Jacobs Douwe Egberts, světový výrobce kávových produktů a čajů s továrnou ve Valašském Meziříčí, využívá od března tohoto roku pro přepravu svých produktů syntetickou naftu HVO.
Jde o prémiové ekologické palivo nové generace, které se vyrábí čistě z odpadu, především z použitých rostlinných olejů. V porovnání s běžnou naftou má vynikající výsledky – snižuje emise CO2 až o 90 %, bez rozdílu ve spotřebě kamionů.
JDE ve spolupráci s HOPI vyčlenilo celkem 10 kamionů výhradně poháněných HVO a v rámci distribuce kávových produktů je měsíčně tímto palivem stoprocentně pokryto přes 30 000 najetých kilometrů. Jde o další významný krok společnosti JDE spojený s efektivním využíváním udržitelných zdrojů a snižování uhlíkové stopy v dopravě.
Syntetická nafta HVO, neboli hydrogenovaný rostlinný olej, je novou generací biopaliv. Nevyžaduje žádné pěstování speciálních plodin, vyrábí se výhradně z odpadu – především z recyklovaných rostlinných olejů (primárně kuchyňského oleje), který by jinak neměl žádné další využití. Na rozdíl od první generace biopaliv tak na výrobu HVO není zabírána žádná nová půda, a nejsou třeba žádné lány řepky.
Klíčovým rozdílem oproti klasické naftě je ekologický dopad – kromě snižování uhlíkové stopy o 90 %, omezuje emise pevných částic a uhlovodíků, oxidu uhelnatého a produkuje méně oxidů dusíků. Neobsahuje síru či cyklické uhlovodíky a má jednodušší chemické složení.
Podstatnou výhodou HVO je také možnost dlouhodobého skladování po dobu několika let a bez jakýchkoli technologických nároků na úpravu vozidla jej lze bez komplikací využívat ve většině dieselových motorů, bez rozdílu ve spotřebě.
JDE plně využívá HVO pro přepravu kávových produktů ve spolupráci s dopravcem HOPI od března tohoto roku. Většinu distribuce pokrývají vyčleněné kamiony, které jezdí výhradně na HVO. Zbylou část logistiky kávových produktů, ke které je využito standardní nafty, kompenzuje JDE svému dopravci nákupem HVO na přepravu jiného zboží.
„Rovných 100 % dopravních výkonů v rámci distribuce našich produktů v České republice je pokryto biopalivem HVO. Při využití tohoto paliva jsme také museli vzít v potaz vyšší cenu oproti běžné naftě, díky níž nám náklady na dopravu stoupají o 20 %. Převážily to však ekologické výhody, mezi kterými vyniká snížení emisí až o 90 % v porovnání s běžnou naftou. HVO je proto pro nás dalším důležitým mezníkem v cestě trvale udržitelného rozvoje a snížení emisí v dopravě. Věříme, že v rámci ochrany životního prostředí se staneme inspirací pro další firmy, které řeší distribuci svých produktů,“ upřesňuje Jan Hlaváček, Supply chain manager CEU Jacobs Douwe Egberts.
„Pro spolupráci s Jacobs Douwe Egberts jsme z naší flotily vozů vybrali deset kamionů značky Scania a Mercedes, ve kterých již několik měsíců využíváme výhradně HVO bez nutnosti jakýchkoli speciálních úprav na těchto kamionech. Díky tomu můžeme zanalyzovat rozdíly v jízdních i servisních parametrech našich vozidel oproti využití klasické nafty. Zatím jsme velice spokojeni, kamiony nemají zvýšenou poruchovost, na vozovce se chovají standardně a oproti běžnému dieselu zatím nezaznamenáváme vyšší spotřebu pohonných hmot. Naši řidiči si shodně pochvalují tišší chod motoru či vyšší výkon motorů kamionů. Distribuční síť stanic, které poskytují HVO, se pomalu rozrůstá. Pro naši logistiku využíváme čerpací stanici Eurowag v Jihlavě a nově i čerpací stanici v Jažlovicích přímo vedle našeho areálu,“ říká Richard Macek, Own Fleet manager ve společnosti HOPI.
Jacobs Douwe Egberts dlouhodobě podporuje aktivity spojené se snížením dopadu výroby na životní prostředí. V továrně ve Valašském Meziříčí například vyvinula systém efektivního využívání zbytkového odpadu. V tomto roce zajistí továrna až 100% využití odpadu z kávy s příměsí obalů pro další zpracování v nedaleké bioplynové stanici pro výrobu elektřiny do veřejné distribuční sítě.
Až na 50 % letos stoupne využití odpadu z filtračního papíru, který je místo spalování recyklovaný pro výrobu foukané izolace k zateplování budov. Od začátku minulého roku nakupuje továrna 100 % certifikované elektřiny z obnovitelných zdrojů. Jedním z dalších realizovaných plánů v továrně byla náhrada jednorázových plášťů pro návštěvy a externí firmy za pláště pratelné. Pracuje se například také na náhradě plastových kelímků, kterých se v továrně ročně spotřebovalo až 250 000 kusů.
zdroj: tisková zpráva
Spalovací motor v dopravě je už dávno mrtvá věc. Někteří se snaží oddálit jeho pohřeb co nejvíce to jen jde. Bohužel mezi tyto udržovače a ochránce toxických aut patří staré přední světové automobilky. Domnívám se , že trh je po zásluze potrestá.
Budoucnost jsou BEV, viz Čajna. Biopaliva jsou jen kšeft, s ekologií to nemá nic společného.
Biopaliva mají samozřejmě stejné emise jako ty fosilní. Jsou to uhlovodíky stejného složení jako běžný benzin nebo nafta. Uhlík se slučuje s kyslíkem na CO2 a vodík na H2O. S tím nejde nic udělat. Pouze můžeme tvrdit, že ty rostlinky odebraly CO2 z atmosféry. Klasičtí ropáci ovšem mohou tvrdit totéž, odebraly to před miliardou let.
Ale přece jen je na tom něco pozitivního. Lidí si začínají uvědomovat své zločiny a snaží se ospravedlnit aspoň před svým svědomím. Jiný efekt biopaliva nemají.
Biopaliva jsou hlavně dobrý byznys, viz měřo od Babiše. Já jezdím pokud to jde na elektokole
a těším se na pokrok v bateriích. Potřebuju offroad 4×4, takže zatím fosil.
Pálení čehokoliv je totální přežitek. Ekologické palivo je sám o sobě nesmysl. Maximálně může být ekologičtější, ale ne ekologické.To je potřeba rozlišovat. Jeho pálením opět vznikají koncenrované jedy, karcinogeny a mikrosaze, které nám stále zasírají plíce a ničí životní prostředí.
Tak hlavně že to není problémové jako ,,první generace bionafty z řepky“ …
Tahle je totiž pouze z použitých jedlých olejů – z friťáků… A proto je ,,prémiová“…🤔
To je jak u debilů.
HVO je dobré jenom na oslňování v tisku. V okamžiku kdyby to chtělo víc jak 5% řidičů tak zjistíme, že nemáme dost friťáků. Tudy cesta nevede.
pro Visper… No právě. A syntetický benzín je tak energeticky náročný a výrobně komplikovaný, že prostě nemůže být levný.
Všeobecně dostupný automobilismus bude možný jen díky bateriovým elektromobilům… Akorát že veřejnost je přesvědčována (a přesvědčena), že je to přesně opačně. Ale jak něco vysvětlovat lidem, který zavřeli oči, uši i mozek?😐
pro Drvoštěp @ Lidi jsou blbější než jsem doufal. Pro většinu pitomců je „za 5 minut 12“ příliš brzo. Oni začnou šílet až bude „za 5 vteřin 12“. To už jim ale nikdo nepomůže. Automobilky nebudou schopny vyrobit tolik EV naráz.
Možná by šlo jezdit na opilecké blitky
Jenom na těch starších. Nové auta už mají protiopilecký asistent😉.
Především je potřeba si říci, co zenamená „levný“. Syntetický benzín opravdu není levnější než benzín z ropy. Ale je díky pokroku levnější, než byl benzín z ropy ještě v devadesátých letech a jeho produkce zvyšuje energetickou bezpečnost a tím snižuje náklady cenové nestability
A především, a to je potřeba mít na paměti, není potřeba ho vyrábět ve stejném objemu, jako benzín z ropy. Na syntetickém benzínu je bezvadně vidět paretův princip. V tuto chvíli stačí jen 20% spotřeby benínu nahradit HVO, aby se zrealizovala většina přínosů – snížení spotřeby a emisí z fosilních paliv, diverzifikace rizika energetického řetězce a cenová stabilita. A to prakticky bez vlivu na cenu – absurdně ten může být dnes dokonce i pozitivní.
A co budeš dělat až ropa nebude? Na výrobu HVO nemáš dost půdy pro pěstování rostlinek a na výrobu syntetiky ze vzduchu nemáš dost energie. Takže prostý lid může na nějaká auta zapomenout.
Svět není binární. Stejně potřeba ropy. HVO a další syntetiky mohou nabíhat postupně, bez nutnosi revoluce. Naprosto nic nebrání tomu, aby E10 byl od zítra E10+HVO5, za dalších deset let to může být HVO20, za dalších deset let HVO30.
Za třicet let to může být HVO20+nextgen-syntetika20….
Akceptace syntetických paliv a především postupného procesu trvajícího desítky let je to, co je realistické. Revoluce ve formě eletkromobility s gigantickými náklady je utopie a lež. Vždy to byla lež.
Když budeš přidávat postupně tak ten konec jen nepatrně oddálíš. Někde na možná 20-ti procentech skončíš. Nemáme dost půdy ani energie. Někde mám výpočet, že i kdybychom všichni zhasli tak energie Evropy neutáhne ani nejdůležitější letecké linky. Já jsem realista a ty jsi tady největší snílek. Jediné co je v budoucnosti reálné je 100% přechod dopravy na elektro.
V ČR se od května jezdí více na HVO, než na elektřinu, i když se budou počítat jen čísla Čepro, a podíl HVO strmě stoupá, zatímco elektromobilitě se slušně řečeno příliš nedaří.
Vítej v realitě.
pro Runnču … No a co? Těsně před Prusko ⚔️ Rakouskou válkou 1866 se vyrobilo nejvíce pušek předovek… O rok později se nevyrobila ani jedna (určitě ne pro státní objednávky).
@ Runner Podle zbožného přání plánovačů má být v roce 2030 podíl spotřeby HVO 1,3%. Tomu říkáš strmý nárůst? Ten náš želví nárůst elektromobility je přece jenom rychlejší.
Staré predikce. Pro běžný trh je to naprostá novinka a je o to nečekaně velký zajem. Původní predikce byly k HVO100, ale mezitím na trh vstoupily další distributoři a hlavně frčí HVO20. Aktuální predikce jsou dvou až pětinásobné a i celosvětový odhad se ze 40 milionů tun ročně zvedl na dvojnásobek.
A i kdyby to opravdu zůstalo u takhle malého čísla, bude to elektromorbiditu doslova válcovat. Jen pro zasmání přidávám, že všechny registrované elektromobily najezdily minulý rok 0,05% celkového kilometrového nájezdu osobních vozidel v ČR.
No dobře ale celková spotřeba nafty je u nás ročně 5 mil. tun. Kolik jsou schopni toho vyrobit? A ti řidiči jsou tak uvědomělí, že si dobrovolně připlatí? To by bylo sice chválihodné ale je škoda, že své uvědomění nezaměřili lepším směrem.
Aktuální ceny
DIESEL Plus36.50 Kč
DIESEL CleanTech39.50 Kč
PureHVO 100 DIESEL38.50 Kč
https://www.dovatrans.cz/
Tedy příplatek je 2kč/l proti obyčejné naftě a -1 kč/1 proti prémiové naftě ! To HVO100 je levnější než prémiová nafta. Takže pokud si někdo přilácí za lepší paliva (a to zjevně dělá spousta lidí, když se prodávají), tak si může připlatit za HVO100, respektive dokonce může ušetřit proti „lepší“ naftě.
Takže v ceně aktuálně problém není.
ČR potřebuje cca 250 tisíc tun ročně a každý další rok o cca 50 tisíc tun více. Nic nedosažitelného. Optimum nastane cca v roce 2040 s HVO20 všude.
Celkově míříme na polovinu spotřeby kryté syntetikou v roce 2060.
Cena s HVO bude stejná, jako nafty. Cenový rozdíl více než vyrovná ekologické odpustky. Nafta s HVO by měla být levnější, ale trh to vyrovná.
Ještě faktická poznámka – elektromobily v ČR minulý rok projezdily ekvivalent pouhých 3000 tun HVO100. To je naprosto směšné množství. Co prostředků se mohlo ušetřit.
Bohužel HVO našim plícím ani planetě neuleví. Ulevilo by kdyby se zahrabávalo do země.
pro Runnču …. Faktická… Odkud se berou data o spotřebě elektromobilů v ČR??… Jestli je to jen z veřejných nabíječek, tak to snad ani nemůžeš myslet vážně.
Data se berou z průměrného ročního nájezdu elektromobilů a jejích spotřeby. Zdrojem jsou c tuto chvíli opendata STK dle EU směrnice, údaje ze sekundárního trhu a deklarovaná normovaná spotřeba.
Ta čísla většinou někým převyprávěná najdeš občas i tady na Hybridu.
Podle nabíjení nejde nic poznat, protože chybí korelace s nájezdy.
pro Runnču…. hmmm….. Tak v tom případě to nemůžou být údaje za minulý rok. Leda nějaký odhad.
Pokud vím, na STK se jezdí jednou za dva roky, nové auto jede poprvé na technickou až po čtyřech letech provozu, jestli se nepletu.
Nebudou to asi extra přesná čísla.
Ale vlastně je to fuk, já jen ze zvědavosti.😉
Průměrný nájezd se meziročně zásadně nemění a počet registraci za 2023 je znám. Ano, je to vypočítaný odhad s nějakou statistickou chybou. Která ale pro předmět diskuze není podstatná.
pro Runnču…. Tak to bych teda neřekl že se ,,průměrný roční nájezd nemění“.
U spalováků třeba ne, ale u EV, kde mají malobaterkáče prvních generací čím dál menší podíl, je naopak skoro jisté, že průměrný nájezd každoročně roste. Ten tvůj (dobře – oficiální) odhad právě extrapoluje starší údaje (ty nejnovější nejsou k dispozici) na všechny EV v provozu v četně těch nejnovějších…
Zkrátka průměrný reálný nájez, bude určitě větší. Netuším o kolik a v podstatě je mi to jedno.
Produkce rostlinnych oleju v eu je kolem 15 milionu tun rocne.
Spotreba dieselu 255 milionu tun rocne.
To nepokryje ani 10% a jeste potrebujeme neco jist. Muzete importovat palmovy olej ale ten take neco stoji.
Pochybuji ze to bude vzdy stat jen o 10% vic nez diesel.
Take na vyrobu 1 tuny HVO je potreba cca 30 kg vodiku – neni to moc ale vodik vyrobeny ze zemniho plynu pak musi mit kolem 0.1EUR/l v cene HVO dokud zemni plyn je levny. Pokud bude z hydrolizeru a nebude dotovany( coz chceme) tak az 0.5EUR/l HVO.
To co je produkovano z lehce dostupneho odpadu a vodiku z plynu a zatim ma danove odpustky mozna bude relativne levny. Pak levny odpad dojde a hotovo.
Pozor na převody jednotek litry vs kilogramy a na míchání celkové spotřeby a spotřeby v dopravě.
V roce 2022 byla energetická spotřeba nafty a LTO v EU v dopravě celkem 3857 PJ, což je při převední na hmotnost „jen“ 91,8 milionu tun.
Spotřeba rostlinných olejů pak přes 21 milionů tun.
Naprosto není důvod, aby někeré země EU nemohly bez potíží zavést a z vlastních zdrojů pokrýt HVO20 a v horizontu nižších desítek let HVO40-50.
Jo budeme umirat hlady aby mohli palit olej v motoru. To je utopie. Efektivni jen z potravinarskeho odpadu. Takze max 5%.
Živení iluze, že je možné ve větším měřítku nahradit pomocí HVO ropu, jen zvýší strmost pádu až všem dojde, že to nejde.
//www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/cista_mobilita_seminar/$FILE/OPZPUR-18_Siemens-20180413.pdf
Str.53: „Rozloha orné půdy v ČR Nestačí nato, aby produkovala biopaliva pro úplnou náhradu fosilních paliv pro osobní automobily.“
//youtu.be/JOBzNRKZwfM?t=1520
„Politici, neřeší problém včas a proaktivně, tj. levněji a bez stresu, oni ho začnou řešit až pod tlakem té krize, protože ta legitimizuje to úsilí…“
Nikdo nemluví o úplné náhradě fosilních paliv ani o náhradě za HVO.
Řeč je o tom, že podíl nových syntetických paliv vzroste na úroveň nějakých 20% v krátkodobém horizontu a 40% ve střednědobém horizontu, což postačuje pro dosažení hlavních cílů redukce emisí z dopravy i energetické bezpečnosti.
Emesní nulu a podobné fantasmagorie berou vážně jen hlupáci.
Jenomže nad 20% se nikdy nedostaneš. Takže pro tebe nejoptimistější varianta by mohla být 80% EV a 20% HVO. Ale obávám se, že do skupiny HVO nebudeš připuštěn. Ta bude vyhrazena pro služby kde EV nejde použít.
Jen Hlupáci machrují nějakými procenty bez představy co ve výsledku znamenají.
Málo kdo má tolik optimizmu aby věřil tomu, tomu, že syntetická paliva udělají v pozemní dopravě do světa díru.
//www.hybrid.cz/tesla-znovu-nabizi-neomezene-nabijeni-ma-to-ale-hacek/comment-page-1/#comment-305870
pro Runnču…. Máš kliku, že Čína přechází na EV … Jinak bys to přimíchávání musel krapet urychlit 😁
Chápu, že vaše mentalita spekulanta a parazita to těžko pobírá, ostatním zde se ale zdá těžko uvěřitelné, že by Evropa závislá na dovozu fosilií prodlužovala provoz technologií, které s nimi maximálně plýtvají jako je spalovací doprava.
Nejostřejší lokty ale mají vámi podobní, takže nastavují podmínky aby občani jako ovce dělali to co se jim zdá v danou chvíli nejvíce výhodné.
Nicméně muzika stále hraje, přesto že se Titanik potápí, takže je v nedohlednu aktivnější přístup k omezování plýtvání draze nakoupenými fosiliemi jako třeba na Srí Lance, či Etiopii…
Podobně odporuje logice to aby se s draze a složitě vyrobené HVO, či syntetické něco cpalo do spalovací dopravy namísto do stacionární kogenerace která účinně řeší vytápění i především zimní zdroj elektřiny.
Stále ale platí, že se řeší náhrada veškerých fosilií a čím déle se budou využívat zastaralé ztrátové principy, tím delší a dražší to bude trápení.