuje Oslo na východním pobřeží s městem Stavanger na západním pobřeží Severního moře. Norové si to celé pojmenovali pěkně seversky tvrdě „HyNor“ a celkem jde o 580 dálnice vybavné 12 vodíkovými pumpami. Jde o první integrovanou síť vodíkových pump na světě, tedy první komplexní vodíkovou infrastrukturu. V budoucnu se má tahle síť rozšířit i do Švédska, Dánska a později i do Německa.
Mazda RX-8 Hydrogen RE dokáže jezdit jak na vodík, tak i benzin. Narozdíl od japonské verze vozu má ta evropská manuální řazení. Prozatím však není možné si vozy koupit, pouze pronajmout. První čerpací stanice na vodík se začne stavět už koncem května také v České republice, konkrétně v Neratovicích. Postaví ji společnost Linde Gas a poslouží především pro doplňování paliva linkového autobusu na vodík mezi Prahou a Neratovicemi.
Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v Německu jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z Evropy i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii prototypů. Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř palivových článků byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept auta na vodík, na kterém se v České republice pracuje. Například v Neratovicích už stojí dosud jediná vodíková pumpa v ČR a na linkách městské dopravy jezdí vodíkový autobus, který vyvinul Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.
Bruselská autobusová společnost De Lijn nasadí od 20. srpna na dvou linkách dva hybridní vodíkové autobusy. Ty budou jezdit v oblasti Antwerp. Autobusy jsou poháněné vodíkovými palivovými články a elektromotorem vyráběným společností Van Hool.