Siemens kvůli větrným elektrárnám na moři buduje flotilu lodí

Za největší překážku rychlejšího rozvoje příbřežních větrných elektráren je stále považována nedostatečná technická vyspělost konstrukčních řešení. Většina plovoucích jeřábů, lodních plošinových zvedáků a dalších přepravních zařízení je totiž primárně projektována k jinému využití.

Nakládání turbíny do Rotra Vente v přístavišti v Esbjergu
foto: Siemens Wind Power

Na tento neduh se nyní rozhodl zaměřit Siemens, jeden z největších výrobců turbín větrných elektráren. Na začátku prosince minulého roku spustila společnost Siemens Wind Power na vodu první specializované plavidlo, určené k přepravě turbín a nosníků.

Loď nesoucí jméno Rotra Vente je schopna přepravit několik kompletních součástí 8 MW turbín. Tato 141 metrů dlouhá loď je primárně určena k přepravě turbín mezi výrobními závody v německém Cuxhavenu a místy instalací příbřežních větrných elektráren v Severním a Baltském moři. Do budoucna by měla být základem flotily lodí, určených jak k přepravě, tak ke konstrukci dalších větrných farem.

Rotra Vente vznikla přepracováním plánu kontejnerové přepravní lodě, a k její stavbě byl využit již existující trup staršího plavidla. To se místo železárenského šrotu stalo dočista novým plavidlem. Technickou úpravu si kromě klasické renovační údržby vyžádalo především vytvoření nových „dveří“ v čele trupu.

Tudy přímo dovnitř zajíždí turbíny připravené k transportu. „Může se to zdát jako malá událost,“ prozrazuje Michael Hannibal, manažer provozu příbřežních farem. „Ale Rotra Vente zásadním způsobem mění logistiku celé výstavby.“

Siemens, stejně jako další evropští výrobci, totiž museli při realizacích zakázek dosud spoléhat na sub-dodavatele, tedy společnosti, od kterých si mohli pronajmout plavidlo k převozu součástí větrných elektráren.

Siemens se nyní přiblížil momentu, kdy bude moci dodávat skutečně kompletní servis. „Význam vlastních lodí poroste spolu s tím, jak budeme zprovozňovat naši další výrobnu v anglickém Hullu. Budeme moci dodávat materiál přímo na místo stavby, bez zbytečných prodlev,“ říká Hannibal

Úspora v oblasti logistiky, spojené s instalací větrných elektráren, má dosáhnout 15-20 % nákladů. Zatímco Rotra Vente má převážet primárně jádra turbín, v německých docích se už dokončuje další specializované plavidlo podobného typu. To bude určeno k přepravě masivních listů rotoru, a uveze jich dvanáct. Spuštěno na vodu bude na jaře tohoto roku.

Siemens

One Comment on “Siemens kvůli větrným elektrárnám na moři buduje flotilu lodí”

Napsat komentář