Francouzsko-italská společnost Thales Alenia Space vyvíjí stratosférickou bezpilotní vzducholoď StratoBus. Jejím posláním má být zajišťování komunikace, přenos dat případně pozorování povrchu a atmosféry Země.
foto: Thales Alenia Space
Bezpilotní stroje schopné operovat měsíce nebo roky ve vrchních vrstvách atmosféry získávají v poslední době na popularitě. Můžeme zmínit například solární letadlo Solara od firmy Titan Aerospace.
Posláním podobných strojů je sekundovat velmi drahým satelitům. Na rozdíl od satelitů nelétají výškové letouny na oběžné dráze, ale ve stratosféře, zhruba 20 kilometrů nad zemí.
V této výšce jsou mnoho kilometrů nad běžným leteckým provozem a také nad tzv. tryskovým prouděním (jet-streams), které žene vzduch kolem planety vysokou rychlostí. Ve výšce 20 kilometrů tak mohou stroje nerušeně létat, bez ohledu na hustou a bouřlivou atmosféru pod nimi.
Společným jmenovatelem podobných strojů je použití solárních článků. Ty mají ve vysokých výškách téměř dokonalé pracovní prostředí a pracují s mnohem větším výkonem, než na zemském povrchu, pod hustým příkrovem atmosféry.
Thales Alenia Space navrhuje až 100 metrů dlouhou a 30 metrů širokou vzducholoď StratoBus. Svrchní textilie balónu má být vyrobená z pevných a lehkých karbonových vláken.
video: YouTube
Opravdu zajímavá je samotná konstrukce vzducholodi, umístění solárních článků i uchycení gondoly. Vrchní část balonu je z průhledné textilie, skrze kterou dopadají sluneční paprsky na solární články umístěné uvnitř vzducholodě. Sluneční paprsky se nejprve odrazí od zrcadla ve středu balónu a poté putují na solární články umístěné na vnitřním plášti.
Balon dokáže také rotovat kolem své podélné osy a tak sledovat pohyb Slunce, jak během dne, tak i během roku. Gondola je umístěná na obří objímce (chceme-li ložisku) obepínající celý obvod balonu. Takže i při otáčení balonu za Sluncem zůstává gondola ve správné poloze.
Elektrická energie se ukládá do palivových článků nebo přímo zásobuje elektrické motory pohánějící stabilizační vrtule. Posláním motorů je udržovat vzducholoď na místě proti proudění větrů, a to až do rychlosti 90 km/h. Elektronika automaticky natáčí vzducholoď a přizpůsobuje výkon motorů proti a podle síly větrů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Zpěvák Iron Maiden investuje do revolučních vzducholodí
Nafukovací vesmírný modul Bigelow: kříženec mezi vzducholodí a vesmírnou lodí
K čemu všemu může StratoBus posloužit a jaké má výhody? Obrovskou výhodou oproti satelitům je nízká pořizovací cena. Výhodou je také velké pokrytí zájmového prostoru. Jeden atmosférický satelit StratoBus umístěný uprostřed České republiky může zajišťovat komunikaci nebo přenos mezi všemi kouty naší země.
Počítá se s využitím StratoBusu pro přenos dat, komunikace, pro posílení mobilních sítí při veřejných akcí nebo při katastrofách. V případě správného vybavení je vzducholoď schopná pozorovat povrch Země, záplavy, lesní požáry, průmyslové havárie, lodní dopravu nebo počasí.