ROZHOVOR: jak se u nás jezdí s elektromobilem Model S

V České republice jezdí už minimálně tři elektromobily Model S. Nemohli jsme si proto nechat ujít příležitost jednoho z novopečených majitelů zpovídat. Je jím Michal, který má zatím s autem najeto asi 1500 km.

Elektromobil Tesla Model S právě dorazil z Nizozemska do Čech
foto: archiv tázaného

Michal (34) patří mezi první majitele v České republice. Není jich zatím mnoho, a tak jsou všechny jejich zkušenosti cenné. Michal si nepřál uvést v textu své příjmení a my jeho přání respektujeme.

Jak dlouho už sleduješ elektromobilitu a co tě k ní přivedlo?

Michal: Poměrně dlouho, ostatně moje minulé auto, ze srpna 2008, byl hybrid. Líbí se mi na elektromobilech i hybridech jejich tichost, plynulost a lepší spotřeba.

Sleduješ tím i nějaký „vyšší“ cíl, snahu přispět k celkově lepšímu ovzduší, jít příkladem ostatním?

Michal: Ano, sleduji, ale upřímně: sám toho moc nezměním. Pár Tesel mezi 99,9 % auty se spalovacím motorem se poměrně snadno ztratí. A bude myslím trvat 7 až 15 let, než se poměr u nově kupovaných aut obrátí ve prospěch elektromobilů.

Snažíš se i ve své domácnosti nějakým způsobem využívat obnovitelné zdroje energie nebo zavádíš jiná dnes módní „šetrná“ opatření?

Michal: Dost by mě lákalo mít na střeše . Ale ještě jsem nenašel čas se tomu věnovat.

Když člověk uvažuje, že utratí 2 mil. korun za nové , obvykle hledá značky typu BMW, Lexus, Mercedes apod. nabízející vysoký luxus. U tebe ale předpokládám myšlenkové pochody vedoucí k nákupu Modelu S probíhaly výrazně odlišně? Můžeš to nějak přiblížit?

Michal: Naštěstí si můžu dovolit si volně vybírat a po rychlém pohledu na portfolio BMW nebo Lexusu mi bylo patrné, že tyhle automobilky nemají nic ani vzdáleně tak kvalitního jako Tesla. A to bez ohledu na elektromobilitu – prostě ve stejné cenové kategorii nemají tak dobré ovládání, zrychlení, tichost ani pohodlí. Třeba BMW jsem měl půjčené, dokonce i dost výhodně, přes léto v Kalifornii. A i když to není špatné auto, tak třeba ovládání joystickem mi připomělo spíš raná léta s osmibity :). Porovnejme s Teslou, která má dotykový displej, jak by člověk v současnosti čekal. Nebo řazení: přesto, že BMW má kvalitní automat, tak stejně je tam změna stupně cítit. Tesla žádné stupně nemá, stejně jako je neměl ten můj starší hybrid – ten má planetovou převodovku.

Kromě Modelu S byly ještě nějaké jiné alternativy nad kterými jsi uvažoval?

Michal: Vlastně ani neuvažoval. Jako rodinné auto pro ženu jsme málem koupili Nissan Leaf, ale jeho dodání do ČR i komunikace s německými autodealery trvala věčnost. Takže když se ozvala Tesla, že už jsou připraveni moje auto sestavit, tak jsme se na Leaf vykašlali. A jak jsem minulý týden na Hybridu četl, tak dokonce Tesla dodala auto dříve, než by se uráčil český Nissan.

auto Tesla Model S bílá barva elektromobil

Elektromobil Tesla Model S se v USA prodává lépe než evropské luxusní vozy značek Mercedes, BMW či Audi
foto: Tesla Motors

Jak dlouho jsi na svůj Model S čekal a jak probíhalo doručení?

Michal: Objednával jsem v únoru 2012, tedy dlouho předtím, než vůbec začala výroba pro zákazníky. Dodání proběhlo tohle září z nizozemské centrály.

Vyzkoušel sis auto před objednáním nebo alespoň doručením? Bylo tam nějaké váhání nebo těžké rozhodování?

Michal: Je to zajímavé, ale nevyzkoušel. Měl jsem možnost si ho vyzkoušet v lednu 2013, když jsem byl v Kalifornii, ale bohužel jsem přehlédl mail, kterým mě zvali, tak jsem tu šanci propásl. Takže poprvé jsem jel až v mé Tesle, po dodání.

Kterou verzi auta jsi zvolil a proč?

Michal: Největší kapacitu baterky, tedy 85 kWh, a Performance Signature edici. Protože byla k dodání nejrychleji a cenový rozdíl odpovídal vyšší kvalitě – delší dojezd, lepší zrychlení.

galerie: Tesla Model S
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S

Jaké jsou tvoje dojmy dnes, po ujetí prvních stovek či tisíců kilometrů?

Michal: Mám najeto asi 1500 km. Dojmy zatím v drtivé většině pozitivní – skvělé zrychlení, krásně tichá jízda, kvalitní zpracování interiéru. Negativa jsou relativně malá a snad v budoucnu odstranitelná: pomalý internet a nepohodlné pásování dětských sedaček.

Jakožto člověk z ICT branže máš nejspíš k Tesla Motors a autům jako je právě Model S velmi blízko. Kam dál podle tebe bude vývoj v téhle oblasti směřovat?

Michal: Elon Musk veřejně deklaruje, že třetí model Tesly bude ještě levnější. Nejspíš ještě pár let nebudou mít v elektromobilech schopnou konkurenci, ale předpokládám, že především BMW to třeba za dva roky zvládne v podobné kvalitě.

Zároveň jsi zkušený podnikatel a investor. Uvažoval jsi někdy nad nějakými projekty v oblasti mobility?

Michal: Já jsem spíš přes software, do hardware či aut jsem ještě neinvestoval – ostatně, v Čechách k tomu ani není moc příležitostí.

Kam nejdál jsi zatím s Modelem S vyrazil a za jak dlouho si myslíš, že bude v Praze Supercharger?

Michal: Zatím jezdím jen v okolí Prahy. Supercharger tu myslím v následujících třech letech nebude, přestože v Německu či Rakousku bude už příští rok.

vlastní

16 Comments on “ROZHOVOR: jak se u nás jezdí s elektromobilem Model S”

  1. Při vší úctě k panu
    Při vší úctě k panu M.I. (proč nechce uvést jméno, když o jeho Tesle se i zde už dříve psalo a sám ji prezentuje na svých www?), jeho hodnocení nedělá Tesle dobrou službu. Pokud v jedné větě mluví o ovládání auta a tom, že se „ovládá“ dotykovým displayem a ne joystickem jako u BMW, bude každému majiteli luxusního BMW pro smích jakožto IŤák, kterému jde jen o to, jaké má auto na display ikonky. Drahá BWM se nekupují kvůli joysticku, ale kvůli jízdním vlastnostem a pocitu při řízení. Takovéto „drobnosti“ (jako jak se auto vlastně chová na silnici) sle pan Michal vůbec nezmiňuje. Pokud si tento rozhovor přečte majitel luxusního BMW, tak ho to jedině utvrdí v tom, že Tesla je hračka pro geeky a ne skutečné auto s jízdními vlastnostmi na úrovni BMW a podobných prémiových značek.

    1. Technologii ala joystik
      Technologii ala joystik prezentovat jako něco luxusnějšího než dotykový displey? Si děláte prdel? Proč toto nevěděl Jobs, když dělal IPod, už nikdo by nechtěl dotykáč nebo mohl chtít o 5kkč na kusu víc 😀

      Chlape, vy asi budete vlastník BMW, který má ten luxus, že nemá dotykáč a každý vám předhazuje Teslu 😀

      1. No to je síla. Snažil jsem
        No to je síla. Snažil jsem se vysvětlit, jak totálně irelevantní je, jestli má auto dotykový nebo nedotykový display, protože to je v autě naprosto podružná věc. Ale vy jste se toho chytil jako byste byl ochoten za ten doytkový display v Tesle opravdu zaplatit dva miliony nebo kolik to vlastně stojí. Na to už jde říct jedině „good job, Jobs“ 🙂

      1. Taky mu to závidím v
        Taky mu to závidím v dobrém, nejsem úplně sociální případ a jak dojedu stávající auto tak koupím elektromobil. Jen ještě nevím jaký protože se nabídka (bohudík) rozšiřuje.

        Takových lidí pro které je to nejrozumnější volba jsou i v naší republice tisíce(vlastní dům s parkováním, práce do 80km, , druhé auto v rodině, nějaké ty peníze…)

        Je dobře že se tady objevila aspoň nějaká uživatelská recenze.

        jen houšť a větší kapky

  2. Po ceskych cestach uz jezdi
    Po ceskych cestach uz jezdi 8 Modelu S o kterych vim. Do konce roku to snad dotahneme na 10 🙂

    Jo a taky bych mel zduraznit, ze Tesla SuperChargery nestavi ve velkych mestech ale mezi nimi, tak aby umoznili cestovat na dlouhe vzdalenosti. Takze jsem si jisty ze v Praze nebude vubec… mozna na nejaky vypadovce z Prahy, ale ani to nevidim jako moc realne.

    Napr v Nemecku se jeden z prvnich SuperChargeru stavi mezi Mnichovem a Stutgartem.

        1. Stručné a
          Stručné a výstižné.
          Někdo hledá důvod proč to nejde a jiný zase způsob jak to udělat aby to šlo.
          Tesla nabízí parametry, které jsou lidé ochotni zaplatit.
          V sobotu na Primě v pořadu Autosalon testoval Pepa BMW i3 a nešetřil chválou . Připadal mi jako malý kluk co dostal vysněnou hračku .
          BMW i3 v BMW M3 drag race | Video News | Business Car Manage
          http://www.youtube.com/watch?v=PO5z32L32aY&list=PL163j-BpIxjE9UA8TTTjhzNczev_gKBKK
          Tichá revoluce Elektromobily jako doprava budoucnosti Dobrodružs
          http://www.youtube.com/watch?v=l1vSeLu2wcE&list=PL163j-BpIxjE9UA8TTTjhzNczev_gKBKK
          Budoucnost ???
          Bridgestone World Solar Challenge 2013 – DAY 2 Results
          http://www.youtube.com/watch?v=9hARvwS_tlg&list=PL163j-BpIxjE9UA8TTTjhzNczev_gKBKK&index=114
          eVe – Genesis of the ‚normal‘ solar car
          http://www.youtube.com/watch?v=pYtWl0TtaKU

Napsat komentář