Švýcarská společnost ABB dokončila přestavbu dvou norských trajektů na čistě elektrický pohon. Budou převážet auta a pasažéry mezi Dánském a Švédskem.
foto: ABB
Jakmile budou nově přestavěné trajekty Tycho Brahe a Aurora spuštěny na vodu, půjde o největší plně elektrické lodě na světě. Patří švédské skupině HH Ferries Group a vozí pasažéry s jejich auty mezi čtyři kilometry vzdálenými městy Helsingborg (Švédsko) a Helsingör (Dánsko).
Oba sesterské trajekty jsou 111 metrů dlouhé, 28,2 metru široké a mají tonáž 11 148. Každý rok přepraví 7,4 milionu pasažérů a 1,9 milionu aut. Jejich přestavba na elektrický pohon bude znamenat masivní úspory na pohonných hmotách, ale i škodách na životním prostředí.
foto: ABB
Každý trajekt je nově vybaven 4,16MWh baterií (640 x 6,5 kW) s možností rychlonabíjení. Samozřejmostí jsou masivní chladiče (chladí se vodou na 20 °C), transformátory a konvertory.
Čtyři nabíjecí konektory v doku jsou ovládány robotickou rukou IRB 7600. Dokovací a nabíjecí procedura je založena na laserovém 3D skenování a bezdrátové komunikaci.
foto: ABB
Čtyři výkonné dieselové motory zůstanou na palubě trajektu. Budou ale sloužit pouze jako záložní typ pohonu. Baterie jsou uzavřeny ve čtyřech 32′ kontejnerech přímo na palubě podél lodi.
Skandinávské země jsou dnes premianty v oblasti elektrifikace lodní dopravy. Norsko si k tomu může připočítat i pozici světového lídra v oblasti silniční elektromobility.
foto: Scandlines
Kolega s práce byl na dovolené v Rakousku a obdivoval tam
Kolega s práce byl na dovolené v Rakousku a obdivoval tam Solární Catamarán
https://www.youtube.com/watch?v=JBtods39ysU
Made in Poland ?
http://allegro.pl/katamaran-solarny-lodz-solliner-przejecie-leasingu-i6686035673.html
https://www.olx.pl/oferta/lodz-solarny-katamaran-solliner-CID767-IDf0FJl.html
Tam kde je zákaz spalováků to snad nějaký smysl má
nebo
Tam kde je zákaz spalováků to snad nějaký smysl má
nebo možná pro rybáře apod.
Jo, dojezd 4 kilometry by snad elektrická loď zvládnout
Jo, dojezd 4 kilometry by snad elektrická loď zvládnout mohla.
Já jednou potkal na moři loď na solární pohon co byla na cestě kolem světa a jeli to dva roky.
Každopádně úspora na palivu bude možná 30 mil. EUR za 5
Každopádně úspora na palivu bude možná 30 mil. EUR za 5 let provozu.
Nj, a kolik stojí ta 4 MWh baterka a jakdlouho vydrží ?
Nj, a kolik stojí ta 4 MWh baterka a jakdlouho vydrží ?
Při současných cenách stojí baterie 600-800 tis. USD a
Při současných cenách stojí baterie 600-800 tis. USD a vydrží minimálně 10 let. Návratnost technologie bude rychlá, podle mě do 12 měsíců (tím myslím při výměně technologie). EV technologie má při velkých spotřebách návratnost opravdu rychlou.
S cenou bych souhlasil ale výdrž 10 let mi přijde hodně
S cenou bych souhlasil ale výdrž 10 let mi přijde hodně optimistická. Když bych počítal jen dva cykly denně – a myslím že jich bude v reálu daleko víc – tak těch deset let by znamealo přes 7 tisíc cyklů
i kdyby, tak prostě po 10 letech jen o něco klesne kapacita,
i kdyby, tak prostě po 10 letech jen o něco klesne kapacita, baterie ale budou dál použitelný
A baterie by měly vydržet asi 10 000 cyklů.
A baterie by měly vydržet asi 10 000 cyklů.
to pisete jako by to byl problem 😀
to pisete jako by to byl problem 😀
4km by mohla elektrická loď zvládnout …. Fakt věta za
4km by mohla elektrická loď zvládnout …. Fakt věta za milión.
Hezky pěkně.
Hezky pěkně.