Rivian začne stavět další továrnu na levné elektromobily

Americká automobilka Rivian konečně uzavřela dohodu o pronájmu pozemku pro stavbu své nové velké továrny ve státě Georgia.

Rivian oznámil záměr postavit novou velkou továrnu k té již stávající menší (Normal, Illinois) už v prosinci 2021. Automobilka chtěla investovat $5 mld., stavět se mělo začít minulý rok a vyrábět už příští rok. Jenže čínský virus způsobil, že je všechno jinak.

A nejen virus – Rivian také musel soudně bojovat o $1,5mld. balíček pobídek, který je klíčovou součástí dohody a který zahrnuje daňové úlevy, granty, pozemky zdarma a infrastrukturu. Soudy nakonec vyhrál.

SOUVISEJÍCÍ: Rivian staví vlastní síť nabíječek po vzoru Tesla Superchargerů

Podobný, jen trochu větší (1,8 mld.) pobídkový balíček dostal nedávno také Hyundai pro svou novou továrnu za $5,5 mld., taktéž v Georgii. A také tam bude vyrábět elektromobily – a navíc i baterie. Hyundai už začal stavět minulý říjen a má hotové základy.

Zpět k Rivianu. Ten si novou dohodou zajistil 1800 akrů půdy, kde má vyrůst továrna pro novou generaci menších, levnějších elektromobilů řady R2. Ty se cenově mají pohybovat v přepočtu kolem milionu korun. Rivian si půdu pronajme na 50 let. Výměnou za to vytvoří 7500 pracovních míst s průměrnou roční mzdou $56 000. Výroba nových elektromobilů tam má začít v roce 2026.

Celkem by se jich tam mělo vyrábět až 400 000 ročně. V Illinois zvládne maximálně 150 000. I tam se ale teprve dostává. Letos hodlá firma vyrobit 54 000 elektromobilů – počítaje v to modely Rivian R1T, Rivian R1S a nákladní elektromobily EDV.

Poslední jmenované mimochodem nově může prodávat komukoliv, nejen Amazonu, se kterým měl donedávna exkluzivní smlouvu. Amazon nicméně stále vlastní asi 18 % Rivianu. Dalších skoro 13 % vlastní saudskoarabská firma Abdul Latif Jameel.

Aktuálně navíc Rivian získal zajímavou posilu. Carlo Materazzo nastoupil do firmy jako vice prezident logistiky. Tento veterán má přes 20 let zkušeností v oblasti dodavatelských řetězců. Pracoval mimo jiné pro Stellantis, Fiat Chrysler či Case New Holland. Frank Klein, provozní ředitel společnosti Rivian, uvedl, že Materazzovy „zkušenosti v automobilové výrobě nemají konkurenci“.

Zpráva přišla jen týden poté, co Rivian oznámil, že najala bývalého manažera společnosti Mercedes-Benz Arnhelma Mittelbacha jako svého prvního ředitele závodu v Georgii. Další veterán s více než 20 lety zkušeností by měl pomoci Rivianu právě s nadcházejícím výrazným škálováním výroby, stejně jako Materazzo.

zdroj: Electrek.co, Rivian, foto: Rivian

36 Comments on “Rivian začne stavět další továrnu na levné elektromobily”

  1. Podle evropských výrobců citovaných agenurou Reuters narazil evropský trh elektromobilů na svůj strop. Počty nových objednávek klesají o desítky procent a to plošně napříč celým segmentem.
    Celková produkce tak směřuje na množinu elektromobilitě nakloněných kupců, která se ale již vyčerpala a další prodeje jsou realizovány jen do obnovy.
    Majoritní populace není elektromobilitě stále nakloněna a celkový podíl elektromobilů na vozovém parku nepřekročí nižší jednotky procent.
    Evropské automobilky již přistupují k revizi plánované výrobní expanze a vstupují do období nejistoty vytvořené nesouladem regulačně ovlivnění nabídky a reálné poptávky.

      1. Běžný Franta Uživatel že vyčkává, s čím příjde za několik let a pokud vůbec Čína? To je zase nějaký nový ekonomický scénář z tvojí dílny fantazie a snů.
        BFU má potřebu a v okamžiku, kdy se tato potřeba protne s disponibilními prostředky, tak realizuje nákup takového vozidla, kterým v tom čase maximalizuje užitek.
        Žádný BFU nebude sedět na penězích, které mu požírá inflace, a čekat na zázračná auta z Číny, která snad jednou dorazí a změní trh.

              1. …děláme ako firma instalace fotovoltaiky v regionu praha-západ a v okolí Mělníka …pár zákazníků i vlastní elektromobil …ostatní sledují trh a plánují v budoucnu nákup elektromobilu ..všichni si pořídili se solární elektrárnou i dobíjecí stanici… spústa automobilek avizovala na rok 2024, že uvede na trh levné elektromobily s cenou 20000EUR až 25000EUR …a také se očekává príliv levné elektromobility z azie …tak lidi prostě čekají…

                1. Cca tak 2 mesice zpet tady pel Cyber ody na eVehikly a natesene prognozy. Jsem si rikal „je jen blbej, najatej nebo co za tim vezi?“ A uhod jsem. Muj odhad je, ze minimalne polovina zdejsich eBborcu ma ekologii totalne v pazi a jejich ody na EV a FVE jsou jen spatne maskovanou snahou stimulovat poptavku po FVE a EV a s tim spojenych pracech, dodavatelske cinnosti a souvisejicich agendach, aby se plnila koryta. Na ekologii se.re Bily tesak….

                2. Samozrejme, ze cekaji. Nejen az sleze cena, to je jen jeden aspekt. Dneska uz i sedmdesatnici maji zkusenost s tim, jak se jim pod rukama zaktualizoval pocitac. Nekdy to dopadlo a nekdy taky ne. Mnohym se po aktualizaci poserinkal mobil, jinym ve zcela funkcnim mobilu vyhnil Android a nepodporuje nejakou novou apku, kterou chteji pouzivat. Dale si autodebilky samy nasra.ly do hnizda ohlasovanim toho, ze zakaznik bude dodatecne platit za to ci ono zprovoznene pouhou aktualizaci. Spousta tech, co si koupili digitalni fotak v dobe jejich extenzivniho rozvoje zjistili, ze by za 2-3 roky chteli novejsi, lepsi a ten stary byli schopni prodat s obrovskou ztratou…. Dale k tomu pripocteme neznalost (respektive spise znalost) vyvoje cen elektriny, daneni provozu eVehiklu ( viz navrhy na ruseni bezplatneho stani v Praze?), jak to bude s parkovanim v podzemi, cena pojistneho elektrozkratu. Tech neznamych je proste v rovnici moc. Geekove, hracickove a lidi trpici chronickym GAS uz elektrozkrat maji a ostatni cekaji nejen na to, az sleze cena, protoze prave ted je faze extenzivniho rozvoje elektrosrotu.

                3. Asi před dvěma roky jsem psal, že rok 2023 bude pro baterie zlomový, protože sleduji, co se děje děje ve vývoji. Celkem se to naplnilo. Přišly levné Na-ion, parametry NMC (300 Wh/kg) se zlepšují (hustota, cyklovatelnost), to samé LiFePO4 (170 Wh/kg). Dnes mají LiFEO4 lepší parametry, než měly první komerční automobily s NMC. Čína, Indie začíná s levnými vozítky s Na-ion. Viděl jsem nabídku Na-ion (Faradion) modulu do automobilu v Indii 10kWh v přepočtu asi za 32$/kWh (při odběru min 1000-10000 ks).
                  Odhadoval jsem, že se tyto nové typy budou v dalších letech postupně zlevňovat, takže by se to mohlo promítnout do ceny během 1-2 let. V podstatě se u baterií objevuje podobný cyklus jako u mobilů. Za 2 roky se to prodává za 3/4-1/2 ceny.
                  Mezitím Lyten udělal Li-S baterii s hustotou 900Wh/kg, 1500 cy při ztrátě 20%, CATL má 500Wh/kg NMC, při 500 cy ztráta 20%.
                  Takže ano, je možné, že v roce 2024-2025 budou mít prémiová auta dojezd někde kolem 1000km a ta levnější se dostanou se současnými bateriemi někam na cenu 20 000-25 000 Є.
                  Jdem zvědavý, s čím přijde Toyota. zatím sliby, chyby – ono se FOSV pořád prodává, ale on se jim ten rybníček bude pořád zmenšovat. :- )

    1. pro Runnču…. ,,O nákupu elektromobilu v delším časovém horizontu uvažuje více než 46% českých řidičů…“
      Rok a něco starý průzkum. O jaké vyčerpané elektromobilitě nakloněné menšině to mluvíš?? Copak v ČR jezdí už polovina aut na baterky??
      A to je Česko se zájmem snad nejhorší z celé EU. Máš to marný 😃

        1. pro Dlaždicy…. Ale klíďo – 10% sem, 20% tam… Jenže aby to vyhovovalo vašim černým prognózám, musel by být ten průzkum přepálený o 90% a tomu už nevěříš ani ty…
          Mimochodem copak ty invektivy?😃 Koukám že nemůžeš překousnout, jak jsem si tě posledně povodil💪🥵😁
          Vždyť tě jen tak škádlím brouku 😘

          1. Nevím, s kým ses kde vodil, měl jsem Tě za cokoliv, za buz.íka zatím nikoliv….Svůj názor na Tebe mohu v tom směru poupravit.
            Věřím tomu, co kolem sebe vidím. Naše obec je taková nudlózní a členitá – tj. přehlédná. Necelých 1600 hlav, 420 čísel. Na ten počet jedná teslí zkrato.mrdka u baráku s FVE. Do 20 střech s pár či více panely FVE, bez eVehiklů. PS. Není zač a párek v rohlíku a energy drink mi kupovat nemusíš.

      1. Souhlasím s Dlaždičem. Provést průzkum znamená náklady, které musí někdo zaplatit a k tomu ten někdo musí mít motivaci. Pokud výsledky následně zveřejní, je na veřejném šíření této informace s pravděpodobností hraničící s jistotou zainteresován, a proto jsou takové výsledky apriori nedůvěryhodné.

          1. Určitě si to zvládneš dohledat sám, ne?
            Za poslední týdny od továren couvl VW, GM, Ford (tomu cukl druhý investor) a další a další stopky EV projektů se objevují každý den, přičemž jmenovatel je ve všech případech stejný – EV trh se zastavil a nedává to ekonomický smysl.

              1. Čína už umí NMC baterie s hustotou 300Wh/kg a montují je samozřejmě přednostně do svých aut. 100kWh baterii z 10-80% za deset minut. VW se k tomu taky nějak přichomýtnul, takže ID.7 to už má. Korea taky zrovna nezaostává. Náš nejnovější Kodiaq ale jaxi ano – 10-80% třicet minut.

                1. NMC má nízký počet cyklů a sice lze do ní natlačit hodně za krátko, ale taky vysoce stoupá riziko. NMC se používá hodně ořezaně a v dnes už výběhových typech elektromobilů, jako je papundelková krabice i3. Pokud někdo montuje 300Wh/kg NMC, měl by v ceně dodávat i kontejner na ponoření.

                1. „Nám vzrostl…..“ Komu je to ““nám“? Tušíš chlapečku, kde je bod G? Jo, přesně tam kde prodeje elektrovehiklů…..

                1. Maji informace, prijde nova generace levnych sodikovych baterek a tak se jim business plan zmenil. Musi znovu planovat.

                2. Tys to jako citaci neuvedl a navíc tomu věříš. To že někdo zruší stavbu baterkárny neznamená to co z toho vyvozuješ a je to navíc Ford, který je ve vývoji 10 let dozadu neznamená, obecně že se vývoj všech ev zastavil nebo že je nikdo nechce. Znamená to jen, že nebudou stavet baterkárnu s bateriema, které jsou 10 let staré protože by je neprodali. Nic víc.
                  Jak jsem říkal, je to lež a můžeš se stavět klidně na hlavu nezmění se to. Jen si ji přidávám do seznamu stejně jako to že Tesla krachne.

                3. Informace Fordu, GM i VW je naprosto jasná – nebudou zde ty plánované miliony elektromobilů, které by tyto baterie využily a proto nebudou stavět továrny na jejich výrobu. Je to naprosto jednoznačné sdělení a pokud ho nechceš chápat, je to tvůj problém.

                4. Možná, že Ford, GM i VW to prostě vzdali. Čína jede jako splašená a Tesla a ani Rivian nevypadají že by to chtěli zabalit. Stejně tak Korejské automobilky produkují dost BEV. Dokonce někdo zjišťoval, že teď v roce 2023 to bylo i tak (netvrdím že celý rok, ale dost podstatnou část roku), že co týden, nový model BEV.

                1. Vazne jsem doufal ze ste Cermak a ze vas uz stahli z provozu. Ale koukam, ze tech rusackych pomatenych opic je v Cesku mnohem vic. Tak snad na vas take brzy hodi sit.

    2. Vaši citaci poněkud zpřesním. Evropští výrobci automobilů narazili na svůj strop. FOSV kupuje stále míň lidí a BEV neumí v potřebné kvalitě a parametrech. Ale jak to tak sleduji, i tenhle výrok bude jen dočasný. VW ID.7 má dost dobré parametry, aby byl konkurence schopný, takže věřím, že zvádnou i menší a levnější BEV, která budou mít dobré parametry srovnatelné s konkurencí. Největší problém vidím v bateriích, které si pořád nevyrábí a konkurence nespí.

Napsat komentář