Středočeský kraj chce 10 vodíkových autobusů, vodík dodá ČEZ

Středočeský kraj udělal první krok k rozvoji vodíkové dopravy. Podepsání vícestranného memoranda odstartovalo pilotní projekt provozu 10 vodíkových autobusů, který se uchází o podporu z evropských dotačních titulů. Signatáři memoranda jsou Středočeský kraj, ČEZ, Integrovaná doprava Středočeského kraje a Martin Uher Bus. 

Deset vodíkových autobusů vyjede na pravidelné linky v okolí středočeského Mníšku pod Brdy v prosinci 2024. Roční spotřeba vodíku se předpokládá ve výši 45 tun. Pro jeho výrobu vybuduje ČEZ plnící stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3. Projekt má velkou šanci pokrýt většinu pořizovacích nákladů na vodíkové busy ze dvojice evropských dotačních titulů – Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a programu ITI pro rozvoj metropolitní oblasti.

„Dekarbonizace jako pevná součást evropského Green Dealu se týká i dopravy. Na území Středočeského kraje už jezdí elektrobusové linky např. v Kutné Hoře nebo Kladně a v plánu je další rozšiřování. Při zvyšování podílů nízkoemisních a bezemisních vozidel ve veřejné dopravě je proto vodík určitě jednou z perspektivních cest a jako nejlidnatější kraj České republiky chceme jít v této oblasti příkladem ostatním,“ říká hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.

„Diverzifikace pohonů v dopravě je důležitou podmínkou energetické soběstačnosti a bezpečnosti. ČEZ v souladu s cíli naší aktualizovanou strategií Čistá Energie Zítřka rozvíjí pilotní vodíkové projekty a účastí na záměru v Mníšku pod Brdy pomáhá vybudovat první plnící stanici na 100% zelený vodík v Česku. K jeho výrobě využijeme jednu z našich vodních elektráren,“ podotýká místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.

„Integrovaný systém pro Středočeský kraj a Prahu chce i do budoucna zajistit svým zákazníkům kvalitní a spolehlivé služby při jejich cestách. Testování nových alternativních paliv je jedním z předpokladů, jak vysoký standard obsluhy udržet a dále rozšiřovat,“ doplňuje ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.

„Rádi využijeme této příležitosti k rozšíření zkušeností našich řidičů s novými typy vozidel ve vozovém parku. Ve členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy si budeme moci otestovat jízdní vlastnosti vodíkových busů i spolehlivost v reálném provozu,“ věří jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus Martin Uher.

Vodík je považován za palivo budoucnosti. Vodíková strategie EU počítá s výrobou 10 milionů tun ročně v roce 2030. Předpokládá se, že hlavní uplatnění obnovitelného vodíku bude v těžko elektrifikovatelných úsecích průmyslu, jako je např. průmysl chemický, a také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.

zdroj: tisková zpráva

21 Comments on “Středočeský kraj chce 10 vodíkových autobusů, vodík dodá ČEZ”

  1. Kterej idiot vymyslel, že když je elektrická energie nejdražsí vůbec a ČR má brutální inflaci, tak budem vyrábět vodík extrémě neefektivní elektrolýzou a celý to zámáznem z dotací i když to nikdy nebude ekonomicky životaschopný!!! To je über nehospodárná kokotina!!! Do nebe volající hovadina. 🙈👎

    1. Názorná ukázka úrovně západního myšlení a kultury, která je v této fázi charakterizována naprostým odtržením od reality. Málokdo to tak pěkně ukazuje, jako nemocný stařec Leodendula.

      Normální lidé se znechucením musí sledovat ubohou grotesku, ve která se paňáca Evropa zesměšňuje změnou názoru každých 5 minut.

      – Plyn nepotřebujeme. Poradíme si sami a zavádíme tvrdé embargo!
      – Ok tak, tak plyn potřebujeme, ale embargo trvá.
      – Ok, tak embargo máme, ale potřebujeme aby dostali turbínu.
      – Ok, tak turbínu dostali, ale stejně to nepustí
      – Ok, tak to pustili, ale ……

      Stydím se za českou i evropskou politickou reprezentaci. To je naprostý vrchol trapnosti a politické impotence. Rusko i zbytek světa má z Evropy totální prdel.

        1. Hele dědo, zpracování ovsa na potravinu je energeticky náročnější, než většiny obilovin a tvoje müsli, směs obtížně zpracovatelné obiloviny s importovaným ovocem, je doslova energetická katastrofa. Zkus si někdy dostat zrno ovsa z klasu, ty teoretiku.
          Ale od tebe už žádné znalosti neočekávám, evidentně jsi hodně za zenitem.

        1. Ropna mafie se ma jako prasata v zite. To je vred lidske spolecnosti ktery pusobi celosvetove skody, stejne jako narkomafie. Drzi nas pod krkem a zdime jak houbu. Tuto sebranku je nutne vyplenit. OZE je spravna cesta k vysuseni tech lumpu. Muj prispevek timto smerem je uz ted maximalni. Topim TČ, jezdim BEV a vyrabim vlastni elektrinu ve FVE. Kdyby to delala vetsina, tak by bylo mene valek, mene bidy, mene jedovatych emisi a mene cvoku kteri ohrozuji cely svet.

          1. Vsechen prinos obcasnych zdroju energie zabiji jejich nekonecne ekologicke minusy. A kdyby nakrasne se nekdy na skale (stale pisu o sfere ekologickeho minus nekonecna)od nekonecna posunuly nekam do oblasti minus nekonecno plus jedna, tak Tva jedovata slina to skopcaku vrati spolehlive zase do vychoziho bodu ekologickeho minus nekonecna.

  2. Tak fotky zepředu by byly, teď ještě z profilu. Mohly by se hodit až se bude šetřit proč v době ekonomické a energetické krize protlačili minimalizaci efektivity za maximální náklady. Navíc podle udaného příkonu elektrolyzéru a roční spotřeby vodíku je zřejmé, že elektrolyzér běží zhruba 77% času. To znamená žádné využívání špiček OZE, ale provoz kontinuální z atomové elektrárny.
    Sice jim to někdo zadotuje, z cizího krev neteče, ale co pak ty několikanásobné provozní náklady oproti EV nebo ropě?
    Až bude vyřešen průmysl i energetika a nebudeme vědět co z přebytky OZE, tak je na řadě vodíková doprava, bude-li ještě zajímavá. Do té doby je to ale plýtvání energií a penězi.

    1. Kapříky nezastavíš… Navíc obohacovačka na poli OZE a alternativ je super bezpečná : vždycky můžeš říct EU požaduje, musíme zabránit klimatické změně, je nezbytné odstranit závislost na Rusku… Nakonec tě pochopí jak odpůrci OZE ( prostě musels), tak příznivci ( lepší OZE rozkrádačka než fosilní zlodějina –viz místní diskuze)

  3. Ostrava také chce vodíkové autobusy ALE..
    ÚOHS jim do toho hodíla vidle ?
    „Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna vyhověl rozkladu společnosti SOR Libchavy a znovu vrátil celý případ k novému projednání. SOR vlastní autobus nemá, pracuje ale na jeho vývoji.“
    Zdroj: https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/nakup-autobusu-na-vodik-v-ostrave-primator-soutez202205.html

Napsat komentář